Toon posts:

Welke Linux versie raden jullie aan ?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus eens linux gaan proberen ,

nu heb ik Mandrake 8.2 gedownload maar ik hoor van verschillende mensen dat ik of beter Suse ken nemen of Debian.
Ik ben total linux n00b en ga er voor het eerst eens mee klooien. het is puur om mee te internetten / film kijken. ik wil bijv. windows onder linux kunnen draaien zodat ik me flash enzow nog wel kan gebruiken als ik wil (of raden jullie dual boot aan ?)
ook wil ik mijn huidige NTFS drives kunnen benaderen onder linux zodat ik wel bij me files kan.

Iemand tips of iets dergelijks voordat ik de stap ga zetten ?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50

Verwijderd

Daar is een apart topic voor: Welke Linux distro moet ik nemen?

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 13:05

FTL

SuSe en Debian zijn beide NooB compatible.
Welke je kiest is een beetje afhankelijk van je smaak.
Laatst heb ik gelezen dat SuSe (die een eigen configuratie scherm heeft voor de linux instellingen) minder standaard is qua config files, maar daardoor wel makkelijker is in te stellen daardoor.

SuSe heeft als nadeel dat het niet gratis is (kan me vergissen).

Debian zou ik als noob niet nemen omdat deze helemaal op GNU software is gebaseerd en juist niet erg makkelijk is in gebruik voor noobs.

Toch zou ik je aanraden om dual boot te houden (windows en linux) en pas als je zeker weet dat je alles wat je met je computer wil doen ook in Linux-Distro terug kan vinden dan helemaal overschakelen naar een Linux-distributie.

Veel success!

Verwijderd

Topicstarter
thnx janjanjansen voor de info :)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Ik zou voor Red Hat gaan. Makkelijk te installeren, en makkelijk op programma's te installeren. Zelfs mijn broertje snapt het! :D

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
mandrake is grafisch erg netjes (en gebaseerd op redhat) en als beginner kun je er meer dan zat mee, een dual boot is aan te raden zeker omdat schrijven op ntfs partities niet helemaal bugvrij is

Suc 6 met je eerste stapjes in linuxland

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

FTL schreef op 21 augustus 2002 @ 23:55:
SuSe en Debian zijn beide NooB compatible.
Debian zou ik als noob niet nemen omdat deze helemaal op GNU software is gebaseerd en juist niet erg makkelijk is in gebruik voor noobs.
Zoek de tegenspraak >:)

Maareh, dat Debian meestal niet aangeraden wordt voor beginners heeft niks met GNU software te maken; Debian bevat (ommenabij) evenveel GNU software als andere distro's ;)
Het is eerder het doel en standpunt van de distro.
Toch zou ik je aanraden om dual boot te houden (windows en linux) en pas als je zeker weet dat je alles wat je met je computer wil doen ook in Linux-Distro terug kan vinden dan helemaal overschakelen naar een Linux-distributie.
Daar sluit ik me bij aan; ik zou zeker beginnen met dualboot (tenzij het over een PCtje gaat dat "over" is), al is het maar totdat je een beetje weet wat het allemaal inhoudt ;)

Maar verder had janjanjansen het bij het juiste einde (dat topic staat ook in de FAQ btw), dus deze gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.