Toon posts:

[FreeBSD] problemen met sis geluidskaart op notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SIS geluidskaart op mijn notebook. Hij heeft het onder 4.6 eventjes goed gedaan, maar na de cvsup naar 4.6.2 is het bagger (lees: hij doet het helemaal niet).\

Nu heb ik 4.6 weer geinstalleerd maar loop weer tegen hetzelfde probleem aan. Het ligt aan de pcm driver op de een of andere manier.

code:
1
2
3
pcm0: <SiS 7018> port 0xd000-0xd0ff mem 0xea000000-0xea000fff irq 5 at device 1.4 on pci0

pcm0:play:0: play interrupt timeout, channel dead

Ik heb gezocht naar een oplossing. Ik zie dat er veel word gesproken dat dit voorkwam na de update van 4.0 naar een hogere versie... Ik kan me niet voorstellen dat er nog geen patch is doorgevoerd of een oplossing is gemaakt, ik kan hem alleen echt niet vinden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

edit: hoeveel zin heeft het up te graden naar 5.0-CURRENT?

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Op dit moment heeft 5.0-CURRENT dacht ik ongeveer dezelfde pcm driver als FreeBSD >=4.6, dus dat zal denk ik niet veel helpen.

Misschien helpt het om de volgende puntjes langs te lopen:
- PNP BIOS aan/uit in BIOS?
- APM in kernel of niet? APM in BIOS aan of niet?
- Wat staat er precies in je kernel config bij pcm aan opties?

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Topicstarter
- PNP BIOS? hoe stel ik dit in of uit?
- APM (power management)? heeft dit ermee te maken, nu zit het er niet in geloof ik
- 'device pcm'

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 18:18:
- PNP BIOS? hoe stel ik dit in of uit?
- APM (power management)? heeft dit ermee te maken, nu zit het er niet in geloof ik
- 'device pcm'
1. in de bios, het wordt meestal omschreven als "NON-PNP OS" ofzo iets wat er op lijkt
2. zou kunnen, zou niet weten

[off topic]
laat die neus eens zien op irc :P
[/off topic]

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Verwijderd

Topicstarter
hallie is met ze neus terug bij zijn ouders :)

ik heb nu juist APM aangezet, maar nog geen resultaat...

edit: zit die optie in elke bios??

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54
Moderne Notebook-bios'en laten soms (eigenlijk steeds vaker wel dan niet) de interrupt-handling over aan ACPI. Ik weet niet wat de status is van ACPI in FreeBSD, maar in Linux hielp ACPI support (met de laaste patches) voor mijn geluidskaart wel.

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

ACPI zit alleen in -current. ACPI zal niet in de 4.x serie worden ingebouwd omdat het te veel "ingemetseld" zit in de -current source
dat wordt -current draaien (en zorgen dat je spul regelmatig wordt gebackupt mocht er iets misgaan)
wat je niet kan leren van mailing-lijsten :P

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu de current source aan het downen...

wat moet ik dan aanzetten madcow?

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

ik dacht dat je verder niks hoeft aan te zetten in de GENERIC file,
mischien kun je nog wat met apm spelen, maar dat als het niet wil zonder.

[edit]
ACPI wordt standaard geladen als module
dus daar hoef je je geen zorgen over te maken

verder gewoon wat spelen met de kernel config file suc6 :)

[ Voor 0% gewijzigd door MadCow* op 23-08-2002 23:03 . Reden: extra info ]

Pagina: 1