[techniek] motorhelm met deukjes

Pagina: 1
Acties:

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Topicstarter
Zojuist zat ik met een collega te praten over de auto van een andere collega die was gereduceerd tot 'poffertjespan' na een vakantie aan het Gardameer.

Ik herinderde mij toen dat er rond 1984 motorhelmen in de handel waren die voorzien waren van deukjes (ze zullen er nog wel zijn, maar vroeger zag je ze vaker).
Deze deukjes zouden zover ik begreep de luchtweerstand verbeteren.
Dit principe was afgekeken van de golfballetjes die, door die deukjes, een langere vlucht hadden (ik dacht dat die deukjes er voor de grap op zaten).

Mijn vraag is tweeledig.
1) waar zijn die helmen met deukjes, want die zie ik praktisch niet meer (was het beoogde effect nihil?)

2) Een auto met deukjes (technisch verantwoord aangebracht uiteraard) zou toch ook profijt kunnen hebben van de vermindering van luchtweerstand? (of is dit iets wat alleen opgaat bij bolvormige objecten?

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15

Xtremelead

powered by E-MU

ik heb ook weleens surfplanken gezien met een dergelijke bodem.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• Yoozer
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

MrE schreef op 21 augustus 2002 @ 10:29:
Zojuist zat ik met een collega te praten over de auto van een andere collega die was gereduceerd tot 'poffertjespan' na een vakantie aan het Gardameer.

Ik herinderde mij toen dat er rond 1984 motorhelmen in de handel waren die voorzien waren van deukjes (ze zullen er nog wel zijn, maar vroeger zag je ze vaker).
Deze deukjes zouden zover ik begreep de luchtweerstand verbeteren.
Dit principe was afgekeken van de golfballetjes die, door die deukjes, een langere vlucht hadden (ik dacht dat die deukjes er voor de grap op zaten).

Mijn vraag is tweeledig.
1) waar zijn die helmen met deukjes, want die zie ik praktisch niet meer (was het beoogde effect nihil?)

2) Een auto met deukjes (technisch verantwoord aangebracht uiteraard) zou toch ook profijt kunnen hebben van de vermindering van luchtweerstand? (of is dit iets wat alleen opgaat bij bolvormige objecten?
1) misschien hebben ze sinds de jaren '80 toch wat research gedaan - kijk maar naar die wielrenners-helmen. ik weet niet of dit een verbetering is, of dat het voor een gewone motorrijder uberhaupt nut heeft om een gedeukte helm te gebruiken - de kosten zouden niet kunnen opwegen tegen de winst, en dan is er nog het veiligheidsaspect. doet een 'gedeukte' helm net zo goed beschermen?

2)nou, de truuk bij de golfbal was om de turbulentie (zuiging) die achter de bal plaatsvindt, te verminderen. een golfbal is een object dat van uit stilstand opeens gruwelijk snel beweegt - en ook nog niet eens op eigen kracht. de zuiging zou een groot deel van het momentum ongedaan kunnen maken. vergelijk deze situatie maar eens met een auto die op z'n gemak binnen 3 seconden bij de 100 is. ik denk dat het deukjesvoordeel alleen geldt voor een hoge, plotselinge versnelling, en niet voor een geleidelijke zoals bij je diesel-opel corsa'tje 1.1 dat er welgeteld een minuut over doet om van 80 tot 120 te komen.

misschien zou 't kunnen werken voor een raket, space-shuttle of een vliegtuig? :)

teveel zooi, te weinig tijd

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Even een zinloze post verwijderd.

Verwijderd

Xtremelead schreef op 21 augustus 2002 @ 10:31:
ik heb ook weleens surfplanken gezien met een dergelijke bodem.
Eeeh, dat noemen we binnen de surfscene gewoon afgeragde plankjes.. :P
Xou niet weten waarom een surfplank deukjes zou hebben, dan krijg je een grotere wrijving met het water. Hoe gladder hoe beter zeg maar...

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
die deukjes in golfballen zijn niet voor minder luchtweerstand maar meer :?
ze krijgen door die deukjes een op waartse kracht (druk naar boven) waardoor ze verder komen. (willem-wever :P )

Verwijderd

Zou je een surfplank met deukjes dan ook verder kunnen gooien dan een zonder deukjes? :p

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:43

Illusion

(the art of)

die deukjes van een golfbal werken dus ALLEEN omdat de golfbal draait. Die deukjes in bijv. een helm, werken dus ook alleen als je je hoofd heel snel ronddraait, dat waren ze in de jaren 80 waarschijnlijk even vergeten ;)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 15:54:
[...]

Eeeh, dat noemen we binnen de surfscene gewoon afgeragde plankjes.. :P
Xou niet weten waarom een surfplank deukjes zou hebben, dan krijg je een grotere wrijving met het water. Hoe gladder hoe beter zeg maar...
Nou het klopt wel dat er experimenten met deuk planken zijn gedaan, om te kijken of deze beter/ eerder konden planeren. Helaas heb ik mijn hele verzamling surf's weg gedaan anders had ik het wel even willen scannen. Dit is dus wel al meer dan 10 jaar geleden gedaan. Toen men dus ook nog bezig was om normale zeilen (ipv die driehoeken) te ontwikkelen.

Het nadeel alleen van deze deuk planken dat er wat te makkelijk lucht onder bleef hangen, waardoor je nog eerder een kans kreeg om een spinout te krijgen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Tsja, het was misschien gewoon te duur. Idd hebben gladde dingen soms meer luchtweerstand/vaarweerstand. Haaien hebben bv. daarom kleine schubjes.

Het idee is simpel: achter een voorwerp dat zich door een gas beweegt otsaat een onderdruk. Hoe kleiner de onderdruk, hoe minder weerstand. De kuiltjes kunnen zorgen dat vanuit de grenslaag snel gas/vloeistor toestroomt die de onderdruk opheft.

Wielrenners helmen hebben tegenwoordig van die lange punten, dan heb geen groot zog. Dat helpt dus ook.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Xtremelead
  • Laatst online: 11:15

Xtremelead