Packerd Bell PC ziet nieuw geheugen niet

Pagina: 1
Acties:

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 11:59

robbydw

live your life

Topicstarter
Gisteravond heb ik bij een kennis een 64 MB geheugen module vervangen door 2 modules van 128 MB (=256). Na opnieuw opstarten van het systeem controleer ik in windows hoeveel geheugen er in zit, en vreemd genoeg geeft windows nog steeds aan dat er 64 MB in de machine zit. (windows 98)

In de MS-DOS prompt het commando <mem> gegeven en ook hier wordt aangegeven 64MB :? Geheugen is goed en getest.

In de bios kon ik op de een of andere manier niet komen doordat bij het opstarten een Packerd Bell logo verschijnt. DEL, F1 en F2 werkten niet.

Wie kent dit probleem en weet raad?

Geen commentaar

• getty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 13:22
Wat voor een systeem is het, en wat voor soort geheugen slikt hij (DDR/SDRAM/RIMM)?

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
getty schreef op 21 augustus 2002 @ 09:03:
Wat voor een systeem is het, en wat voor soort geheugen slikt hij (DDR/SDRAM/RIMM)?
Is een Packerd Bell PII 450. Slikt SD-RAM. Draait W98 SE

Geen commentaar

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Maximus

PhD i.o.

officieel PB ram gehaald? dat wil namelijk nog wel eens helpen.
een kameraad van me had dat ook

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

F10 ook al geprobeerd om in de BIOS te komen?

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Griffx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-07 23:31
zit je niet over het maximaat toe laat bare geheugen heen ?, had ik namelijk ook. :(

PC Specs

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:35
Hebben die geen legacy geheugen ? Net zoals Compaq. Je moet er gewoon PB of Kingston (ofzo) ram induwen. Standaard SDRam zal niet willen werken

This space intentionally left blank.

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
dot.K schreef op 21 augustus 2002 @ 09:31:
Hebben die geen legacy geheugen ? Net zoals Compaq. Je moet er gewoon PB of Kingston (ofzo) ram induwen. Standaard SDRam zal niet willen werken
De oude geheugenmodule die erin zat (64mb) zit er niet meer in. Alleen de 2 modules van 128MB. Tijdens het opstarten geeft het systeem geen fout piepjes. Dus geen probleem met geheugen lijkt mij.

Als er alleen PB geheugen in zou kunnen zou het systeem toch helemaal geen geheugen moeten kunnen vinden en dus niet opstarten of...?

Hij start dus wel op. En ziet 64MB. Lijkt er idd. op dat 64 de max is. Is dit in te stellen in de bios of via jumpers?

Geen commentaar

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Griffx schreef op 21 augustus 2002 @ 09:28:
zit je niet over het maximaat toe laat bare geheugen heen ?, had ik namelijk ook. :(
Hoe kan ik zien wat het maximaal toelaatbare geheugen is voor dit systeem?

Geen commentaar

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
BTW, waar kan je in godsnaam origineel Packerd Bell geheugen kopen?
Niet bij de computerboer op de hoek geloof ik :)

Geen commentaar

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Maximus

PhD i.o.

@ RobbyDW

1) kijk in je handleiding :) voor het maximaal geheugen
2) kijk op http://www.packardbell.com voor info over dat geheugen

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

-ET-

Phone Home

volgens mij gebruikt packard bell standaarden voor geheugen. Net als ibm, als er wijzingen plaats vinden moet je die door het bios laten detecteren. Even in de bios kijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

robbydw schreef op 21 augustus 2002 @ 11:54:
BTW, waar kan je in godsnaam origineel Packerd Bell geheugen kopen?
Niet bij de computerboer op de hoek geloof ik :)
Niet :z

PB gebruikt doodstandaard geheugen, meestal Micron of Samsung

PB gebruikt ook standaard mobo's, in de late P2 tijdperk meestal MSI of Intel. Begin dus maar met je mobotype te geven (in de handleiding zullen de meest merkwaardige namen staan, maar daar komen we wel uit ;) , anders kast open en daar aflezen)

Oh, en mbt BIOS, je drukt gewoon niet snel genoeg. Het is F2 om erin te komen voor alle PB BIOSsen uit die tijd :)

Oslik blyat! Oslik!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
dion_b schreef op 22 augustus 2002 @ 12:59:
[...]

Niet :z

PB gebruikt doodstandaard geheugen, meestal Micron of Samsung

PB gebruikt ook standaard mobo's, in de late P2 tijdperk meestal MSI of Intel. Begin dus maar met je mobotype te geven (in de handleiding zullen de meest merkwaardige namen staan, maar daar komen we wel uit ;) , anders kast open en daar aflezen)

Oh, en mbt BIOS, je drukt gewoon niet snel genoeg. Het is F2 om erin te komen voor alle PB BIOSsen uit die tijd :)
Daz mooi om te weten. En ik maar als die compu boeren bellen met de vraag of ze me PB geheugenmodules kunnen leveren ;)

Maar goed dat vermoeden had ik dus al. Is het van groot belang om te weten welk MoBo erin zit? PC is namelijk niet van mij maar van een kennis van me en het systeem staat niet bij mij thuis. Moet dus eerst weer naar die kennis en kast weer opendraaien. Heb al zo’n hekel aan Packerd Bell. Wat ik nog weet van toen ik MoBo vandeweek zag is dat er 2 Geheugen slots op zitten. En dat het een Mini mobo was. Aan deze info zul je waarschijnlijk weinig hebben ,maar oke.

Wanneer ik in de bios ben, is het dan met een simpele instelling op te lossen? Of hangt het af van het mobo wat het maximaal toelaatbare geheugen is?

Geen commentaar

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

http://www.uktsupport.co.uk/pb/faq/model.htm
Heb je misschien nog wat aan als je wilt weten welk moederbord je hebt.

iemand iets leuks?

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
thealterego1 schreef op 22 augustus 2002 @ 15:07:
http://www.uktsupport.co.uk/pb/faq/model.htm
Heb je misschien nog wat aan als je wilt weten welk moederbord je hebt.
Als deze lijst compleet is, kom ik uit op een MSI Bora 6168 of MSI 6168 Bora Pro moderbord. Dit zijn namelijk de enige machines met 64 MB SDRAM en een 3DFX VooDoo 3 kaart. Herinner me nu namelijk dat deze kaart erin zat

Kijk zo komen we ergens. thnx voor de URL :)

Geen commentaar

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

robbydw schreef op 22 augustus 2002 @ 15:41:
[...]

Als deze lijst compleet is, kom ik uit op een MSI Bora 6168 of MSI 6168 Bora Pro moderbord. Dit zijn namelijk de enige machines met 64 MB SDRAM en een 3DFX VooDoo 3 kaart. Herinner me nu namelijk dat deze kaart erin zat

Kijk zo komen we ergens. thnx voor de URL :)
Bora Pro is het iig... er zijn 2 versies van die nauwelijks te onderscheiden zijn (extern identiek en ook revisienr zegt niets) :(

Enig verschil is op de northbridge te zien (443BX of 443ZX), maar die zit onder een heatsink als ik mij niet vergis...

De ene (oudere) heeft een BX chipset, de andere (nieuwere) heeft een ZX chipset. De ZX is een gecastreerde BX met ondersteuning voor minder geheugenlijnen. Het lijkt me sterk dat dit het is, maar probeer eens met één module. Als hij dan 32MB aangeeft dan ligt het daaraan. Ruilen voor één of twee andere DIMMs met lagere density chips is dan de enige optie.
Blijft hij met één DIMM 64MB geven, dan is het iets anders. Probeer in BIOS (toch echt F2, begin direct bij booten te tikken, wacht dus niet tot het PB splash scherm) allereerst een Clear NVRAM te doen (PnP setup, op YES zetten). Anders zou een hardwarematige CMOS clear wel eens uitkomst kunnen bieden (zie UKTSupport voor de juiste jumper)

Oslik blyat! Oslik!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
dion_b schreef op 22 augustus 2002 @ 23:25:
[...]

Bora Pro is het iig... er zijn 2 versies van die nauwelijks te onderscheiden zijn (extern identiek en ook revisienr zegt niets) :(

Enig verschil is op de northbridge te zien (443BX of 443ZX), maar die zit onder een heatsink als ik mij niet vergis...

De ene (oudere) heeft een BX chipset, de andere (nieuwere) heeft een ZX chipset. De ZX is een gecastreerde BX met ondersteuning voor minder geheugenlijnen. Het lijkt me sterk dat dit het is, maar probeer eens met één module. Als hij dan 32MB aangeeft dan ligt het daaraan. Ruilen voor één of twee andere DIMMs met lagere density chips is dan de enige optie.
Blijft hij met één DIMM 64MB geven, dan is het iets anders. Probeer in BIOS (toch echt F2, begin direct bij booten te tikken, wacht dus niet tot het PB splash scherm) allereerst een Clear NVRAM te doen (PnP setup, op YES zetten). Anders zou een hardwarematige CMOS clear wel eens uitkomst kunnen bieden (zie UKTSupport voor de juiste jumper)
Dan ga ik dat binnenkort eens proberen als ik weer bij die persoon ben.
lagere density chips, wat houdt dat precies in. Excuus voor de onwetendheid :)

Iig bedankt tot zover.

Geen commentaar

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met CPU-Z kun je makkelijk zien wat voor een chipset er exact op zit :)

Lagere density chips.. Grofweg gezegd is dat een reepje met chips met een meer beperkt capaciteit, waarvan dus méér op een reepje moeten zitten om totaal evenveel geheugen te hebben. Hoeveel chips zitten er op jouw 128MB reepjes? Kun je hier misschien posten wat je op een van die chipjes uitleest? De ZX verschilt inderdaad van de BX op gebied van geheugenondersteuning; daar waar de BX (iig de laatste revisie) in totaal maximaal 1GB 128Mbit geheugen en 8 rijen ondersteunt, kan de ZX in totaal maximaal 256MB 64Mbit geheugen en 4 rijen hebben. Misschien heb je wel zo'n zeldzame 128MB 256Mbit reepje in handen? (waarop dus 4 chips zitten)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 23-08-2002 08:33 . Reden: typo ]

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 08:31:
Met CPU-Z kun je makkelijk zien wat voor een chipset er exact op zit :)

Lagere density chips.. Grofweg gezegd is dat een reepje met chips met een meer beperkt capaciteit, waarvan dus méér op een reepje moeten zitten om totaal evenveel geheugen te hebben. Hoeveel chips zitten er op jouw 128MB reepjes? Kun je hier misschien posten wat je op een van die chipjes uitleest? De ZX verschilt inderdaad van de BX op gebied van geheugenondersteuning; daar waar de BX (iig de laatste revisie) in totaal maximaal 1GB 128Mbit geheugen en 8 rijen ondersteunt, kan de ZX in totaal maximaal 256MB 64Mbit geheugen en 4 rijen hebben. Misschien heb je wel zo'n zeldzame 128MB 256Mbit reepje in handen? (waarop dus 4 chips zitten)
Als ik het me goed herinner zitten op 1 reepje 128 MB aan beide zijden 8 chips.
Het geheugen dat ik eruit heb gehaald was 1 reepje met 64 MB en volgens mij aan ook 8 chips maar dan aan 1 zijde. Geheugen zit al in dat systeem en kan ik nu dus helaas niet bij

Geen commentaar

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

robbydw schreef op 23 augustus 2002 @ 08:52:
Als ik het me goed herinner zitten op 1 reepje 128 MB aan beide zijden 8 chips.
Als dat ook zo is, dan zie ik echt niet in waarom het niet correct wordt herkend. Een 128MB reepje met 16 chips is namelijk gewoonlijk 64Mbit, wat dus door zowel de BX als de ZX wordt ondersteund. Als laatste hoop zou ik die tip van dion_b mbt Clear NVRAM eens doen.

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 08:56:
[...]
Als dat ook zo is, dan zie ik echt niet in waarom het niet correct wordt herkend. Een 128MB reepje met 16 chips is namelijk gewoonlijk 64Mbit, wat dus door zowel de BX als de ZX wordt ondersteund. Als laatste hoop zou ik die tip van dion_b mbt Clear NVRAM eens doen.
Hoeveel chips zitten er dan op een 128MB 256 Mbit reepje. Dit om even helemaal uit te sluiten dat het niet zo'n reepje is. Ik zal idd de NVRAM clearen.

Geen commentaar

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 08:31:
Misschien heb je wel zo'n zeldzame 128MB 256Mbit reepje in handen? (waarop dus 4 chips zitten)
:)

* BalusC geeft robbydw een stevige mok zwarte koffie :9 ;)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 23-08-2002 09:24 . Reden: koffietijd! ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 09:23:
[...]

Ik woon dichterbij!!!! ;) heeh Goodmorning Almere ;)

o ja, wat raar is, is dat je het niet het bios inkomt,

TAB= voor bootproces F2/DEL is voor bios :P
En Als je nou eens het oude geheugen erin zet, en daar 1 simmetje van 128Mb bijzet?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
BalusC schreef op 23 augustus 2002 @ 09:23:
[...]

Hehe heb ik die vraag gesteld? zal mn opstandige alter ego wel geweest zijn. en idd Koffie helpt :)

Geen commentaar

Pagina: 1