[Quark] goede schermkwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44
Steeds als ik in Quark bezig ben en ik zet een *.eps achtergrond in mijn drukwerk, dan bestaat deze uit een behoorlijk grof raster. Je ziet echt hokjes en stipjes, maar mooi is zeer zeker anders...
Jammer is dat ik zo eigenlijk helemaal geen goede indruk krijg van hoe er iets uit komt te zien...

Ik was een keer bij de drukker, en zag in mijn ooghoeken dat de DTP-er daar dat probleem niet echt had. Zover als ik dat kon zien, had hij wél een goede..."schermkwaliteit"...

Weet iemand hoe ik dat slechte beeld kan verbeteren?
Het ziet er nu ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.webpaq.nl/ikonen/quark1.jpg

Die witte regels zijn tekst, maar die andere balkjes...tja... war die nou vanmdaan komen??? :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Geen idee, volgens mij "hoort" dat; Ik heb het namelijk ook. Als ik een afrduk maak op een normale inkjet printer is het iets minder, maar nog steeds bagger. Vraag me ook sterk af of je dit kunt instellen.

Denk overigens wel dat ze dat gedaan hebben om op de langzamere machines tijd te sparen door een pauper preview te genereren in plaats van de complete EPS 100% te parsen zeg maar... Heb hier Quark versie 4. Misschien is het in 5 wel instelbaar.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Ja, dat heb ik ook, weet niet waar dat in te stellen is. Volgens mij ligt het aan de preview resolutie. :?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Hoort zo, zijn met preferences wel wat dingen in te stellen. Wanneer je TIFjes gebruikt gaat het wel beter, maar dan is de drukker weer minder blij met je... en word je dat zelf ook omdat het tering vertragend werkt. Dat is ook de reden dat Quark alleen een lo-res preview laat zien en geen 80MB bestand om wat te noemen. Is niet tof als je met magazine bezig bent.

Ik neem aan dat als je de EPS bewaard je wel het op 8bits PC hebt staan. Verder moet je nog ff langs de applicationprefs lopen omdat er wel wat instellingen zijn met betrekking tot de previews. Echt super strak zal het niet worden maar dat is ook niet handig.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

hier spreekt een dtper: er is een extension voor quark, zit er volgens mij standaard in, bij mij op de drukkerij wel in iedergevaal en het heet: Enhanced Preview.
het is vrij normaal dat het zo weerggeven word ik zou me er niet druk om maken het scheeld namelijk enorm in geheugen, als hij een eps volledig moet tonen, of op deze manier.
zelfs in quark 5 is het nog zo gedaan. dus je kunt die enhanced preview extensie gebruiken of gewoon zo doorwerken, in druk komt het er zeker goed uit.
ik zag aan je plaatje ook dat je tekst vaag is dit heeft te maken met een optie in de preferences, namelijk tekstsimulatie. dat doet hij ook om het makkelijker te maken om mee te werken, anders krijg je hele zware bestanden. als je tekstsimulatie uit zet dan is dat ook weer opgelost, succes :)

• paQ
dankje :)

Ik ging dit vandaag bij de drukker aanleveren...
De uitwisseling van quark bestanden onderling in verschillende versies én het verkeer tussen PC en MAC, neemt nog wel eens wat problemen met zich mee...
Zo kan ik bepaalde eps afbeeldingen vanuit een mac niet altijd zien in de pc...
Of een document wat opgemaakt is in Quark 5 passport, kan niet worden geopend in quark 5 eng, tenzij er met de juiste dictonary wordt gewerkt of wordt opgeslagen als andere versie en blablablablabla....

Kortom altijd gedoe, en mijn drukker begint langzaam ook zijn neus vol te krijgen van al het gezeik wat hijzelf meemaakt rondom quark en zijn 1000 en 1 versies, op de pc, op de mac, die allemaal wel wat mankeren in het een of andere opzicht... zo hebben ook versies problemen met de transparencies vanuit illustrator bijvoorbeeld...

Eigenlijk wimpelde hij het volledig af, en maakte een snij-gebaar langs zijn hals...

Adobe zou een veeeeel beter pakket hebben, dat al deze problemen niet kent.
Ik heb hier natuurlijk naar staan kijken en het is natuurlijk ook allemaal wat logischer. Ik bedoel... Adobe met zijn eps, psd etc etc is altijd onderling uitwisselbaar, terwijl quark altijd zeer specifieke eisen stelt om iets correct op de film te laten verschijnen...

Laatste drukwerk zat al op de pers, totdat zij en daarna ik ook ineens opmerkten dat een lichte achtergrond-afbeelding alleen op de K-film stond... :(
Maar als je dan gelijk je aangeleverde bestanden gaat nakijken, zie je dat je helemaal niets verkeerd hebt gedaan.
Afbrekingen van zinnen zien er op de MAC ineens heel anders uit dan op mijn PC...

en ga zo maar door....

Wat is jullie mening over het Adobe pakket? :?
zou het een veel beter alternatief zijn voor al het gezeul met de quark versies?
en is het de moeite waard? :?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Ehm, paQ de laatste kwestie die je even bij de horens vatte is en blijft denk ik een eeuwenoude strijd die niet uitgevochten kan en zal gaan worden. Macusers blijven Macusers en (veel?!) drukkerijen blijven DTP'en met Mac; Het verschil tussen PC en Mac fonts zal ook in deze zin vervelend blijven, tenzij je bijvoorbeeld een Frutiger defineert als een letterspatiëring van 15pt, interlinie van 10pt en een lettergrootte van 10pt. Dan zal het op zowel Mac als PC goed moeten gaan...

Maar goed :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Tham
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-03-2015
Omdat ik ook veel internet-werk doe werk ik altijd op een pc en zet het xpress document dan om op een mac, dus heb ik daar niet zoveel problemen mee, kleine bestandjes wil ik ook nog wel es maken in illustrator en dat vind de drukkert ook niet erg, ik heb zelfs gehoord dat er grote bedrijven zijn (neroc) die alles in illustrator aanleveren.

Ik heb begrepen dat een open-type font het probleem mac/pc conversie moet oplossen weet iemand daar meer van en is het waar wat ik gelezen heb?

thams portfolio: www.thamar.nl

Verwijderd

Low-res naar high-res

Is het geen oplossing om eerst een low-res versie te gebruiken en bij voltooing veranderen?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Tham schreef op 22 augustus 2002 @ 16:20:
Ik heb begrepen dat een open-type font het probleem mac/pc conversie moet oplossen weet iemand daar meer van en is het waar wat ik gelezen heb?
Voordeel van OpenType is dat je 1 fontfile gebruikt voor alle systemen. Hoewel de uitwisseling van een Adobe font op bv PC naar de Mac ook niet echt een probleem is. Zelfs Quark begint dan niet te mekkeren als je bv een Mac document op de PC opent. Maar met OpenType is al het geneuzel sowieso afgelopen.

Wanneer je wat budget over hebt (13357,- eur) en je FontFolio9 koopt, daar staan ookal enkele OpenType fonts op. Verder heeft Adobe net weer een hele serie OpenType fonts uitgegeven, voor 19 USD per face zijn ze voor je.

Klik hier voor meer info over OpenType...

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• paQ
OzBoz schreef op 23 augustus 2002 @ 13:13:
[...]

Wanneer je wat budget over hebt (13357,- eur) en je FontFolio9 koopt, daar staan ookal enkele OpenType fonts op.
:) koopje!

Pagina: 1