Toon posts:

Laptop voltage probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Kheb een klein probleempje en ik ben dus echt een n00b met electronica dus ik vraag het jullie. Ik heb hier een laptop van het merk Acer. Best wel een oud ding. De laptop draait op 19 v, dat wordt via een adapter dus omgezet, dus van het net . Hier mijn vraag: <b>Kan ik mijn laptop ook op 12 V laten draaien?</b> Ik wil de 12 V voltage uit mijn boot halen. Is er een mogelijkheid om zoiets te doen? Om iets in de voeding aan te passen ofzo. En een 12 V adapter werkt niet.

Khoop dat jullie mij kunnen helpen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
volgens mij kun je wel een 12V-220V omvormer kopen (weet niet waar... kampeerzaak ofzo :? ) En vervolgens de originele accu daar op aansluiten.\

[edit] moet je met google maar es zoeken op '12V 220V omvormer' dan zijn er wel veel resultaten.. zo'n apparaat bestaat dus iig wel :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm das wel een goed idee maar de laptop werkt op 19 V, en 12 v pakt die niet, dus ik denk dat er iets in de voeding veranderd moet worden ofzo... help me... ;)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:25

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

rick_h schreef op 20 augustus 2002 @ 22:52:
volgens mij kun je wel een 12V-220V omvormer kopen (weet niet waar... kampeerzaak ofzo :? ) En vervolgens de originele accu daar op aansluiten.
waarom doet iedereen daar altijd zo moeilijk over! van 12v naar 220 en van 220 naar 19v... En hoeveel vermogen verlies je daarbij, hoe snel put je de accu van je boot daarmee uit!? HEEL ERG SNEL!

Je kunt ook gewoon een beetje rondneuzen om een omvormer van 12v naar 24 volt te pakken en daar via weerstanden e.d. de spanning terug te brengen naar het door jouw gewenste niveau...

maar je ben n00b zoals je zegt, dus misschien is 't dan wel wat om zo'n omvormer van 220 aan te schaffen...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n omvormer van 12 V naar 24 V is wel een goed idee, maar hoe krijg ik die 5v extra voltage heel gemakkelijk weg, hebben ze daar een soort apparaat voor? Maar kzou dus niet in de voeding iets makkelijk kunnen veranderen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 22:56:
hmm das wel een goed idee maar de laptop werkt op 19 V, en 12 v pakt die niet, dus ik denk dat er iets in de voeding veranderd moet worden ofzo... help me... ;)
nee volgens mij begrijp je het niet :) Zo'n apparaat zet de spanning van je bootaccu (12V) om naar 220V. Vervolgens sluit je op die 220V aansluiting je normale laptopadapter aan die het weer omzet naar 19V.
waarom doet iedereen daar altijd zo moeilijk over! van 12v naar 220 en van 220 naar 19v... En hoeveel vermogen verlies je daarbij, hoe snel put je de accu van je boot daarmee uit!? HEEL ERG SNEL!
Ja zoiets vermoedde ik ook al... ik heb er ook niet zoveel verstand van. Maar waar gaat die energie dan aan verloren? Alleen warmte toch? En is dat zo verschrikkelijk veel verlies? Zal toch wel meevallen of niet :?

En van 12V naar 24V en dat vervolgens weer naar 19V omzetten moet je denk ik zelf aan het knutselen..... dat lijkt me nog best lastig als je niks van electonica weet..

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

mmm spanningsregelaar van 18 volt 3 ampere nemen en een diode in de massa van de regelaar opnemen en voila je hebt 18,6 en dat slikt hij wel hoor en dan kan je dus met een 12 -> 24 volt omvormer terrecht...

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Topicstarter
Die zijn dus wel goed verkrijgbaar?Kga morgen even naar zo'n zaak toe. Is dit het makkelijkste wat ik kan doen?
Nog bedankt voor alle reply's :)

Trouwens, is er niet zo'n kant en klare adapter van 12V naar 12V---24V? Dat dus met stapje van 1V regelbaar is? DAt zal helemaal makkelijk zijn:)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ingewikkeld allemaal..

kijk ff op de site van Hape ! die heeft een laptop adaptertje staan, de av-67, gewoon 12volt in 19 (of andere voltages) uit voor je laptop.. klaar..

IP Rocks

Verwijderd

heeft je boot een dynamo om de accu's op te laden?? zo ja dan is het prolbleem makkelijk verholpen
sluit eentrafo van 1 op 2 (een die dus bijv van 220V 110V maakt andersom aan dus de 110 volt kant op de dynamo en aan de andere kant komt dan 24 volt ongeveer

die ga je gelijk richten met een gelijkrichter en dan afvlakken met een condensator dan heb je als het goed is ongevee4r iets van 27 volt mooi vlak en hiermee kan je dus makkelijk 19 volt maken hoor maar daar hebben we het wel over ALS je een dynamo hebt

• OmniNaut
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
http://www.hape.nl/batterijen/av67.html

werkt perfect in de auto, heb hem voor 35 € gekocht.

Kijk van te voren of de juiste aansluiting erbij zit

Verwijderd

Topicstarter
Kijk is aan, hier kan ik verder mee, kan ik die plug modificeren die zeg maar in geplugd moet worden in de auto, zodat ik er een stekker kan instoppen ofzo? Dat lijkt me wel he? Bedankt voor de goeie reacties tweakers

Verwijderd

zwahiel schreef op 20 augustus 2002 @ 22:56:
[...]

Je kunt ook gewoon een beetje rondneuzen om een omvormer van 12v naar 24 volt te pakken en daar via weerstanden e.d. de spanning terug te brengen naar het door jouw gewenste niveau...

maar je ben n00b zoals je zegt, dus misschien is 't dan wel wat om zo'n omvormer van 220 aan te schaffen...
Als je had gelezen wat hij schreef dan had je kunnen weten dat hij een 19V laptop op een 12V voedingsbron van z'n boot wil hangen... Die 220v waar je het over hebt geldt alleen voor de adapter die bij de laptop zit... De betere computerwinkel verkoopt gewoon adapters die je in de sigarettenaansteker van auto/boot/caravan/etc kan proppen, is hierboven al geschreven door een aantal mensen... Ik vind je antwoord wel een beetje overdreven, zeker omdat Blasta er al bij zegt dat ie een n00b is op het gebied van electronica....

Verwijderd

T-Mug heeft nog een 12 V acculader liggen met 18,5V output

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:13

AcouSE

Swedish Chef

In de elektuur heeft een schema gestaan over een notebookvoeding (19V) die je in de auto (lees: boot) kan aansluiten op de sigarettenaansteker (12V). Rendement was iets van 85%, dus niet onaardig. Nadeel is dat die voor iemand met een wat mindere kennis van electronica wel wat moeilijk is.

Mijn tip: Mail T-Mug maar ff over die acculader van hem :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, denk je dat die acculader van jou een laptop van 19 V kan trekken T-Mugg? Hmm hope so, dat zal helemaal relaxed wezen, want dan hoef ik alles gewoon alleen maar aan te sluiten zonder wat te modificeren. Toch?

Verwijderd

In de elektuur stond laatst ook een dergelijk schakelingetje....

Verwijderd

Topicstarter
Elektuur? Dat ken ik zelfs niet.. Dan zie je wel hoever mijn kennis over electro reikt :)

• redguy
  • Niet online

redguy

klopt.. in de elektuur van Januari 2002 !

heb het ff opgezocht, is een beetje een simpel ding om eerlijk te zijn, kan maximaal 2.5A aan maar dan moet je wel flink actief koelen.. voordeel is dat er geen exotische onderdelen in zitten, nadeel is dat de print alleen al iets van 26 euro excl. verzenden kost.

Die hape adapter is toch echt een goedkoper alternatief dan.

IP Rocks

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
Voor die schakeling heb je toch niet eens een print nodig ??

dat bak je gewoon op gaatjesbord

let er wel op dat die elco's aardige klappen te verwerken krijgen
beter kun je daar een exemplaar met een hogere spanning voor nemen

de volle stroom loopt nl door die elco;s

Repareren doe je zo.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

OmniNaut schreef op 21 augustus 2002 @ 12:30:
http://www.hape.nl/batterijen/av67.html

werkt perfect in de auto, heb hem voor 35 € gekocht.

Kijk van te voren of de juiste aansluiting erbij zit
_/-\o_ die zocht ik al heel lang, omdat ze bij de conrad uitverkocht waren, thnx!\
redguy schreef op 24 augustus 2002 @ 00:04:
Die hape adapter is toch echt een goedkoper alternatief dan.
pcies, en dan zit ie al netjes in elkaar, met een mooi doosie erom...

Gregor van Egdom Krekr

• redguy
  • Niet online

redguy

Afgezien daarvan zit hij ietsje ingewikkelder in elkaar.. de uitgangs spanning is minder afhankelijk van de belastingsstroom en er zit geen elco als ladingspomp in maar een spoel.. dus die mini fan is ook niet meer nodig...

IP Rocks

Pagina: 1