[linux] No such file or directory

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Ik ben een lfs systeempje aan het compileren en tot nu toe gaat alles goed, maar ik heb een probleempje. Voor wie bekend is met LFS weet dat je na het static compileren van een aantal packages moet chroot'en.

Vervolgens moet je een aantal bestandjes maken, hiervoor wordt o.a. cat gebruikt. Ik was echter vergeten de text-utils te compileren. Nog niet een probleem doen we gewoon nu nog ff. Maar daarna had ik het volgende probleem.

Als ik in de chroot'ed omgeving zit krijg ik deze melding:
code:
1
bash: /static/bin/bash: No such file or directory

Zit ik niet in de chroot'ed omgeving en ben ik in de dir $LFS/static/bin en type ik ./cat werkt alles gewoon. Ook het handmatig kopieren van cat uit de source dir helpt niet. Dit probleem doet zich voor bij alle programma's in text-utils.

Weet iemand wat hier mis is gegaan? Ik heb geen zin om opnieuw te gaan compileren...

Chris

[ingeving modus] Misschien kloppen de rechten wel niet en heeft de gebruiker wel geen rechten om het bestand uit te voeren.... FF checken. Nee toch niet, iets anders proberen[/ingeving modus]

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

In welk deel ben je de text-utils vergeten te compileren. Voor- of nadat je aan het chrooted deel bent begonnen?

Als het voor is: In een niet chrooted omgeving textutils compileren (staat dan in $LFS/usr/src/text-utils-2.0/ of zoiets).

Ik vraag me alleen af hoe je aan een $LFS/static/bin komt. Heb die aan deze kant niet.

root /mnt/lfs $ find . -name "*static*" -print
root /mnt/lfs $

Verwijderd

cat zoekt bash verkeerd oid? ik gebruik geen LFS dus ik heb eigenlijk geen idee..

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Het is voor het chroot-en. Volgens de LFS handleiding (CVS versie) worden hierin de static bestanden geplaatst. Door bij het configureren --prefix=$LFS/static mee te geven worden de bestanden hier in geplaatst.

Het compileren van text-utils doe ik net als in de handleidin onder de gebruiker lfs. Maar het werkt dus niet. Het is mij een raadsel waar het in chroot'ed niet werkt en in een gewone shell wel.

Ik sta open voor iedeeën.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Verschil chrooted vs gewone shell:

In chrooted gebruik je de /mnt/lfs/bin/cat en in de 'gewone' shell gebruik je /bin/cat.

Strikt genomen gebruik je in je chrooted omgeving ook /bin/cat. Dit omdat je vanuit /mnt/lfs een chrooted omgeving start, /mnt/lfs is dan dus je root (/).

--prefix=/dir word gebruikt om aan te geven waar een progje uiteindelijk komt te staan, en hoef je alleen te gebruiken als je van de standaard locatie wil afwijken. Het word niet gebruikt om aan te geven dat iets static i.p.v. dynamic gecompileerd moet worden

--enable-static-link, --disable-shared en --static gebruik je om aan te geven dat iets static gecompileerd moet worden.

Als je de voorbeelden cut-and-paste dan gaat het allemaal goed v.w.b. static linken (voor chrooted) en dynamic linken van de te compileren progjes. Soms word de optie namelijk niet meegegeven, dan zal het wel niet kunnen/moeten.