Toon posts:

ontslag.. of wat zou jij doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
de situatie:
heb een 6 maanden contract bij een werkgever..
de reis afstand is nogal groot 260Km heen en terug dit kost me per dag 3 uur.
tevens zijn mijn werk uren nog al verschillend, gemiddeld perdag 12/14 uur
met uitschieters naar 18/20 uur.
ik had mijn normale werk en tevens een project wat ik buiten de normale uren om aan werkte.

bij het vorige bedrijf waar ik werkte heb ik een studie schuld van 21.000 Hfl.
dit heeft het huidige bedrijf over genomen, echter hier zou nog een oplossing voor verzonnen worden (in samen spraak met mij) om deze op te heffen.

we zijn nu 5 maanden verder en een oplossing is er nooit voor gekomen, ik heb me echter wel de pokken gewerkt en gemiddeld dus 230/250 uur per maand.
nu zat ik nogal krap dus heb ik vandaag gevraagt of er niet 100 overuren uitbetaald konden worden.

toen begon de ellende, mijn werkgever zij dat hij helemaal geen lijst met overuren van mij had (terwijl ik die elke maand bij mijn chef heb in geleverd).
tevens had ik volgens hem nog een schuld van 30.000 Hfl dus.....
ik antwoorde 30.000?? maar daar zou toch een oplossing voor bedacht worden?
ja zij mijn baas, en trouwens overuren moeten door je chef goed gekeurt worden.
ik weer: ja dat is ook gebeurt.
de baas: en over uren kunnen alleen maar geboekt worden als ze factuurabel zijn.
Ik: oei dan blijft er niet veel over... ik had immers veel uren in het project zitten wat niet facturabel is.

pikant detail:
Ik heb mijn contract er even op na gelezen, en hier staat helemaal niks in over mijn schuld. en de arbeitsvoorwaarden staat echter wel dat inderdaad over uren alleen geschreven kunnen worden als ze factuurabel zijn naar een klant.

stelling:
volgende maand loopt mijn contract af.
ik weet nog niet wat ik doe. maar de vraag is op basis van deze gegevens
wat zou jij doen.
1. Je voelt je genaaid maar gaat gewoon door met werken.
2. Je stopt en gaat ander werk zoeken, dit is zeer lastig met een 30.000 HFL schult
3 je stopt en gaat ander werk zoeken en las ze over de schult beginnen weet je nergens van... het staat immers niet in je contract.

Verwijderd

Topicstarter
oeps kan een mod het topic even verander in:" ontslag.. of wat zou jij doen?"

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

tuurlijk mag je dat, maar in dit geval heeft het niets met wetenschap en/of levensbeschouwing te maken. er is geen stelling, er zijn geen argumenten - kortom, het is niet goed als beginpost. probeer 't eens in een ander forum, zou ik zeggen.

teveel zooi, te weinig tijd

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 12:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Best wittehoed, je post onder een clone account. Post dit gewoon onder je eigen account, en dit hoort niet thuis in WL. Het past in SG, maar daar heb jij nog geen toegang.

Check je email even :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Bij uitzondering mag dit topic openblijven. Aangezien het een zeer serieus probleem betreft en de topicstarter SG niet in kan, laten we dit draadje open. Ik vraag iedereen om serieus antwoord te geven en niet te discussieren over het wel of niet thuishoren in W&L. We doen dit bij hoge uitzondering. Het betreft een serieuze vraag met een serieus verhaal. Voor deze ene keer dus.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Er staat in je contract niets over je schuld. Nou, dan kunnen ze die ook niet meer opeisen, denk ik. Dan beschouw je gewoon je onbetaalde overuren als betaling voor je onbetaalde schuld en praat nergens meer over. Gaan ze hier niet mee akkoord, dan moet je maar eens bij een vakbond of rechtswinkel aankloppen.

• Christiaan
Ik vind dat die chef van jou de schuldige is in dit geheel. Je hebt netjes je uren gedeclareerd en goed laten keuren en dan komt die (hogere?) baas met de melding dat dat niet kan omdat ze besteed zijn aan een niet facturabel project. Je chef had je dit moeten vertellen - hoe zou jij dit nu moeten weten?

Volgens mij sta je gerechtelijk erg sterk. Maar zoals polaris zei; ga eens langs bij een rechtswinkel.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat ga ik zo wie zo wel doen (rechts winkel).
ik hou echter niet zo van dit soort zaken doen.. ik ben iemand die nog onder de oude regel leeft van voor wat hoort wat..

Verwijderd

Dit lijkt mij wel een kwestie van "levensbeschouwing".
Ga je je baas belazeren, jezelf belazeren, of doe je liever iets waardoor je geen last met je geweten krijgt?

Mij lijkt het 't beste als je naar een Bureau voor Rechtshulp gaat. Er klopt hier beslist iets niet, je contract niet, de manier warop je baas handelt niet, en wie weet wat nog meer niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik blijf niet bij dit bedrijf dat staat al vast.
het enige wat daar verandering aan zou kunnen brengen is dat ik voor 30 september geen ander werk vindt.
maar toch.

• The Source
  • Laatst online: 20:00
Ik had een soortgelijk prob.

Ik ging werken bij een SAP consultancy bedrijf in Rotterdam. Was ongeveer 1.5 uur van huis. Bij zo'n bedrijf wordt je natuurlijk op projecten geplaatst en krijg je een lease auto, vandaar dat ik dus ook al wist dat ik veel moest reizen. Werden uiteraard een boel beloftes gedaan waaronder
- projecten dicht bij huis (regio brabant)
- duidelijk educatie traject en begeleiding
- salaris verhogingen na bepaalde tijd
Klonk allemaal wel leuk en ben daar gestart. Ik had dus geen studieschuld!. Maar naar 2 weken zat ik al op een project in Maarsen (rabo) dus dat kosten me elke dag met de auto zo'n 4 uur aan reistijd. Daarnaast nog een boel onbetaald overwerken om projecten af te krijgen (hart voor de zaak he). Toen even op de bank gezet (11 september nasleep in IT). Ondertussen werd ik vanuit het bedrijf qua curssusen (zelfstudie, dus geen kosten) van links naar rechts gegooid. Veel papieren kennis, maar projecten om het in de praktijk te brengen of te leren onder begeleiding van een senior waren er niet. Ondertussen was ik er achter gekomen dat ik ~1k te weinig verdiende tov mijn collaga's als ik naar ervaring en kennis keek. Na mijn half jaarlijkse evaluatiegesprek kreeg ik 4% (zeer hoog voor einde 2001) terwijl ik het meervoudige bij wilde. Bij dat gesprek werd mijn een salarisverhoging belooft na H1 van 2002. Ondertussen weer op een project gekomen bij shell. Zeer groot, wereldwijd project waar ik ervaring kon opdoen maar ik kwam daar als webmaster te zitten! Dus niet als SAP consultant waarvoor ik bij het bedrijf aangenomen was. Ze maakte gewoon gebruik van mijn andere skills (eigen bedrijf) en gaven mijn zo ook geen kans om mijn in SAP te verdiepen. Het ergste was nog dat ik elke dag naar Den Haag moest. Koste me met de auto zo'n 6 uur per dag. Hotel werd uiteraard wel vergoed maar ik ging net samenwonen, had al weinig tijd voor mezelf en kon 's avonds in een hotel ook niet werken voor mijn eigen zaak. DUs een hotel was not an option. Mijn onvrede werd met de dag erger... Na lang aandringen mocht ik met de trein naar den haag en toen koste het me nogmaar 5 uur per dag om op en neer te reizen. Maar dat is dus nog steeds 25uur reistijd per week. Daarnaast ook nog onbetaalde overuren dus ik had weinig aan mijn sociale leven... Na een tussentijds gesprek realiseerde ik me dat ze me dat die beloofde loonsverhoging natuurlijk ook onzin was.

Dus ik had een baan en zat veilig qua inkomen. Aangezien ik eigen baas ben over mijn leven en leef voor het plezier in mijn leven heb ik het heft in eigen hand genomen. Ik ben toen rustig naar een baan gaan zoeken die mij the max leek. Dus geen flutbaan om dicht bij huis te werken maar echt iets waar ik naar op zoek was. Dus gezocht en gesolliciteerd totdat ik iets gevonden had. Na verschillende gesprekrondes werd ik uit alle kandidaten gekozen en had ik een contract voor mijn neus liggen. Basis salaris was hoger, met bonussen kan het een verdrievoudiging zijn, perfecte industrie voor mij (had er al veel kennis van en het was een hobby.. dus van hobby je werk maken), daarnaast was het ook in een half uurtje rijden (dus een besparing op weekbasis van 20u!).

Toen kwam dus bij mijn oude baas mijn evaluatie gesprek met mijn manager. Precies wat ik dacht, geen salaris verhoging (misschien eind 2002), geen project dichterbij (wel beschikbaar, maar ze wilde me bij shell houden), eerste 2.5 jaar nog geen invulling aan andere beloftes mbt opleiding. Daarnaast had ik mijn manager ook nog betrapt op een leugen... hij ging mij beoordelen zonder dat hij mij in een half jaar had gesproken op het project, hij zei dat hij contact met direct leidiinggevende had gehad, maar dat was gelogen omdat die dat vooraf ontkende). Aangezien ik een ander contract op zak had en best mondig ben is dat gesprek dus op een fikse aanvaring uitgelopen. Mijn statement dat ik enkel er vooruit op kon gaan door een nieuwe baan te zoeken werd ook niet begrepen. Het gesprek werd beeindig terwijl hun de gedachte hadden dat ik daar lekker als een slaaf bleef werken. De volgende dag belde ik dus vrolijk op en diende mijn ontslag in. Het leuke, doordat ik veel werkte had ik nog bijna een volle maand vakantie, dus met een maand uitwerktermijn stond ik de donderdag daarop (4 juli) als een vrijman buiten >:) Daarna heb ik nog een lange e-mail uitwisseling gehad met de directie (positief hoor). Bij het bedrijf is een leegloop aan de gang... veel ontevreden personeel.

Anyway, ik ben nu na een maand vakantie (tussen de 2 jobs in) al weer 3 weken aan de gang bij mijn nieuwe baas in een totaal andere industrie. Mijn enige gedachte is... FUCK waarom heb ik dit niet eerder gedaan!

Dus mijn advies aan je:
- blijf lekker werken, je hebt nu een baan en inkomen
- zoek ondertussen naar een andere baan. Zoek een baan waarbij je op alle fronten er beter van wordt, maw een droombaan (ik vond ze voor mijn iig). Bij sommige bedrijven mag je zelfs verlof nemen om te solliciteren.
- laat niet merken dat je wegwilt... dit verslechtert enkel je onderhandelingspositie (mits er signalen uit het bedrijf komen, dan kun je bijvoorbeeld je ontslag nemen met kwijtschelding van je studieschuld.
- begin zelf niet over je studieschuld, informeer bij je collega's hoe en waar dat genoteerd wordt (if)
- nog iets.. blijft zoveel mogelijk uit de IT consultancy wereld want het is gewoon moderne slavenhandel :(
- zorg dat je gelukkig wordt, daar leven we immers voor :)

(edit)
lang verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja. hier heb ik zeker wat aan.. :) ben van af nu dus ook opzoek naar een normale baan.
ik heb ook echt het gevoel dat ik uitgemolken word...
en ben nu op een punt dat ik het wel goed vindt zo...
(het is nu bijna zover dat ik zelfs thuis geen zin meer heb om achter een pc te kruipen, terwijl ik al 14 jaar in de IT zit, en bijna elke avond thuis op het internet)
het zit gewoon niet goed bij dit bedrijf, en mijn keuze is gemaakt...
ik ga maar eens om me heen kijken..

Verwijderd

ik blijf niet bij dit bedrijf dat staat al vast. het enige wat daar verandering aan zou kunnen brengen is dat ik voor 30 september geen ander werk vindt.
Als het echt HEEL ERG is, zo dat je er GEK van wordt, dan kun je m.i. nog beter werkloos worden en een uitkering van de sociale dienst gaan aanvragen dan door te gaan bij die baas. De sociale dienst kan trouwens ook hulp bieden bij schuldsanering.

Verwijderd

ALs ik het zo lees zou ik zeker bij de vakbond aankloppen ( indien je lid bent), of anders eens kijken of je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Wat je baas je flikt kan natuurlijk niet, en jij hebt net zo goed rechten! De geleden schade moet je zeker terug kunnen krijgen en het probleem met de studieschuld moet ook op te lossen zijn. Studiekosten zijn voor veel bedrijven fiscaal aftrekbaar en daar hoeven ze jou niet mee lastig te vallen. Ik zou ook een andere baan gaan zoeken, je werkgever MOET je vrij geven om op sollicitatie gesprek te gaan. Lees ook eens het CAO boekje dan weet je wat je rechten zijn.

En als je het niet meer ziet zitten, ach dan zie je het toch gewoon ff niet meer zitten en ga je de ziektewet in!

Succes!

• The Source
Je moet natuurlijk wel op de hoogte zijn van de inhoud van je contract. Dus als je weet dat een project nonfacturable is en jij maakt daar veel overuren dan zou je moeten weten dat je ze niet uitbetaald krijgt. Als je manager ze daadwerkelijk heeft goedgekeurd dan moet je deze eens met je baas confronteren en gewoon zorgen dat je ze wel uitbetaald krijgt. Als argument kun je aanvoeren dat je anders al na enkele uren overwerk gestopt zou zijn maar omdat ze goedgekeurd waren (en dus uitbetaald) ben je doorgegaan.
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 21:57:ik heb ook echt het gevoel dat ik uitgemolken word...
en ben nu op een punt dat ik het wel goed vindt zo...
(het is nu bijna zover dat ik zelfs thuis geen zin meer heb om achter een pc te kruipen, terwijl ik al 14 jaar in de IT zit, en bijna elke avond thuis op het internet)
het zit gewoon niet goed bij dit bedrijf, en mijn keuze is gemaakt...
Tsjee... ik druf te wedden dat jij in de consultancy zit >:) Misschien werk je wel bij mijn ex-werkgever... sounds like him :)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
Tsja, nu het economisch niet meer zo voorspoedig gaat, zie je dat de werkgevers weer meer de baas over je kunnen gaan spelen. Dit merk je nog het meest in de IT.

Ik ben zelf ook pas geleden gewisseld van werkgever. Ik had een baan bij een detacheerder met een GSM en een mooie leaseauto. Nu werk ik als systeembeheerder zonder leaseauto en GSM van de zaak voor ongeveer hetzelfde salaris.
Toch vind ik het waard: mijn werk is veel uitdagender en ik leer veel meer en doe meer ervaring op. Bij de detacheerder zat ik of op de bank, of ik mocht eerstelijns helpdesk doen bij grote bedrijven. Dat terwijl ik HBO afgestudeerd ben.

Mijn advies: probeer een andere leukere baan te vinden en laat je niet tegen houden door financiele zaken. Geld maakt niet gelukkig (maar het helpt natuurlijk wel :) ). Uiteraard moet je wel rond kunnen komen! :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Wittehoed,

Of er juridische stappen mogelijk en wenselijk zijn hangt af van de inhoud van je contract. Een mondelinge afspraak zoals die er zal zijn geweest omtrent de betaling van je schuld kan rechtsgeldig zijn, maar het is voor de werkgever vaak erg makkelijk om er onderuit te komen

Als journalist lijkt het me interessant om eens een stuk te schrijven over al die it-bedrijven die in de booming years mensen met HAVO of VWO een opleiding en baan en vaak een leaseauto etc hebben aangeboden. Deze mensen kunnen vanaf een bepaald punt vaak niet meer terug, en de opbouw van hoge schulden speelt daarbij een grote rol
Ik weet dat het egenlijk niet hoort hier, maar zou jij me kunnen mailen wanneer je (anoniem) mee wil werken (en alle anderen die dit verhaal herkennen, m.n. de schuldopbouw) - in je temp profiel staat nl geen mailadres

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Je bent nogal suf bezig als je het mij vraagt wittehoed. Je had direct bij aanvang van je nieuwe baan moeten vragen hoe zij die studieschuld gaan wegwerken en wat voor jou de consequenties zijn. Nu weet je dat niet en blijft het als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangen terwijl je werkgever weet dat je niet snel zal vertrekken omdat er geen duidelijkheid bestaat over je studieschuld. Stel hem voor de niet factureerbare uren op te tellen en de waarde ervan af te trekken van je studieschuld die hij overnam. Ik neem aan dat dat project tenminste voor je baas was en hij er dus baat bij gehad heeft dat je dat werk verrichtte. Op die manier heb je toch nog iets aan die gewerkte uren en dwing je je baas de dialoog aan te gaan over de studieschuld, zodra die dialoog van start is vraag je zo snel mogelijk helderheid en iets zwart op wit. Iemand op zijn woord geloven is leuk, je hebt er alleen geen fuck aan. Zeg hem dat je een hekel hebt aan schulden en vraag hem een termijn te stellen waarbinnen jullie die schuld weg kunnen werken en hoe en waar dat vastgelegd gaat worden. Anders ben je straks 80 en werk je er nog steeds omdat er niks met die studieschuld gebeurd is.
Nog een vraagje; werk je voor Hans Kazan?!? 21000 wordt binnen no time 30.000?!?

P.S DrStrange: zoek eens via emerce.nl en in de Revue heeft ook al zo'n verhaal gestaan. Dat je het ff weet

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

Topicstarter
Dat er tijdens de solitatie het een en ander is blijven open staan. (afspraken over loon, opleidingen, studie schuld ect) komt omdat zij me overgenomen hebben, terwijl ik aan hun uitgeleend was voor een groot migratie project, daar verdienden zij 20 euro per uur aan me als zijnde koppelbaas. Het project zou zeker nog een jaar duren dus wilden ze mij wel overnemen, zodat ze me volledig konden facturen.
Dat hebben je dus gedaan, en het leek allemaal ook goed, extra loon, de lease auto werd over genomen en ook de gsm, en de studie schulden waren geen probleem. (daar zou nog wel naar gekeken worden, even als de pension regeling)
2 maandan verder werd het project waar op ik zat stop gezet. En ben ik op de binnen dienst gekomen.
4 maanden later krijg ik een telefoontje van mijn oude baas hoe het kan dat ik nog steeds in hun lease auto rij en ook nog steeds hun GSM gebruik..
uitgelegt natuurlijk, 4 dagen later gsm geblokeerd en brandstof pas werkte niet meer.
Ik naar mijn huidige baas (voor de tweede keer die maand) ja, hij was het vergeten, en zou het meteen regelen. We zitten nu in maand 5 en heb nog steeds geen brandstof pas van de lease auto, heb zelf even het lease bedrijf gebeld wat er aan de hand was.
Ja meneer het contract is nog niet getekend en daardoor kunnen wij u geen nieuwe pas toe sturen. En trouwens dat contract voor overname van de lease auto was al 4 weken geleden verstuurd.
Dus vandaar dat ik eens een gesprekje met mijn baas heb gehad, dat ik er nu wel een beetje flauw van werd. En nha. De rest weten jullie al.

En inderdaad 21.000 word 30.000 omdat mijn baas zegt dat hij dat voor mijn studie schuld heeft betaald, ik heb hem natuurlijk meteen om een factuur en speciefikatie gevraagt. Die die nu nog steeds moet zoeken waarschijnlijk...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je wordt inderdaad genaaid waar je bijstaat. Kijk goed je contracten na om te zien of er iets instaat over die schuld. Zoniet? Mooi, niets over zeggen. Zij naaien jou, kan je ze misschien zo mooi terugnaaien. Niet zo goed voor je karma misschien, maar wel voor je zelfvertrouwen :)

En inderdaad, stap eens naar een rechtswinkel of naar de bond, want die baas van je maakt het echt te bont.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Christiaan
Ik had een contract waarin stond dat ik geen nevenactiviteiten mocht uitvoeren en niet mocht werken bij bedrijven binnen 20 kilometer van het (webdesign) bedrijf waar ik werkte. Aangezien ik freelance werkte, heb ik dat er dus mooi uit laten halen.

• The Source
ChristiaanVerwijs schreef op 23 augustus 2002 @ 12:01:
Ik had een contract waarin stond dat ik geen nevenactiviteiten mocht uitvoeren en niet mocht werken bij bedrijven binnen 20 kilometer van het (webdesign) bedrijf waar ik werkte. Aangezien ik freelance werkte, heb ik dat er dus mooi uit laten halen.
:) Ik heb ook al lang geleerd dat er niet zoiets bestaat als een standaard contract. Aan concurrentie beding valt veel te sleutelen en vele contractule bepalingen zijn aan te passen. Als ze je binnenhalen dan klinkt alles goed en de meeste dingen worden op goed vertrouwen gedaan... maar als je eenmaal binnenbent dat blijven veel van die dingen hangen. Dus gewoon zakkelijk zijn en alles zwart op wit vragen, hoe je je niet voor te schamen.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
MMM even door gelezen, maar ik vind dat je wel erg makkelijk de schuld bij anderen legt, met name die studie schuld, daar had je gewoon keihard afspraken voor moeten maken, dat jij dit niet gedaan hebt is gewoon niet erg handig, dat een baas dat niet nakomt is niet netjes maar dat is een ander verhaal.

Daarnaast denk ik dat je zelf een beetje voorbij loopt, zelf werk ik al zo een kleine 10 jaar in de IT en hou het zolang vol omdat ik enigzins normale tijden aan hou, als ik lees dat jij 18 a 20 uur per dag gaat werken, ben je niet slim bezig, en daarnaast heb je nog een heel dom bedrijf dan ook. Een goede baas zorgt ervoor dat ze personeel niet op brand, als ik dit zo lees plegen ze nogal roof bouw op je.

Niet om lullig te doen, maar toen je hier ging werken, heb je toen enigzins verdiept in het bedrijf? Heb je gesproken over de cultuur binnen het bedrijf toen je ging solliciteren? Heb je gesproken of overuren betaalt worden?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Moraal van het verhaal. Altijd alles meteen laten vastleggen. Eerst op papier een contract (getekend) voordat ik mijn oude baan opzeg. Eerder doe ik niets.

Advies aan topic starter:
1) ga goed na hoe het zit met de studieschuld (juridisch advies in winnen)
2) nog een maal een goed gesprek waarin je dit uitlegt.

Werkt dat niet dan:
1) weiger nog een minuut over te werken. 8 uur is 8 uur. gewoon alles uit je poten laten vallen wat je dan vast hebt. Gesprek met een klant, hoorn erop. Klaar.
of
2) meld je gewoon ziek. De situatie heeft een dusdanige invloed op je gestel dat je er helemaal depressief van wordt.

Ja je laat dan de situatie escaleren. Stap dan naar je baas toe en zeg dat hier je beiden niets mee opschiet. Je wilt dan wel vrijwillig ontslagen nemen, maar dan is het saldo nul. Jij geen extra uren, hun geen geld voor de studie. Klaar

Reden 1 kan ook handig zijn omdat als je ontslagen word er regels zijn m.b.t. de studieschuld. (hoe dat exact zit weet ik niet, maar dat kun je navragen in mijn geval is het dan 0, ik moet wel betalen als ik zelf opstap)
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 20:37:
pikant detail:
Ik heb mijn contract er even op na gelezen, en hier staat helemaal niks in over mijn schuld. en de arbeitsvoorwaarden staat echter wel dat inderdaad over uren alleen geschreven kunnen worden als ze factuurabel zijn naar een klant.
En dit zou ik heel goed juridisch na laten zoeken. Mijn arbeidsrecht is nogal lang geleden, maar ik geloof niet dat dit kan. Jij hebt namelijk een arbeidsrelatie met je werkgever. Het feit of iets wel of niet declarabel is is een zaak tussen jouw werkgever en de klant. Tenzij je rechtstreeks op provisiebasis staat snijdt dit geen hout.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Christiaan
The Source schreef op 24 augustus 2002 @ 00:57:
[...]

:) Ik heb ook al lang geleerd dat er niet zoiets bestaat als een standaard contract. Aan concurrentie beding valt veel te sleutelen en vele contractule bepalingen zijn aan te passen. Als ze je binnenhalen dan klinkt alles goed en de meeste dingen worden op goed vertrouwen gedaan... maar als je eenmaal binnenbent dat blijven veel van die dingen hangen. Dus gewoon zakkelijk zijn en alles zwart op wit vragen, hoe je je niet voor te schamen.

Als een bedrijf jou een standaardcontract wil laten tekenen, dan ben je gek als je dat doet. Zoiets bestaat niet. Een contract is een afspraak tussen twee personen met als doel om bepaalde diensten of producten te realiseren. Uiteraard ben je gerechtigd om dingen te laten wijzigen. Zij willen jou tenslotte net zo graag als andersom. Als je dat in je achterhoofd houdt tijdens onderhandelingen dan win je. Zelf ga ik soms erg ver met wat ik eis van het bedrijf. Tot nu toe heeft dat mij echter geen windeieren gelegd. Zelfvertrouwen, tenzij het arrogantie is, wordt erg op prijs gesteld en als jij met een strak gezicht een verhoging van het loon me 50% vraagt, dan vinden ze dat zeker niet altijd meteen idioot. Na jullie honderd andere bedrijven die me willen. Zo'n houding is een goede houding.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

ChristiaanVerwijs schreef op 26 augustus 2002 @ 00:35:
Zelfvertrouwen, tenzij het arrogantie is, wordt erg op prijs gesteld en als jij met een strak gezicht een verhoging van het loon me 50% vraagt, dan vinden ze dat zeker niet altijd meteen idioot. Na jullie honderd andere bedrijven die me willen. Zo'n houding is een goede houding.
Ik vroeg dus laatst strak 90% (ik ging van interim naar vast contract). Niet gekregen, maar wel gevraagd, en op andere punten wel voordelen kunnen halen. In ieder geval heb ik zo initiatief getoond, en daardoor verdien ik nu een flink stuk (zo'n 40 à 50%) meer dan mijn collega's (hoewel ik dat natuurlijk tegenover die collega's wijselijk voor me houd...)

De brutalen hebben de halve wereld, zeggen ze. Nou is het dat misschien net niet, maar in ieder geval wel anderhalf keer zoveel geld :)

En voor de topicstarter ook. Gewoon hard zijn. Geen enkel overuur meer maken, zelfs niet een overminuut. En zorg dat je duidelijkheid krijgt...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:30

Rejgun

Leven is Bier drinken

zonder de rest gelezen te hebben zou ik zeggen, dat je algemaakte overuren laat zitten en dat zij de schuld voor hun rekening nemen, lijkt me een faire deal (is de werkgever nog goedkoper uit ook !!)

Audi: Vorsprung durch Technik

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ten eerste zou ik zeggen: welcome to the real world -> trust no one.
De verschillende studieschulden negerend, wil ik je er op attent maken dat een mondelinge overeenkomst ook juridisch bindend is, het enige probleem dat je hebt is dat het moeilijk te bewijzen valt.

Aangezien je chef de overuren heeft goedgekeurd, zijn ze, volgens een vriend van mij die rechten studeert, facturabel. Wat wil zeggen dat je baas mooi moet zijn en je gewoon moet uitbetalen.

En als dit alles niet lukt; ooit aan Breekijzer gedacht >:) ?
Pagina: 1