Adaptec SCSI controller BIOS probleem

Pagina: 1
Acties:

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Situatie:
* SCSI controller: Adaptec AH1542B met BIOS ingeschakeld en floppycontroller uitgeschakeld. De Kaart heeft SCSI ID 7.
* 3 aparaten op de SCSI bus: Traxdata CDRW4260Pro brander op ID 1, Plextor 40X lezer op ID 2 en Iomega ZIP drive op ID 3. Alle apparaten zijn interne versies.
* Beschreven configuratie werkt onder FreeBSD 4.5 en Windows 95.

Probleem:
Wanneer het systeem start dan krijg ik de melding "SYSTEM CONFIGURATION ERROR" meteen na de Adaptec BIOS copyright string. Alles werkt wel wanneer een OS (FreeBSD of Win95) geboot wordt. Ik wil echter van ZIP disk kunnen booten en dat lukt me dus niet, waarschijnlijk vanwege die "SYSTEM CONFIGURATION ERROR". Als het Adaptec BIOS uitgeschakeld wordt verdwijnt de melding, maar kan ik natuurlijk nooit opstarten vanaf ZIP disk. Suggesties?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:28

FastBunny

Give it the Works !

Probeer eens je Iomega zip op ID 0 te zetten. De AHA1542B had volgens mij geen instelbare bios door op CRTL+A te drukken, bij de C versie heeft deze dat wel. Standaard gaat zo'n ding ervanuit dat het bootable apparaat op ID 0 staat, misschien dat dat helpt :)

Overigens, een brander en een 40x speler, hoe snel is die brander, de AHA1524x is maar 5MB per seconde he :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• ari3
  • Niet online
De brander is max. 4x. Vanaf HD branden kan wel op die snelheid. Van Plextor naar brander kan slechts betrouwbaar op 2x.

Je kunt de snelheid hoger instellen met jumpers naar 8MB/s. Of die snelheid echt gehaald wordt op een ISA bus is maar de vraag natuurlijk. Moet ik toch eens proberen....

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ari3 schreef op 22 augustus 2002 @ 10:29:
De brander is max. 4x. Vanaf HD branden kan wel op die snelheid. Van Plextor naar brander kan slechts betrouwbaar op 2x.

Je kunt de snelheid hoger instellen met jumpers naar 8MB/s. Of die snelheid echt gehaald wordt op een ISA bus is maar de vraag natuurlijk. Moet ik toch eens proberen....
hoezow maar op 2x dan?
SCSI is toch snel genoeg om 4 speed te kunnen halen?
en je hebt de transfer op de AHA-154xB standaard al op 5Mb per seconde, en dat is toch per apparaat?
moet toch zat zijn voor 4 speed?
lezen kan snel zat iig, met 40 speed.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ari3
  • Niet online
5MB/s (max) is niet per apparaat. Het is de DMA snelheid van de adapter. Deze snelheid wordt in dit geval ernstig beperkt door de ISA bus denk ik.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ari3 schreef op 23 augustus 2002 @ 08:08:
5MB/s (max) is niet per apparaat. Het is de DMA snelheid van de adapter. Deze snelheid wordt in dit geval ernstig beperkt door de ISA bus denk ik.
ow, maar dan nog.
dat is toch snel *zat* voor 4 speed?
als je nou rekent op 50% efficiency (is dat reel? erg laag? of erg hoog?), heb je dus 2,5Mb/s voor je scsi-bus.
ik neem aan dat je als je brand, je geen andere activiteiten onderneemt op je pc.
dus dan heb je dus 2,5Mbs/150Kbs=een max van ietsje meer als 16 speed.
dus 4 speed moet dan makkelijk gaan toch?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1