Toon posts:

[XP] netwerk werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
we hebben thuis 2 pc's met allebei windows XP professional. nu hebben we op 1 van de 2 pc's windows xp opnieuw geinstalleerd. nadat dit gedaan was werkt ons netwerk niet meer. alles protocollen zijn juist geinstalleerd. ip's + subnet kloppen (192.168.0.1/2 -- 255.255.255.0) en de netwerkkaarten + kabels werken ook gewoon goed. het is dan wel een coax netwerk, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb alles al geprobeerd maar ik kom er maar niet uit wat het probleem nou precies kan zijn. de 2 pc's zien elkaar gewoon niet en ik kan ze ook niet pingen. :S

hebben jullie misschien enig idee???

Verwijderd

Juiste protocollen geinstalleerd?

Netwerkkaarten goed geinstalleerd?

Bij beide PC's de juiste services?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Geen firewalls aanstaan ?

Staan je kaarten wel auto media type detection of hard op BNC ipv UTP ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Kijk eens in de Event-viewer van XP: Start/Programs/Admin tools/Event viewer (althans, daar staat het onder w2k bij mij) of anders: Start/run: %SystemRoot%\system32\eventvwr.msc /s

Wellicht dat daar meldingen staan van de netwerkkaart/services die niet werken oid.

Verwijderd

Topicstarter
mordor:
-juiste protocollen geinstalleerd ja
-netwerkkaar ook goed geinstalleerd (niets aan veranderd en gecontrolleerd)
-services idem dito, alles goed

predator:
-alle firewalls disabled
-kaarten staan allebei op automatische media detection

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Ze zijn toch aan beide kanten correct geterminate ?
Heb je btw geen dos tooltje op eens wat diagnostische tests uit te voeren ?

Verwijderd

Topicstarter
yup ze zijn idd aan beide kanten goed geterminate (is ook niet gewijzigd, alleen maar xp opnieuw geinstalleerd)

en ik heb geen dos tooltjes, ga ik eens ff opzoeken

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 08:55
Misschien overbodige opmerking maar hangen je computers wel in de juiste werkgroep?

Kan je elkaar wel pingen?

Verwijderd

Topicstarter
werkgroep is correct ingesteld en nee ze kunnen elkaar niet pingen

ik heb net een progje. geinstalleerd genaamd 'neotrace'. wanneer ik de computernaam invul van de andere pc haalt hij wel de correcte IP nummer op, maar de response time staat op 'none'

Verwijderd

Jongens lees eerst goed... Ze kunnen elkaar niet pingen. Dus fysiek kunnen ze elkaar gewoon niet bereiken. Kabelbreuk in de coax? Loopt de coax langs een tl-bak? (tl-buis kan interfereren met coaxkabel) Andere nic's geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
ze lopen al jaren via dezelfde weg en ze komen helemaal niets tegen dat interfered en ook zit er geen breuk in de kabel. de nic's zijn getest d.m.v. pingen naar 127.0.0.1 en dat werkt perfect.

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:12

QkE

In your face Gnagna

Hoeft niet te betekenen dat ze elkaar fysiek niet kunnen bereiken. Weet je zeker dat ze allebei netjes een ipadres hebben. Als de ene computer voor je herinstall voor dhcp server speelde zou het kunnen dat ze elkaar niet kunnen pingen...

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Je bent toch wel heel zeker dat nergens de winXP built-in firewall nergens aan staat.
Er is meer dan 1 topic geweest waar topicstarter niet kon pingen omdat die aanstond.

Kijk toch maar even op beide XP's:
configuratie scherm,
netwerk connecties,
desbetreffende netwerkkaart--->rechter muisknop,
properties,
tabblad: advanced,

Verwijderd

Topicstarter
ja, ze hebben beide een correcte IP adres en deze pc (die dus opnieuw geinstalleerd is) speelde niet voor een server (dus geen dhcp- , webserver etc) het enige waarvoor hij zorgde is dat de andere pc internet zou hebben. deze pc heeft dus 2 nic's (beide werken uitstekend) het feit dat er 2 nic's inzitten heeft niets met het probleem te maken dus dat kan het niet zijn.

ik heb zojuist ook nog iets nieuws ondekt. wanneer ik naar de properties van 'my network places' dan zie ik dus 2 icoontjes (1 voor elke nic) wanneer ik het icoon voor de nic voor het lokale netwek selecteer en er met de rechter muis op klik heb je een optie genaamd: 'repair'
wanneer ik dit doe komt hij met de volgende melding:

the following steps of the repair operation failed:
Purging the DNS resolver cache

ik heb geen idee wat het betekend, ook kan ik er nergens iets over vinden op het internet.
zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Doe dit: In de net nieuw geinstalleerde bak verwijder je de netwerkkaarten uit je device manager. Daarna haal je de kaarten los, kijk of ze stoffig zijn (schoonmaken als je wilt, kan geen kwaad :) ) waarna je ze in andere sloten plaatst. Je kan ook nog proberen om je in BIOS de waarde van "PnP(Plug and Play) OS" veranderen (voor de verdeling van resources). Daarna kan je proberen extra protocollen te installeren, bijv NetBeui (zo heb ik hetzelfde probleem al eens opgelost, niet dat het logisch is maar het werkte wel). Vervolgens, als het nog niet gelukt is, kan je het proberen met 1 netwerkkaart (van je locale netwerk) om te zien of dat misschien wel lukt. Zo zie je, er zijn nog genoeg dingen te proberen. Proberen kan geen kwaad :)

MechWarrior || Monsters Game

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-08 06:44
Test voor de zekerheid je coax-kabel en terminators.
Aan 1 kant de teminator eraf (en van de PC's natuurlijk) dan met een multi-meter
doormeten (binnen/buiten) moet ca. 50 Ohm zijn.

Tevens (en dat klinkt heel simpel) was hier de ervaring dat het omdraaien van de kabels op de t-stukjes ook veel storingen verhielp.

Succes

La dolce vita - non farmi ridere

Verwijderd

Topicstarter
ok bedank, ik zal het proberen ook al heb ik zeer grote twijfels of het iets zal helpen.
die melding die ik krijg bij het reparen, heeft dat er niets mee te maken? op de andere pc zegt hij namelijk dat het reparen succesvol is (dus geen problemen gevonden) en hier komt hij met een rare melding

Verwijderd

Topicstarter
wanneer ik op deze pc 'ping boven' intiep (computernaam van de andere pc is 'boven' dan probeerd hij te pingen naar 192.168.0.2 Dus hij haalt de goede IP ergens vandaan, verder alleen maar 'request timed out'

Schoonmaken enzo ook allemaal gedaan, kaart eruit er weer in, disable/enable in hardwareprofiles. Heeft niets geholpen.

Verwijderd

the following steps of the repair operation failed:
Purging the DNS resolver cache
Probeer : Start/Uitvoeren/CMD ; ipconfig /flushdns . Lukt dit niet, is je Protocol of je Netwerk verrot, take your pick...

Je kan mogelijk je TCP/IP protocol opnieuw installeren, zet hem op dynamisch en kijk of XP het zelf oplost door ipconfig /release en dan ipconfig /renew te gebruiken.

Kom je er echt niet uit, gebruik dan de Wizard Netwerk instellen.
Vergeet niet na het instellen je XP-Firewall op BEIDE NIC's uit te schakelen. (Ik heb nog steeds het vermoeden dat het hier aan kan liggen, ware het niet dat je DNS moeilijk doet.)

edit:

Mogelijk heb je beide PC's als host, je PC die internet heeft behoort een host te zijn, de andere client. Met wizard internet instellen op beide PC'kan dit opgelost worden. Doe dit voor je andere Proxyservers e.d. installeert.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die /flushdns gedaan en ik het lukte dus niet.

*diepe zucht*

Ik hoop dat het gewoon de kabel is en dus gewoon over moeten gaan stappen naar UTP, want ik heb geen idee wat dit nou kan zijn

Verwijderd

Het is dan mogelijk dat je ene computer de IP's aangeeft in je netwerk, en dus gewoon een nieuw adres krijgt bij het verversen van je DNS. Je andere PC krijgt gewoon geen verbinding met die PC (en DNS-server) en kan dus geen IP krijgen.
Soms is het gewoon beter om dan maar beide PC's opnieuw in te stellen.
(Proxyservers uitschakelen in IE, Netwerkwizard op beide PC's en firewall verwijderen).
Tenzij je loslopende knaagdieren in huis hebt (gehad) moet je kabel nog gewoon werken.

Hou de moed erin, joh! Je bent er bijna ;-)

Verwijderd

Topicstarter
er worden geen ip's aangegeven in het netwerk. we hebben alles wat maar iets met het netwerk te maken heeft opnieuw ingesteld.
Ook hadden we het IP verandert naar 10.10.10.1 voor de host (en 10.10.10.2 voor de client)
dit heeft gewerkt tot een herstart en wederom werkt niets meer. Ik vind dit echt zeer vreemd. Ik kom er niet meer uit en denk ook dat het aan windows ligt en dus alles weer eens moet herinstalleren :(

Verwijderd

Topicstarter
ok, vraag me niet hoe, maar het netwerk werkt weer. Pingen lukt, bestanden delen gaat perfect. Alleen internet delen wil niet lukken, zelfs niet met sygate of wingate. Zou dit dan iets met de DNS error te maken kunnen hebben?

Verwijderd

Goed, klinkt misschien dom, hoor...
Heb je de juiste netwerkverbinding gedeeld?
Je netwerk werkt weer dus je DNS-probleem zal opgelost zijn.
Wanneer je echter niet de internetverbinding maar de Netwerkverbinding deelt krijg je precies het probleem dat je nu beschrijft, volgens mij.
Ik ga er uiteraard weer vanuit, dat je die verbinding niet met Firewall van XP hebt ingesteld. ;)

Verwijderd

Topicstarter
uiteraard heb ik de correcte netwerkverbinding gedeeld en nog steeds zijn alle firewalls uit. Wanneer ik op de client PC internet explorer opstart dan komt hij direct met de dnserror, zonder ook maar even naar de site te zoeken. En toch is het mogelijk om naar iedere website te pingen.

btw. ook IRC werkt nu af en toe (heel vaak krijg ik de melding 'software caused connection abort' of iets dergelijks)

even alles op een rijtje:
- lokaal pingen werkt
- pc zien elkaar en bestanden kunnen overgepompt worden
- [client] pingen naar een website werkt prima
- [client] irc werkt goed, alleen een beetje problemen in het begin maar daarna werkt het constant (zie boven)
- [client] kazaa werkt, ook als irc een beetje problemen in het begin maar daarna werkt het constant
- [client] browsen lukt niet (DNS error)
- protocollen staan goed
- firewalls zijn uit
- en de goede netwerkverbinding is gedeeld

Verwijderd

[client] browsen lukt niet (DNS error)
Als dit echt het enige probleem is, dan is het je browser. Probeer anders eens te surfen in Kazaa, dan weet je het zeker.
Ga ook eens naar Extra/Internetopties/verbindingen en kijk daar of alles goed is.
Proxies kan je uitzetten, een client heeft die zowiezo al niet nodig, je hebt een LAN-IP.
Check ook even je veiligheidsinstellingen.
Eventueel kan je via tabblad verbinding nog even je connectie instellen.
Er moeten geen inbelverbindingen tussen staan! In ieder geval niet als standaardverbinding.
uiteraard heb ik de correcte netwerkverbinding gedeeld en nog steeds zijn alle firewalls uit.
Sorry. :+
Pagina: 1