• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik maak al een tijdje foto's van een band on stage en op ongeveer 10a20 meter afstand (Sony DSC-F707 en F1000 flash).

De bewegingen zijn vaak snel. Ik vraag me af hoe ik het beste foto's kan maken. Meestal is het 's avonds en als ik de flitser gebruik dan raad het sfeerlicht weg, en doe ik dat niet dan is de foto onscherp.

Wat zijn de beste camera settings hiervoor ? want om 18:00 ben ik weer van de partij en wil ik het gewoon goed doen.

PS. moet ik een vaste focus zetten of telkens met autofocus werken ?

Verwijderd

Korte sluitingstijd geeft minder problemen met beweging en licht-invloed (van eventuele spotlights).

Vaste focus werkt goed, als je deze in ieder geval kan vaststellen... wordt ff testen... (autofocus is bij snelgenomen foto's vaak telaat en dus onscherp.) :)

--------------------------------------edit--------------------------------------------
Ik heb laatst zelf foto's genomen op een kermis ('s avonds). Mijn vriending zat in een snel-draaiende attractie met veel lichtflitsen. Ik heb hierop een kortere sluitingstijd genomen met een vaste focus. op een afgestemde afstand. Alle foto's stonden in de afdrukken letterlijk STIL. Dat ding draaide als een tierelier en op mijn foto's stond hij gewoon stil zonder enige strepen of wazigheid. Erg goed gelukt dus.

--------------------------------------edit--------------------------------------------

• getty
  • Laatst online: 24-02 08:07
iso heel hoog zetten (>1000) wil ook wel helpen geloof ik, maar ik weet niet of dat kan met jou camera.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 16:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

10 tot 20 meter is echt te ver, probeer minstens 5 meter dichtbij te komen. Hoe verder je inzoomt hoe stiller je de camera moet houden en dus hoe korter de sluitertijd, hoe donkerder de foto. Verder komt er naarmate je inzoomt een witte waas en heeft je flitser niet zo'n groot bereik.

Verder kun je de ISO wat opschroeven, je hebt wel wat meer ruis maar kunt kortere sluitertijden nemen. Groot diafragma (= kleine F waarde) nemen. zodat er meer licht tegelijk binnen kan komen, er is dan wat minder scherptediepte maar dat is toch niet nodig bij een concert.

verder kun je de focus vantevoren al op bv 5 meter instellen zodat je niet op de autofocus hoeft te wachten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

- korte sluitertijd (maar niet te kort) moet je ff een beetje mee testen wanneer ie wel en wanneer hij niet bewogen is.
- groot diafragma, kleine f waarde
- niet zoemen
- dicht bij staan
- veel oefenen

• Fairy
  • Niet online
Johnny64 schreef op 21 augustus 2002 @ 16:32:
10 tot 20 meter is echt te ver, probeer minstens 5 meter dichtbij te komen. Hoe verder je inzoomt hoe stiller je de camera moet houden en dus hoe korter de sluitertijd, hoe donkerder de foto. Verder komt er naarmate je inzoomt een witte waas en heeft je flitser niet zo'n groot bereik.

Verder kun je de ISO wat opschroeven, je hebt wel wat meer ruis maar kunt kortere sluitertijden nemen. Groot diafragma (= kleine F waarde) nemen. zodat er meer licht tegelijk binnen kan komen, er is dan wat minder scherptediepte maar dat is toch niet nodig bij een concert.

verder kun je de focus vantevoren al op bv 5 meter instellen zodat je niet op de autofocus hoeft te wachten.
Ik mag evt gewoon 'on-stage' fotograferen, maar wil ook op afstand.

De hoogste iso is 400, maar dan heb je ook meer ruis dan met iso 100. Vaste focus is in te stellen, bijna alles kan handmatig.

Thanx voor de tips, dan ga ik er zo naartoe :)

Verwijderd

als je klaar bent zou je dan 1 of 2 pic's kunnen posten (zonder de kwaliteit te veel te vernaggelen) kan ik ff kijken (eventueel aan prof fotograaf laten zien) hoe het beter kan met de 707.
Pagina: 1