Karakter aangeboren of aangeleerd?

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:38
Ik ben nu zelf 21 bijna 22 en zie bij mezelf een hoop karakter eigenschappen die ik in mijn vader en moeder ook zie.

Als ik daar over nadenk ga ik me afvragen of dat nu komt omdat dat is aangeboren of omdat ik bij hun ben opgegroeid?

Het valt me ook op dat juist de negatieve karakter eigenschappen me opvallen. Bijv. Mijn vader is behoorlijk laks ik zelf ook hij kan voor sommige mensen bot uit de hoek komen terwijl hij het eigenlijk grappig bedoeld alleen zo komt het niet over en als hij zoiets zegt denk ik ook van: Dat kun je niet zeggen. Terwijl ik het zelf af en toe ook doe.

Alles bij elkaar: Is het aangeboren of komt het omdat ik mijn vader en moeder al 21 jaar ken en hun als rol modellen heb gebruikt?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat het voor een deel in je genen zit, een ander deel in hoe en waar je opgegroeid bent en wat je hebt meegemaakt in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Een aantal karaktertrekken lijken genetisch 'ingebouwd' te zijn. Vergis je echter niet in het feit dat die trekken het gevolg zijn van chemische processen in het lichaam. Zo kun je bijvoorbeeld eerder agressief gedrag vertonen als je adrenaline-aanmaak sterker is dan bij een ander persoon. Dat kan genetisch zijn.

Het merendeel, zeg ruim 95%, van het gedrag is echter aangeleerd. Althans, dat is wat ik geloof en wat ik leer op de universiteit. De mens kent een aantal gedragingen die aangeboren zijn, zoals de foetus-houding en het zoeken naar de moederborst, maar de rest ontwikkelt zich voornamelijk gedurende de eerste levensjaren door het proces dat conditionering wordt genoemd.

Als jou ouders je opvoeden, dan wordt je blootgesteld aan situaties waarin hun eigen karaktertrekken meespelen. Het is dus niet vreemd dat jij trekken van hen overneemt. Als jij jouw vader steeds zonder mes en vork ziet eten, dan is het eenvoudig voor jou om dat over te nemen. Op latere leeftijd zijn dat vroeg aangeleerde gedragingen moeilijk af te leren.

De definitie die ik zelf voor 'karakter' zou willen gebruiken is de gedragsconstructies die je gedurende je leven opbouwt. Aangezien je gedurende je jeugd samen met je ouders leeft (en wie weet hoeveel langer) toont de basis van deze gedragsconstructies overeenkomsten en is het niet vreemd dat jou gedrag vergelijkbaar is. Hetzelfde proces treedt ook op als je een vriendin krijgt of als je trouwt; je gaat dan vaak gedrag overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een moeder (DUH!?) die psycholoog is.. (OH!) :)
Ze wist me te vertellen dat een deel van je karakter is aangeboren...
Vervolgens wordt je karakter ge/ver-vormd door alle invloeden van buitenaf...
Simpel gezegd door wat je leert (= dus ook wat je geleerd wordt).
Zeg maar een optelsom van je ervaringen en je opvoeding.

Hoe veel blijft er dan nog van je eigen karakter over?
Nou... kijk maar 's naar een gezin met meerdere kinderen. Niet een gezin dat iedere twee jaar verhuist en waar pa en ma halverwegen in scheiding liggen en afwisselend pa en ma iedere keer een ander ban krijgen en meer van die serieuze veranderingen... Maar een gezin wat al 40 jaar op dezelfde plek woont, Pa altijd al dezelfde baan heeft, moe voor 't huishouden zorgt, kortom waarin alles zo'n beetje gelijk blijft...
Die kids kunnen qua karakter behoorlijk van elkaar verschillen en op andere punten erg overeenkomen...
In dat soort situaties kun je redelijk duidelijk zien wat er aan eigen genetisch meegegeven karakter speelt en wat aangeleerd is...

Een ander goed voorbeeld is wanneer je dierengek bent en bijvoorbeeld wel eens een nest jonge pup's of kittens hebt zien opgroeien... Daar zie je uit 1 worp kids er 1tje tussen kan zitten die erg bang aangelegd is, of juist erg onderzoekend, of...
Kortom de aangeboren eigenschappen.
En op latere leeftijd zie je duidelijk wat aangeleerd is...

[ Voor 0% gewijzigd door Christiaan op 21-08-2002 18:06 . Reden: Alle Tweakers groeten elkaar standaard - hoeft dus niet ook in de reactie :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijns inziens zijn iemands mogelijkheden genetisch bepaald, maar bepalen de omstandigheden (opvoeding, omgeving, gebeurtenissen, scholing, e.d.) hoe iemand met die mogelijkheden omgaat.
Je kunt je hele leven bezig blijven met leren, je mening en je gedrag aanpassen aan nieuwe ervaringen, je blijft veranderen .
Pas als je gestorven bent kan men zeggen hoe jij was .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karakter word je mee geboren

het kan ook niet verandert worden omdat je waare ik toch terug wilt .

de karakter
wat is dat precies?

wel dat zijn de vaste dingen die blijfen zoals:

eerlijk behulpzaam
aardig

dus de trekken die er gewoon zijn en die blijfen
alleen door emotie (gebeurtennisse zoal mishandeling of verkrachting kunnen dit gedeeltelijk veranderen
maar dan zal de tijd toch terug gaan naar bijna je ouwe ik.

je kan ook zeggen
dat het je ziel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt je hele leven bezig blijven met leren, je mening en je gedrag aanpassen aan nieuwe ervaringen, je blijft veranderen .
Pas als je gestorven bent kan men zeggen hoe jij was.
Dat klopt niet helemaal wat je daar beweert.
Je leert altijd nieuwe vrienden kennen, op cafe, restaurant, voetbal, ...
Dat zijn meestal vrienden die je een paar jaar kent voor dat je sterft.
Er zijn ook nog een hele hoop mensen waartegen je gedag zegt, met wie je een praatje slaat in de krantenwinkel. Deze personen zijn dan oppervlakkige mensen die geen "echte" mening over je kunnen hebben.
Alleen de mensen die je van kleins af aan kent hebben eigenlijk dat recht maar.
Nu ja recht.
Dr kan globaal gezegd worden door iedereen die je een beetje kent hoe je was, je vrienden door t leven hebben een andere neming denk ik.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:38
Waarom is dan de ene karater trek aangeboren en de andere niet en als ze aangeboren zijn ligt dat dan vast in onze genen of DNA?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tijntje schreef op 22 augustus 2002 @ 10:43:
en als ze aangeboren zijn ligt dat dan vast in onze genen of DNA?
Waar zouden dat dana nders in moeten liggen? Je genen dat ben JIJ.

Zoals al eerder gezegd is: Mensen verschillen in allerlei aangeboren dingen. Lengte, haarkleur etc. Er zullen ook verschillen zijn in hormoonspiegels. Veel adrenaline? Mogelijk erg bangelijk of juist ruziezoekerig. Veel testosteron? Snel kaal en 'hanig' gedrag. Natuurlijk generaliseer ik nu. De omgeving heeft wel degelijk veel invloed. Je kan als man bulken van de adrenaline en testosteron. Maar als je 160 cm bent en 50 kg weegt, zal je toch niet zo vaak in vechtpartijen uitkomen. Om de een of andere reden leer je dat snel af. :)

En natuurlijk beinvloeden ook die hormoonspiegels elkaar. En dat kan je dan net de ene of de andere kant op helpen.

Er is wel onderzoek gedaan naar tweelingen die bij de geboorte gescheiden zijn. Er blijkt toch redelijk wat overeenkomsten te zijn in de keuzen die ze later in hun leven maken. Waarbij je dat wel ruim moet opvatten. Dus als de een heel gelovig is geworden op het extreme af, dan kan je de andere bv vinden in een extreem linkse nationalistische beweging. Dat lijkt wel in tegenspraak, maar er zijn wel veel overeenkomsten in de manier van leven. Dat lijkt te wijzen op aangeboren karaktertrekken.

Bij broers en zussen zie je dat ze heel verschillend kunnen zijn. En dat zou er dus ook op wijzen dat de 'omgeving' zeker niet alles bepaald. Maar ja, de eerste groeit op in een ander gezin dan de vijfde.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1