Toon posts:

Data herstellen met RAID?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enkele dagen geleden is mijn harde schijf (Quantum Fireball Plus AS 60 GB) gecrasht. Toen de PC aanstond, maakte hij een harde tik, waarop mijn PC vastliep. Sindsdien begint de hd te tikken zodra ik de computer aanzet. Het HPT370 BIOS herkent de hd gewoon, maar resulteer uiteindelijk in een harddisk failure melding zodra de schijf benaderd wordt.

De data die op de hd stond is niet van levensbelang, maar ik heb er wel veel (moeite) voor over om het eraf te halen. Ik heb geen volledige back-ups gemaakt. Begin maar eens 60 GB te backuppen zonder tapestreamer :(

Ik heb via de search al een flinke hoeveelheid discussies gelezen over te nemen maatregelen, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer en ben bang dat het "de eerste keer raak moet zijn".

Momenteel ben ik in afwachting van een replacement drive via Advanced RMA van Maxtor. Zelf dacht ik eraan om deze hd naast mijn kapotte te hangen en via de onboard HPT370 RAID controller een mirror te maken. Is dat het proberen waard? Kan het kwaad als het niet zou werken?

Verder las ik een tip over het laten afkoelen van je HD in de vriezer en het dan te proberen. Wie kan hier zijn ervaring over kwijt?

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

afkoelen van de hd in de vriezer ?? :S
dan gaattie toch kapot volgens mij, vocht enzo.

Meneer 1000 has spoken......

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Gaat niet werken.

Mirror werkt alleen zolang allebei de HD's in orde zijn. Eenmaal gecrashed (zoals nu in jouw geval) is de schijf niet benaderbaar meer.

Als het echt belangerijk is zijn er bedrijven die de data er af kunnen krijgen, maar dit is een extreem dure oplossing, die je als particulier niet kan dokken.

Een printplaat swap is in dit geval zinloos, aangezien dit klinkt als een snoeiharde Headcrash.

Jammer joh, je data is pleite.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Topicstarter
dude123, het is de bedoeling om de hd in een dichte zak in de vriezer te leggen.

Firefox, data recovery is idd geen optie, maar ik ben wel bereid om er de nodige uurtjes aan te besteden. IMHO concludeer je iets te snel dat de data pleite is. In analoge posts wordt gerept over een defect controller, waardoor de initialisatie niet helemaal lekker loopt. Daarnaast adviseert men wel als laatste redmiddel om de hd op de kop te hangen of er een flinke tik tegen te geven.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 20:57

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ok, als je accepteert dat je je data kwijt bent is er nog 1 ding wat je kunt proberen. Dit is echt de laatste optie, want het is niet echt geniaal :P maar in mijn geval heeft het gewerkt. Aangezien je zeer waarschijnlijk een headcrash hebt zit de leeskop van je schijf dus vast in het schijfoppervlak.

Oplossing: Men neme de harddisk in de hand en sla dan 1 keer de harddisk met de bovenkant naar beneden (dus omgekeerd) met een doffe felle klap op tafel. Dan de schijf (die dan dus omgekeerd op tafel licht, heel voorzichtig naar een computer tillen en dus ook omgekeerd (ondersteboven dus) monteren, of beter nog, even naast de kast leggen, en dan weer aansluiten.

Het idee is dus dat die klap ervoor zorgt dat de leeskop uit het schijfoppervlak wordt losgeslagen, en dat de schijf weer kan spinnen als je mazzel hebt, en dat je er dan weer data vanaf kan halen.. Bereid je wel voor op veel prutsen, want als de leeskop weer over die crash-plek heenkomt, heb je grote kans dat ie weer crashed

UITERAARD IS DIT OP EIGEN RISICO !!
DOE DIT OOK ALLEEN ALS JE ECHT GEEN ANDERE OPLOSSING MEER WEET!

Zonder gekheid dit heeft echt een keer gewerkt bij mij..
In ieder geval succes :)

[ Voor 0% gewijzigd door Sparhawk op 21-08-2002 18:46 . Reden: Weer Typo's ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 18:06:
dude123, het is de bedoeling om de hd in een dichte zak in de vriezer te leggen.

Firefox, data recovery is idd geen optie, maar ik ben wel bereid om er de nodige uurtjes aan te besteden. IMHO concludeer je iets te snel dat de data pleite is. In analoge posts wordt gerept over een defect controller, waardoor de initialisatie niet helemaal lekker loopt. Daarnaast adviseert men wel als laatste redmiddel om de hd op de kop te hangen of er een flinke tik tegen te geven.
hehe, je kende het principe dus al :)
Je kunt gewoon horen of het een headcrash is, oor erop en dan de computer aanzetten.. Maakt ie echt brakke geluiden en spint hij niet op -->headcrash..
Het tik erop geven doe je dus als de harddisk op de kop hangt omdat de zwaartekracht dan (miniem) meehelpt om de leeskop weg te houden van het schijfoppervlak.

Verwijderd

Topicstarter
Sparhawk, bedankt voor je tip. Ik heb het vermoeden dat er nog wel iets te proberen valt voordat ik klappen ga uitdelen ;).

Jij denkt dus ook dat het headcrash is..hmmm... zoals je leest hoopte ik op een controller defect. Ik meen me te herinneren dat de ruimte waar de platters zich bevinden vaccuum getrokken is. Klopt dit? Is het een optie om de hd open te schroeven en daar de head "los te maken" ofzo?

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 18:13:
Sparhawk, bedankt voor je tip. Ik heb het vermoeden dat er nog wel iets te proberen valt voordat ik klappen ga uitdelen ;).

Jij denkt dus ook dat het headcrash is..hmmm... zoals je leest hoopte ik op een controller defect. Ik meen me te herinneren dat de ruimte waar de platters zich bevinden vaccuum getrokken is. Klopt dit? Is het een optie om de hd open te schroeven en daar de head "los te maken" ofzo?
Alleereest even deze opmerking: Als het een headcrash is, is het beter om de schijf zo min mogelijk aan te sluiten als je er toch niks mee doet, want echt beter ervan wordt ie niet :o

De ruimte waarin de platters zich bevinden is NIET vacuum, integendeel, de lees- en schijfkop die "drijft" als het ware op een heel dun laagje lucht op de platter...

Het nadeel is wel, als je hem openmaakt: STOF... Als er dus ook maar 1 stofdeeltje opkomt is het dus al een drama, vandaar dat die recovery bedrijven dacht ik de harddisk openmaken in een mini-cleanroom en dan zelf de lees- en schrijfkop uit het schijfoppervlak tillen als er een headcrash is geweest.

Ik zou mijn oplossing dan maar als 1-na laatste aanhouden en die van jou als allerlaatste >:)

Belangrijkste is dus eerst of je uitzoekt of het een headcrash is of niet.

• Sparhawk

Sparhawk

't was ff zoeken, maar kijk hier maar eens, en vooral de reacties..
ik had idd gelijk dat ie niet vacuum is..

nieuws: Plexiglas harddisk modificatie :)

[ Voor 0% gewijzigd door Sparhawk op 21-08-2002 18:48 . Reden: AARG...3e typo in 3 berichten ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het idee dat ie wel enigszins opspint, maar hij maakt daarbij een tikkend geluid ongeveer om de halve seconde. Kun je omschrijven hoe hard de klap ongeveer moet zijn? Stel dat je hem ondersteboven op je bureau zou laten vallen. Hoe hoog zou je dit dan doen? Besef dat dit een vage vraag is, maar hebben we het over 1 cm of 10 cm of nog hoger?

Verwijderd

Topicstarter
Sparhawk schreef op 21 augustus 2002 @ 18:27:
't was ff zoeken, maar kijk hier maar eens, en vooral de reacies..
ik had idd gelijk dat ie niet vacuum is..

nieuws: Plexiglas harddisk modificatie :)
haha :9
leuke link, misschien dat ik dan de head losmaak van de platter, mijn hd niet meer dichtmaak en telkens als de head crasht de arm een zwengel geef >:)

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 18:27:
Ik heb het idee dat ie wel enigszins opspint, maar hij maakt daarbij een tikkend geluid ongeveer om de halve seconde. Kun je omschrijven hoe hard de klap ongeveer moet zijn? Stel dat je hem ondersteboven op je bureau zou laten vallen. Hoe hoog zou je dit dan doen? Besef dat dit een vage vraag is, maar hebben we het over 1 cm of 10 cm of nog hoger?
Gheghe, alsof ik nu in 1 keer de expert ben omdat het mij een keer is gelukt >:)

ik zou zeggen, als je een keer met je vuist op tafel slaat (gematigd), zo'n klap moet het ongeveer zijn. Ik gok dat dat toch wel 10 a 15 cm vallen is. Je moet hem uiteraard niet laten vallen, want dan "stuitert ie na", je wil gewoon 1 ferme tik.

Ik moet wel zeggen dat ik valsspeel, het was namelijk niet mijn harddisk maar van een vage kennis van mij. Hij belde op, helemaal overstuur, z'n harddisk was kapot, en hij moest die dag zijn stageverslag inleveren, en had uiteraad geen backup. Hij dus naar mij toe, ik even geluisterd naar de schijf, en hem verteld dat het een headcrash was, en dat z'n schijf helemaal stuk was. Daarna gezegd dat ik 1 methode wist waarmee ik misschien iets kon redden. Hij allang blij, dus hij geeft die schijf heel voorzichtig aan mij, waarna ik (ja ik had wat alohol op O-) ) met een flinke klap die schijf op tafel sloeg.. Die gozer een halve hartverzakking, ik sluit de schijf aan, en ik kan er 1 directory vanaf halen voordat ie weer de geest geeft.. "my documents"... Hij heeft echt verschrikkelijk veel mazzel gehad, en m'n vriendin en ik verschrikkelijk veel lol om zijn verschrikte gezicht na die actie van mij >:) . Ik had dus gewoon het voordeel dat het niet mijn schijf was, en dat ik ook maar wat aangeprust heb..

Succes ermee iig en laat even weten hoe het afloopt

[ Voor 0% gewijzigd door Sparhawk op 21-08-2002 18:43 . Reden: Typo ]

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 18:31:
[...]

haha :9
leuke link, misschien dat ik dan de head losmaak van de platter, mijn hd niet meer dichtmaak en telkens als de head crasht de arm een zwengel geef >:)
Zwengel ze >:)

In de categorie van antieke computer met zwengel aan de voorkant: "ff m'n harddisk aanzwengelen want anders doet mijn windows het niet " :D

Verwijderd

Topicstarter
haha, leuk verhaal!

maar je zegt dus dat na die klap je hd het maar enkele seconden deed. Hmmm, hoopte er eigenlijk op om een flink aantal giegjes eraf te kunnen pompen, dus dat zal wel een paar uurtjes duren, denk ik...

Anyway, ik krijg over enkele dagen mijn replacement drive. Denk dat ik beter dan een goede poging kan wagen. Stel je voor dat ik enkele uurtjes toegang heb, maar dan geen plaats om de data naar toe te pompen 8)7

Verwijderd

Sparhawk schreef op 21 augustus 2002 @ 18:42:
[...]

Gheghe, alsof ik nu in 1 keer de expert ben omdat het mij een keer is gelukt >:)

ik zou zeggen, als je een keer met je vuist op tafel slaat (gematigd), zo'n klap moet het ongeveer zijn. Ik gok dat dat toch wel 10 a 15 cm vallen is. Je moet hem uiteraard niet laten vallen, want dan "stuitert ie na", je wil gewoon 1 ferme tik.

Ik moet wel zeggen dat ik valsspeel, het was namelijk niet mijn harddisk maar van een vage kennis van mij. Hij belde op, helemaal overstuur, z'n harddisk was kapot, en hij moest die dag zijn stageverslag inleveren, en had uiteraad geen backup. Hij dus naar mij toe, ik even geluisterd naar de schijf, en hem verteld dat het een headcrash was, en dat z'n schijf helemaal stuk was. Daarna gezegd dat ik 1 methode wist waarmee ik misschien iets kon redden. Hij allang blij, dus hij geeft die schijf heel voorzichtig aan mij, waarna ik (ja ik had wat alohol op O-) ) met een flinke klap die schijf op tafel sloeg.. Die gozer een halve hartverzakking, ik sluit de schijf aan, en ik kan er 1 directory vanaf halen voordat ie weer de geest geeft.. "my documents"... Hij heeft echt verschrikkelijk veel mazzel gehad, en m'n vriendin en ik verschrikkelijk veel lol om zijn verschrikte gezicht na die actie van mij >:) . Ik had dus gewoon het voordeel dat het niet mijn schijf was, en dat ik ook maar wat aangeprust heb..

Succes ermee iig en laat even weten hoe het afloopt
rofl dit is wel 1 vd lijpste dingen ooit gelezen ;))))

Verwijderd

hej het gaat wel.. heb het een paar weken geleden gehad.. moet je even zoeken..
Er is een programmatje waarmee je je raid weer kunt herstellen, en het werkt perfect zeg ik je!

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 18:53:
haha, leuk verhaal!

maar je zegt dus dat na die klap je hd het maar enkele seconden deed. Hmmm, hoopte er eigenlijk op om een flink aantal giegjes eraf te kunnen pompen, dus dat zal wel een paar uurtjes duren, denk ik...

Anyway, ik krijg over enkele dagen mijn replacement drive. Denk dat ik beter dan een goede poging kan wagen. Stel je voor dat ik enkele uurtjes toegang heb, maar dan geen plaats om de data naar toe te pompen 8)7
Klopt, het is idd een erg lijpe actie, normaal doe ik zoiets nooit O-)

Nou, ik had 1 dir eraf, en toek kreeg ik de 3 keer erna een BSOD met de mededeling dat ie de harddisk niet kon benaderen.. Ik heb het toen ook lekker opgegeven, de belangrijkste files waren eraf..

Lijkt me idd slim om ff te wachten tot je de nieuwe schijf hebt. Meld het maar hoe het is afgelopen, ben wel nieuwschierig om te weten of ik die ene keer mazzel heb gehad, of dat het toch vaker kan.

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 19:03:
hej het gaat wel.. heb het een paar weken geleden gehad.. moet je even zoeken..
Er is een programmatje waarmee je je raid weer kunt herstellen, en het werkt perfect zeg ik je!
"ondertitel van Traag dacht ik"

Lees de draad voordat je blaat :)

Verwijderd

Sparhawk schreef op 21 augustus 2002 @ 19:04:
[...]

Klopt, het is idd een erg lijpe actie, normaal doe ik zoiets nooit O-)

Nou, ik had 1 dir eraf, en toek kreeg ik de 3 keer erna een BSOD met de mededeling dat ie de harddisk niet kon benaderen.. Ik heb het toen ook lekker opgegeven, de belangrijkste files waren eraf..

Lijkt me idd slim om ff te wachten tot je de nieuwe schijf hebt. Meld het maar hoe het is afgelopen, ben wel nieuwschierig om te weten of ik die ene keer mazzel heb gehad, of dat het toch vaker kan.
moet in principe nog wel es vaker lukken, ik bedoel je ramt gewoon de kop los dus als je dan mzl hebt doet ie het weer ;]

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 18:54:
[...]

rofl dit is wel 1 vd lijpste dingen ooit gelezen ;))))
is ook verreweg het ergste wat ik ooit met computerzooi heb uitgehaald... >:)
Blijft wel een erg leuk verhaal ja, en je had er gewoon bij moeten zijn om de kop van die gozer toen te zien :)

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 19:06:
[...]

moet in principe nog wel es vaker lukken, ik bedoel je ramt gewoon de kop los dus als je dan mzl hebt doet ie het weer ;]
Klopt, die harddisks vinden het ook echt geweldig om elke keer op tafel geslagen te worden 8)

Verwijderd

Sparhawk schreef op 21 augustus 2002 @ 19:05:
[...]

"ondertitel van Traag dacht ik"

Lees de draad voordat je blaat :)
nou als ik dit lees
Firefox schreef op 21 augustus 2002 @ 17:56:
Gaat niet werken.

Mirror werkt alleen zolang allebei de HD's in orde zijn. Eenmaal gecrashed (zoals nu in jouw geval) is de schijf niet benaderbaar meer.

Als het echt belangerijk is zijn er bedrijven die de data er af kunnen krijgen, maar dit is een extreem dure oplossing, die je als particulier niet kan dokken.

Een printplaat swap is in dit geval zinloos, aangezien dit klinkt als een snoeiharde Headcrash.

Jammer joh, je data is pleite.
vind ik het niet blaaten meneertje..

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 19:18:
[...]

nou als ik dit lees

[...]

vind ik het niet blaaten meneertje..
Nou, het bleek dus helemaal niet om RAID te gaan, zoals abusievelijk in de topictitel vermeld stond. Dat werd in de eerste 3 posts al duidelijk, dan gaat de thread ook nog eens verder over het feit dat het een duidelijke headcrash is, en dan kom jij nog een keer met de mededeling dat je een goed programma weet om die raid te herstellen. Dat was dus helemaal niet van toepassing omdat dat dus helemaal het probleem niet was.

Het is natuurlijk wel zo, dat ik dat een beetje lomp zei, dat was niet echt de bedoeling, sorry daarvoor, alleen het komt veel vaker voor dat mensen niet goed lezen en dan maar hop wat intikken omdat ze toevallig dan veel weten over RAID en RAID in de topictitel zien staan.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-03 12:42

delorean7

Let's take the Aston toni

Je moet even zoeken naar recovery software, daar heb ik zelf ook nog wel eens een bijna defecte IBM mee gered, en dat moet idd in 1 keer goed gaan want daarna is het min of meer over met je HD in de meeste gevallen.

Verwijderd

Topicstarter
na flink wat speurwerk (heb heel wat tips gekregen) heb ik toch geprobeerd om mijn kapotte hd te herstellen door in het BIOS van mijn onboard RAID controller (HPT370) een mirror te maken. ;)

Hij is daar nu mee bezig, maar het duurt enorm lang (ongeveer 5% in 3 uur).
Omdat er geen foutmeldingen verschijnen en het hd lichtje braaf knippert, ben ik redelijk optimistisch dat ik (een deel van) de data kan herstellen. Als ik bv. alleen al de FAT table kan restoren, dan heb ik in ieder geval een lijst met de bestanden die erop stonden.

Will keep yall informed!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas..... maar ondanks dat mijn hpt 370 bios 3 dagen aan het synchronizen was, is de gemirrorde kopie toch niet leesbaar. Zucht... :(

Ik zal me maar gaan concentreren op alternatieve oplossing (als die er nog zijn).

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 02 september 2002 @ 14:06:
Helaas..... maar ondanks dat mijn hpt 370 bios 3 dagen aan het synchronizen was, is de gemirrorde kopie toch niet leesbaar. Zucht... :(

Ik zal me maar gaan concentreren op alternatieve oplossing (als die er nog zijn).
Maar, de schijf is dus niet fysiek dood?

Verwijderd

Topicstarter
jawel, hij maakt rare geluiden (toek .... toek .... TAK), een aantal keer achter elkaar en dan stopt ie met die geluiden, maar volgens mij spint hij wel nog.
Het rare is dat tijdens de synchronisatie de hd led op de hd controller continue knipperde....

Ik kan niet echt goed bepalen of het nu een head crash of een controller fout is. Als iemand tips heeft om dit te diagnotiseren, they are more than welcome!

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:53:
jawel, hij maakt rare geluiden (toek .... toek .... TAK), een aantal keer achter elkaar en dan stopt ie met die geluiden, maar volgens mij spint hij wel nog.
Het rare is dat tijdens de synchronisatie de hd led op de hd controller continue knipperde....

Ik kan niet echt goed bepalen of het nu een head crash of een controller fout is. Als iemand tips heeft om dit te diagnotiseren, they are more than welcome!
Jawel hoor :)

Drive op je gewone ide controller hangen, en dan met een programma'tje van de fabrikant kijken wat de smart status van dat ding is, en of je uberhaupt de schijf kan benaderen. Je krijgt natuurlijk allerlei zooi te zien (logisch als je een raid schijf alleen aansluit, elke keer de helft van de data :D ) maar dan weet je wel of het hardwarematig is of niet.

Pagina: 1