Verwijderd

Topicstarter
Ej mensen!

Ik ben een volledige foto n00b, en ik heb gisteren een digicam gekocht.
De Fuji FinePix A101 (1,3mp). Is nu trouwens in de aanbieding bij de MediaMarkt voor € 199,- incl. tasje :P

Leuk dingetje, heb er gelijk een extra smartmedia kaartje en GP batterijen bijgekocht (niet bij de mediamarkt uiteraard).

Nu maakt het ding mooie foto's enzo, alleen heb ik niet echt een vaste hand.
Dat ding is ook erg gevoelig voor bewegingen blijkt, met als gevolg dat ik vrij veel bewogen foto's krijg.

Nu is mijn vraag:

Is er iets in te stellen zodat de camera minder snel bewogen foto's maakt?
(liever niet met statief)

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
neem een statief voor mooie scherpe foto's en pas sluitertijd aan id :?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kortere sluitertijd.
Ik weet niet of je dat bij de A101 in kunt stellen, maar een kortere sluitertijd icm een hogere lichtgevoeligheid geeft minder erg bewogen foto's.

Je moet de camera ook nog een beetje leren kennen natuurlijk :)
Als je eenmaal weet wanneer de foto precies genomen wordt, dan kun je zorgen dat je 'm op dat moment goed stil houdt.

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
als het gevoelig is voor bewegingen zal de sluitertijd wel net iets te hoog staan.
is dat niet in te stellen op je cam?

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
de flitser gebruiken, op zo'n camera zal je bijna niets in kunnen stellen, en dus moet de camera het werk doen...

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 09:00

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

bovenarmen strak tegen het lichaam uitademen en langzaam doordrukken, dan heb je de stabielste houding...

/patsmode
ben toch blij dat de mijne gestabiliseerd is :P

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips!

de sluitertijden zijn aan te passen van +1,5 tot -1,5 :P
dus daar ga ik wel ff mee stoeien nu!

trouwens, er komen nog best aardige foto's uit het apparaat hoor!

Zal ik een paar pics posten hier of is het beter als ik dat in het digicam foto topic doe?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar dan heb je wel kans dat je foto's onder/overbelicht zijn. (je past nl diafragma aan denk ik).
oefen in het "stilhouden" van de camera; dat is nl heel belangrijk.
de ccd is vergelijkbaar met iso 125. En dat is niet echt heel lichtgevoelig, vandaar.

Wise enough to play the fool

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 14:54:
bedankt voor de tips!

de sluitertijden zijn aan te passen van +1,5 tot -1,5 :P
dus daar ga ik wel ff mee stoeien nu!

trouwens, er komen nog best aardige foto's uit het apparaat hoor!

Zal ik een paar pics posten hier of is het beter als ik dat in het digicam foto topic doe?
Ja graag, ik wil de kwaliteit van de cam graag zien !!!

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 14:49
Dat zijn uw aantal "stops", niet de sluitertijden (Over/Onderbelichting). Sluitertijd varieert bij de meeste camera's van 'n second of 4 tot 1/2000 sec.

This space intentionally left blank.

• teacher

teacher

Dysgaf!

stops == diafragma....

Verwijderd

Topicstarter
its_me schreef op 21 augustus 2002 @ 15:06:
[...]

Ja graag, ik wil de kwaliteit van de cam graag zien !!!
ik snap het ;)

ik heb ook een hele tijd lopen denken of dat ik wel een digicam zou kopen (ik heb niet eens een normaal fototoestel!).

Aangezien ik heel erg weinig foto's heb van dingen die ik beleefd heb, heb ik toch maar besloten om een instapmodel aan te schaffen. Dan kan ik vanaf nu de schade inhalen zegmaar ;) (ik ben helaas al 24)

Maargoed, ik ga nog ff een paar foto's resizen en dan zal ik ze hier ffies plaatsen!
(de camera ondersteund alleen 640x480 of 1296x960, geen probleem maar de hoge fijne resolutie gaat dan zeker de layout verneuken)

Even geduld aub! Ze komen eraan! :P

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat je een simpel ding koopt geeft toch niets...
De meesten doen dat om eenvoudig plaatjes op het web te zetten.
Ik heb zelf een "fotohobby" en dus ook een paar slr's, maar nog geen digicam...
(ik wacht nog op een goedkope 2 of 3 MP). Dat komt nog wel.... :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:52

Als je met die twee = tekens bedoeld dat een stop een ander woord voor diafragma is, vergis je je.

een "stop" is een maat voor de hoeveelheid licht die je op je ccd (of filmpje) laat vallen (of liever: het verschil tussen twee hoeveelheden).

Is het je weleens opgevallen dat de waardes voor een diafragma in een bepaalde reeks oplopen? Hetzelfde bij sluitertijden?

De grap is nu dat wanneer je je sluitertijd een stapje verkort en je diafragma een stapje vergroot (lager getalletje!) de hoeveelheid licht hetzelfde blijft!

Wanneer je je diafragma of sluitertijd 1 stapje verzet wordt dat 1 stop genoemd.
Een 1 stapje langer belichten dan nodig, wordt aangeduid met "1 stop overbelichten" en dat is precies wat je met die -1,5 tot 1,5 kan instellen: hoeveel stops over/onderbelichten.

Dat je camera breuken kan, is omdat hij waarschijnlijk meer sluitertijden/diafragma's aankan dan dat standaardrijtje.

lees:
http://www.angelfire.com/my/fcperspectief/stop.htm

En als je dat niet bedoelde, dan is dit een leuk stukje tekst voor anderen :P

• teacher

teacher

Dysgaf!

hmzz..

Als ik een foto onderbelicht, doe ik dat meestal met diafragma.
Anyways.
Ik denk dat die camera geen diafragma heeft en daardoor de stops met de sluitertijd aanpast...

Je m'excuse....

(en dat heeft nou een fotohobby....)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 16:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

teacher schreef op 21 augustus 2002 @ 15:50:
hmzz..

Als ik een foto onderbelicht, doe ik dat meestal met diafragma.
Anyways.
Ik denk dat die camera geen diafragma heeft en daardoor de stops met de sluitertijd aanpast...

Je m'excuse....

(en dat heeft nou een fotohobby....)
Een camera zonder diafragma :? Ik dnek dat je bedoeld dat die camera geen instelbaar diafragma heeft.

Om er voor te zorgen dat je foto's niet bewogen zijn met een camera waar je niet veel aan kan instellen kun je de ISO wat omhoog zetten.

Ook is de manier waarop je foto's maakt hele belangrijk. Op deze site kun je in detail lezen hoe je de camera goed stevig vast moet houden: http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis1/basis.htm

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Johnny64 schreef op 21 augustus 2002 @ 16:25:
[...]

Een camera zonder diafragma :? Ik dnek dat je bedoeld dat die camera geen instelbaar diafragma heeft.
ehh... dat bedoel ik dus ja....

* teacher neemt nog een kopje koffie....

Verwijderd

Ik heb ook een A101, ook pas gekocht.

Mijn foto's zijn niet echt vaak bewogen, alleen in de macro stand moet je m echt stil houden en ook als je de flitser uitzet. De sluitertijd is namelijk langer als de flitser uitstaat (zal wel zijn om meer licht op te vangen).

Ik maak alleen nog maar foto's in de auto-mode, mischien dat je daar de sluitertijd wel in kan stellen maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
denk niet dat je bij die cam de sluitertijd handmatig kan instellen, ik heb namelijk net een Finepix 2800z gekocht en daar kan dat ook niet bij .. terwijl deze camera toch een stukje duurder is..

Verwijderd

tja, stabiele houding vooral dan. En korte sluitetijd (duh)

Probeer altijd ergens tegen aan te leunen (weer een graad bewegingvrijheid minder)
Pagina: 1