Toon posts:

freesco met LBP800, bekend probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb freesco draaiend, is vanaf elke machine ook te zien en via telnet te bewerken, maar als ik er de Canon LBP800 printer aanhang krijg ik het niet voor elkaar om af te drukken. Overal waar je kijkt wordt hetzelfde gezegd, installeer Axis en gebruik de Axis-poort, met de goede instellingen erbij. Ondanks alles ziet hij de printer niet eens. Wat is er aan de hand?

Verwijderd

Topicstarter
De speurtocht bracht mij op het begrip CAPT-drivers voor canon, die kunnen niet met lpr omgaan. Er moet toch één of andere methode zijn om hier omheen te komen?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:30

Q

Au Contraire Mon Capitan!

werkt de printer wel vanaf de freescobak zelf?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kun je dat controleren?

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
1. ga naar Linux command prompt
2. cd naar een dir waar een of ander klein tekstbestandje staat (bijv. cd /www als je die hebt, daar staat een korte index.htm)
3. kopieer dat tekstbestandje naar je printerpoort:

code:
1
cat index.htm > /dev/lp0

of

code:
1
cat index.htm > /dev/lp1

Ik weet niet zeker of je standaard printerpoort in Freesco lp0 of lp1 is, ik heb zelf Freesco draaien met 3 printerpoorten, waarvan de onboard uitgeschakeld is, dus da's een beetje afwijkende config.

Verwijderd

Topicstarter
Gevolg: Hij "hangt". LED van de netwerkkaart knippert als een idioot, op de aanstuurmachine staat de cursor stil en de printer doet niets, m.a.w. is dit de methode om hem te laten vastlopen. Conclusie: printer kan hoogstwaarschijnlijk niet door freesco worden aangestuurd. Ik heb helemaal geen ervaring met LINUX, maar is het mogelijk om onder freesco gewoon een printerdriver te installeren, ik geloof namelijk dat er op de CD van de printer ook een LINUX-driver staat.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Gebruikelijk in Freesco is om 'raw' naar de printerpoort te schrijven. Alle driver gedoe vind dus op de client computer plaats. Freesco krijgt de te printen data via TCPIP binnen en stuurt het gewoon rechtstreeks door naar de printer. Veel verder gaat mijn Linux/Freesco kennis ook niet. Maar als je niet eens een tekstbestandje in Freesco 'droog' naar de printer kunt sturen, zou het me niet verbazen als dit gewoon niet gaat werken met die printer.

Heb je een heel andere printer in de buurt waarmee je het eens zou kunnen proberen? Dan kun je checken of het inderdaad aan de printer ligt. Met mijn oude Deskjet 510 werkte het hier in ieder geval wel.

Kom je er nog niet uit, vraag dan even op een van de Freesco forums, daar zitten de guru's: http://forum.minddigger.com , http://www.freescosoft.com/cgi-bin/ib3-freesco/ikonboard.cgi .

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:30

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Antonius: dat je deskjet t wel doet is niet zo vreemt omdat hp er voor heeft gezorgt dat alle hp printers onder linux werken. Daarom ben ik zo gek op hp printers. Printers zijn tegenwoordig niet zo duur dus als dit echt van belang voor je is, koop dan een leuke hp-printer voor let's say 60- 80 euro en check ff of ie t onder linux doet, zoek ff met google.

P.S.

Mijn hp laserjet 5p doet t soms ook niet direct met printen, maar als ik dan even op de knop op de printer druk, komt de pagina er als nog picobello uitrollen. als je echt zeker wil weten dat je printer het wel of niet doet zou ik zelfs proberen:

echo "hallo" >/dev/lpt0 of /dev/lpt1 wat voor jou van toepassing is. Je netwerkkaart heeft hier niets mee te maken en daar zouden dus geen gekke dingen moeten gebeuren.
Pagina: 1