[EL] Schakeldraad

Pagina: 1
Acties:

• JordyO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 08:10
Welke dikte schakeldraad moet ik gebruiken voor Baybus en andere schakelingetjes in de PC?

Specs

Verwijderd

Ik zou proberen om ongeveer dezelfde dikte te gebruiken als de draden die uit je voeding komen... (zoals aan de molex stekkers zit) Als je dunnere draden gebruikt heb je kans dat ze te warm worden afhankelijk van de belasting....

Verwijderd

Dat hangt ervan af hoeveel stroom er door die draadjes moet en hoe lang die draadjes zijn.
Bij schakelingetjes met LEDjes ed kun je met heel dun draad volstaan.
Maar ook bij stromen van 1A hoeft je draadje echt niet dik te zijn.
En om een draadje warm te krijgen moet je wel heel hard stoken.

Verwijderd

Dezelfde draaddikte als voedingsdraad die nu op je molex zit. (dus oude afgeknipte draden die je geript hebt van een dode voeding voldoet perfect).

Overigens vindt ik het ook nog belangrijk om te weten hoe sterk de isolatie is. Je hebt van die mensen die oud speakersnoer gebruiken, welke heel zacht PVC mantel heeft, maar die bij het minste geringste scherpe randje van een AT/ATX kast ontmanteld is... gevolg kortsluiting!

• JordyO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 08:10
Ja maar hoe dik is nou die kabel die uit je voeding komen en in je molex zitten?

Specs

Verwijderd

ik gebruik altijd utp kabel voor zulke doeleinden
gaat tot nu toe nog altijd probleemloos
ze kunnen vind ik nog redelijk wat hebben en de mantel scheurt niet zo heel snel (tenzij je echt gaat zitten duwen tegen iets scherps aan ofzo

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13
ik gebruik in mijn baybus kabel die ze voor isdn gebruiken, normaal gaat er iets van 90volt door dus 12volt moet geen problemen leveren

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

0,75 mm² is dik zat hoor ik neem aan dat je niet meer als 10 ampere gaat trekken

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Fanatic_FS schreef op 22 augustus 2002 @ 13:10:
ik gebruik in mijn baybus kabel die ze voor isdn gebruiken, normaal gaat er iets van 90volt door dus 12volt moet geen problemen leveren
het gaat niet alleen om de volts maar ook om de amperes dus het totaal daar van (het wattage (oftewel vermogen)) dat is bepalend of je draad het houdt

je kan bijv 90 volt 50ma erdoor laten gaan, dit is een vermogen van: p=u*i=90V* 0.05A=4,5W
of 12 volt bij 200ma (als het om alleen ledjes enzo gaat) is :p=u*i=12*0.2=2,4W
en dan zal dus de draad bij 12 volt veel minder belast worden
komen er fans bij dan is het ampere veel hoger en dus het wattage ook, en in de geval zal de kabel dan MISSCHIEN warm worden of erger nog lekker gaan fikken

Verwijderd

Jullie maken altijd hetzelfde rekenfoutje.
Het vermogen van de belasting heeft niks te maken met het vermogen dat in de draad wordt verstookt.
Het gaat enkel om de stroom door de draad.
Samen met de weerstand van de draad, en de daarmee samengaande spanning die over de draad valt wordt het vermogen bepaald dat die draad krijgt te verwerken.

Een belasting van 1000 Watt bij een spanning van 100V levert een stroom van 10A op.
Een belasting van 1000 Watt bij een spanning van 1000V levert een stroom van 1A op.

Bij de laatste is het vermogen die de draad krijgt te verwerken 10 x zo klein.

Wat dacht je waarom stroom wordt getransporteerd door hoogspanningsleidingen?
Juist, om die stroom zo laag mogelijk te houden, de draden zo dun mogelijk en de verliezen zo klein mogelijk.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

voedings kabel is denkik zo`n 1 a 1,5 mm2 dik...

Electronics development

Pagina: 1