Toon posts:

12 hd's => 1 voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een fileserver aan het bouwen voor bij me thuis, nu vraag ik me af of ik rekening moet houden met de grootte van m'n voeding.
Ik heb een superflower 500watt erin hangen, het is een abit vp6 dual pIII 1ghz.
er hangt een interne DLT drive in, en een scsi cdrom.
Voor de rest alleen 1x20 gb hd voor het os, en een GF2 videokaart met netwerkkaart.
Er hangen nu 6x120 Gb harddisks aan, en dat draait allemaal zonder problemen.
Nu wil ik echter de hd ruimte verdubbelen, 12 scihijven dus, maar gaat dit wel met een 500 watt voeding? of moet ik ze niet allemaal tegelijk aanzetten maar per 3 ofzo?

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
hwaaaaa 12 hd???
jij bent nogal wat van plan he...

maar je kan toch ook op een of andere manier 2 voedingen in je kast zetten???
(ik ben niet oz thuis in de voeding wereld)
maar het kan volgens mij wel..
gewoon een enermax silence 350 watt
voor 62eurotjes er in... dan zit je denk ik wel safe... :?

Verwijderd

Hoeveel is 500watt omgerekend naar Ampere's?? 12harde schijven,, Tja,, Zo'n opslag capaciteit zou ik ook wel willen hebben voor m'n cistron verbinding }>, ik geloof dat een hd van nu minder als 1000ma verbruikt en net iets boven de 1.200ma op 5v, Anders prik je er een 2de aparte voeding naast die je helaas apart moet gaan uit zetten, 500w is erg veel.. Maar het lijk mij dat het wel gaat lukken, ik draai nu op een 250watje met daarin 3HD's, 2xcd-rom/dvd/brander, Athlon Moederbord/gf2/ + iets van 7 fans in totaal. En de voltage-waardes blijven lekker boven de + grens :9, ik zou zeggen, probeer het gewoon & benchmark met sisoft sandra of check je bios, als alles boven een acceptable hoogte zit, zit je goed.

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

pooh, ik denk dat je met 500W wel een aardig eind kan komen maar toch...

Ik ben geen electra wonder maar weet wel dat in principe op elke schijf staat wat het stroomverbruik op piek momenten is. Opstarten is zo'n piek moment. Wellicht dat je de boel ff kunt narekenen.

Overigens, het gaat me niets aan , maar uhm..... 12 keer 120 GB.... 1440 GIGABITE...

of je bent lekker aan het soepen of je hebt een verzameling DIVX waar je stil van wordt.....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

1440... 8)7

Wil je alle p2p servers leeg trekken??

Aargh,, ik heb p/m een datalimiet van 120gb dus ik zou binnen 1 jaar precies al die schijven vol kunnen hebben (kwijl...)

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad voor m'n mp3 en divx collectie, maar hoe kom ik achter die waarden?
het zijn maxtor schijven.

Verwijderd

Of het staat op de disk zelf (de meeste hebben het wel,) of moet je anders op www.maxtor.com kijken bij producten / typenummer etc, daar vind je vast wel de waardes die je zoek, maxtor schijfjes nemen niet zo veel in beslag qua watts.

Verwijderd

Opzoeken bij Maxtor en uitgaan van de maximum waardes en die met het aantal harddisken vermenigvuldigen...

Bijvoorbeeld de DiamondMax D540X-4G:
Power Requirements (rms average)
Mode: Spinup (peak) 12V/1800mA & 5V/425mA (total power 23,7Watt)
12V/1800mA * 12 & 5V/425mA * 12 = 12V / 21600 mA & 5V / 5100mA

komt dus neer op: 12V/21,6 A & 5V/5,1 A

(12V * 21,6A = 259,2 Watt & 5V * 5,1A = 25,5 Watt -> 259,2 + 25,5 = 284,7 Watt)

www.maxtor.com - uit de d540x133_datasheet.pdf

NB: IDE/ATA harddisken initialiseren allemaal tegelijk - bij SCSI kun je dat in een soort queue zetten zodat niet de voeding in 1x belast wordt...

Als ik jou was zou ik een schemaatje maken zodat bij inschakeling eerst de CD/DVD/Writers etc aangeschakeld worden op voeding 1, daarna pas voeding 2 met daarop alle HDD's, en als laatste het mobo met alle insteekapparaten. Als wachttijd zou ik dan 1000 tot 3000 ms doen.

Wel zo veilig, zo wordt de schade beperkt tot bepaalde delen bij kortsluiting/voedinguitval.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 16:22
ff klein stukkie offtopic:

offtopic:
En wat als die geschept en opgeheven word ??

Het kan dus wel :) lees ik net ... misschien wel verstandig om een tweede te gebruiken voor zekerheid ??

1440 gb w00t

Verwijderd

Topicstarter
deze zal nooit geschept worden. Het wordt namelijk alleen intern gebruikt. En het is (nog) geen 1440 Gb, het is 6x 120 gb in raid 5 dus 'slechts' 600 Gb, maar dat straks wel 2 x, dus 1,2 Tb

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat een 500W powersupply niet op elke voltagelijn dezelfde belasting mag hebben.
3.3V / 40A
+5V / 46A
+12V / 24A

-5V / 1A
-12V / 1A
+5Vsb / 1.8A
--------------------------------
TOTAL OutPut 550W Max
Voorbeeld genomen van de Enermax EG651P-VE 550Watt
mezelf quoten :)

12V/21,6 A & 5V/5,1 A
Dus je zit net een beetje aan de "magische" grens, als ik alleen de harddisken reken. Natuurlijk komt daar nog AL je andere apparatuur bij... Dus 2 voedingen om de belasting te verdelen is aan te raden...

offtopic:
deze zal nooit geschept worden. LOL :o D'r zijn mensen zat die niet eens online waren met hun verzameling maar die wel "bezoek" kregen en nu 20 jaar mogen afbetalen....

1200GB... Hoe wil je in hemelsnaam dat wegbranden (1714 CD x 3 min = 5142 min = 85,7 uur) en dan de CDr's (1714 stuks) opslaan? Heb je al een grote schuur gehuurd in Enschede en het tuinpad geasfalteerd voor de vrachtwagens van de CD leveranciers ?

1714 x 90 min = 154260 / 60 = 2571 uur / 24 = 107,125 dagen films als je 24/7 zou kijken ? Dat is nooit voor eigen gebruik....

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mwah, ik heb een 350Watt Enermax met 9 schijven draaien (single-cpu). Die DLT drive trok de voeding al niet meer, dus ik zit wat dat betreft 'vol' nu.

* Varienaja checkt SpeedFan
+3,3 = 3,46
+5 = 4,89
+12 = 11,49
-12 = -12,16
-5 = -5,23
Niet om over naar huis te schrijven denk ik.. :-/
Maar ach, 't werkt.

[edit]Met de DLT-drive aangesloten werkte alles normaal, behalve die DLT-drive. Ik heb 'm nu weer in z'n eigen kastje met voeding gemonteerd, en daarin doet ie 't prima.

Siditamentis astuentis pactum.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 10:51
ik zou het ok vet vinden aangezien ik geen data-limit heb :Y) omdat ik @home premium heb

Verwijderd

Concluderend kunnen we dus melden dat je de 12 Hd op die ene voeding kan aansluiten en een ECHTE SLIMMERIK zou een aparte voeding voor zijn OS hd aansluiten. Laten we niet een knurftige beginnersfout maken.
Eventuele problemen die zicht voor gaan doen, en geloof me, die GAAN zich voordoen met 12 HD's, kunnen dan zonder veel problemen en risico opgelost worden. ;)

Let wel op;
Ik ga ervan uit dat er ook veel geupload gaat worden via jou systeem. Ik weet niet wat voor aansluiting (provider) je hebt maar je wordt er echt uitgeknikkert op het moment dat je erg veel en erg lang gaat uploaden (downloaden even daargelaten). Als dat gebeurd heb je gelijk een erg lange vertraging in de (nog onbekende) werkzaamheden.

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:59

Professor_Botje

Administrator

Tis heel eenvoudig

wat denk je nu zelf met een 500Watter 8)7

Ja dat kan...

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 10:33:
Concluderend kunnen we dus melden dat je de 12 Hd op die ene voeding kan aansluiten en een ECHTE SLIMMERIK zou een aparte voeding voor zijn OS hd aansluiten. Laten we niet een knurftige beginnersfout maken.
Eventuele problemen die zicht voor gaan doen, en geloof me, die GAAN zich voordoen met 12 HD's, kunnen dan zonder veel problemen en risico opgelost worden. ;)

Let wel op;
Ik ga ervan uit dat er ook veel geupload gaat worden via jou systeem. Ik weet niet wat voor aansluiting (provider) je hebt maar je wordt er echt uitgeknikkert op het moment dat je erg veel en erg lang gaat uploaden (downloaden even daargelaten). Als dat gebeurd heb je gelijk een erg lange vertraging in de (nog onbekende) werkzaamheden.
Jammer dat dat 2e stukje helemaal voor niks is... zoals ie al aangaf is het bedoeld voor intern gebruik ... niks van uploaden :)

Ik vind het ook wat veel, die 1,2 TB ... maar ik ken ook iemand wiens divx-collectie daar niet eens op zou passen :X

Verwijderd

speed24 schreef op 22 augustus 2002 @ 10:40:
[...]
Jammer dat dat 2e stukje helemaal voor niks is... zoals ie al aangaf is het bedoeld voor intern gebruik ... niks van uploaden :)

Ik vind het ook wat veel, die 1,2 TB ... maar ik ken ook iemand wiens divx-collectie daar niet eens op zou passen :X
Jammer dat jou stuk de plank ook mist...

Als die goeie jongen slim is, en dat issie neem ik aan ;) , dan laat hij die mooie Gb's niet alleen spetteren op een intern netwerk, maar sluit hij het ook netjes aan op het grotere digitale fietspad. 12hd's op alleen een intern netwerk is pure verspilling. Er zijn genoeg mensen die nuttig gebruik kunnen maken van die luttele Gb's. Dit heet: "Filesharing" maar is voor jou onbekend klaarblijkelijk... :?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

zeker geld teveel |:(

ennehm "ik wordt niet geschept WANT ik heb m'n bende intern"... nou, het is nu natuurlijk wel bekend op GoT :)
Een Buma/Stemra'ertje kan nu zo via de crew aan jouw ip komen en dan is het dokken...

En ik denk niet dat je zoveel geld over hebt :)

Hoi

Verwijderd

nobody122,.. can you shut up, just for once...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 17:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 03:58:
Ik ben een fileserver aan het bouwen voor bij me thuis, nu vraag ik me af of ik rekening moet houden met de grootte van m'n voeding.
Ik heb een superflower 500watt erin hangen, het is een abit vp6 dual pIII 1ghz.
er hangt een interne DLT drive in, en een scsi cdrom.
Voor de rest alleen 1x20 gb hd voor het os, en een GF2 videokaart met netwerkkaart.
Er hangen nu 6x120 Gb harddisks aan, en dat draait allemaal zonder problemen.
Nu wil ik echter de hd ruimte verdubbelen, 12 scihijven dus, maar gaat dit wel met een 500 watt voeding? of moet ik ze niet allemaal tegelijk aanzetten maar per 3 ofzo?
hoe ga je die aansluiten? Op een extra hardware raid 5 ide controller ofzo :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Speed24
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 10:47:
[...]

Jammer dat jou stuk de plank ook mist...

Als die goeie jongen slim is, en dat issie neem ik aan ;) , dan laat hij die mooie Gb's niet alleen spetteren op een intern netwerk, maar sluit hij het ook netjes aan op het grotere digitale fietspad. 12hd's op alleen een intern netwerk is pure verspilling. Er zijn genoeg mensen die nuttig gebruik kunnen maken van die luttele Gb's. Dit heet: "Filesharing" maar is voor jou onbekend klaarblijkelijk... :?
Filesharing is mij alleen bekend op LAN-parties... filesharing via internet klinkt mij in de oren als €€€€€€ of als: traaaaaaaaaaaaaaaaag
( heb @home met 16KB/s up --> halve dag voor een film :( )

Dus of je moet geld gaan uitgeven voor een snelle upload, of je hebt maar een k*t-upload van 16KB/s of 32KB/s ... beiden zie ik het nut er niet van in.

Maar voor de topicstarter:
Geen idee om misschien toch maar 2 servers te maken? 1'tje voor Divx'en en 1'tje voor Divx'en en MP3's ? :)
12 HD's + eventuele cd-rom ... dan heb je weer een extra IDE controller nodig... kost ook weer geld.
Je kunt zo'n leuk VIA Eden mobo kopen, VIA cpu er op... hoeft niet te duur te zijn om alleen maar wat divx'en te sharen.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik denk overigens wel dat je er 12 hd's op kan hebben, maar wordt wel krap denk ik :{
offtopic:
:?

Can you relax ff ? Just for once ?

jezus... gelijk weer flamen :(

Hoi

Verwijderd

Hey Professor Botje wqaar heb je die kendon koeler vandaan ?
Zou die een beetje koelen op een Athlon Xp 1900+ ?
Hoeveel kostte die ?

Verwijderd

quote:

Filesharing is mij alleen bekend op LAN-parties... filesharing via internet klinkt mij in de oren als €€€€€€ of als: traaaaaaaaaaaaaaaaag
( heb @home met 16KB/s up --> halve dag voor een film )

Dus of je moet geld gaan uitgeven voor een snelle upload, of je hebt maar een k*t-upload van 16KB/s of 32KB/s ... beiden zie ik het nut er niet van in.
----------------------------------------------------------------------------

Jij ziet de wereld dus alleen door de ogen van een trage uploader, situatie is nu helder.
We kunnen niet allemaal snel uploaden ha ha! :*)

Idea: maybe change youre name? niet echt gepast meer, zo lijkt me... ;)

• Speed24
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 11:02:
quote:

( heb @home met 16KB/s up --> halve dag voor een film )

----------------------------------------------------------------------------

Jij ziet de wereld dus alleen door de ogen van een trage uploader, situatie is nu helder.
We kunnen niet allemaal snel uploaden ha ha! :*)

Idea: maybe change youre name? niet echt gepast meer, zo lijkt me... ;)
Ten 1e: leer quoten :Z

Ten 2e: ;( lage uploads sucken ;(

Ten 3e: meeste mensen hebben een lage upload ... of is het een server voor de Uni van Twente of zo? Ik ga er gewoon van uit dat ie maar een normale internetverbinding heeft.

Verwijderd

speed24 schreef op 22 augustus 2002 @ 11:11:
[...]
Ten 1e: leer quoten :Z

Ten 2e: ;( lage uploads sucken ;(

Ten 3e: meeste mensen hebben een lage upload ... of is het een server voor de Uni van Twente of zo? Ik ga er gewoon van uit dat ie maar een normale internetverbinding heeft.
ten 1e: jij bent op je piemeltje getrapt. ha ha :*)

ten 2e: Jij bent degene met een trage up/download. ;)

ten 3e: Aannamens zijn gevaarlijk, dat is kleuterklasstof... vragen staat vrij

succes verder, en niet vergeten je naam aan te passen he?

Verwijderd

Hoeveel kost zo'n dingetje wel niet, met al die schijven bij elkaar en de raid controller & kabels & PSU's?

Ben zelf aan het denken om een 200 DVD-+RW wisselaar systeem te bouwen..(met bijv. 3 dvd-ram schrijvers :9~ ) lijkt mij zelf leuker.. (kan je tenminste af en toe automatisch een hoop cd-tjes laten branden zonder zelf de cd-s te hoevel wisselen.. en ik kan mijn huidige divx-cd-rom collectie erin kwijt..

't spaart ook stroom, helaas is de data dan niet 'meteen' online, maar duurt dit enkele seconden (maar voor grote files, zoals divx files, moet dit geen probleem zijn).

100 st. DVD+RW 4.7 GB Platinum = € 625,-
It's starting to look promising :9

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 19:49
Nou, topicstarter.. Je kunt de mensen hier bedanken die dit topic weer zover offtopic hebben gehaald.. 't gaat werkelijk nergens meer over :(

Overigens, voor voedingen kun je het beste even in Overige Hardware kijken.. Daar staat een speciaal topic hiervoor.
En ik denk dat 12 HD's wel moet kunnen.. HD's pakken over het algemeen niet zoveel.. (ter vergelijking.. Ik heb een PIII machine gehad met 7 HDD's, waarvan 5x SCSI, waarbij het hele systeem op een 250W voeding draaide).
Maargoed.. Uiteindelijk is het toch een kwestie van gewoon proberen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.