Gentoo boot nie meer :( Bad superblock en meer rotzooi

Pagina: 1
Acties:

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:43
Hey,

Ik zette gisteren m'n computer uit... zet hem vanmiddag weer aan, en hij boot nie meer :'(
Het gaat om Gentoo Linux. Het eerste gedeelte boot ie wel, hij vindt een kernel, detecteert een hoop hardware, en dan probeert ie de root fs te mounten. Ik krijg een aantal van dit soort meldingen:

code:
1
2
3
hda: dma_intr: status=0x51 {DriveReady SeekComplete Error}
hda: dma_intr: error=0x40 {Uncorrectable Error } LBAsect=208845, sector=0
end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 0

Ik krijg hier 4 van, sector 0, 2, 4 en 6.
Vervolgens klaagt EXT3-fs over dat ie root fs niet kan mounten, Bad superblock etc.
Het gaat om /dev/hda3, hda1 is niks mis mee (voor de niet-Gentoo-insiders: Gentoo gebruikt een aparte partitie voor /boot). Ik heb al opgestart met een boot-cd, als ik /dev/hda3 fsck krijg ik

code:
1
2
 /sbin/e2fsck: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to open /dev/hda3
Could this be a zero-length partition?

Overigens staat /dev/hda3 nog wel in fdisk, met de correcte grootte (sectors, etc staan er ook bij maar die zeggen mij weinig)...
Er is voor mij geen enkele duidelijke oorzaak voor dit probleem. Naar mijn weten heb ik niets beduidends gedaan wat dit heeft kunnen veroorzaken.

Vraag is: is mijn root partitie nog te redden?

Ik zie het somber in :/

Verwijderd

Uit man e2fsck:

-b superblock

Instead of using the normal superblock, use an
alternative superblock specified by superblock.
This option is normally used when the primary
superblock has been corrupted. The location of the
backup superblock is dependent on the filesystem's
blocksize. For filesystems with 1k blocksizes, a
backup superblock can be found at block 8193; for
filesystems with 2k blocksizes, at block 16384; and
for 4k blocksizes, at block 32768. If an alterna-
tive superblock is specified and the filesystem is
not opened read-only, e2fsck will make sure that
the primary superblock is updated appropriately
upon completion of the filesystem check.

'Gewoon' de volgende superblock pakken.

• Solarsparc
Ok het is goed fout:

code:
1
e2fsck: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while checking ext3 journal for /dev/hda3

Een ander getal na -b geeft een Bad magic number in super block while trying to open /dev/hda3, dus die zijn het niet, en 4k is volgens mij de grootte die ik tijdens de install heb ingevoerd...

:'(

Heb ik nog meer opties?

Verwijderd

heb je toevallig verkeerd afgesloten? dan kan je zulke rotzooi krijgen...

• Solarsparc
M'n powerdown doet het niet, dus ik druk hem altijd uit met 5 sec. knop indrukken, maar wel altijd nadat de HD is downgespind na het halt commando.

Verwijderd

Lijkt er niet op. Heb nog even verder gezocht en behalve de -b optie vind ik ook geenandere opties.....

Verwijderd

Solarsparc schreef op 21 augustus 2002 @ 23:11:
M'n powerdown doet het niet, dus ik druk hem altijd uit met 5 sec. knop indrukken, maar wel altijd nadat de HD is downgespind na het halt commando.
Als je dat doet altijd(!!!!!!) eerst sync draaien, da's een stuk veiliger dan wachten tot je HD ge-down-spinned (leuk woord) is.

• Fatal-Error
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 23:22:
[...]
Als je dat doet altijd(!!!!!!) eerst sync draaien, da's een stuk veiliger dan wachten tot je HD ge-down-spinned (leuk woord) is.
Lijkt me niet nodig. Je moet halt expliciet vertellen dat ie niet moet sync'en namelijk.

Welcome to the desert of the real.

• Solarsparc
Iemand nog ideetjes om m'n file system te kunnen repareren? Of iets om data te recoveren? *snik*

Verwijderd

Die dma_intr DriveReady SeekComplete errors lijken mij toch eerder op een hardware probleem dan op een slordig afgesloten filesystem te wijzen. Maar geen ervaring helaas.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:53
code:
1
hda: dma_intr: error=0x40 {Uncorrectable Error } LBAsect=208845, sector=0

Dit ziet er inderdaad niet uit als een software probleem.

Misschien is je IDE-kabel een beetje losgeraakt?

Zo niet, dan vrees ik toch het ergste voor je HD....

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-08 12:47
Lijkt mij ook dat dit eerder aan je schijf / kabel ligt dan aan Gentoo, vooral omdat je wel normaal hebt afgesloten. Probeer eens een andere ide-kabel. Misschien is er ook nog een moglijkheid om je s.m.a.r.t status uit te lezen oid?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Solarsparc
Ok ik heb ff de PowerMax util gedownload van Maxtor, da's een proggie om je schijf mee te testen (wat overigens als .exe werd geleverd, die vervolgens een diskette schreef, waarom niet gewoon een .img bestand aanleveren zodat Linux/andere OS gebruikers het ook zonder problemen kunnen gebruiken...? It's not easy living in a Windows world :| ) en er werden idd enige ernstige hardwarefouten gevonden, overigens wil fdisk nu de schijf helemaal niet meer lezen, hij geeft al een error bij het starten. Dat wordt dus een RMA'tje...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik heb iets dergelijks gehad tijdens de installatie van een distro..
Bleek dat mijn HDD echt kaput was. Was gelukkig een oudje.. (640MB Quantum Fireball --> de beste ;) )
Als het een maxtor is, heb je i.i.g. nog enkele jaren garantie. Eis van de winkel wel dat je een nieuwe disk meteen meekrijgt. Als je moet wachten dat hij terug is van MAxtor, dan ben je hem een week of 6 kwijt.

Verwijderd

Je kunt ook naar de Maxtor site gaan, daar een RMA invullen. Als je dan in het bezit bent van een credit card, kun je een 'advanced RMA' kiezen waarbij zij jou alvast een harddisk van het te vervangen type vooruit (!) toesturen, en dan kun je na ontvangst jouw harddisk in die verpakking weer terug sturen naar Ierland. Uiteraard kost dit een kleinigheidje (kostte mij een maandje of anderhalf terug 10 euro), maar je hebt 1) snel je drive, en 2) geen gezeik met eikeltjes uit de winkel die niet willen, niet willen snappen, en bovendien niet willen meewerken... De credit card hebben ze nodig om indien je niet binnen 30 dagen na het invullen van de RMA de defecte harddisk terug hebt gestuurd, je de kosten in rekening te kunnen brengen van de vooruitgestuurde harddisk. Redelijke regeling in mijn idee..

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

helemaal mee eens, had ik dat toen maar eerder geweten.. :(
Pagina: 1