add route vraagje

Pagina: 1
Acties:

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Situatie:

LAN 1:

IP: 10.x.x.x MASK: 255.255.0.0

LAN 2:

IP: 192.x.x.x MASK: 255.255.0.0

Er is geen route en dus ook geen broadcastverkeer van LAN 1 naar 2 en viseversa.

Nu staat in LAN 2 een pc die aangemeld moet worden op het domein, maar de PDC en BDC staan in LAN 1. Hoe moet nu de string eruit zien die ik op die pc kan toevoegen met 'add route' ?

Lijkt me een simpel vraagje voor de netwerk goeroe's :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Wat is simple, in wezen is het niet mogelijk, zonder extreme grappen dit voor elkaar te krijgen, ten tweede waarom maakt je van een C-class netwerk (192.168.x.x / 255.255.255.0) een B-class (172.16.x.x / 255.255.0.0), daarnaast is de range 10.x.x.x een A-class (10.x.x.x / 255.0.0.0) Dus echt logisch is het niet. Daarnaast zou je kunne bridgen of routen tussen de netwerken, maar wat is je overige netwerk config/layout

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Je hebt een router nodig, hetzij een PC met in beide subnets een IP adres, hetzij hardware.

Je geeft dan als gateway op het IP adres van die router in het eigen subnet van de PC waar je op werkt.

Bijvoorbeeld, als je router 10.1.1.1 en 192.168.1.1 als IP adressen heeft, en jouw PC 10.1.1.200, geef je op:

route -p add 192.168.0.0 MASK 255.255.0.0 10.1.1.1

uiteraard moet op de PCs in het andere subnet ook een route terug staan.

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik neem aan dat er een router tussen de 2 lans staat? Dat staat nl nergens. Je kunt dan wel aanmelden als je je routes op orde hebt, maar dan heb je ofwel wins nodig, ofwel een entry in je lmhosts-file ofwel win2k met dns, maar dat laatste zal gezien de combo PDC en BDC wel niet.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met alleen routes kom je d'r niet. De PC in kwestie zal ook een stukje name resolving voor het domain en de domain controllers moeten kunnen doen. Als je in LAN1 een WINS server hebt staan, is het voldoende om de PC naar die WINS server te laten pointen. Als je geen WINS server hebt moet je gaan knoeien met LMHOSTS files (zie Q180094

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

de routes zijn zowieso overbodig als je maar 1 router hebt (en dan nog hoef je ze niet op de clients toe te voegen maar op de routers). wins is idd noodzakelijk voor winnt (ben geen lmhost-knoei voorstander :))

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

een kleine schets van je lan zou wel handig zijn... nu ga ik een zeer wilde gok doen (waarschijnlijk verloren werk omdat het wel een misse gok zal zijn maar kom, wat moet een mens anders op donderdagmiddag)

wilde gok over jou netwerkstruktuur
code:
1
hoop_hosts-pdc--bdc--[10.x.x.x]router[192.x.x.x]]--pc

als het goed is vink je bij tcp/ip op de router(die een NT bak is) het vinkje enable IPforwarding aan onder het tablad routing, verder zal windows in het geval de nics goed geconfigureed zijn zelf de routetabel updaten..

maar gebruik eens friendly pinger ofzo om je netwerk aan ons te tonen.

btw 10.x.x.x :?

Je hoeft niet paranoia te zijn, dat zijn interne adressen en daar kan rechtstreeks niemand aan vanaf het internet...
Er is geen route en dus ook geen broadcastverkeer van LAN 1 naar 2 en viseversa.
Als je gehoopt had dat een route(r) ervoor ging zorgen dat je broadcasts doorgegeven werden moet ik je teleurstellen, routers houden broadcasts tegen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yalopa op 22-08-2002 15:01 . Reden: ip verwisseld ]

You don't need eyes to see, you need vision

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als ik het goed heb heb je het over een windows bak en ik dacht dat windows bakken standaard niet routeren. WINGATE is the solution. Maar ja ik weet het ook niet zeker ik gebruik linux voor dit soort dingen

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

TrailBlazer schreef op 22 augustus 2002 @ 15:32:
Als ik het goed heb heb je het over een windows bak en ik dacht dat windows bakken standaard niet routeren. WINGATE is the solution.
NT4 Server kan wel routen :) , kweet niet van WKS versies, 9x zal het wel niet kunnen
Maar ja ik weet het ook niet zeker ik gebruik linux voor dit soort dingen
Helaas is er geen mens die weet wat de topicstarter gebruikt om te routen..

• seq_uence
leffe_blond schreef op 22 augustus 2002 @ 15:00:
een kleine schets van je lan zou wel handig zijn... nu ga ik een zeer wilde gok doen (waarschijnlijk verloren werk omdat het wel een misse gok zal zijn maar kom, wat moet een mens anders op donderdagmiddag)

wilde gok over jou netwerkstruktuur
code:
1
hoop_hosts-pdc--bdc--[10.x.x.x]router[192.x.x.x]]--pc

als het goed is vink je bij tcp/ip op de router(die een NT bak is) het vinkje enable IPforwarding aan onder het tablad routing, verder zal windows in het geval de nics goed geconfigureed zijn zelf de routetabel updaten..

maar gebruik eens friendly pinger ofzo om je netwerk aan ons te tonen.

btw 10.x.x.x :?

Je hoeft niet paranoia te zijn, dat zijn interne adressen en daar kan rechtstreeks niemand aan vanaf het internet...

[...]

Als je gehoopt had dat een route(r) ervoor ging zorgen dat je broadcasts doorgegeven werden moet ik je teleurstellen, routers houden broadcasts tegen.
Je gok is helemaal goed hoor. :)

Ik heb inmiddels op die W2K bak een route toegevoegd zodat ik een adres in het 10.x.x.x segment kan pingen.

Maar je raad het al, ik wil die bak laten aanmelden op het domein. En daarvoor moet ik inderdaad over een Cisco 2600 (?) router die ik zelf verder niet kan configureren.

Hoe dat te doen ???

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb het idee dat je voor dat aanmelden een broadcast doet. En helaas helaas die laat een router niet door tenzij een ip helper adres is geconfigged

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat zeg ik: òf door de WINS server in het 10.x.x.x net te gebruiken, òf door een LMHOSTS file aan te maken volgens Q180094

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

goed dus de router is er al, welke route zou je dan nog toevoeggen? je kan niet aan de router....

Brahiewahiewa (what's in a name) geeft een goeie oplossing, volgens mij mag de wins ook in het andere subnet, maar dan moet in je TCP/IP instellingen het adres van die wins ingevoerd zijn.

• seq_uence
Bedankt voor de reply's, het is wel te merken dat ik niet zo'n netwerk goeroe ben. ;)

Dus als ik op die pc het WINS adres van de WINS-server in het 10.x.x.x segment invoer zou het moeten lukken ?

De lmhosts file zoals die beschreven wordt in Q180094 is mij niet helemaal duidelijk, er wordt gesproken over de 'Netbios HEX representation of the service type' ???

Verwijderd

seq_uence schreef op 22 augustus 2002 @ 21:04:
[...]

Ik heb inmiddels op die W2K bak een route toegevoegd zodat ik een adres in het 10.x.x.x segment kan pingen.

Hoe dat te doen ???
voor directly connected segmenten hoef je niet te routeren!!!
zorg dat op je clients je gateway goedstaat ... da's alles!!!

en zoals al meerdere keren gezegd .... install wins en geef dat ook op bij de clients (uit de wins db haalt je client de pdc/bdc's in je netwerk)

• seq_uence
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 10:05:
[...]

en zoals al meerdere keren gezegd .... install wins en geef dat ook op bij de clients (uit de wins db haalt je client de pdc/bdc's in je netwerk)
Is het ook 'directly connected' als er een 2MBit huurlijn tussen zit ? :?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

kijk, jij zegt niets te kunnen configgen aan die router, dan moet je ook geen routes gaan adden op andere comps.

Zet op die ene host het IP van de router bij gateway, dns etc kan je ook invullen, bedrijf of isp, wat voor jou van toepassing is. Verder vul je bij primaire wins server het ip van de wins server in, als er meerdere zijn kan je ook een secundaire invullen.. Dat ie in een ander subnet staat boeit echt niet, via de router is ie te bereiken.

ps heb jij een 2Mbps huurlijn + router voor 1 host ???

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 10:05:
[...]

Als er pakketjes vanaf subnet 1 naar subnet 2 gaan ben je al aan het routeren
De topicstarten zegt niet dat hij vanaf de router die segmeten niet kan bereieken segmetn 1 kan segment 2 niet bereiken of andersom of allebei

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

TrailBlazer schreef op 24 augustus 2002 @ 10:01:
[...]Als er pakketjes vanaf subnet 1 naar subnet 2 gaan ben je al aan het routeren
De topicstarten zegt niet dat hij vanaf de router die segmeten niet kan bereieken segmetn 1 kan segment 2 niet bereiken of andersom of allebei
Zowel TS als iis5_rulez lijken met "routing" te bedoelen dat je op werkstations specifieke routes gaat toevoegen. Überdem beweert TS alleen maar dat er "geen broadcastverkeer" is tussen beide subnetten en da's - op zich - een volstrekt juiste analyse van het probleem, want die broadcasts heb je nodig voor het resolven van de NetBIOS name van het domain (als je geen WINS server hebt).

TS kan gewoon naar de advanced TCP/IP properties van z'n PC klikken en daar bij "primary WINS server" het IP-adres van de WINS server in LAN1 invoeren. Effe chekken of de default gateway inderdaad het IP-adres van die Cisco 2600 in LAN2 bevat en dan (na reboot) aanmelden op het domain; Administrator password inkloppen, beetje OK klikken, rebooten en klaar is case

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• seq_uence
leffe_blond schreef op 23 augustus 2002 @ 17:18:
kijk, jij zegt niets te kunnen configgen aan die router, dan moet je ook geen routes gaan adden op andere comps.

Zet op die ene host het IP van de router bij gateway, dns etc kan je ook invullen, bedrijf of isp, wat voor jou van toepassing is. Verder vul je bij primaire wins server het ip van de wins server in, als er meerdere zijn kan je ook een secundaire invullen.. Dat ie in een ander subnet staat boeit echt niet, via de router is ie te bereiken.

ps heb jij een 2Mbps huurlijn + router voor 1 host ???
Nee hoor, er staan daar zo'n 50 clients die allemaal via Citrix werken. Dus het werkstation zelf zit niet in het domein, maar voor die ene is dat wel de bedoeling.

Pagina: 1