Toon posts:

two tone plaatje maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe je in photoshop een plaatje naar two tone krijgt? dus b.v. een foto van iemands hoofd, randje eraf knippen met extract. en dan die foto two tonen naar een bepaalde achtergrond kleur.
Zodat je dus als achtergrond de achtergrond hebt en daar boven op b.v. de contouren van iemands hoofd in een kleur iets lichter of donkerder dan de achtergrond.

Ik heb al geprobeerd naar grayscale en dan duotone, maar dan hou ik toch nog witte vlakken over.

Ik wil dus gewoon 2 kleuren b.v. lichtgroen en donkergroen en dan kleurverloop ertussen wat dus de contouren van het grayscale plaatje weergeeft.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Image > Mode > Grayscale
Image > Mode > Duotone

En dan spelen naar wens :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:11

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

als ik het goed begrijp wil je gewoon een soort van outline om de uitsnede heen.

zou dit doen door layers, selecteer de uitsnede (select op basis transparantie layer ) en dan met select > Modify > Expand de selectie een x aantal pixels groter maken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 20 augustus 2002 @ 23:26:
Image > Mode > Grayscale
Image > Mode > Duotone

En dan spelen naar wens :)
zover was ik al,
het probleem is dat ik met grayscale witte vlakken op m'n plaatje krijg en die krijg ik met duotone niet weg.

Hij gaat alleen het grijze gedeelte aanpassen. Ik heb al met die curves lopen spelen maar dat witte blijft.

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op 20 augustus 2002 @ 23:26:
als ik het goed begrijp wil je gewoon een soort van outline om de uitsnede heen.

zou dit doen door layers, selecteer de uitsnede (select op basis transparantie layer ) en dan met select > Modify > Expand de selectie een x aantal pixels groter maken
Nee dit is niet wat ik bedoel helaas
ik heb dus een grayscale plaatje (die loopt dus in kleurvariatie van wit naar zwart)
nu wil ik het witte dus b.v. door donkergroen vervangen en het zwarte door b.v. door lichtgroen. (maar dan dus ook de kleurvariatie van licht naar donkergroen ipv grijs)

zo kan ik een plaatje als het ware in de achtergrond van een pagina laten "zakken" en zie je dus alleen licht de contouren van het plaatje.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

als je gewoon een greyscale-plaatje als het ware op 'gekeleurd papier wilt drukken',
kun je met duotone gewoon 1 kleurscheiding egaal de kleur volledig op 100% zetten (dus een rechte lijn in het grafiekje)
of je kunt in RGB mode de twee lagen maken, 1 met de egale kleur en de greyscale image eroverheen met multiply als layer-instelling

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op 20 augustus 2002 @ 23:32:
als je gewoon een greyscale-plaatje als het ware op 'gekeleurd papier wilt drukken',
kun je met duotone gewoon 1 kleurscheiding egaal de kleur volledig op 100% zetten (dus een rechte lijn in het grafiekje)
of je kunt in RGB mode de twee lagen maken, 1 met de egale kleur en de greyscale image eroverheen met multiply als layer-instelling
mwoah ik heb nog wat met die duotone instellingen zitten klooien en het begint er wel op te lijken alleen raak je erg veel detail kwijt, het zal wel liggen aan het fijnafstellen van die transfer functie liggen denk ik.

Okee het werkt nu!
bedankt voor de tip!!

Verwijderd

als je veel detail kwijtraakt, misschien moet je dan eerst even zorgen dat er grotere verschillen zitten in de kleurvlakken voordat je het om zet naar grijswaarden

edit:

mm ik moet denk maar leren lezen, t werkt al..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 23:29:
[...]

zover was ik al,
het probleem is dat ik met grayscale witte vlakken op m'n plaatje krijg en die krijg ik met duotone niet weg.

Hij gaat alleen het grijze gedeelte aanpassen. Ik heb al met die curves lopen spelen maar dat witte blijft.
als je dan even brightness/contrast en je zet of de b of de c op -1, zou die het toch gewoon moeten doen?

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 17:27:
[...]

als je dan even brightness/contrast en je zet of de b of de c op -1, zou die het toch gewoon moeten doen?
de truc van een duotone is nu juist dat hierdoor geen enkele afbeeldingsgegevens verloren gaan (brigthness/contrast kan wel ten kostte gaan van contrasten, doordat het versterkt)

met duotone behoud je je originele grijstoonafbeelding enkel pas je het weergave spectrum aan; een duotone kun je altijd blijven aanpassen, kleurinformatie staat los van de afbeeldingsdata zelf

heb een screenshot van duotone-instelling zoals de topicstarter wilde upgeload:
http://www.kw.nl/~dm/exchange/duotone_curve.jpg

de curve van de basis-kleur heb ik iets laten oplopen, begint op 50% van PANTONE 3135C en loopt naar 100% (persoonlijk vind ik dat een mooier effect)
je kunt met overprint colors ook het eea instellen aan ontstane kleuren bij de mix van de twee duotone kleuren

Pagina: 1