Toon posts:

[BCB] Oppervaag probleem - spontane reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er een rationele verklaring, laat staan oplossing is voor het zeer vreemde probleem waar ik tegenaan gelopen ben, maar misschien heb ik het mis...

Als ben in C++ Builder wat progjes aan het schrijven en aan het experimenteren met WinApi calls...nou is het me al 4 of 5 keer overkomen dat na het uitvoeren van verschillende functies (die niet gerelateerd zijn het rebooten/afsluiten van het systeem) mijn systeem spontaan afsluit (gewoon helemaal: power off)...dit heb ik bijvoorbeeld al gehad na de uitvoer van "CreateFile()", "ShellExecute()" en "PlaySoundEx()".
PlaySoundEx() en ShellExecute() worden gewoon naar behoren uitgevoerd (bij CreateFile() weet ik het niet) en ik krijg ook geen foutmelding ofzo, maar alle draaiende programma's sluiten gewoon, gevolgd door windows zelf...het is overigens een "forced shutdown" zodat het kiezen voor cancel bij de vraag of ik wil saven niks uitmaakt...

Het is IMO 1 van die problemen die theoretisch gezien "niet kunnen"...ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk...iemand enig idee WTF het probleem zou kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja...ff vergeten erbij te vermelden dat ik Windows XP draai....en C++Builder 6 btw

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je mischien een virus?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Kan je ons een stukje code geven waar het altijd gebeurd?

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 16:45
Meestal wordt door WinXP een forced shutdown gedaan als er 'iets' verkeerd is gegaan. Wat er fout is gegaan is meestal terug te vinden in de event log.
Tijdens het proggen is het wel heel irritant dat hij iedere keer opnieuw opstart. Je kan het iig ergens in windows uit zetten.

Ik heb een keer met nmap een portscan uitgevoerd bij een vriend met winXP op het moment dat zijn firewall eventjes uitstond. Zijn systeem deed toen ook een forced shutdown :Y), dit vond hij terug in zijn event log:
code:
1
2
3
4
The Remote Procedure Call (RPC) service terminated unexpectedly. 
 It has done this 1 time(s). 
The following corrective action will be taken in 
60000 milliseconds: Reboot the machine..

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Sjaaky schreef op 20 augustus 2002 @ 23:43:
Ik heb een keer met nmap een portscan uitgevoerd bij een vriend met winXP op het moment dat zijn firewall eventjes uitstond. Zijn systeem deed toen ook een forced shutdown :Y), dit vond hij terug in zijn event log:
code:
1
2
3
4
The Remote Procedure Call (RPC) service terminated unexpectedly. 
 It has done this 1 time(s). 
The following corrective action will be taken in 
60000 milliseconds: Reboot the machine..
offtopic:
Hee, de (redelijk) befaamde rpc-zero-length-dos!

Zodra je hebt uigevogeld welke service het is, kun je de reboot uitzetten bij services. Vergeet niet hiero te vertellen welke service het was... ;-)

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ok...die melding ken ik ook (door bijvoorbeeld een verkeerd proces te beeindigen in de taskmanager), maar dit iets heel anders...ik vind helemaal nixx terug in mijn eventslogs en er is ook helemaal niks wat er op wijst dat er daadwerkelijk een fout heeft plaatsgevonden. Het afsluiten gebeurt ook altijd netjes zoals het hoort, zonder ooit een foutmelding of een scandisk bij het opnieuw booten...
Ik kwam toevallig op Usenet 1 berichtje tegen van iemand met een soortgelijk probleem en die kreeg als reactie dat het waarschijnlijk een bug was die iets te maken had met de FPU-afhandeling bij bepaalde processors, dus "learn to live with it"...

De code waarbij een spontane reboot plaatsvindt is wisselend, maar meestal gewoon bij slechts 1 enkele WinApi call in de OnActivate-event van mijn mainform (gewoon om ff iets uit te proberen). Anyway, er schijnt dus vrij weinig aan te doen te zijn, dus...

Is geen ramp overigens.

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Maar als het een bug is van de processor, dan moet je toch met andere programma's hier ook last van hebben? Ik bedoel, deze roepen ook de WinAPI aan... of begrijp ik 'm verkeerd? :)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Pagina: 1