[UNIX] Welk OS best voor Risc proc?

Pagina: 1
Acties:

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 15:33
Heb sinds kort een machien met een 400Mhz Risc proc.

Welk OS is het makkelijkst om de wereld van UNIX in te stappen?
Is er trouwens ook een grafische Linux versie die op een Risc draait?

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat voor RISC processor? RISC is een concept, geen specifiek type ofzo.

Er zijn trouwens volop Linux versies die op RISC processoren draaien.

• Henneo
Ik heb het apparaat ook pas sinds vanavond en ben totaal onbekend in de wereld naast Windhoos. Er moet nu een vrij simpel OS op komen waar ik mee kan beginnen.

Het gaat hier om een 400-MHz PA-8500 processor.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• Henneo
Maar draait Redhat 6.2 of 7.0 hier ook goed op??

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
Hmmm PA-8500 processor, dat is vast Googleble... :)

Dit linkje vertelt wel iets leuks over de specs van die CPU voor de nieuwsgierigen onder ons.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Da's een HP proc. Daar zijn alleen HP-UX en Debian voor beschikbaar voor zover ik weet. En da's nou niet bepaald een simpel OS maar een UNIX variant.

Op je vraag welk UNIX OS het makkelijkst is om mee te beginnen is Linux denk ik het beste antwoord. Niet dat de command-line simpel is want die is net zo krachtig als andere UNIX'en. Maar er zijn meer en wellicht beter GUI's beschikbaar. Kan je lekker klikken (al kan je er maar een fractie van de mogelijkheden mee aanboren).

Om je nog verder te ontmoedigen: UNIX OS'sen zijn zeer krachtig en complex. Daardoor hebben ze een hele steile leercurve. Je gaat niet effe lekker een potje Unix'en.

Windows is lekker makkelijk. Beetje naar het scherm kijken. Beetje klikken en dan werkt het meestal wel. Daar is niks op tegen maar een krachtig OS is het niet. Verre van zelfs. Nu weet ik dat er vast mensen zijn die spontaan van hun stoel vallen na zo'n uitspraak en dit tegen willen spreken maar dat kunnen ze meestal niet. Dat kunnen ze niet omdat ze UNIX meestal niet begrijpen (stomme command prompt, wa moe'k nou intiepuh dan?).
En als je UNIX niet begrijpt kan je er ook niet over oordelen. Als je alleen het Windows wereldje kent stap je niet zomaar ff over op een UNIX. Ze zijn zo enorm verschillend in concept en in werkwijzen.

Unix is niet voor luie muis-klikkers (lees Windows pikkies). UNIX is heavy, hard to learn en pas na jaartje (en dan ben je vlot), en er veel tijd en effort in gestoken te hebben, kan je pas zeggen dat je het heel aardig snapt. Klinkt mischien overdreven maar zo is het want het is zo omvangrijk (ik heb het dus niet over een UNIX machine laten booten en er een web-proxy programma op draaien want da's simpel. Ik heb het over goed systeembeheer)

Kortom, wat jij wilt "he guys, ik heb hier een RISC machine, doe mij effe een Simpel OS'je" bestaat niet.
UNIX is wel heel interresant om te leren. Dus als je serieus bent en er goed tijd in wil steken zul je het heel "rewarding" vinden. Dat weet ik zeker. En dan wens ik je veel succes en plezier.

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je niet een hp-ux cd'tje? gebruik ik ook voor me hp900/g40
Is opzich niet veel moeilijker dan 'gewoon' linux.

• Henneo
Tijd wil ik er zeker in steken want volgens mij is het ook errug interresant om het onder de knie te krijgen.

Ik moet nu alleen beginnen bij het begin, en dat is OS er op en een heleboel saaie documenten lezen en proberen. Ik heb hier een leuk apparaat staan waar ik veel geluk mee heb gehad (HP Visualize B2000) en volgens mij kan hier bijzonder veel mee.

Helemaal met de hulp van een paar Pro's die hier zeker moeten rondhuppelen.

Verwijderd

Waar waar ?

:P

Maarre, heb je HPUX cd's . Anders moet je maar met Debian beginnen. Is denk ik wat makkelijker om aan documentatie en howto's te komen dan voor HPUX.

Compukid heeft al een linkje neergezet zie ik.

• Henneo
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 22:36:
Waar waar ?

:P

Maarre, heb je HPUX cd's . Anders moet je maar met Debian beginnen. Is denk ik wat makkelijker om aan documentatie en howto's te komen dan voor HPUX.

Compukid heeft al een linkje neergezet zie ik.
Ik ben al het 1 en ander aan het downloaden. :) Hppa versie....

Was alweer verkeerd bezig denk ik..... welke moet ik nu precies hebben?

http://ftp.tiscali.de/pub/debian/debian-cd/3.0_r0/hppa/

• Slackware
  • Niet online
hier is ook wel wat info te vinden:
http://parisc-linux.org

• deadinspace
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Woei, 400 MHz PA-RISC :9

Ik heb zelf een HP workstation (9000 712/60) met een 60 MHz PA-RISC cpu. Qua grafische snelheid gaat hij wel, maar qua rekensnelheid ragt hij een 100 MHz 486 er met factor 3 à 4 uit.

Ik weet niet of die trend doorzet bij de minder oude modellen, maar het lijkt mij een leuk bakje :)

Ik dualboot trouwens Debian (Unstable) en HP-UX (9.03) op dat ding.

Heb je btw een typenummer of aanduiding van de machine zelf? Dat vergemakkelijkt het onderzoeken of hij supported is.

debian-30r0-hppa-binary-1_NONUS.iso moet je hebben. Die is hoogstwaarschijnlijk ook wel genoeg; overige packages kun je via internet installeren.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Mac os X? :P

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

ik vind dat netbsd ook wel een vermelding waard is, en ook niet super ingewikkeld is met het package systeem (http://www.netbsd.org)

• Henneo
debian-30r0-hppa-binary-1_NONUS.iso moet je hebben. Die is hoogstwaarschijnlijk ook wel genoeg; overige packages kun je via internet installeren.[/quote]

Thanx....

Draait Mac OS X ook op dit apparaat???

Als ik vanmiddag thuis kom zal "debian-30r0-hppa-binary-1_NONUS.iso" wel binnen zijn. Moet ik alleen even kijken hoe ik hem vanaf cd laat booten.

Het is een heel pril begin maar over een weekje heb ik dat apparaat op volle toeren draaien. :*)

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 01:34
NetBSD zal er toch zeker ook wel op draaien ? Dat draait op zowat alles. :P

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraagje van mijn kant: hoe ben je in 's hemelsnaam aan dat ding gekomen? Dit zijn nou niet echt machines die je "effe" op de hoek van de straat gaat halen volgens mij. En de prijs liegt er volgens mij ook niet om (ik geloof dat een standaard SUN ultra10 WS (vergelijkbare machine) ongeveer EUR 7500,- doet).
Van je pa of je bedrijf gekregen ofzo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Henneo
The_Eagle schreef op 21 augustus 2002 @ 09:23:
Vraagje van mijn kant: hoe ben je in 's hemelsnaam aan dat ding gekomen? Dit zijn nou niet echt machines die je "effe" op de hoek van de straat gaat halen volgens mij. En de prijs liegt er volgens mij ook niet om (ik geloof dat een standaard SUN ultra10 WS (vergelijkbare machine) ongeveer EUR 7500,- doet).
Van je pa of je bedrijf gekregen ofzo?
Ik heb het apparaat geleend van een goede vriend onder het mom van een testopstelling. Zolang ze hem niet nodig hebben kan ik hem gewoon gebruiken. Waarschijnlijk hebben ze hem het eerste jaar niet meer nodig want ze hebben er nog een paar stil staan. (mischien wel nooit meer >:) ) Ik wil proberen als de machien bevalt of ik hem kan overnemen voor een zacht prijsje. Prijs ligt volgens mij absoluut een stuk lager dan de Sun Ultra10 maar dat moet ik nog precies uitzoeken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Henneo schreef op 21 augustus 2002 @ 09:42:
[...]

Ik heb het apparaat geleend van een goede vriend onder het mom van een testopstelling. Zolang ze hem niet nodig hebben kan ik hem gewoon gebruiken. Waarschijnlijk hebben ze hem het eerste jaar niet meer nodig want ze hebben er nog een paar stil staan. (mischien wel nooit meer >:) ) Ik wil proberen als de machien bevalt of ik hem kan overnemen voor een zacht prijsje. Prijs ligt volgens mij absoluut een stuk lager dan de Sun Ultra10 maar dat moet ik nog precies uitzoeken.
Beter! Dan verder geen slapende honden wakker maken; als ze stilstaan en ze denken er niet meer aan, heb jij er een UNIX-blik bij! Heb je hem trouwens inclusief monitor gekregen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Henneo
Nope...geen monitor...

Ik had zelf nog het 1 en ander staan (oude 21" Eizo)

Verwijderd

RiscOS zou een optie kunnen zijn

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Netbsd gaat in ieder geval niet werken op pa-risc, en hp-ux (hoe oud ook) is niet bepaald gratis. Optellen en aftrekken geeft dan debian als optie. RiscOS ken ik niet. Wel leuk hoor, dit soort machines.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 16:15:
Dat draait op de ARM hoor. Dus machines als een RISC PC en een Acorn Archimedes. Knappe jongen die dat op een PA-RISC geinstalleerd krijgt :p

http://www.riscos.com/

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Henneo schreef op 21 augustus 2002 @ 09:12:
Draait Mac OS X ook op dit apparaat???
Nee.

PA-risc CPUs worden niet door bijzonder veel OSsen ondersteund.
HPUX is ervoor geschreven en de juiste versie zal vrijwel 100% zeker draaien.
Op tweede qua supported machines komt GNU/Linux, die er behoorlijk wat ondersteund.
En op de derde plaats komt NetBSD, die er imho vrij weinig ondersteund.
Nibble schreef op 21 augustus 2002 @ 09:20:
NetBSD zal er toch zeker ook wel op draaien ? Dat draait op zowat alles. :P

Hangt er vanaf wat voor een machine het is. Als het een C3000 of J3000 is (daar lijkt het wel wat op... Topicstarter?) dan draait NetBSD daar niet op.
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 16:15:

RiscOS draait alleen op ARM CPUs.

• mcdroos
  • Laatst online: 11:25
wouter93 schreef op 21 augustus 2002 @ 18:14:
hp-ux (hoe oud ook) is niet bepaald gratis. Optellen en aftrekken geeft dan debian als optie. RiscOS ken ik niet. Wel leuk hoor, dit soort machines.
Elke HP PA-risc machine wordt met een licentie van HP-UX geleverd (1-user dacht ik). In verband met het jaar 2000 hebben alle machines een licentie voor HP-UX 10.20 gekregen, die kon je indertijd blijkbaar gewoon gratis aanvragen bij HP. Jouw machine is wat niewer, dus waarschijnlijk heeft hij een licentie voor 11.0.

Waarom staat er eigenlijk geen operating systeem op? Deze machines worden toch standaard met operating systeem geleverd? Anders hebben ze bij dat bedrijf toch wel cd's met HP-UX gekregen? Daar kun je gewoon een kopie van maken (licenties zijn per machine, niet per cd).

RiscOS is voor de ARM, ik neem aan dat er Risc/os (volgens mij de goede spelling :)) werd bedoeld, wat voor riscstations is (workstations met MIPS processoren). Maar het kan ook zijn dat ik nu een aantal dingen gigantisch door de war aan het halen ben :). Zoek het toch maar even naar met google als je het zeker wilt weten.

• Henneo
Ik heb Debian Disc 1, 2 & 3 net opgehaald maar hij boot niet.....

Hij kan 1 of andere LIF niet vinden....

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hij kan 1 of andere LIF niet vinden...
Iets preciesere error wil wel eens helpen ;)

Verwijderd

Hier is een lijstje met alle supported cpu's voor NetBSD.
CPU Port
alpha alpha
arm acorn26 evbarm hpcarm netwinder
arm32 acorn32 cats shark
hppa hp700
i386 i386
m68010 sun2
m68k amiga atari cesfic hp300 luna68k mac68k mvme68k news68k next68k sun3 x68k
mipseb evbmips (either eb and el) mipsco newsmips sbmips (either eb and el) sgimips
mipsel algor arc cobalt evbmips hpcmips playstation2 pmax sbmips
ns32k pc532
powerpc amigappc bebox macppc mvmeppc ofppc pmppc prep sandpoint walnut
sh3eb evbsh3 (either eb and el) mmeye
sh3el dreamcast evbsh3 hpcsh
sparc sparc
sparc64 sparc64 (Can also run sparc binaries)
vax vax
x86_64 x86_64 (Can also run i386 binaries)

Zoals je ziet word HPPA wel ondersteunt.

Give it a try! en succes ermee.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

The following HP workstations are not and will never be supported under NetBSD/hp300 due to extremely different architectures: 9000 Series 100, 9000 Series 200, 9000 Series 500, 9000 Series 600, 9000 Series 700, 9000 Series 800, 9000 Series 900, 3000 Series, and Apollo DNXXXXX.
Van de NetBSD site.
En das slechts de hp300 branch, van de hp700 branch wordt ook lang niet alles ondersteund.

Maar als de topicstarter nou eens bekend maakte om welk type machine het exact gaat, dan is waarschijnlijk vrij makkelijk op te zoeken welke OSsen wel en welke niet supported zijn.

• Henneo
OK...ok...

Het gaat hier om een HP Visualize B2000 met een 400-MHz PA-8500 processor.

Ik heb nu HP-UX er op maar ik kan er voorlopig vrij weinig mee. Daarom wil ik Debian er op hebben.

Als ik de cd van Debian wil booten dan krijg ik de volgende foutmelding:

Booting...
Boot IO Dependent Code (IODC) revision 0

IPL error: bad LIF magic: not a valid LIF volume.

Error reading IPL

Hierna is het uiteraard weer terug naar Main Menu

Het is dus duidelijk dat het apparaat iets mist op de cd of dat het een verkeerde versie is. Ik heb Debian voor Hppa gedownload dus volgens mij moet dit werken.

Verwijderd

Voor wat postings hierboven, een SUN Ultra 5/ 10 is redelijk makkelijk aan te komen hoor, en 7500 euro? da's wel STERK overdreven voor zo'n machine... denk eerder 750 euro, of nog minder, op dit moment worden er twee aangeboden in nl.markt.comp

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Henneo schreef op 22 augustus 2002 @ 18:22:
Het gaat hier om een HP Visualize B2000 met een 400-MHz PA-8500 processor.
Op de NetBSD site kan ik hem niet vinden, zowel niet bij de "supported machines" als bij de "unsupported machines".

De parisc-linux site meldt dat de "the B/C/J class machines systems are supported" (waarbij er een paar problemen hebben met de framebuffer), dus daar maak je wel een redelijke kans mee.

• TUX2K
  • Laatst online: 11-08 08:38
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 18:41:
Voor wat postings hierboven, een SUN Ultra 5/ 10 is redelijk makkelijk aan te komen hoor, en 7500 euro? da's wel STERK overdreven voor zo'n machine... denk eerder 750 euro, of nog minder, op dit moment worden er twee aangeboden in nl.markt.comp
En als je mazzel hebt zo als ik, koop je een SUN ultra 10 voor 50 pleuro 8)7 .
Ja die persoon waar van ik hem heb over genomen wist niet wat hij er mee moest.
Hij had hem ook maar van zijn baas gehadt.
Dus kom ik voor een prikie over neemen :*).

Maar als je nog een UNIX bak wil hebben raad ik je aan om te kijken op www.marktplaats.nl.
Hier staan regel matig SUN's te koop voor redelijke bedragen

offtopic:
Ik heb geen aandelen in marktplaat noch ken ik de beheerders er van. ik geef de link dus niet als reclame
Pagina: 1