Toon posts:

HD probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sup?

ik heb dus eff een probleempie, na wat gekloot en harddisk uit de comp halen en deze er weer in zetten ziet de bios geen HD meer.

IDE primary master: None
IDE primary slave: None

IDE Secondary master: mijn DVD rom ...

als ik de comp gewoon op probeer te starten gaan alles vrij normaal zoals het zou moeten (ergens ving ik wel de code (zoiets) van mij HD op (=IC35L060AVVA07) maar de na de 'Veryfying DMI pool date" krijg ik de melding: NTLDR ontbreekt, en ik mot op een toets drukken om te rebooten......

voor zover ik weet zitten alle stekkertjes enzo goed ...

volgens een vriend van mij kon ik wel proberen de HD manually the detecteren maar dan moet ik: cylinder, head, precomp, landing zone en sector invullen ......

kan iemand mij aub helpen met dit probleem?

tnx

Verwijderd

niets aan de jumpertjes vervangen?? staan de hd's wel in de goede volgorde.. staat de partitie met het besturings systeem wel geactiveerd etc

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik snap iets niet in je verhaal:
Eerst zeg je dat de bios hem niet ziet, later zeg je dat je wel de hd code ziet (IC35..). Ziet de bios hem nu wel of niet bij het booten :?

Btw, het gaat om een IBM 120gxp schijf zo te zien aan de code (heb ik zelf ook). Deze is nog vrij nieuw. Is de rest van je pc ook nieuw?

Verwijderd

Topicstarter
we hebben nix met de jumpertjes gedaan alleen de hd eruit gehaald in een andere pc gedaan en later weer erin gestopt thats it.

en ik zie hem niet in de bios zelf nee, maar als de pc opstart dan zie je zegmaar allemaal text voorbij vliegen :D en daar zie ik de code van de HD wel bij staan .. en op een gegeven moment kan ik op ctrl h drukken ofzo dan kom ik in een of ander bios utility scherm en daar staat ie ook wel bij :S

en de rest van de pc is ook nieuwe ja :)

btw. dat NTLDR ontbreekt .... ? iemand?

• dr snuggles
  • Niet online
Aah, jij hebt een Raid controller. W8, hier komt een heel verhaal.

Wat is een raid controller:
Extra ide poorten om je harde schijf om aan te sluiten. Niet zo maar extra poorten, maar Raid poorten. Sluit je 2 dezelfde harde schijven aan, dan kun je ze laten samen werken. In raid 0 (voor dubbele prestratie) of voor raid 1 (dan krijg je 2x dezelfde data, op elke schijf 1x. Gaat 1 schijf kapot, dan heb je nog een exacte kopie).

De moraal van dit verhaal:
* Heb je 2 dezelfde IBM hardeschijven, sluit ze dan aan op de raid controller (waar er nu al eentje op zit).
* Heb je maar 1 schijf. Sluit hem dan aan op de normale ide controller (zie ook je moederbord boekje, ergens voorin).

Zet de harde schijf op primary master en uiteraard de jumper(s) ook.

• dr snuggles
  • Niet online
Weet je niet wat voor merk & type moederbord je hebt :?

Verwijderd

Topicstarter
epox ep-8k7-a+ athlon/duron socket A UDMA/1

• dr snuggles
  • Niet online
Die staat hier niet meer bij:
http://www.epox.nl/english/products/motherboard/a.htm

Zeker een oudje. Heb je 1 of 2 IBM IC35... hardeschijven :?

Verwijderd

Topicstarter
nee deze: IBM 120gxp 60.o gb

heb de comp nog niet zo lang .. maar nooit problemen mee gehad tot nu

Verwijderd

Topicstarter
er zijn 2 mogelijkheren voor de HD om op aangesloten te kunnen worden ... (die RAID die jij zei) ... maar in beide gevallen krijg ik hetzelfde probleem

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 13:08:

btw. dat NTLDR ontbreekt .... ? iemand?
Dat betekent dat je nt/2000/xp een bestand kwijt is wat ie nodig heeft om te booten.

2000 en xp hebben een recovery console, nt niet.

• dr snuggles
  • Niet online
1) Je moet ze dus aansluiten op de aansluiting die niet Raid is. Dan moet je hem wel in de bios zien.

2) Start van de windows xp cd op en kies voor de recovery console (kan je niet meteen voor kiezen, is stukje verder in de winXp setup). Deze zou je xp installatie moeten herstellen.

3) Lukt dit niet, of heb je nog niets geinstalleerd, dan zou je wederom met de winXP cd kunnen opstarten. De hele C partitie weggooien en opnieuw aanmaken (met de windows xp setup dus). Kies voor filesystem maar NTFS. Daar zal je verder geen spijt van krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal eens proberen stekkertje van HD in de andere te doen...

en anders dat van de xp cd .....

problemen :(

• dr snuggles
  • Niet online
Tsjah, zoiets zuigt best wel. Maak je c partitie iets van 6gb & NTFS.

Als strax alles weer werkt. Maak dan een partitie aan van 8gb met als naam "BACKUP" en als filesystem fat32. Download met kazaa Koop Norton Systemworks 2002 en installeer Norton Ghost. Hiermee kun je dan een backup maken van je hele c partitie en deze bewaren op "backup". Bij problemen (virussen / broertjes / brakke progjes) kan je alles dan heel simpel & snel terug zetten.

Verwijderd

Topicstarter
hd in IDE 1 dan krijg ik:

Updating ESCD ... Succes
Veryfying DMI pool date ................... update succes

NTLDR ontbreekt

+ mijn CD/DVD rom is dan de IDE primary master :S

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 13:47:
hd in IDE 1 dan krijg ik:

Updating ESCD ... Succes
Veryfying DMI pool date ................... update succes

NTLDR ontbreekt
Maar als je nu in de bios instelt dat je van de cd boot, laadt ie dan de cd :? of komt ie daar geen eens door die NTLDR error.

• Rhino
  • Laatst online: 11-01-2024

Rhino

Dat ben ik

NTLDR error is probleem op je hd: je bootsector is naar z'n grootje. Dit kan no way met je bios temaken hebben. Dus óf je hangt 'em aan de verkeerde IDE poort (RAID?) óf hij is enigszins gefuckt tijdens het transport. Probeer de bootsector eens terug te zetten?
(weet ff niet hoe)

Wortelkanaal behandelingen zijn volgens mij niet zo prettig

Verwijderd

cd rom primary master??
doe als eerste eens de hd met het besturingssysteem primary master maken...... wil ook wel eens schelen namelijk

Verwijderd

Topicstarter
ik kan wel booten vanaf de cd

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 13:56:
cd rom primary master??
doe als eerste eens de hd met het besturingssysteem primary master maken...... wil ook wel eens schelen namelijk
die pakt ie dus juist niet

• dr snuggles
  • Niet online
Dit kon ik trouwens nog vinden:
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q318728

* Bios updaten zou dus moeten helpen (vreemd dat dat zou helpen...)
* Windows Repair console zou moeten helpen -> probeer dus van de cd te starten en start de recovery console.

• Rhino

Rhino

Dat ben ik

En dat je CD/DVD dan de IDE primary master is betekent dat je je jumpers fout hebt staan (overigens, waar zie je dat?)
Probeer eens ipv auto hd detection de boel in je bios vast te zetten (met hd detection menuutje). Dan weet je waar je aan toe bent.

• dr snuggles
  • Niet online
Rhino schreef op 22 augustus 2002 @ 14:00:
En dat je CD/DVD dan de IDE primary master is betekent dat je je jumpers fout hebt staan (overigens, waar zie je dat?)
Autodetection werkt altijd prima hoor. Je kan niet in de bios handmatig je cdrom verplaatsen.

1) Aan de achterkant van je cdrom speler en van je harde schijf zit 1 of 2 jumpertjes. Er staat altijd duidelijk aan gegeven hoe ze moeten.
Als je nu je harde schijf op "master" zet, je cdrom op "slave" (beide op 1 kabel), dan kunnen hier geen problemen mee zijn.

2)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
Use the Windows 2000 Setup disks to restart the computer, or use the Windows 2000 CD-ROM to restart the computer.
At the Welcome to Setup screen, press R to repair the Windows 2000 installation.
Press C to repair the Windows 2000 installation by using the Recovery Console.
Type the number that corresponds to the Windows installation that you want to repair, and then press ENTER. For example, type 1, and then press ENTER.

Q229716 Description of the Windows Recovery Console

Type the Administrator password, and then press ENTER.
Type map, and then press ENTER. Note the drive letter that is assigned to the CD-ROM drive that contains the Windows 2000 CD-ROM.
Type the following commands, pressing ENTER after you type each one, where drive is the drive letter that you typed in step 4 of "Method 2: Use the Recovery Console," of this article: 

If you are prompted to overwrite the file, type y, and then press ENTER.

NOTE: In these commands, there is a space between the ntldr and c:\, and between ntdetect.com and c:\.
copy drive:\i386\ntldr c:\ copy drive:\i386\ntdetect.com c:\

Type the following command, and then press ENTER:  A list similar to the following list appears:  If you receive the following message, the Boot.ini file may be missing or damaged:
type c:\Boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

The system cannot find the file or directory specified.

If the Boot.ini file is missing or damaged, create a new one. To do so, follow these steps:

For additional information, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base: 
Use a text editor, such as Notepad or Edit.com, to create a boot loader file similar to the following boot loader file:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Q102873 BOOT.INI and ARC Path Naming Conventions and Usage

Q301680 HOW TO: Create a Boot Disk for an NTFS or FAT Partition in Windows

Save the file to a floppy disk as Boot.ini.

NOTE: If you used Notepad to create the file, make sure that the .txt extension is not appended to the Boot.ini file name.
Type the following command at the Recovery Console command prompt to copy the Boot.ini file from the floppy disk to the computer:

copy a:\Boot.ini c:\

Type exit, and then press ENTER. The computer restarts.

• Rhino

Rhino

Dat ben ik

wwillem, dat snap ik natuurlijk wel, Doh.

Ik bedoelde (beetje vaagjes geformuleerd) hoe hij weet dat die CDROM primary master is, en waar hij dat dan concludeerde.

Je tip is overigens ook volgens mij de juiste: boot.ini moet weer ff goed gezet worden...

Overigens: is de primaire partitie op die disk wel active?

edit:

Kan de HD wel benaderd worden na opstarten van diskette?

Verwijderd

Topicstarter
win xp is geinstalleerd, maakt dat niet uit .. ?

• Rhino

Rhino

Dat ben ik

Win2K en WinXP zijn wat dit betreft gelijk, maar je zou ff kunnen kijken voor de zekerheid...

Verwijderd

Topicstarter
als ik de HD in IDE 1 prop dan wordt de cdrom primary master (kan ik zien in BIOS) en ja de partitie is active .......

• Rhino

Rhino

Dat ben ik

Oké.
Vraag 1: toen je de HD formatteerde (helemaal in het begin) was dat op de RAID poort of op de gewone IDE poort? (dit kan uitmaken). Als het op de RAID poort was, moet hij daar ook weer op aangesloten worden.
Vraag 2: staat je HD écht op master ingesteld en niet op slave?
Vraag 3: knal die CDrom eens los en kijk dan even?

Verwijderd

volgens mij is er helemaal niets mis met je hd aansluiting,hij boot wel maar kan ntldr (NT loader) niet vinden op je bootsector.dit is een gokje maar probeer eens met een win98 bootflop (of zie http://www.bootdisk.com/) een fdisk \mbr (of moest het nu / zijn ,kan ook).
anders wordt het opnieuw fdisken vrees ik en dan een verse install (ook lekker af en toe)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus gedaan recovery gedeelte, en nu start ik op en ik krijg niet meer de error van blah blah ontbreekt, maar hij blijft gewoon staan op: Veryfying DMI pool Data ...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 14:24:
maar probeer eens met een win98 bootflop (of zie http://www.bootdisk.com/) een fdisk \mbr (of moest het nu / zijn ,kan ook).

Dat moet inderdaad een fdisk /mbr zijn :)

En anders kun je vanuit de recovery console ook fixmbr en fixboot proberen.

Verwijderd

Topicstarter
moet er in de C:\ een boot.ini file staan? want die staat er bij mij niet :|

Verwijderd

Topicstarter
nu heb ik dus fixboot gedaan daanra copy e:\blahblah\ntldr

en nu krijg ik een 'disk' error :(

Het vreemde is dat alles wel gewoon werkt met mijn HD in de pc van een vriend van mij .......

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 15:30:
nu heb ik dus fixboot gedaan daanra copy e:\blahblah\ntldr

en nu krijg ik een 'disk' error :(

Het vreemde is dat alles wel gewoon werkt met mijn HD in de pc van een vriend van mij .......
Waarschijnlijk heb je die boot.ini letterlijk overgenomen. Je harde schijf staat waarschijnlijk ook niet op primary master omdat je dat nog niet gefixed hebt. De boot.ini zoekt naar windows op de primary master omdat ie nix kan vinden -> disk error.

Even de hd op primary master zetten (wat je al lang had moeten doen).

Verwijderd

Topicstarter
jaaaaaaa ok :) maar het hele probleem is de HD op de primary master zetetn, want auto detect doet ie niet :(

• dr snuggles
  • Niet online
Goh, hoe zou je dat dan moeten doen he.... :+

Verwijderd

Topicstarter
:? hoe dan?

• dr snuggles
  • Niet online
Dit meen je niet. Ik heb het volgens mij al 2x gezegd.

Je hebt IDE 0 en IDE 1. Deze zitten boven elkaar, met pin 1 links (waar het rode draadje op moet worden aangesloten van je ide kabel).

Als je pin 1 dus links ziet, moet je op de bovenste IDE aansluiting een kabel doen. Aan het einde van deze kabel maak je de harde schijf vast, deze schijf stel je in als master dmv de jumpers. In het midden van de IDE kabel zit nog 1 aansluiting. Hier past je cdrom speler aan. Deze stel je in als slave. In je bios zet je je primary master & slave op "auto detect".

Das alles, je IBM 120gxp zou nu als primary master moeten worden gedetecteerd. Als dit je niet lukt, dan heb je verder pech. Suc6 :D

Verwijderd

Topicstarter
kijk want ik kan hem wel hadnmatig invoeren maar dan mis ik twee getallen, ik het de sectors cycles en de heads maar dan moet ik nog hebben de precomp en de landing zone ??? Heeft iemadn enig idee? :'(
Pagina: 1