HTTP://www.webhostingtalk.nl, Het discussieplatform voor en door webhosters.
Verwijderd
Heb even bij m'n leveranciers gekeken voor die LTO tapes & drives, die prijzen wil je dus echt wel niet weten
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2002 17:29 . Reden: prijzen ]
Als backup medium kom je denk ik als snel uit op een tape oplossing, optisch (CD/DVD) is hiervoor allemaal veel te klein. Eerste wat dan in me opkomt is een LTO autoloader oid, echter wil je niet weten wat LTO tapes (en unit) kosten.
Ik zal even kort uitleggen waar het voor nodig is.
we hebben het over; website+CMS (php/sql) + thumbnailtjes db met 72dpi (copy protected) 'grote' foto's (zoom) met daarnaast een aparte (secure) sectie voor de hi-res (300+dpi) foto's.. zo'n 10.000+ foto's van ongeveer 50MB p/st ..en nou komt ie: Quote: "..het moeten er 'binnen een jaar' misschien ook wel 20.000 kunnen worden.. "
Het is dus ook zeer belangrijk dat een optie geboden moet kunnen worden waarop in de toekomst doorontwikkeld kan (blijven) worden dus een makkelijk uit te breiden systeem is wel noodzakelijk.
Ik hoop dat dit het een en ander duidelijk heeft gemaakt en dat jullie me hiermee met goede tips/aanbevelingen kunnen voorzien met als het kan zoveel mogelijk info/namen/prijzen...
ps. ik wil dus juist wel de prijzen weten
ps2. moderators, ik vond deze post juist wel goed passen in de servers sectie
1tje als database server, en 1 voor de statische content. (al die grote pics enz)
Die databaseserver gewoon een goeie snelle scsi (15k) bak,
die andere een lekkere raid config. Alle kleine pics en content komt gewoon op de webserver, die kan mooi zoeken enz, en voor de fysieke lompe file kan die bak mooi ontzien worden.
Kwa storage.. een 2e bak ernaast,die onderling synchroon lopen.
Tapes enz kan, maar waar komt die bak? In een datacenter is dat beetje zinloos, of kom je er elke dag om tapes te wisselen?
Verwijderd
Naast de 2 webservers plaats je nog een derde systeem met hieraan een taperobot welke 1 keer per dag oid een backup trekt van je storage systeem. Dit systeem koppel je direct aan je storage systeem via fiber oid. In tegenstelling tot de bezoekers van je site kan een beetje tapeunit (LTO/SuperDLT/AIT) met gemak 100Mbit vol trekken, zorg dus dat deze link snel genoeg is.
[Database server] -> Zwaare zooi, 5x SCSI schijven in Raid 5 ofzo. Hierop alle foto's.
[backupserver] -> Single Athlon of P4, 5x IDE schijven in Raid 5 ofzo. Backup van de database.
Eventueel kun de database server twee maal doen ipv van een extra backupserver. met loadbalancing kun je de load dan verdelen, indien nodig. Zo zou je uit kunnen breiden.
Tussen de database server en de backup ligt natuurlijk gigabit, tussen de webserver / internet / database server 100mbit.
We hebben het inmiddels over 10.000 EUR+
Verwijderd
Maar is het de bedoeling dat alles voor veel mensen toegankelijk gaat worden of voor een beperkte groep?
De site wordt engelstalig en moet een gemiddeld aantal bezoekers aan kunnen. De echte foto's (stock fotografie) zijn dus alleen beschikbaar voor de betalende klanten dus een beperkt aantal.
Powered by KPN
Wat is"gemiddeld"?Iken schreef op 21 augustus 2002 @ 21:11:
De site wordt engelstalig en moet een gemiddeld aantal bezoekers aan kunnen.
In het geval van zoiets als een datacenter zou ik gewoon de data op DVD fikken, of via een externe tapeunit.. en dan eens in de 2 maand ofzo backuppen.
Kans dat daar iets affikt is erg klein,
en blikseminslag is ook vrijwel uit te sluiten
Als je de server echter zelf in je pand gooid, dan zou ik meer backuppen, iig op media die makkelijk mee te nemen is... bliksem en brand zijn dan reeelere opties om mee te maken te krijgen
Met gemiddeld bedoel ik eigenlijk niet meer dan gewoon hehe waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat een flinke server met veel RAM het allemaal aan moet kunnen en eerlijk gezegd zie ik daar niet echt de hoge kosten in. Het hoeft niet te worden zoals tweakers want wat trekt nu een site voor stock fotografie... Ik moet er wel bij zeggen dat ze bij de allergrootste willen zitten dus het mag allemaal wel krachtig zijn en makkelijk uitbreidbaar.
Verwijderd
Mjah, zoals ik het begrijp is 500gig puur storage, meer van "als het nodig is dan kun je erbij"Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 09:50:
Voor wie is dit neckermann ofzo? 500 gig aan storage betekend na logisch nadenken dus minimaal 500 gig aan dataverkeer. Dat gaat je een hele hoop centje kosten en dan praat ik niet over 97,67 euro per maand ofzo.
Zal vast wel berekend zijn in die "members" prijs.....
Wie zegt dat die 500gig meteen geleeched wordt?
Ok, het zal idd een hoop traffic genereren, maar goed, daar zal topicstarter toch wel rekening mee gehouden hebben....
Topicstarter: Koop je dataverkeer (zoveel gig/maand) of bandbreedte? (bv 5 mbit)
Of meng je dit? dat zou ik denk ik zelf doen....
dataverkeer voor je webserver, gewoon lekker 100Mbti, site altijd vloeidend en snel bereikbaar.
echte fileserver gooi je dan op bv een 5mbit geknepen pijp, dan kan je dataverkeer ook nooit te hoog uitvallen en WEET je wat je aan kosten maakt.
En servers natuurlijk onderling met gigabit ofzo verbinden, anders gaat al dat verkeer (backups enz) ook via de switch van je provider, en wordt het als je pech hebt meegeteld.. en daarnaast is dat denk ik maar 100mbit
Verwijderd
De prijzen voor de foto's zijn natuurlijk erg hoog en alleen te doen voor professionals. Je betaald dus per foto en niet per serie ofzo.
Nogmaals, de site gaat er komen en de hoge kosten zijn al bekend.
We gaan volgende week beginnen met de offerte aanvragen...
50 gig is wel erg weinig als je 500gig storage hebt... hoeveel klanten heb je, hoeveel pics gaan die gemiddeld downen??Iken schreef op 22 augustus 2002 @ 13:26:
We willen gaan beginnen met het afnemen van 50Gb per maand en als dat te weinig is wordt de rest er gewoon bijgekocht. Maar de gesprekken met hosters moeten nog beginnen. Het liefst zien we alles gedaan door een bedrijf dus serverbouw en hosting.
De prijzen voor de foto's zijn natuurlijk erg hoog en alleen te doen voor professionals. Je betaald dus per foto en niet per serie ofzo.
Nogmaals, de site gaat er komen en de hoge kosten zijn al bekend.
We gaan volgende week beginnen met de offerte aanvragen...
Zoek zoiezo in jouw geval dus een hoster met redelijke prijzen, een aantal hosters kost ineens een ENORME zooi pleuros als je traffic achteraf inkoopt....
Hier wordt rekening mee gehouden.DJSmiley schreef op 22 augustus 2002 @ 13:31:
[...]
50 gig is wel erg weinig als je 500gig storage hebt... hoeveel klanten heb je, hoeveel pics gaan die gemiddeld downen??
Zoek zoiezo in jouw geval dus een hoster met redelijke prijzen, een aantal hosters kost ineens een ENORME zooi pleuros als je traffic achteraf inkoopt....