Video Capturen Welke instellingen ??

Pagina: 1
Acties:

• emkedouwe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik ben een beetje aan het expirimenteren met video editing. Ik heb een Studio PCTV capture card van pinacle. Hiermee wil ik analoge video van mijn HI8 camera capturen, en daarna editen in Adobe Premiere. Maar als ik het gewoon uncompressed ga capturen dan zit ik al snel op 200mb voor 1 minuut. Nu is mijn vraag met welke instellingen en met welk programma kan ik het beste capturen zodat ik een beetje beschaafde bestandgrote krijg ??

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
200 MB is een normale grootte voor 1 min video. Ongeveer 2 meg voor 10 min is de vuistregel.
Als je het leuk vind is het wel handig om een echte capture kaart te kopen. Geeft veel hogere kwaliteit. Ook is premiere ingewikkeld, maar dat ligt eraan hoe snel je dingen oppakt. Studio 7 is veel eenvoudiger te leren.
Veel plezier ermee.

• emkedouwe
  • Laatst online: 26-11-2021
chemistone schreef op 20 augustus 2002 @ 23:05:
Ongeveer 2 meg voor 10 min is de vuistregel
Je bedoelt 2 gig ??
Als je het leuk vind is het wel handig om een echte capture kaart te kopen. Geeft veel hogere kwaliteit
Zoals ?? Wat is de prijs ??

En met welke compressor kan ik het beste exporten ??

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
emkedouwe schreef op 20 augustus 2002 @ 22:49:
Ik ben een beetje aan het expirimenteren met video editing. Ik heb een Studio PCTV capture card van pinacle. Hiermee wil ik analoge video van mijn HI8 camera capturen, en daarna editen in Adobe Premiere. Maar als ik het gewoon uncompressed ga capturen dan zit ik al snel op 200mb voor 1 minuut. Nu is mijn vraag met welke instellingen en met welk programma kan ik het beste capturen zodat ik een beetje beschaafde bestandgrote krijg ??
Probeer het eens met de Indeo (Quick Compress) codec. Gaf bij mij altijd relatief goede kwaliteit.
10 * 200 mb = ongeveer 2 GB, dus ja. :+
[...]

Zoals ?? Wat is de prijs ??
Probeer de DC10+ eens. In de pricewatch staat wel de goedkoopste prijs. Deze kaart heeft een hardwarematige codec, waardoor je dus goede kwaliteit hebt en een relatief klein mb/s-verbruik.
En met welke compressor kan ik het beste exporten ??
Hangt ervan af wat het doel is. :+

• Morelore
  • Laatst online: 23-01-2024
Programma: Virtualdub
Codec: Picvideo MJpeg
Werkt prima, ik kan realtime 720*576 capturen met 0 frame loss op een XP1600+ met Maxtor 5400rpm schijf in w98. Ik doe dit met een Elsa Erazor III, wel een andere kaart dus, maar die heeft ook geen hardwarecompressie.
Jouw PCTV kan dacht ik maximaal 1/4 PAL, dus 384*288. Dan moet je zelfs direct DivX realtime kunnen capturen, ik heb dit gedaan met mijn Tbird 700. Op full PAL trekt mijn xp1600 het nèt niet.

DC10+ heb ik zelf niet, maar ik werd niet vrolijk van de berichten die ik lees. Zowieso moet je de files die je krijgt weer opnieuw encoden want de hardware-mjpeg van de DC10+ is niet echt standaard. Ook lijkt de support voor XP te bestaan uit gelekte beta-drivers, maar dat weet ik niet zeker.

Maar vooral doorgaan met experimenteren :) Virtualdub laat zien wat je processorbezetting is tijdens capturen, dus daaruit kun je wel een beetje afleiden of je nog beter kunt compressen of dat je wel op het randje zit...

Lore! Lore! Lore!

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

De PCTV kan weldegelijk fullres PAL cappen, alleen niet in overlay mode (in virtualdub zet je dus overlay uit, en preview mode aan).
En door te cappen met de huffyuv codec heb je minder (zo'n 50%) hd ruimte nodig zonder kwaliteitsverlies (is namelijk een lossless codec). Nadeel is dat deze redelijk wat van je processor vraagt.

Verwijderd

Morelore schreef op 21 augustus 2002 @ 00:42:
Werkt prima, ik kan realtime 720*576 capturen met 0 frame loss op een XP1600+ met Maxtor 5400rpm schijf in w98.
Ja mijn P-100 kan ook met 0 frame loss full-PAL capturen (1 seconde (=25 frames) met 32 buffers...).

Hoelang capture je, hoeveel andere processen staan d'r open, mobo chipset (IDE/PCI) etc. etc. etc. dat is veel belangrijker.
DC10+ heb ik zelf niet, maar ik werd niet vrolijk van de berichten die ik lees. Zowieso moet je de files die je krijgt weer opnieuw encoden want de hardware-mjpeg van de DC10+ is niet echt standaard. Ook lijkt de support voor XP te bestaan uit gelekte beta-drivers, maar dat weet ik niet zeker.
De XP support bestaat uit publicly released beta drivers. Die zijn dus niet gelekt. Daarnaast heeft de DC10+ een betere kwaliteit video decoder dan de standaard TV kaartjes en is de hardware MJPEG encoder m.i. beter dan de gemiddelde software JPEG encoder (zoals de morgan jpeg codec)...

Verwijderd

Wil je echt top tof the bill capturen (en streamen), check dan de Osprey capturekaarten van Viewcast. Die DV 500 is een bruut beestje... :P

Maar met z'n 985 Euro voor de DV 500 en 1900 Euro voor de DV 500 Pro helaas niet betaalbaar voor de gewone consument :'(
Pagina: 1