Toon posts:

blauwe lcd zelf maken...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey ik heb een 4x20 lcd...

nu heb ik groen backlight.. ken ik daar ook blauwe ledjes in solderen...

zo ja hoe kan ik dan van die gele letters krijg.. ipv zwart..

ziet er namelijk heel vet uit..
ben telaat voor de inkoop actie namelijk..
dus wil ik um zelf tweaken...

Verwijderd

ja dat kan. (moet je wel goed kunnen solderen)

Verwijderd

Topicstarter
gaat me redelijk af:)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dat over gele letters weet ik niet... Ik gok op dat zoiets niet wil als je naar het LCD-principe kijkt...

Zodra een 'pixel' aan gaat (normaal zwart en jij wilt het dan geel hebben), dan blokkeerd de LC's het door het schermpje heen gaande licht.
No way dus, dat je door iets te blokkeren iets geel kunt maken dacht ik zo

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 06:26
Licht er puur aan hoefel de pixels zijn he :)

• Osiris
  • Niet online
DjGeRo schreef op 21 augustus 2002 @ 08:43:
Licht er puur aan hoefel de pixels zijn he :)
Hoe bedoel je??? :? Dat ligt dus aan de LED-jes die ie er in soldeerd, hoe vel de pixels zijn...

De LCD-pixel-dingen lichten zelf niet op oid... De LCD-pixel verduisterd alleen alsof het een gordijntje is... En dat gordijntje is niet geel iig...

Verwijderd

Osiris schreef op 21 augustus 2002 @ 16:24:
[...]

Hoe bedoel je??? :? Dat ligt dus aan de LED-jes die ie er in soldeerd, hoe vel de pixels zijn...

De LCD-pixel-dingen lichten zelf niet op oid... De LCD-pixel verduisterd alleen alsof het een gordijntje is... En dat gordijntje is niet geel iig...
idd. Gewoon die backlight geel maken... Wel PICS als het lukt hoor...

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 19:04:
[...]

idd. Gewoon die backlight geel maken... Wel PICS als het lukt hoor...
Ik bedoel juist dat het niet wil ;)

Je kan best de achtergrond blauw maken...

Als dan een LCD-pixel 'open' is, dan is die pixel blauw, maar zodra een LCD-pixel 'dicht' is, dan is ie altijd zwart na mijn weten... Geen mogelijkheid om dat ding dan geel te krijgen hoor

Verwijderd

Topicstarter
zou ut wel werken denk je blauw op zwart of zie je het dan minder goed.. ik vind blauw vetjes:)

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 01:16:
zou ut wel werken denk je blauw op zwart of zie je het dan minder goed.. ik vind blauw vetjes:)
Je kunt je scherm wel inverteren als het goed is... Ik weet niet hoe het met zulke LCD's is, maar als je één zo'n polarisatie-filter een kwartslag draaid, dan is ie geinverted, zodat je background-kleur (blauw) opeens de voorgrond-kleur wordt :)

En ik weet niet hoe fel dat blauwe is; da's fel lichtblauw toch? Moet toch wel te zien zijn???

Verwijderd

Wat is LCD en hoe werkt het ?

LCD, ofwel Liquid Cristal Display, maakt zoals de naam al zegt gebruik van Liquid Cristals. Deze zitten tussen twee glazen plaatjes waardoorheen licht schijnt. In rust staan de kristallen allemaal door elkaar in verschillende richtingen. Als er een spanning opgezet wordt, dat gaan alle kristallen zich ordenen en in dezelfde richting staan. Dit heeft als gevolg dat het licht er niet meer door kan. Let hierbij wel op dat dit alleen geld voor het licht dat dezelfde polarisatie heeft als de kristallen. Om dit dus te zien zit er voor een LCD altijd een polarisatie filter. De kleur van de achter grond is eenvoudig. Dat is de kleur van de lichtbron welke achter het LCD schijnt. De kleur van de letters is anders. Dit kan op twee manieren. Namelijk de kleur van de kristallen is anders dan zwart of er wordt gebruik gemaakt van diverse filters in diverse kleuren en diverse polarisaties van de LCD.
Kortom heel moeilijk te veranderen.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 10:33:
Wat is LCD en hoe werkt het ?

LCD, ofwel Liquid Cristal Display, maakt zoals de naam al zegt gebruik van Liquid Cristals. Deze zitten tussen twee glazen plaatjes waardoorheen licht schijnt. In rust staan de kristallen allemaal door elkaar in verschillende richtingen. Als er een spanning opgezet wordt, dat gaan alle kristallen zich ordenen en in dezelfde richting staan. Dit heeft als gevolg dat het licht er niet meer door kan. Let hierbij wel op dat dit alleen geld voor het licht dat dezelfde polarisatie heeft als de kristallen. Om dit dus te zien zit er voor een LCD altijd een polarisatie filter. De kleur van de achter grond is eenvoudig. Dat is de kleur van de lichtbron welke achter het LCD schijnt. De kleur van de letters is anders. Dit kan op twee manieren. Namelijk de kleur van de kristallen is anders dan zwart of er wordt gebruik gemaakt van diverse filters in diverse kleuren en diverse polarisaties van de LCD.
Kortom heel moeilijk te veranderen.
'k Wil je niet afkraken, maar dat klopt niet...

Een LCD laat sowieso namelijk wel licht door, of er nou een spanning op staat of niet..

Maar LC's hebben de leuke eigenschap om het polarisatie-vlak van licht te verdraaien. Dat kunnen op zich wel meerdere stoffen (suiker kan het bijvoorbeeld zelfs), alleen dan hebben LC's de handige eigenschap, dat hun mate van verdraaing veranderd als er een spanning op staat...

Een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.informatica-educatie.nl/parels/1979/2/images/licht.jpg

Je ziet hier een LC met ervoor EN ERACHTER een polarisatie-filter... De filters staan haaks op elkaar. Als je het LC eruit zou halen, dan zou het dus zwart zijn (immers, het gepolariseerde licht door het ene filter kan niet door de andere). Alleen het LC dat ertussen zit draait het polarisatie-vlak van het licht een kwart slag, zodat het ook door het tweede filter heen kan...
Als je nu een spanning op het LC zet, dan verdraaid het licht niet meer, zodat het bij het tweede filter tegengehouden: resultaat: zwart...

En da's na mijn weten de werking...

Als je het bovenstaande begrijpt, snap je ook dat je het display kunt inverten door één van de filters een kwart slag te draaien...

Maar gele letters zul je niet kunnen krijgen...
Pagina: 1