Open Source Community Idee

Pagina: 1
Acties:

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 14:58
Ik was van plan een bedrijfje op te starten.. Ja, idd, da's erg riskant met de huidige markt. Ik heb daar ook vanaf gezien... dan maar naar het arbeidsbureau en hopen op een redelijk baantje. Nu zit ik m'n CV op te maken, en zit ik ff na te denken over wat ik er in kan zetten, ik heb namelijk haast niks.

Nu heb ik hier nog een softwarepakket (forum :P) liggen, niet afgemaakt (omdat ik altijd ALLES erin wilde hebben, elke functionaliteit die ik maar kon verzinnen, elke nieuwe technologie als dat beschikbaar kwam enz.. heb een burnout gehad en heb er verder niks meer aan gedaan), maar ik héb 't wel. Nu is dat op zich niet zo speciaal, er zijn letterlijk hónderden, misschien wel dúizenden forumpakketjes op de virtuele aardkloot, hoor ik jullie nu zeggen. Daar heb je gelijk in, maar misschien kan ik hier wat mee doen waardoor het tóch de moeite waard wordt om op m'n CV te zetten?

Nu dacht ik aan het volgende:

Ik maak de software open source. Gewoon, met een aparte credit page met "based on code from DiSiLLUSiON. Huppelepup modification by miep. blaat by truus. haha bij henk." enz. Dat opzich, is ook niet speciaal. Maar, ik bouw er een simpele community omheen.. Een site, die zich specifiek aan dit pakket houdt, en waar mensen wijzigingen kunnen submitten, waar er op die wijzigingen gevote kan worden, en waar het, zodra een aanpassing boven een bepaalde score uitkomt, geïntegreerd kan worden in het project. Zodat iedereen eraan kan werken, maar alleen de populaire of goede wijzigingen ook daadwerkelijk geïmplementeerd worden. Nu is het dus de bedoeling dat ik er in het begin misschien nog wel een grote vinger in de pap heb, maar dat het na een tijdje op zichzelf begint te rollen.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Zoiets zal überhaupt wel mogelijk moeten zijn, want alles is mogelijk, maar waar moet ik op letten? Waar moet ik voor uitkijken?

Het leek mij wel een goed idee, dan doe ik tenminste iets met de software, en heb ik ook iets om op m'n CV te zetten. Maar, wat vinden jullie d'r van?

edit:

Men werkt dus ook niet tegelijkertijd aan de software, maar men stuurt aanpassingen in, hacks en bugfixes. Naarmate die populair genoeg zijn, wordt gekeken of er nog aanpassingen nodig zijn naarmate de software vernieuwd is, en wordt 't geintegreerd met de software. Dat integreren kan makkelijk door 1 man gedaan worden, of zelfs automatisch (voeg huppelepup toe aan regel 3 van bla.php, zet blaat voor miep na truus in aaha.php enz.). Dus opzich zou het volautomatisch moeten kunnen? En de mensen die devven houden dan een oogje of het wel goed gaat ofzo? Of ga ik hier nu te hard van stapel?

Verwijderd

Als het je er alleen maar om gaat om iets in je CV te kunnen zetten lijkt een hele community + uitgebreide website bouwen me zwaar overkill. Knip gewoon alle experimentele zut eruit zodat je een versie hebt die net kan draaien, en zet het op sourceforge, klaar.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
DiSiLLUSiON: heb een burnout gehad
Dat kan je sowieso mooi op je CV zetten: burnouts zijn net mazelen: je krijgt ze meestal maar 1 keer ;) .
Men werkt dus ook niet tegelijkertijd aan de software, maar men stuurt aanpassingen in, hacks en bugfixes.
Is dat niet de normale methode voor een open-source project als dit :?
Het leek mij wel een goed idee, dan doe ik tenminste iets met de software, en heb ik ook iets om op m'n CV te zetten. Maar, wat vinden jullie d'r van? Of ga ik hier nu te hard van stapel?
Ik vind het een merkwaardige aanpak om software heel specifiek te gaan maken zodat je het op je CV kan zetten, maar als het een goed pakket is, is het wellicht wel de moeite waard om even de puntjes op de i te zetten en ervoor te zorgen dat het online beschikbaar of te bezichtigen. Als het forum redelijk goed in elkaar zit, is het op zich best een aardig bewijs van je kunnen. Als het echter matig is, kan dit ook vrij pijnlijk zijn ;) .

Ik denk echter dat het een beetje erg optimistisch is om te verwachten dat je zo even een community kan opzetten rond software voor een forum. We struikelen ondertussen wel zo'n beetje over de fora en eerlijk gezegd zou ik daarom niet weten welke (meer professionele) programmeurs daar aan zouden willen werken op de manier waarop jij beschrijft. Actieve communities ontstaan vooral rond frisse ideeen en niet op een uitgemolken iets als een forum (sorry ;) ).

Ik zou als ik jou was gewoon het forum online zetten, de source beschikbaar maken onder een bepaalde licentie, eventueel zelfs op een CVS server (Sourceforge zou kunnen). Zorg ervoor dat het te bezoeken is, de source te downloaden is en dat het te installeren is. Als het pakket goed blijkt te functioneren, kan er wellicht nog een community omheen ontstaan, maar dat zou ik niet direct als uitgangspunt nemen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Ik zie trouwens dat je ongeveer 5 jaar jonger bent dan mij en dan ben je dus ongeveer 18. Waarom ga je nog niet een vervolgopleiding doen? Een informatica opleiding op wat voor niveau dan ook is toch wel een belangrijk iets om te hebben, ook lijken informatica opleidingen soms nog zo slecht en oninteressant ten opzichte van thuis zelf klussen aan leuke software. Werken en programmeren kan je altijd nog, een opleiding doen is wat anders... Deeltijd is wellicht ook interessant voor je als je toch echt al wilt werken?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• DiSiLLUSiON
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 01:51:
Als het je er alleen maar om gaat om iets in je CV te kunnen zetten lijkt een hele community + uitgebreide website bouwen me zwaar overkill. Knip gewoon alle experimentele zut eruit zodat je een versie hebt die net kan draaien, en zet het op sourceforge, klaar.
Hmm ja maar dan heeft het geen zin, dan ben ik er niet trots op en kan ik 't voor mezelf ook niet in m'n CV zetten.
mbravenboer schreef op 22 augustus 2002 @ 02:05:
Dat kan je sowieso mooi op je CV zetten: burnouts zijn net mazelen: je krijgt ze meestal maar 1 keer ;) .
Ja hoor? "Opermerkelijke Merkwaardigheden: Heb al een burnout gehad, not likely to occur anytime in the near future."?! :o
Is dat niet de normale methode voor een open-source project als dit :?
Volgens iemand die ik hierover gesproken heb wordt er normaliter door meerdere mensen tegelijk aan een project geworken?
Ik vind het een merkwaardige aanpak om software heel specifiek te gaan maken zodat je het op je CV kan zetten, maar als het een goed pakket is, is het wellicht wel de moeite waard om even de puntjes op de i te zetten en ervoor te zorgen dat het online beschikbaar of te bezichtigen. Als het forum redelijk goed in elkaar zit, is het op zich best een aardig bewijs van je kunnen. Als het echter matig is, kan dit ook vrij pijnlijk zijn ;) .
Hmm ja, dan ben ik dus in feite terug bij af. Ik heb toen destijds een burnout gehad omdat ik er alles in wilde. Ik kan nog steeds geen streep trekken bij zoiets, ik kan pas trots zijn als alles wat erin kan erin zit, maar voordat dat klaar is zijn er al weer 20 nieuwe dingen, en dan waait XML/XSTL voorbij, en dan komt er wéér iets nieuws, en zo ging het maar door.. Krijg ik een opdracht? No problem, ik hoef die lijn niet te trekken want alles wordt vooraf gespecificeerd. Maak ik iets zelf? Dat is te hoog gegrepen, zoals blijkt, want ik kan geen lijn trekken. Dus dan ben ik bang dat het alsnog nooit afkomt. Dat is ook een geheime kant van dit idee, het is uit mijn handen, ik kan het op m'n CV zetten maar ik kan er zelf niks meer aan doen, dus dan wordt ik in feite geforceerd om er genoegen mee te nemen.
mbravenboer schreef op 22 augustus 2002 @ 02:13:
Ik zie trouwens dat je ongeveer 5 jaar jonger bent dan mij en dan ben je dus ongeveer 18. Waarom ga je nog niet een vervolgopleiding doen? Een informatica opleiding op wat voor niveau dan ook is toch wel een belangrijk iets om te hebben, ook lijken informatica opleidingen soms nog zo slecht en oninteressant ten opzichte van thuis zelf klussen aan leuke software. Werken en programmeren kan je altijd nog, een opleiding doen is wat anders... Deeltijd is wellicht ook interessant voor je als je toch echt al wilt werken?
Ik ben, door verschillende omstandigheden, uit school gedropt. Lang verhaal. Dus een vervolgopleiding is niet mogelijk, omdat ik geen basisopleiding heb afgemaakt. Ik ben wel van plan binnenkort nog deelcertificaten van engels en nederlands te halen bij 't NTI, en een shitload aan boeken bij Amazon.com te bestellen om m'n huidige zelf-geleerde kennis wat bij te schaven en nieuwe kennis op te doen. En in de tussentijd moet ik toch een baantje zien te vinden. Heh, het feit dat ik geen basisdiploma heb is meteen de oorzaak voor het feit dat ik alleen bij het woord 'arbeidsbureau' al meteen visies van assemblagefabrieken voor me heb, dozen in elkaar vouwen en plakjes kaas in plastic doosjes doen enzo :+

• mbravenboer
DiSiLLUSiON: Ja hoor? "Opermerkelijke Merkwaardigheden: Heb al een burnout gehad, not likely to occur anytime in the near future."?! :o
Ik neem aan dat je wel door had dat dit absoluut niet serieus bedoeld was? :+ .
Volgens iemand die ik hierover gesproken heb wordt er normaliter door meerdere mensen tegelijk aan een project geworken?
Mwah, vaak hebben een aantal mensen rechten om patches te committen op een CVS server: andere personen kunnen alleen de source van de CVS server afhalen. Als het een project is wat duidelijk rond 1 persoon draait, kan het ook best zo zijn dat alleen hij patches ook daadwerkelijk doorvoert. Meestal zijn er toch maar een heel klein aantal echt aktieve ontwikkelaars (alhoewel er natuurlijk meer dan genoeg enorm grote projecten zijn waar veel meer mensen aan werken).
Hmm ja, dan ben ik dus in feite terug bij af. Ik heb toen destijds een burnout gehad omdat ik er alles in wilde. Ik kan nog steeds geen streep trekken bij zoiets
En je denkt dat je wel een streep kunt trekken bij het opzetten van een online community rond je forum? Een community opzetten vraagt enorm veel inspanning en motivatie en als ik het zo lees wil jij er eigenlijk zo snel mogelijk van af om het los van jou door te laten leven. Dat zal echter niet zo snel lukken, zeker niet met een forum en zeker als het nog niet gebruiksklaar is (op bug-fixing en het toevoegen van functionaliteit na). Echt niemand zit te wachten op een forum (nu geen zelfmoord gaan plegen ;) ) tenzij het echt heel degelijk en fraai in elkaar zit (Zef is bijvoorbeeld bezig met een knap staaltje werk). Fora worden hier met name gemaakt voor educatieve doeleinden en niet meer dan dat ...
Dat is ook een geheime kant van dit idee, het is uit mijn handen, ik kan het op m'n CV zetten maar ik kan er zelf niks meer aan doen, dus dan wordt ik in feite geforceerd om er genoegen mee te nemen.
Het klinkt erg makkelijk en aantrekkelijk: maar wie wil je gaan aantrekken voor deze forum community? Wie moet de hele community op gaan zetten? Server-ruimte? enz enz... Het lijkt mij het beste om het gewoon ergens online zetten zonder al te enthousiaste plannen eromheen.
Ik ben, door verschillende omstandigheden, uit school gedropt. Lang verhaal. Dus een vervolgopleiding is niet mogelijk, omdat ik geen basisopleiding heb afgemaakt.
Owh... in je specs stond mavo, dus ik was er even vanuit gegaan dat je dat hebt afgerond. Jammer dat dat de mist in is gegaan ....

• DiSiLLUSiON
mbravenboer schreef op 22 augustus 2002 @ 02:36:
Ik neem aan dat je wel door had dat dit absoluut niet serieus bedoeld was? :+ .
Dat vermoeden had ik wel, ja. :+
Mwah, vaak hebben een aantal mensen rechten om patches te committen op een CVS server: andere personen kunnen alleen de source van de CVS server afhalen. Als het een project is wat duidelijk rond 1 persoon draait, kan het ook best zo zijn dat alleen hij patches ook daadwerkelijk doorvoert. Meestal zijn er toch maar een heel klein aantal echt aktieve ontwikkelaars (alhoewel er natuurlijk meer dan genoeg enorm grote projecten zijn waar veel meer mensen aan werken).
Oh? Misschien moet ik me wat meer in CVS verdiepen dan, hoe dat allemaal precies in z'n werk gaat. Kunnen mensen dan ook stemmen op patches? Of kiest 1 persoon gewoon wat híj het interresantste vindt?
En je denkt dat je wel een streep kunt trekken bij het opzetten van een online community rond je forum? Een community opzetten vraagt enorm veel inspanning en motivatie en als ik het zo lees wil jij er eigenlijk zo snel mogelijk van af om het los van jou door te laten leven. Dat zal echter niet zo snel lukken, zeker niet met een forum en zeker als het nog niet gebruiksklaar is (op bug-fixing en het toevoegen van functionaliteit na). Echt niemand zit te wachten op een forum (nu geen zelfmoord gaan plegen ;) ) tenzij het echt heel degelijk en fraai in elkaar zit (Zef is bijvoorbeeld bezig met een knap staaltje werk). Fora worden hier met name gemaakt voor educatieve doeleinden en niet meer dan dat ...
Ik wil niet opscheppen, maar als ik kijk naar de huidige high-end open source forums als phpbb, of zelfs 'regulars' als vBulletin of UBB, dan weet ik zeker dat mijn pakket minstends evenhoog staat qua functionaliteit, snelheid en integerheid. Dus dat het een kans heeft is zeker, maar als ik het op sourceforge zet dan zien misschien 1 of 2 personen het en verder niemand, dan heeft het niet eens de kans om er een community eromheen te ontwikkelen.
Het klinkt erg makkelijk en aantrekkelijk: maar wie wil je gaan aantrekken voor deze forum community? Wie moet de hele community op gaan zetten? Server-ruimte? enz enz... Het lijkt mij het beste om het gewoon ergens online zetten zonder al te enthousiaste plannen eromheen.
Server ruimte en sponsoring heb ik zowiezow al. Ik was al bezig met een portal achtig iets, dus dat kan ik als basis gebruiken, een paar aanpassingen en dat is klaar. Voor de rest maak ik gewoon veel mond op mond reclame en zorg er voor dat iig een paar mensen er een klein tijdje mee bezig houden, dan zouden er vanzelf meer bij moeten komen, niet? En ik zou zelf de community opzetten, maar dat is meer een kickstart zegmaar. Na een tijdje zou alles automatisch kunnen, en hou ik me zo nu en dan alleen bezig met de backside, mocht dat nodig zijn.
Owh... in je specs stond mavo, dus ik was er even vanuit gegaan dat je dat hebt afgerond. Jammer dat dat de mist in is gegaan ....
Oeh, dat staat er al zolang in, ben het vergeten te wijzigen. Zal ik nu even doen.

• mbravenboer
DiSiLLUSiON: Kunnen mensen dan ook stemmen op patches? Of kiest 1 persoon gewoon wat híj het interresantste vindt?
Nee, CVS beperkt zich tot het zijn van een versie-beheer systeem. Je kan files van een project aanpassen en toch later nog altijd teruggaan naar oude versies en dergelijke. CVS heeft niets direct met een community, stemmen of wat dan ook te maken.
Ik wil niet opscheppen, maar als ik kijk naar de huidige high-end open source forums als phpbb, of zelfs 'regulars' als vBulletin of UBB, dan weet ik zeker dat mijn pakket minstends evenhoog staat qua functionaliteit, snelheid en integerheid.
Tja, als dat inderdaad zo is, is dat natuurlijk fantastisch :) .
Dus dat het een kans heeft is zeker, maar als ik het op sourceforge zet dan zien misschien 1 of 2 personen het en verder niemand, dan heeft het niet eens de kans om er een community eromheen te ontwikkelen.
Maar denk je op een community site dan wel mensen te trekken? Ik ben benieuwd hoe je dat wilt gaan doen... Sourceforge biedt je enorm veel faciliteiten en ook de mogelijkheid om een 'gewone' site voor je project te maken.

Als je forum inderdaad zo goed is, zie ik het probleem niet direct: maak een site (wellicht om Sourceforge heen) waarop je het forum aanbied. Maak een installatie-handleiding, leg de functionaliteit van het forum uit en laat het wellicht ergens draaien als demo van deze functionaliteit. Strooi hier en daar met linkjes naar je werk en laat het werk voor zichzelf reklame maken: Je kan nooit mensen naar een forum-project trekken als je niet laat zien wat je te bieden hebt.

Als je overigens inderdaad beter bent dan de bekende fora zie ik sowieso niet echt een probleem bij het vinden van een baan. Ik denk namelijk eerlijk gezegd (met alle respect voor mavo'ers) dat deze fora gemaakt zijn door mensen met een hogere opleiding. Als je een beter product kan afleveren (naar ik begrijp met XML, XSLT, goed database ontwerp enz) zonder enige informatica opleiding en zelfs zonder afgeronde middelbare opleiding ben je best wel goed en zou je vrij makkelijk aan een baan moeten kunnen komen.

• DiSiLLUSiON
mbravenboer schreef op 22 augustus 2002 @ 03:02:
Nee, CVS beperkt zich tot het zijn van een versie-beheer systeem. Je kan files van een project aanpassen en toch later nog altijd teruggaan naar oude versies en dergelijke. CVS heeft niets direct met een community, stemmen of wat dan ook te maken.
Ok.
Maar denk je op een community site dan wel mensen te trekken? Ik ben benieuwd hoe je dat wilt gaan doen... Sourceforge biedt je enorm veel faciliteiten en ook de mogelijkheid om een 'gewone' site voor je project te maken.

Als je forum inderdaad zo goed is, zie ik het probleem niet direct: maak een site (wellicht om Sourceforge heen) waarop je het forum aanbied. Maak een installatie-handleiding, leg de functionaliteit van het forum uit en laat het wellicht ergens draaien als demo van deze functionaliteit. Strooi hier en daar met linkjes naar je werk en laat het werk voor zichzelf reklame maken: Je kan nooit mensen naar een forum-project trekken als je niet laat zien wat je te bieden hebt.
Maar hoe blijft het dan overzichtelijk op Sourceforge? Dan kan ik of het er opzetten, en er verder niks aan doen, met het risico dat 't na een week al hopeloos veroudert is, of ik kan anderen eraan laten werken, zodat het uiteindelijk transformeert in een douwe-egberts-koffie-apparaat-besturings-pakket, om maar wat te noemen. :+
Als je overigens inderdaad beter bent dan de bekende fora zie ik sowieso niet echt een probleem bij het vinden van een baan. Ik denk namelijk eerlijk gezegd (met alle respect voor mavo'ers) dat deze fora gemaakt zijn door mensen met een hogere opleiding. Als je een beter product kan afleveren (naar ik begrijp met XML, XSLT, goed database ontwerp enz) zonder enige informatica opleiding en zelfs zonder afgeronde middelbare opleiding ben je best wel goed en zou je vrij makkelijk aan een baan moeten kunnen komen.
Mjah, in theorie. In praktijk is het wel anders, althans dat verwacht ik, heb de stap zelf nog niet genomen. Ik heb nu een pakket wat nog niet af is, en ik dus eigenlijk ook nog niet kan laten zien, omdat er nog wat experimentele prut in zit en wat functies nog niet af zijn. Dus, wat heb ik dan verder? Niks. Nu kan ik wel zeggen van ik heb zelfstudies gedaan in zus en zo en in dit en dat, maar zo'n werknemer gelooft me niet op m'n woord, die wil wat zien. Heb ik niks in m'n CV om te laten zien, dan zegt ie van: 'Het zal wel, je mag een guestbook programmeren" oid, of "Het zal wel, hier, hou dit maar bij (rotzooi van een code)". Áls 'ie de baan al aan mij uitbesteed.

Trouwens, XML/XSLT zit er niet in, ben er toen niet aan toegekomen met de burnout. Heb er net nog over zitten denken, maar zie er het nut niet van in bij een forumpakket, als 't toch weer omgezet wordt naar HTML. Het maakt de drempel bij het wijzigen van templates alleen een stuk hoger. 'k heb wel flink wat in te halen voordat ik 't laat zien, PHP heeft ook opeens dingen als super globals erbij gekregen... 'k heb me nog niet in alle veranderingen verdiept, maar moet waarschijnlijk de hele boel omzetten straks. Zucht. hehe :)

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 17:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Als je echt wat in je CV wil zetten, kun je vrijwilligerswerk proberen. Dat doet het ook goed. Er is bij het Leger des Heils nog een vacature open om ouderen te leren met Win 98 te werken.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Ik kan je een raad geven: Doe dit niet alleen omdat je je CV moet vullen.

Ik ben dik twee jaar geleden (toen er nog maar een stuk of 4-5 fora te krijgen waren) ook een open source forum project begonnen en er gaat heel erg veel tijd in zitten. Zorg dat je alles goed structureerd, je code goed becommentariseert. Als je in een groep werkt is het nog moeilijker, zorg dat de verhoudingen goed liggen, bla bla, het standaard management geblaat ;)

Maar leuk is het wel, dus als je software een beetje redelijk is, ga er voor! Je kunt er veel plezier (en slapeloze nachten) aan beleven :)

edit:
En een community starten is echt geen probleem, zorg zoals gezegd dat je sources online staan en installeer een forum waar mensen kunnen testen en vragen stellen (ik zal je de meest gestelde vraag alvast voorspellen: Wanneer komt de volgende versie uit? :X ), daar groeit vanzelf een community uit, de vraag naar fora is gewoon erg groot.

Maar is het alleen Nederlandstalig eigenlijk of Engels? Dat maakt natuurlijk wel erg uit. :)

• DiSiLLUSiON
unclero: Hmm ja, dan is ten eerste al héél wat anders, en ik moet daarvoor ook nog eens een positief Christelijk geloofsovertuiging hebben wat ik niet heb. En het is ook nog eens in Almere, beetje te ver weg voor vrijwilligerswerk.

Zef: Waar gaat dan de vele tijd in zitten? In het werken aan de code of alles wat erom heen zit? Want zoals ik zie wordt het meeste geautomatiseerd, en werk ik zelf niet meer aan de code, dus dan zou het do-able moeten zijn met een gewone baan ernaast.. Het is nu alleen Nederlandstalig, maar ff de commentaar regels in het Engels doen een een skin kopieren en vertalen en alles is ook in het Engels. Dus dat is geen obstakel.

Verwijderd

DiSiLLUSiON schreef op 22 augustus 2002 @ 16:41:
Zef: Waar gaat dan de vele tijd in zitten? In het werken aan de code of alles wat erom heen zit?
Het verwijderen van bugs, toevoegen van nieuwe features en vooral support.
Want zoals ik zie wordt het meeste geautomatiseerd, en werk ik zelf niet meer aan de code, dus dan zou het do-able moeten zijn met een gewone baan ernaast..
Er zijn tientallen alternatieven dus als de installatie niet in 1 keer lukt geven velen al op, een bepaalde bug kan al reden zijn op zoek te gaan naar iets anders, je moet dus continu bugs fixen (zolang die er nog inzitten ;) ) .

Je kunt alles "automatisch" laten verlopen, maar dat wordt al snel een rotzooi, half werkende skins, aanpassingen die complete fora overhoop halen etc. dat moet dus goed gecontroleerd worden. CVS kan een paar van die problemen oplossen maar nog steeds zul je er tijd aan moeten besteden. Niet dat het een fulltime job is, maar onderschat het niet, met name het opstarten zal veel tijd kosten.

• DiSiLLUSiON
Zef: Mjah dat wordt geregeld door het voting systeem. Men stuurt aanpassingen (hacks, bugfixes) in, die worden door mensen zelf getest en daar worden stemmen op uitgegeven (als er bugs in zitten krijg't een lagere scoren dan als dat niet zo is), en alleen de goede en populairde dingen kunnen als hacks in de software gedaan worden, automatisch. Alles kan zo via hacks erin gestopt worden, althans, zo zie ik 't. Dan hoef ik me er verder niet mee te bemoeien, alleen als bepaalde bugs niet snel door iemand worden opgepakt dan zal ik daar zelf aanpassingen voor schrijven etc. En het zal niet snel een zooitje worden, want er komen natuurlijk ook criteria waar ik (en misschien anderen) op nakijken, beetje dezelfde coding style, enz. Als een hack half de software aan gort helpt zal 't echt geen goede rating krijgen, en zal die dan ook niet automatisch in de software geintegreerd worden.

Verwijderd

Goed, ik ben benieuwd hoe je dat practisch gaat realiseren, hopelijk werkt het net zo goed als het klinkt. Succes :)

• DiSiLLUSiON
Dank je. Mocht het nou niet realistisch blijken.. Dan zet ik het wel gewoon online, kan ik het een maandje of 2 hoogstends in m'n CV zetten.

Verwijderd

mbravenboer schreef op 22 augustus 2002 @ 03:02:
Misschien interessant om te vermelden dat datgene wat topicstarter wil wel deels geintegreerd is in SourceForge's totale systeem. Een patch tracker, een bug tracker, inclusief discussiemogelijkheid per bug etc. 'Patch-stemmen' zit er niet in (en is bovendien ongewenst omdat hetzij de stemmerij private is en er dus niks mee te doen valt ofwel de stemmerij public is en de kans op rotzooierij te groot is), maar voor de rest vrij compleet. Savannah (van de GNU) schijnt ook erg mooi te zijn.

Sourceforge is meer dan CVS alleen. ;).

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
't lijkt mij een beetje onrealistisch om een community op te zetten en te verwachter dat iedereen de patches applied op het forum dat ie zelf draait. Als je goede kwaliteit wil garanderen, zou dat dus betekenen dat de verschillende installaties van het forum allemaal goed bezocht moeten worden, omdat je anders bepaalde bugs ook maar lastig kan vinden.

Dat betekent dus dat de community die je wil opbouwen niet kan bestaan uit gewone bezoekers, maar eigenlijk uit forum beheerders en devvers.

• DiSiLLUSiON
beelzebubu: Oh? is interresant ja, ff nagaan wat Sourceforge nou allemaal precies inhoudt dan..

freak007: Hoe bedoel je, 'dat de verschillende installaties van het forum allemaal goed bezocht moeten worden'?

Verwijderd

offtopic:
Zou je de search nog een keer kunnen fixen van je forum software? Want een forum zonder search is gedoemd om een puinhoop te worden. (ik heb het over het forum van www.id-t.com). :) Thanx!

• DiSiLLUSiON
Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 05:49:
offtopic:
Zou je de search nog een keer kunnen fixen van je forum software? Want een forum zonder search is gedoemd om een puinhoop te worden. (ik heb het over het forum van www.id-t.com). :) Thanx!
offtopic:
Er staat daar een hele oude beta versie waar de search idd nog niet werkte. Die persoon waar ik mee in contact stond werkt niet meer bij ID&T, en 'k kan er dus verder niet veel aan doen, volgens mij heb ik geen toegang meer tot de server. 'k zal morgen eens proberen, ga nu naar bed.

• The - DDD
  • Laatst online: 17-08 22:44
Wist je dat de Open Universiteit de enige universiteit in Nederland is waar er geen eisen aan je vooropleiding gesteld wordt? Maar hun diploma's zijn wel gelijkwaardig aan die van andere universiteiten. Stel dat je via de OU je propedeuse haalt, dan kun je op die manier instromen in elke willekeurige HBO en WO opleiding die op hetzelfde gebied ligt als je P.

Als je het mij vraagt is dat de snelste en efficientste manier om jezelf uit het geen opleiding probleem te redden. Enige wat je nodig hebt is voldoende wiskundig inzicht. Heb je namelijk nodig om door de paar wiskunde modules te komen. Het kan zijn dat je wat toelatings toetsen moet doen...

Dus als je het mij vraagt, zeker interresant, ik weet niet hoe het bij NTI zit.

Op andere WO's en HBO's kun je vanaf je 21ste een toelatings onderzoek doen, daarmee kun je aantonen dat je Havo of VWO niveau hebt en op grond daarvan toegelaten worden. Maar dat is pas vanaf je 21ste.

Kern van het verhaal, als je geen middelbaar onderwijs hebt afgemaakt en je kan de kracht in jezelf vinden, dan zijn er zat manieren om toch een goede opleiding te krijgen.

Verwijderd

Weet je zeker dat je in het goede topic post? :D

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 19:30:
[...]

Misschien interessant om te vermelden dat datgene wat topicstarter wil wel deels geintegreerd is in SourceForge's totale systeem. Een patch tracker, een bug tracker, inclusief discussiemogelijkheid per bug etc. 'Patch-stemmen' zit er niet in (en is bovendien ongewenst omdat hetzij de stemmerij private is en er dus niks mee te doen valt ofwel de stemmerij public is en de kans op rotzooierij te groot is), maar voor de rest vrij compleet. Savannah (van de GNU) schijnt ook erg mooi te zijn.

Sourceforge is meer dan CVS alleen. ;).
SourceForge Rules.

Het is de ideale plek voor open source projecten. Op dit moment zijn er bijna 50000 projecten geregistreerd en zijn er 500.000 gebruikers accounts.

Zelf ben ik ook actief ontwikkelaar van zo'n source forge project (zie ondertitel) en dankzij de bug-tracker komen bugs sneller bovendrijven en zijn ze daarom ook sneller gefixed.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:56

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

offtopic:
Overigens zijn er wel twijfels over de houding die SourceForge in de toekomst tegenover projecten zou kunnen tonen, zo is er nogal wat opschudding ontstaan na het in gebruik nemen van non-free software die het geheel moet aandrijven. Voorheen is de code van SourceForge altijd beschikbaar geweest. Om die reden zijn er mensen die vinden dat je beter naar iets als Savannah kunt uitwijken. Dat is een project van GNU en naar je mag verwachten dus tot in de eeuwigheid zonder proprietary bindingen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1