[Linux] Local net == Traag, Internet = Normaal

Pagina: 1
Acties:

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Vreemd fenomeen.

Ik installeer een linux bakkie.. Rotzooi er wat mee rond en merk dat als ik inlog op de FTPd van die bak dat de netwerksnelheid vrij laag ligt... < 10kB.

Ik dacht in eerste instantie dat dat aan één of andere vage instelling lag die met de FTPd had te maken, gezien ik gewoon met een razend tempo files van internet kon krijgen.

Echter logte ik net visa versa in bij de FTP server op een andere local bak vanaf die linux bak, en de snelheid is even beroerd.

Iemand enig idee?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Wat zijn je instellingen, geef ten eerste een de outout van
code:
1
ifconfig
en
code:
1
route -n
, daarnaast wat is de layout van je netwerk en welke overige deamons draaien er nog op die linux bak, ook zalken als ip-filter/iptables/ipchains (firewall)

buit is binnen sukkel

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
[ifconfig]
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:00:E8:54:BB:AB
inet addr:192.168.0.148 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:2356 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:253
TX packets:2598 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:1743486 (1.6 MiB) TX bytes:731166 (714.0 KiB)
Interrupt:9 Base address:0xc800

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:757 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:757 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:84217 (82.2 KiB) TX bytes:84217 (82.2 KiB)
[/ifconfig]

[route -n]
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
0.0.0.0 192.168.0.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0
[/route -n]

Hoe krijg ik precies een overzicht van de daemons?
Ik heb er een aantal wel uitgeflikkerd in de /etc/inet.d/ map, maar ja... of dat de norm is... :?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• ripexx

ripexx

bibs

Ligt eraan wat je zelf hebt geinstalleerd, daarnaast gebruik je om files van het internet af te halen een clinet applicatie terwijl je voor een server een deamon/server applicatie gebruikt. Dus vandaar. Kijk eens in je rc.d dir en je inet.d file, inetd, is een deamon die ander deamons opstrat zodra er om gevraagd wordt, dus zodra er iemand een verzoek doet om een ftp verbinding op te starten, zal inetd de ftp deamon opstarten. Vaak kun je deamons herkenen aan een d op het eind, doe anders een
code:
1
man ftpd
Ook kun je eens kijken bij www.howto.com en www.linux.org BTW welke smaak draai jij? Oja je netwerk instelling zien er goed uit dus ik denk dat het vooral ligt aan de instellingen van je ftp server.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Geen route voor de loopback device. Ik weet niet of het daar aan ligt maar dat is wel het verschil met mijn route.
code:
1
route add -net 127.0.0.0 netmask 255.0.0.0 lo

Baat het niet, het schaadt zeker niet ... :)

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
ripexx schreef op 22 augustus 2002 @ 01:55:
Ligt eraan wat je zelf hebt geinstalleerd, daarnaast gebruik je om files van het internet af te halen een clinet applicatie terwijl je voor een server een deamon/server applicatie gebruikt. Dus vandaar. Kijk eens in je rc.d dir en je inet.d file, inetd, is een deamon die ander deamons opstrat zodra er om gevraagd wordt, dus zodra er iemand een verzoek doet om een ftp verbinding op te starten, zal inetd de ftp deamon opstarten. Vaak kun je deamons herkenen aan een d op het eind, doe anders een
code:
1
man ftpd
Ook kun je eens kijken bij www.howto.com en www.linux.org BTW welke smaak draai jij? Oja je netwerk instelling zien er goed uit dus ik denk dat het vooral ligt aan de instellingen van je ftp server.
Ja het principe van de daemons snap ik nog wel :)
Ik weet alleen niet hoe ik kan zien welke er draaien, of ik moet de ps -aux lijst gaan doorpluizen... (Hmmm ik ben 's ochtends toch helderder dan 's avonds :P)

Ik snap alleen nog niet wat die rc.d dirs (het zijn er meerdere met een nummerieke waarde er in) doen.

Ik draai debian, of heb je het over die flavours waar ik vaag iets over heb gelezen, want dat zou ik niet weten.

Trouwens het is niet alleen met de de FTPd waar het probleem aan zou liggen, maar ook aan de client. Gezien dat ook traag gaat

LINUX BAK ======FTP (TRAAG) ====> Windows Bak
ProFTPd <=====FTP (TRAAG) ====> + ServU-FTP

Verwijderd

Wie weet is de netwerk kaart in de linux bak gewoon een beetje kapot gegaan?
Zie in je ifoconfig output niet een ppp verbinding dus ga er ff voor het gemak van uit dat je de internet connectie niet door de linux bak op laat bouwen en via ip-masq op inet zit.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Nee de netwerkkaart is niet brak, want:
• Ik had het bij de vorige ook, en heb dus net deze er in gezet.
• Internet loopt wel goed (loopt via een centrale hardware router)

Verwijderd

Die rc.d dirs worden gebruikt door je sysv-init bootmechanisme. De cijfertjes staan voor zogenaamde runlevels. Zo is runlevel 0 afsluiten, runlevel 1 single user mode, 2 kan multi-user zijn en 5 multi-user+XFree. In die directories staan linkjes naar scripts die die moet opstarten in dat betreffende level (linkjes beginnend met S) of juist moet afsluiten (beginnend met K).

Verwijderd

hmm , 10% van de pakketjes is een frame error ! ff snel op mijn machien gekeken en daar staat dat keurig op 0. Toch iets brak of zo ?

problemen met DNS zou alleen een opstart vertraging geven denk ik ! (interne systemen misschien even in /etc/hosts file zetten)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2002 12:10 . Reden: DNS toegevoegd ]

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 12:08:

hmm , 10% van de pakketjes is een frame error ! ff snel op mijn machien gekeken en daar staat dat keurig op 0. Toch iets brak of zo ?

problemen met DNS zou alleen een opstart vertraging geven denk ik ! (interne systemen misschien even in /etc/hosts file zetten)
Ik zou werkelijk waar niet weten wat er brak zou moeten zijn.
Die beide kaarten die ik er in heb (gehad), deden het beide perfect.

Overigens lijkt me een frame error meer een softwarematig probleem... Er wordt immers bewust voor een frametype gekozen.
Het zou natuurlijk ook aan mijn windows bak kunnen liggen die niet al te lekker tegen mijn linux bak babbelt...
Echter weet ik niet of een frametype behouden wordt door een switch....

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
half/full duplex settings al bekeken ?

• ripexx

ripexx

bibs

Oke ik zie dat het dus beide kanten op werkt(traag), dus ik heb het vermoeden dat er iets niet lekker wil gaan, dat wil zegggen, draait er nog andere software, vooral zaken zoals firewalls. Maar hoe is verkjeer tussen windows en internet en linux en internet. Als laatste loop nogeens je proftpd config file door.

buit is binnen sukkel

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ok... Internet is juist vlot op beide bakken...
Totaal geen problemen mee.

Het zijn/is alleen de FTP data voor alsnog. De webserver trekt dacht ik ook wel aardig door.
Echter kan het niet exclusief aan proftpd liggen, want de standaard ftpd had het ook.
Tevens verklaart dat niet de andere richting.

Full/Half duplex ZOU geen probleem moeten zijn. Zowel de switch als alle netwerkkaarten zijn half- en full duplex capabel...
Bovendien zou dan al het andere verkeer er ook onder moeten leiden.

De frame error hoek klinkt beter... Bij een FTP transfer schoten die errors ook omhoog.

Pagina: 1