• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
hoeveel dimensies zouden er eigenlijk zijn?
want ik weiger om te geloven dat de dimensie waar wij op dit moment in leven de enige zal zijn...

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 19 oktober 2000 20:27 schreef FrankGuthrie het volgende:
4[/quote]waarom vier?
leg uit vier

• DiSiLLUSiON
precies.. waarom nou juist 4 dan? leg uit...

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>waarom vier?
leg uit vier[/quote]Drie ruimte dimensies (x,y,z assen, zoals je wilt) en één tijd dimensie.

• DiSiLLUSiON
waarom zijn er volgens jou niet meer dan?

dus er zouden geen andere ruimtelijke dimensies (of zowiezow dimensies) kunnen bestaan die wij, als simpele levensvorm niet kunnen onderscheiden?

• tomato
  • Niet online
Dimensie betekent afmeting. Een dimensie wordt dus gebruikt om een positie van 'iets' in die dimensie aan te geven. Wij kunnen inderdaad slechts 4 dimensies waarnemen. Echt erg ben ik er niet in thuis maar ik zou me voor kunnen stellen dat er meerdere dimensies bestaan.
Bewegen in een dimensie doe je langs een as die loodrecht staat op alle assen van de andere dimensies. Vergelijk de x,y,z assen van een 3-dimensionale tekening. Daarbij komt dus nog de tijd-as, maar die is er dus niet visueel bij voor te stellen.
Tenminste, zoiets dacht ik...

• DiSiLLUSiON
er *moeten* wel meerdere dimensies zijn, aangezien er *waarschijnlijk* ook meerdere tijdlijnen zijn.

Verwijderd

wat bedoel je nu eigenlijk met dimensies?

bedoel je het woord dimensie in de zin zoals bijvoorbeeld tijd en de drie ruimtelijke dimensies? of bedoel je paralelle universa.

als je het eerste bedoelt, goeie vraag. de superstring theorie is alleen oplosbaar in 9 of in 25 dimensies (of 10 en 26, hangt ervan af wie je spreekt. Ik geloof dat het erin zit of je tijd meerekent of niet)

en wat betreft de tweede: paralelle universa zijn onmeetbaar. Dus is er geen antwoord op je vraag.
En een antwoord als "ik weiger te geloven dat" is in de fundamentele natuurkunde fundamenteel fout. Je moet het namelijk niet geloven, maar uitrekenen. Want snappen kan je het toch niet...

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Onzin forum ? :D

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-10 19:08

GeeBee

Oddball

Het aantal dimensies? Hoeveel heb je er nodig om je wereldbeeld te kunnen vullen? Als je een mooie theorie hebt, die er veelgelovend uitziet, maat die niet genoeg heeft aan de standaard 4, dan postuleer je er gewoon 11...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor de 'superstring theorie die ons hele heelal moet verklaren heb je er een stuk of 10 nodig. Zie ook hier:

http://www.lassp.cornell.edu/GraduateAdmissions/greene/greene.html

The idea that our universe might have more than the three familiar spatial dimensions is one which was introduced more than half a century before the advent of string theory by T. Kaluza and by O. Klein. The basic premise of such Kaluza-Klein theories is that a dimension can be either large and directly observable or small and essentially invisible. An analogy with a garden hose can be helpful. From a distance, a garden hose looks like a long one dimensional object. From a closer vantage point (or from a long distance using a visual aid) an additional dimension --- the circular dimension winding around the hose --- becomes evident. Thus, depending on the scale of sensitivity of the observer, the hose will either appear as one or two dimensional

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Er zijn 2 verschillende string theorie bij de een heb je minstens 9 nodig en bij de ander ik meende minstens 17, maar hier kan ik het fout hebben. Na deze aantallen zijn er volgens mij nog veel meer mogelijkheden.
Waarom wij er maar 3(of 4)kunnen waarnemen is erg simpel, in dimensie is een soort vouw, de x, y en z dimesies hebben de grootste vouw(of hoek, hoe je het ook wilt noemen)de rest is veel minder, daarom kunnen wij ze ook niet waarnemen.

Meerdere parralele dimensies geloof ik niet in, maar daar hebben we het in een andere topic ook al over

• DiSiLLUSiON
ik ben nu die Superstring Theory aan het lezen, thnx

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

het gekke is dat waar de kosmologie dimensies postuleert in een orde van grootte van 10, de quantummechanica de hilbertspace gebruikt die oneidig gedimensioneerd is...

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 00:37 schreef blobber het volgende:
het gekke is dat waar de kosmologie dimensies postuleert in een orde van grootte van 10, de quantummechanica de hilbertspace gebruikt die oneidig gedimensioneerd is...[/quote]da's idd erg gek ja :)

• DiSiLLUSiON
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 00:37 schreef blobber het volgende:
het gekke is dat waar de kosmologie dimensies postuleert in een orde van grootte van 10, de quantummechanica de hilbertspace gebruikt die oneidig gedimensioneerd is...[/quote]eeeeuh? ;)

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 04:21

mth

Is het eigenlijk mogelijk dat het heelal te beschrijven is in N^k, met eindige k? Of heb je echt R of nog iets groters nodig?

"This is the noise that keeps me awake."

• sko
  • Laatst online: 30-03 17:28

sko

hmm.. vind ik wazig..
Om 1 of andere theorie mogelijk te maken vind 1 of ander persoon maar even tig dimensies uit.
Die we toch niet kunnen zien.. daardoor kun je het ook niet bewijzen c.q. meten.
zo kan ik ook theorieen bedenken :)
bijvoorbeeld.. geesten,ziel,god en duivel bestaan. Ze zitten alleen in een andere dimensie.. of 5 andere.. die we niet kunnen meten/zien, lijkt met net zo logisch als een superstring-theorie.

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 14:32
Ik heb gehoord dat geluid zich verplaatst door de 7de dimensie en volgens mij zijn het er 9.

Iedereen kent die oude tekenfilm wel die gaat over een 2D wereld die in aanraking komt met een 3D wereld. En dr nix van begrijpen. Omdat ze simpelweg niet kunnen bevatten wat de 3de dimensie is. Nou zo kunnen wij onmogelijk bevatten wat de 4de dimensie is en dus. Zal mensheid nooit teweten komen of & wat & hoe de 4de dimensie is!!!!

Advanced sheep-counting strategies

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TheDane

1.618

Pak een eenheidsbol, stop die in een eenheidvierkant (kubus)
allebei straal 1. De bol past precies in de kubus (in de DERDE dimensie)

Ga naar de ELFDE dimensie en die eenheidskubus past precies in die eenheidsbol.

Net alsof je je broodtrommeltje in je brood stopt dus :-)

Maar d'r zijn oneindig veel dimensies :)

Verwijderd

ehhh...
dane: een "eenheidsbol" (straal=1) past niet in een "eenheidskubus" (elke zijde 1), in geen enkele dimensie.

maar als je een bol hebt met diameter=1, klopt het wel...

kleine correctie dus

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:45

CmdrKeen

Krentenboltosti

Zie ook mijn eerste posting in de fora "Waarom bestaat er iets?" en "Tijdreizen".

Het aantal dimensies is oneindig groot als je aanneemt dat de tijd een opeenvolging van zichzelf constant splitsende momenten is, die tijdreizen mogelijk maakt, omdat alle momenten in alle tijdlijnen bewaard moeten worden en je in één bepaalde tijdlijn met een snelheid lager dan die van het licht nooit in een andere tijdlijn terecht moet kunnen komen.

Het Multiversum bestaat dus eigenlijk uit een grote bootsector met daarin info over alle FAT-partities die de tijdlijnen die de momenten volgen, zijn.

En als het nú nog te begrijpen is, dan weet ik het ook niet meer.

Bloed, zweet & koffie

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TheDane

1.618

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 15:13 schreef Captain Proton het volgende:
ehhh...
dane: een "eenheidsbol" (straal=1) past niet in een "eenheidskubus" (elke zijde 1), in geen enkele dimensie.

maar als je een bol hebt met diameter=1, klopt het wel...

kleine correctie dus[/quote]Captain: u heeft gelijk:)
sorry, was (weer) eens overenthousiast over dit vage fenomeen :)

Verwijderd

Ik geloof wel in het feit paralelle dimensies maar daar geld dan ook weer 4 dimensies per paralelle dimensie :)

snapt u het nog ??

Verwijderd

jawel...

alleen een beetje stom dat we paralelle dimensies "dimensies" noemen. We zouden het beter kunnen hebben over paralelle heelals ofzo. Want de "gewone" dimensies, of dat er nou 4 of 10 of 26 of oneindig zijn, hebben helemaal niets te maken met die paralelle heelals.
Pagina: 1