Toon posts:

Geen toegang tot 2e PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1. Situatie:
2 compu's, beide win xp prof. Allebei in zelfde domein, met DEZELFDE COMPUTERNAAM! (waarom: lang verhaal). Beide TCP/IP, QoS, Client for MS Networks en File & printer sharing protocol geinstalleerd. Beide DHCP ingeschakeld. Via netwerkkaarten met crosslinkkabel verbonden.
Geen firewall.

2. Probleem:
Alleen 1 probleem: via windows verkenner op PC1 toegang krijgen tot bestanden van pc2 werkt niet. Omgekeerd werkt wel. Ik probeer dit via de IP-adressen van de compu's (Computernamen zijn hetzelfde dus dat heeft geen zin). Pingen naar elkaars IP en de gedeelde :X internetverbinding werkt wel. IPconfig /renew lost nix op.

3. Vraag:
Iemand een idee wat het probleem is en een suggestie voor de oplossing?

Alvast bedankt.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Een foutmelding zou wel welkom zijn

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Welke van de twee fungeert nu als dhcp server, aangezien er een ip adressen moet uitgeven :?, maar pingen werkt wel, oke renew ook, dus je krijgt dan ook een ander ip adres? Geef ff een compleet overzicht van alle instellingen en services.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Foutmelding:
Windows cannot find "\\*.*.*.*". Check the spelling and try again, or try searching for the item by clicking the Start button and then clicking Search.

(*.*.*.* : ip-adres houd ik voor mezelf ;))

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Computernamen zijn het zelfde? wazig dat ie uberhaupt nog werkt.
MS netwerk omgeving moet zichzelf namelijk onderuit schijten bij opstarten alstie een gelijke PC naam op het netwerk aantreft.

- Gelijke WERKGROEP (domein heb je nl niet, heb je een server voor nodig)
- Verschillende PC naam
- DHCP klopt. Internet Connection Sharing Wizzard activeert op de PC die inbelt een lichte DHCP server, dus dat deel werkt zoals het moet. (daarmee de vraag van ripexx beantwoord)

Bottom line, waarom ie uberhaupt opstart, mij een raadsel, maar welk verhaal er ook achter zit, die PC naam mag AB-SO-LUUT niet het zelfde zijn, no way, never, nooit.

Sim-pel.

-edit-
Ip hoef je niet voor jezelf te houden. ICS geeft adressen op DHCP uit in de private range 192.168.0.x/24, waarbij de machine die de internet connectie deelt een intern IP heeft van 192.168.0.1, en de andere machine - als enige andere verbonden - hoogstwaarschijnlijk 192.168.0.2 heeft opgekregen.

Is dit niet het geval, dan deugt er geen klap van, en zou ik de klasnerd ff aan zijn staart trekken oftie het ff fixen wil.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Check anders hier even, hier kun je waarschijnlijk wat mee:

Link

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:54
GraveR schreef op 21 augustus 2002 @ 22:59:
Check anders hier even, hier kun je waarschijnlijk wat mee:

Link
LOL, dies goed

ik zou de basics voor netwerken nog maar eens goed doorkijken, 2 dezelfde namen kan sowieso al niet |:( , en waarom in godsnaam DHCP zonder DHCP server, statische ip's zijn in dit geval tussen 2 pc's veel makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, de uitleg:

Notebook is van een universiteit. Om daar op het netwerk te kunnen moet het domein ingesteld zijn, paar protocollen en TCP/IP ingesteld zijn (o.a dat DHCP ingeschakeld moet zijn). Dat ligt vast en daar wil ik nix aan wijzigen, anders werkt die niet goed meer. Om de computer thuis ook mail (Exchange server) te kunnen lezen van de school, heb ik outlook nodig. Om een verbinding tot stand te krijgen met de exchange server moet ook die computer zich aanmelden bij het domein van de school. Dit aanmelden lukt alleen als mijn computernaam klopt met de computernaam die de server van de school kent. In mijn geval moet de computernaam dus wel hetzelfde zijn.

Mij interesseert het helemaal nix als beide computers dezelfde namen en instellingen hebben. 99% van de tijd staan ze niet met elkaar in 1 netwerk. Het gaat er alleen om dat ik de bestanden van het notebook snel en eenvoudig naar de vaste pc kan overzetten. Aangezien die nogal groot kunnen zijn is een netwerkverbinding de beste oplossing.

Trouwens: Toen ik nog heel jong was noemden ze me al een prutser. Op zijn minst opvallend dat ik dat nog steeds uit draag.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Check anders hier even, hier kun je waarschijnlijk wat mee:Link
Damn die is goed!! >:) die moet ik onthouden ...

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
99% van de tijd staan ze niet met elkaar in 1 netwerk.
Dan moet je die 1e % maar even de pcnaam veranderen denk ik

Verwijderd

Maarreeeeh, het werkt nu wél, met 2 verschillende computernamen...?

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
De instellingen zorgen in dit geval voor de problemen, dus ik zou me wel druk maken om de settings als ik jou was.

Op zn minst kun je de naam van de vaste PC wijzigen, dit voorkomt meteen al een hoop ellende.

Bovendien maakt DHCP niet veel uit, aangezien Windows zelf een IP uit de private range aan zichzelf toekent als de DHCP-server niet bereikt kan worden.

Bovendien moet je op beide systemen een account aanmaken met gelijke usernames en gelijke passwords.

Dit kan problemen opleveren, aangezien je laptop de gebruiker 'aan de andere kant' wil authenticeren via de domain server, aangezien dit niet kan/lukt wordt de toegang geweigerd.

Je zou dus kunnen overwegen een 2e profiel aan te maken, 1 voor je school en andere voor lokaal gebruik. Dit lost waarschijnlijk je probleem op.

Verwijderd

Topicstarter
mikejarod schreef op 21 augustus 2002 @ 23:18:
[...]

Dan moet je die 1e % maar even de pcnaam veranderen denk ik
Lezen is ook niet jouw sterkste kant:

Ik schreef bovenaan: "Alleen 1 probleem: via windows verkenner op PC1 toegang krijgen tot bestanden van pc2 werkt niet. Omgekeerd werkt wel."

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt GraveR, een 2e account op de vaste met de instellingen van de school en een daarop andere computernaam zou misschien de oplossing zijn. Ga ff "prutsen" ;)
Pagina: 1