Toon posts:

qmail en planet.nl: kan alleen naar mezelf email sturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met het inrichten van een e-smith server, deze gebruikt qmail in plaats van sendmail. Mijn isp is (helaas) planet.nl. Ik heb inmiddels eerder deze week al gemerkt dat er geen packets op port 25 binnenkomen; planet.nl vindt het nodig om die te blokkeren tenzij ze binnenkomen vanaf mailrelay.planet.nl.

Nu heb ik een nieuw probleem wat daar mee gerelateerd is....
Als de Linux-bak een email verstuurt aan mezelf (to: mijnaboneenaam@planet.nl) via hun smtp-server (mail.planet.nl) dan komt die email keurig in de pop-box terecht. Da's goed.
Als ik echter op dezelfde manier een email verstuur aan iemand anders, dan komt-ie nooit aan. Volgens de logfile van qmail is de mail aangeboden aan mail.planet.nl, die de mail ook geaccepteerd heeft met dezelfde status als mail aan mijzelf.

Als ik met Outlook eenzelfde email verstuur via mail.planet.nl, dan komt-ie wel aan. Er lijkt dus een principieel verschil te zijn tussen de manier waarop Outlook iets verstuurt en de manier waarop qmail iets verstuurt. Het lijkt alsof Planet weet dat qmail in principe een smtp-server is en geen mail accepteert van smtp-servers van klanten - in overeenstemming met hun idee om port 25 te blokkeren.

Wat zou ik hier tegen kunnen doen? Zou qmail misschien een command-line parameter hebben om te specificeren dat-ie mail moet versturen als smtp-client in plaats van als smtp-server, of iets met dat effect?

Jurjen.

Verwijderd

Topicstarter
fyi: het probleem is opgelost. planet.nl filtert email op het "from"-veld van de *envelope*. Als dat niet het email-adres is van een klant, dan wordt de email niet geleverd.