Toon posts:

RIS en VLAN's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment hebben wij een netwerk met meerdere VLAN's (25). Alle servers staan geconcentreerd in 1 VLAN. Ook de DHCP en RIS (Windows Remote Installation Server) server staan daar. Als ik nu een PC in een ander VLAN een PXE boot geef dan krijgt de PC zowiezo al geen DHCP adres. Wel staat op een Layer3 (routing) blade UDP poort 67 naar beide DHCP servers open ??? Gewone clients in het VLAN geinstalleerd met een windows OS krijgen wel via DHCP een ip adres.

Nu vertelde een collega dat er op de RIS server een virtuele DHCP server (moet) draaien. Moet ik ook dan een UDPhelper poort 67 open zetten naar de RIS server ??? Hebben "gewone" clients hier dan geen last van ??

Verwijderd

zet poort 68 ook open...dat is ook een dhcp poort..daar de poort word de data verzonden als ik het goed heb...mischien helpt dat..

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

staat je router wel zo geconfigureerd dat hij de DHCP requests doorgeeft. ? soms is er meer voor nodig dan alleen een poort openzetten

anders kan je in elk subnet een DHCP relay agent neerzetten (microsoft) je kan en windows pc een relay agent maken door een registry key aan te passen.

je moet zelf maar even zoeken op technet welke het precies is. daar word ook iets preciezer uitgelegd hoe het werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 09:36:
Nu vertelde een collega dat er op de RIS server een virtuele DHCP server (moet) draaien.
idd en de dhcp moet geautoriseerd zijn in de AD... zoek eens ff zou ik zeggen... je bent niet de eerste

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Hoe staat het eigenlijk met je vorige topics , want je reageert zo weinig als je er weer eens eentje hebt gestart.
Ervaring met Corning / Eldon ?
Patchkasten per verdieping

Verwijderd

Wat voor hubs/switches gebruik je? Wij gebruiken Cisco-switches waarbij we dergelijke problemen ook hadden. STP-fast-mode per outlet op enabled zetten lostte ons probleem op.

Misschien een idee...

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Goshimaplonker heeft gelijk. Je DHCP-discover packet (naar adres 255.255.255.255) moet wel door je router heen kunnen. Als je L3 router het niet aanbiedt (en de mijne doet dat niet), zul je niet onder een DHCP relay agent uitkomen.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
proxy arp does the job maar dat is ERG dirty :P

Verwijderd

Topicstarter
DHCP relay agents zijn geen optie. Ik zie dit meer als een workaround.

We hebben een 3com corebuilder 9k met een Layer3 switching blade (router). Er staan 2 dhcp servers in 1 VLAN.

In het totaal 25 VLAN's met clients die een ip adres krijgen van de dhcp-servers in dat ene VLAN (LEES: voor gewone NT en 9x clients werkt DHCP over de Layer3 blade al !)

op dit moment geconfigureerd :

UdpHelper address :

Port Destination IP Mask
67 10.xxx.xxx.1 255.255.0.0
67 10.xxx.xxx.2 255.255.0.0

(10.xxx.xxx.1 = dhcp server 1 (win2k))
(10.xxx.xxx.2 = dhcp server 2 (win2k))

Omdat het vereist is een virtuele DHCP server te configureren in je Acitve Directory voor de RIS server, moet ik dan deze extra regel configureren :

UdpHelper address :

67 10.xxx.xxx.3 255.255.0.0

(10.xxx.xxx.3 = RIS server (win2k))

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Ik zie niet in hoe een virtuele DHCP server je probleem zou oplossen...
Het probleem heeft toch nog helemaal niet met RIS te maken maar gewoon met het verkrijgen van een IP adres? Volgens mij zijn alle DHCP requests gewoon hetzelfde. Je geeft aan dat het probleem zich alleen voordoet als je een pc verplaatst naar een ander VLAN. Dus een nieuwe pc heeft het probleem niet? Of werkt het gewoon nooit :?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor,

We hebben eindelijk de aanpassing mogen doorvoeren. Het schijnt dat microsoft vereist dat je RIS installaties vanaf een server haalt die ook DHCP aanbiedt. Dit wil je (in mijn ogen) niet. Dus een virtuele (slechts in AD geregistreerd als DHCP server) op je RIS server. Ook zijn er op de RIS server ook nog additionele tags aanwezig. Ik heb een mooi plaatje van hoe een PXE boot werkt gevonden op technet (URL staat in mail op werk post nog wel als ik maandag weer werk)

Het werkt nu in ieder geval. Heb dus alleen udphelper port 67 naar RIS server open gezet. Heeft toch weer een bak appelflappen opgeleverd ! _/-\o_
Pagina: 1