hangen tijdens boot

Pagina: 1
Acties:

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik heb gister een ECS k7s5a met AMD XP 1600+ geinstalleerd. En nu doet ie het dus niet. Het volgende doet hij nog wel:
Als ik hem aanzet vind hij de videokaart doet ie de geheugentest. Ook vind hij mijn processor. Dan laat ie het keuzuemenu'tje zien waarbij je kunt kiezen of je naar het bios wilt, of dat je een boot-menu wilt. Dit is nog te kiezen (hij laat bijvoorbeeld go-->setup zien als je naar het bios wilt.) Maar dan blijft hij hangen, hij gebeurt verder niks meer. dit schermpje blijft staan?

Na wat uitproberen, kwam ik dan eindelijk toch in mijn bios, maar hij zegt dat ik geen HD's geinstalleerd zou hebben, wat uiteraard wel zo is. Mijn Cd-roms vindt hij wel.

Iemand een idee wat het kan zijn, en dan uiteraard ook graag een oplossing...

Verwijderd

Kan het zijn dat je proc dan al te heet wordt? Misschien koeling verkeerd aangesloten?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Was het compleet nieuw geïnstalleerd? Of had je slechts de processor vervangen?
Indien de eerste het geval is, dan zul je het boeltje moeten configureren en een fatsoenlijk OS installeren.. In het tweede geval: Al geprobeerd de BIOS te resetten? Kun je wel met een opstartflop in DOS komen?

• Laurent
  • Niet online
BalusC schreef op 21 augustus 2002 @ 13:22:
Was het compleet nieuw geïnstalleerd? Of had je slechts de processor vervangen?
Indien de eerste het geval is, dan zul je het boeltje moeten configureren en een fatsoenlijk OS installeren.. In het tweede geval: Al geprobeerd de BIOS te resetten? Kun je wel met een opstartflop in DOS komen?
Dat 'een fatsoenlijk OS installeren ' lijkt me hier niet echt van toepassing. Als de topicstarter al probeert naar de BIOS te gaan krijgt hij een freeze.

Kijk eens voor de zekerheid of de heatsink niet erg warm wordt, en kijk of die ook goed contact maakt met de core. (niet te veel koelpasta, ook niet te weinig). Probeer ook nog eens de BIOS te resetten voor de zekerheid.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aikeleer schreef op 21 augustus 2002 @ 13:33:
[...]
Dat 'een fatsoenlijk OS installeren ' lijkt me hier niet echt van toepassing. Als de topicstarter al probeert naar de BIOS te gaan krijgt hij een freeze.
Je hebt gelijk; maar er bestond natuurlijk ook de mogelijkheid dat zijn PC "bevroor", omdat hij de geen OS kon vinden om te laden.. Met "fatsoenlijk", alhowel achteraf een beetje cynisch klinkend, doelde ik niet op een specifiek OS, maar op dat hij een echte OS moest installeren, omdat zijn PC waarschijnlijk van geen enkel OS is voorzien ;)
WhiskyPhreak schreef op 21 augustus 2002 @ 13:42:
Na wat uitproberen, kwam ik dan eindelijk toch in mijn bios, maar hij zegt dat ik geen HD's geinstalleerd zou hebben, wat uiteraard wel zo is. Mijn Cd-roms vindt hij wel.

Iemand een idee wat het kan zijn, en dan uiteraard ook graag een oplossing...
Zijn de harddisks wel correct bekabeld en gejumperd? Hoe is je IDE configuratie? (primary/secondary - master/slave/cable select - 40pins/80pins) Welke harddisks heb je precies?

By the way, je hoeft niet per-se je post te editen als er al reacties zijn gegeven ;)

• WhiskyPhreak
Als ik nu weer boot, krijg ik te zien dat mijn HD's ATAPI incompatible zijn. Ik neem aan dat het hier niet om een of andere jumpet instelling gaat, want gister avond deden ze het wel, alleen toen met een ander moederbord, ook heb ik al de bij het nieuwe mobo geleverde IDE kabel erin gedaan, en dit gaf ook geen verbetering. (geen kapotte IDE-kabel lijkt me dus.)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Misschien een open deur: maar wist je dat je de gekleurde connectoren van een 80pins kabel elk op een specifiek plaats aangesloten moeten worden? Zwart op Master, Grijs op Slave en Blauw op Moederbord. In dit geval moeten alle harddisks die aan deze kabel hangen het beste op Cable Select gejumperd worden :)

• WhiskyPhreak
Nog een -denk ik- relevante opmerking. Vannacht heb ik alles aan de praat gekregen, dus ook met het nieuwe mobo etc. Maar het bleek dat mijn oude voeding niet goed meer was. Dus heb ik vanochtend een nieuwe gekocht (de nieuwe is 300W de oude was 235W). En na het installeren van deze nieuwe voeding kreeg ik de genoemde problemen... :'(

• WhiskyPhreak
BalusC schreef op 21 augustus 2002 @ 14:15:
Misschien een open deur: maar wist je dat je de gekleurde connectoren van een 80pins kabel elk op een specifiek plaats aangesloten moeten worden? Zwart op Master, Grijs op Slave en Blauw op Moederbord. In dit geval moeten alle harddisks die aan deze kabel hangen het beste op Cable Select gejumperd worden :)
De schijven hangen aan 1 kabel , en cable select maakt ook niet uit. Als ik het bios naar de schijven laat zoeken, dan vind het bios ze niet, en dan kan ie ook de cd-rom spelers niet meer vinden :/

Het HDD ledje doet het niet, maar volgens mij draaien de schijven wel
Pagina: 1