• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-03 20:56

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Zou er iemand de voor en nadelen van de verschillende PDA's globaal op kunnen sommen? Bijvoorbeeld: Wat er zo fijn is aan een Palm of wat je echt niet zou kunnen missen van je clie.
Ik zou namelijk graag zo'n ding kopen (hopelijk houd ik dan eindelijk mijn agenda eens bij :)), maar ik heb er totaal geen verstand van.

Dan nog een tweede vraag. Is het nuttig om een PDA 2e hands te kopen of gaat het hier net zo snel of sneller als bij normale computers?

Even voor de duidelijkheid: Het gaat mij om persoonlijke ervaringen. De features zijn wel te vinden op de plaats waar je het apparaat koopt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Palm en Sony zijn vrijwel identiek omdat ze allebei PalmOS gebruiken.

Ik zelf heb mijn PDA ook tweedehands gekocht. Als je er gewoon de basic stuff zoals je agenda en contacten mee wilt bijhouden dan is een tweedehands een prima optie, als je echt mp3, video en andere multimedia wil dan kan je beter een van de nieuwste pocketPC's nemen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Scheelt het erg veel in prijs als je een 2e handsje neemt?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:44
Ik heb zelf een Palm M500 gekregen, moet zeggen dat ik em alleen gebruik als afstandbediening voor mijn Audio/ Video apparatuur. Iets anders doe ik er eigenlijk niet meer mee.
Vind em nog steeds te groot om bij je te houden en het schrijven gaat wel snel na enige oefening, maar typen gaat sneller.
Ik heb em vroeger gebruikt voor agenda, mail op te halen (via IR op Nokia 6210) en natuurlijk wat spellen.

Verwijderd

Bij de pocketpc's (binnenkort) waarschijnlijk wel omdat Intel een nieuwe processorlijn voor pda's geintroduceerd heeft. De oude modellen draaien op een strongarm@ 206 Mhz terwijl de nieuwe modelen op een Xscale draaien. De xscale pda's zijn nog niet volop verkrijgbaar waardoor de strongarm modellen nog steeds even duur zijn.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Archie_T. Moet je em toevallig kwijt voor een redelijke prijs? :) Ik heb misschien nog wel een universele afstandsbediening :)
Is het met alle PDA's fatsoenlijk mogelijk je agenda bij te houden of is dat een drama?

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Okay, heel beknopt.
Er zijn (hoofdzakelijk) twee soorten PDA OS's: Palm OS 4 (dacht ik) en PocketPC 2002.
Deze draaien op de meeste PDA's van dit moment.
PocketPC is heel geschikt voor multimedia (video's en geluid) en Palm niet. Sony PDA's draaien ook op Palm, maar hebben soms voor MP3's hun eigen ondersteuning ingebouwd.

"Men" zegt dat Palm stabieler is dan PocketPC.

Voor agenda-beheer heb je ofwel de standaard Palm of PocketPC software, ofwel software ontwikkeld door derden (zowel freeware als betaald). Meningen verschillen over wat het beste is.

PDA's ontwikkelen zich wat minder snel dan PC's. Pas sinds kort is de overstap van monochroom naar kleur gemaakt. Is nog i.d. kinderschoenen, dus...

Binnenkort komen wel nieuwe processoren uit die gebruikt zullen worden voor PocketPC's. Daarnaast komt Palm ook nog met een ander OS uit: Palm OS5. Schijnt betere multimedia ondersteuning te hebben.

Kleine eindconclusie: als je alleen een agenda wilt: neem Palm (goedkoper). Als je ook wat multimedia-gedoe wilt: neem een PocketPC (of een wat meer geavanceerde Palm, zoals bijv. de Sony pda's).

Einde ;)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een Sony en ik zou dus echt nooit een PocketPC willen.. ik heb een keer een half uurtje met een iPaq zitten spelen en het is allemaal heel mooi en leuk met geluidjes enzo, maar dat OS is gewoon echt niet geschikt voor wat het moet doen en de meeste Pocket PC apparaten vind ik ook maar lomp.

Bovendien kun je op een Palm ook gewoon films kijken met geluid (dmv Kinoma) en dat is eigenlijk het enige argument wat ik PocketPC aanhangers eigenlijk hoor roepen (dat ze DivX kunnen kijken).

PalmOS is echt gewoon ontworpen voor handheldcomputers en dat merk je, het werkt gewoon heerlijk soepel. Bovendien vind ik het ook vreselijk dat je als je in een PocketPC een beetje in je geheugen gaat kijken gewoon Windows, Program Files directories e.d. ziet. Ik bedoel als je 32mb hebt mag je dat best een beetje efficient indelen. Daarom kunnen Palms ook gerust met 8 of zelfs 2 mb ram uit de voeten, elke applicatie heeft daar een aantal databases aan zich gekoppeld en meer is er niet. Dat houd het wel zo overzichtelijk.

XScale benchmarks vallen trouwens enorm tegen. Het is een beetje het Pentium 4 tov Pentium 3 verhaal, wel veel meer MHzen, maar slechts weinig snelheidswinst.

PocketPC's zullen altijd wel iets patseriger blijven als Palms, maar IMO kun je met een Palm net zoveel plezier beleven (aan onzinnige dingetjes) als aan een PocketPC. Je moet eigenlijk gewoon eens met allebij wat spelen en kijken wat je het meeste aanspreekt.
Ik zou je dan wel PalmOS een beetje uit laten leggen door iemand die het kent, anders begrijp je er misschien niks van waardoor je automatisch (het meer op Windows lijkende) PocketPC kiest, wat best jammer is aangezien PalmOS best wel handig is.

Overigens kun je best een 2e hands kopen, ik heb mijn Clie (S300) ook 2ehands gekocht, hij is 20MHz met 8mb ram, maar dat is eigenlijk ruim voldoende, alhoewel mijn volgende Palm wel een kleurenscherm krijgt.

• Archie_T
  • Laatst online: 09:44
QkE schreef op 22 augustus 2002 @ 13:49:
Archie_T. Moet je em toevallig kwijt voor een redelijke prijs? :) Ik heb misschien nog wel een universele afstandsbediening :)
Is het met alle PDA's fatsoenlijk mogelijk je agenda bij te houden of is dat een drama?
LOL nee ik vind juist de mogelijkheid om afstandsbedieningen te combineren ERG makkelijk (DVD, Audio, TV op één scherm) dus als jij nog een Philips Pronto oid hebt dan wil ik wel ruilen :)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
TNX Guys!
Ik ga denk ik eens kijken naar een 2e hands Palmpje of een Philips Pronto (whatever it is :)) 699 voor een afstandsbediening? no way Archie_T. Blokker heeft ook hele goede :)
Kleurenscherm lijkt me toch wel handig.
Maar als iemand er nog een in de aanbieding heeft. Ik houd me aanbevolen!

Verwijderd

denk er wel goed over na... heb er zelf een gehad en hij verdaagt sneller in de kast dan je in het begin denkt!

Verwijderd

iemand weleen van Symbian gehoord? www.symbian.info

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-03 14:08
symbian is hetzelfde als epoc waar bijvoorbeel de psion op draait, en ook mijn pda : de osaris

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 13:50

Korakal

Up up up!

Ik ben sinds vorig jaar een zeer tevreden PalmOS gebruiker.

Omdat ik in een telecomwinkel heb gewerkt heb ik veel kunnen testen met zowel PocketPC als PalmOS. Persoonlijk vind ik PalmOS veel intuïtiever, meer op mobiel gebruik gericht, stabieler en minder omslachtig dan PocketPC.

Ik ben begonnen met een Palm M505. Die heb ik 3 maanden gehad, en weer doorverkocht want toen kwam de Sony Clié T625 uit, die ik nu nog steeds heb. Naar mijn idee het beste PalmOS apparaat tot nu toe. Sony heeft Palm simpel voorbijgeschreden door meer uit PalmOS te halen, m.n. de hoge resolutie.

Dit is absoluut het sterkste punt van het apparaat: met name voor het veelgebruikte agenda gedeelte. Er past namelijk véél meer op je scherm! Leg maar eens een Clié T625 naast een (in prijs vergelijkbare) Palm M515. Wedden dat je de Clié kiest?

Nou ben ik dit weekend van een maandje vakantie teruggekomen en wat trok mijn aandacht: Sony heeft alweer een nieuwe lijn PDA's uitgebracht. De S-serie. Dynabyte heeft 'm al in de folder staan (bij Sony staat ie nog niet eens op de website, maar goed...).
Nou komt het leuke: het kleurenmodel kost zwaar weinig!

De Clié SJ-30 lijkt mij daarom absoluut de beste prijs/kwaliteit verhouding van alle PDA's van dit moment te hebben!

ik zou het wel weten....!

Verwijderd

Is het Psion-OS. Als je een Psion wil kopen kan ik dat echt van harte aanbevelen. Het toetsenbord werkt erg goed, veel beter dan zo'n schrijfpadje zoals mijn vorige PDA had. De Psion lijn wordt wel niet verder ontwikkeld, maar aan het ding zelf heb je een hele goede PDA. Zelf zou ik de iets grotere 5MX nemen, die heeft met gewone penlight batterijen een heel erg lange standby-tijd. Het ziet er op het scherm allemaal niet zo heel erg gelikt uit maar het OS is super-stabiel en je hebt er nooit gedonder mee.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 16:00

BaRF

bijna kerst

Ik zit ook te denken om een 2e hands palmpje te kopen voor school enzo (ook beetje voor vermaak in de trein ;)) en ik denk bv aan een PalmIIIxe omdat die niet zo duur is, 8mb geheugen heeft en flashable is.

Maar ik heb al heel wat gelezen hier op Got en ik weet het haast wel zeker maar voor de zekerheid: er kunnen toch ook verschillende progs/games opgezet worden (al dan niet gratis te downloaden) en hij doet het ook (met goed richtwerk) als remote voor tv e.d.?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
BaRF:

Ja joh. Ik heb zelfs gezien dat je er Quake op kan draaien. Er is echt zat voor die dingen te krijgen.

Korakal:

Bedankt voor deze nuttige tips. Ik had al bijna een m515 gehad, maar ik vond het toch nog steeds een beetje duur (330 euro, voor het apparaat op zich niet zo veel, maar toch). Die Clie's lijken me inderdaad heel erg interessant. Die Clié SJ-30 ziet er idd behoorlijk goed uit :9~. Nu nog een 2e handsje vinden en dan ben ik helemaal happy

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Zijn die toetsenbordjes bij de psion wel handig? Het lijkt me zo'n gepriegel.

• Johnny

Johnny

QkE schreef op 31 augustus 2002 @ 11:56:
Het typt echt heel snel, veel beter dan je zou verwachten. Het is wel even wennen dat de ,/." enz. allemaal wat anders zijn geplaats ook is het invoeren van +-<> enz. wat langzamer maar gewone tekst gaat vrij snel.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Rannasha
  • Laatst online: 06-03 16:21

Rannasha

Does not compute.

QkE schreef op 31 augustus 2002 @ 11:54:
BaRF:

Ja joh. Ik heb zelfs gezien dat je er Quake op kan draaien. Er is echt zat voor die dingen te krijgen.
Quake is voor PocketPC... voor PalmOS heb je Serious Sam.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Bigs
  • Niet online
Species5618 schreef op 31 augustus 2002 @ 15:05:
[...]

Quake is voor PocketPC... voor PalmOS heb je Serious Sam.
En Grand Theft Auto :)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Whatever :)
Het punt is (ow wat is dat weer mooi vertaald uit het Engels) dat je er ook andere software op kan installen.

Verwijderd

QkE schreef op 31 augustus 2002 @ 11:56:
Gaat heel aardig hoor, in ieder geval véél sneller dan "schrijven" op een padje - mijn vorige PDA had dat maar dat was helemaal niks. Het Psion toetsenbordje heeft een gewoon QWERTY layout waar je ook alle accenten mee kan maken.

• Bigs
  • Niet online
QkE schreef op 31 augustus 2002 @ 11:54:
BaRF:

Korakal:

Bedankt voor deze nuttige tips. Ik had al bijna een m515 gehad, maar ik vond het toch nog steeds een beetje duur (330 euro, voor het apparaat op zich niet zo veel, maar toch). Die Clie's lijken me inderdaad heel erg interessant. Die Clié SJ-30 ziet er idd behoorlijk goed uit :9~. Nu nog een 2e handsje vinden en dan ben ik helemaal happy
Een SJ30 zul je nog niet echt tegenkomen, aangezien die in Europa nog niet eens te koop is :) Maar je kunt wel kijken naar een N770C, dies ook vrij high-end (high-res kleurenscherm, MP3 speler etc.) en al best veel tweedehands te vinden (vaak voor onder de 300 euro al). De T665 (of hoe hij hier ook heet) is nog wat beter, maar denk niet dat je die al tweedehands kan krijgen.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ik heb die N770c al gezien ja. Geil dingetje zeg! Tis alleen allemaal zo duur. Maar ik ga er toch maar eentje kopen denk ik. School is weer begonnen en ik moet nu toch echt eens m'n huiswerk bij gaan houden. :)

Ik denk dat ik niet voor de psion ga. Zo'n Clie of Palm lijken mij toch fijner. Ik hoop dat ik hier geen fans mee op z'n tenen trap, want dat is niet mijn bedoeling.
Het is ook niet voor niets dat Psion niet meer bestaat ;)

• Johnny

Johnny

QkE schreef op 02 september 2002 @ 21:56:
Ik heb die N770c al gezien ja. Geil dingetje zeg! Tis alleen allemaal zo duur. Maar ik ga er toch maar eentje kopen denk ik. School is weer begonnen en ik moet nu toch echt eens m'n huiswerk bij gaan houden. :)

Ik denk dat ik niet voor de psion ga. Zo'n Clie of Palm lijken mij toch fijner. Ik hoop dat ik hier geen fans mee op z'n tenen trap, want dat is niet mijn bedoeling.
Het is ook niet voor niets dat Psion niet meer bestaat ;)
Ze bestaan nog wel degelijk. Via internet worden de Psions nog steeds nieuw verkocht en het OS van de Netbook wordt nog steeds doorontwikkeld.

Ze leveren alleen geen support in Nederland meer.

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Ik hoor zo weinig over de Compaq 38306030 PDA's (kies de combinatie),

• Bigs
  • Niet online
Mozin schreef op 03 september 2002 @ 11:53:
Dan zal daar wel een reden voor zijn :P >:)

Verwijderd

Mozin schreef op 03 september 2002 @ 11:53:
Ach mij zou je er wel over horen als ik em kon betalen :9
Maar ben nog steeds erg tevreden met mijn compaq aero 2160 (voorganger ipaq series)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ik heb van een heleboel mensen (ook buiten het forum) gehoord dat die compaqs en dergelijke niet zo fijn werken als de palms/clie's. Maar ieder z'n favootje natuurlijk :)

• _Richie_
  • Niet online
Bigs schreef op 02 september 2002 @ 21:19:
[...]

Een SJ30 zul je nog niet echt tegenkomen, aangezien die in Europa nog niet eens te koop is :) Maar je kunt wel kijken naar een N770C, dies ook vrij high-end (high-res kleurenscherm, MP3 speler etc.) en al best veel tweedehands te vinden (vaak voor onder de 300 euro al). De T665 (of hoe hij hier ook heet) is nog wat beter, maar denk niet dat je die al tweedehands kan krijgen.
Haha, ik heb de T665 inderdaad en ga hem nog niet verkopen!

Succes met zoeken!
(het scherm van de clie n770c haalt het bij lange na niet bij het schermpje van mijt 665!)

• _Richie_
  • Niet online
Bigs schreef op 31 augustus 2002 @ 19:19:
[...]

En Grand Theft Auto :)
Waar kan je die downloaden?
Pagina: 1