[xp] verschil tussen oem en retail licence??

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een vriend van me belt me net met het volgende verhaal:

Voorheen had hij kopie van XP Pro met een illegaal serienummer (de bekende FCKGW-enz). Nu heeft hij op ricardo.nl een legale licentie van XP gekocht (zonder cd) en dacht ie hiermee klaar te zijn. Die licentie blijkt dus voor een OEM versie te zijn. Het serienr werkt dus niet op die gekopieerde XP pro die hij al had ...

Ik dacht zelf dat we met XP alleen nog maar een home en pro versie hadden, en dat het niet zoveel uitmaakt of je de cd/licentie nieuw koopt of bij een pc geleverd kreeg.

Hij heeft een beetje rond lopen bellen naar verschillende PC-boeren en kreeg te horen dat hij perse een OEM versie cd moet hebben om die key te kunnen gebruiken. Is dit zo :? ik vind dit moeilijk om te geloven...

Ook moet je XP toch activeren bij M$?? Die key die ie nu heeft kan ie toch helemaal niet invoeren bij een setup :?

Als iemand een beetje licht over dit onderwerp kan schijnen zou fijn zijn :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20
Officieel mag je OEM alleen bij nieuwe PC's verkopen..

Retail is dus mooi doosje, boekjes en hoge prijs

OEM was een tijdje geleden alleen geldig "in comibinatie met nieuwe hardware" ->maw: koop er een muisje bij en het is ineens legaal >:)

Wat betreft die versie... Loop naar een pc boer, leg situatie voor, en laat ff cdtje fikken.

Voor zover ik weet mag je gewoon een kopietje maken, zolang je je licentie zelf maar hebt..

Op mn werk leveren we ook gewoon losse licentiesticker mee, en fikken het XP cdtje

Activatie moet bij alle XP versies....
De bekende XP Pro release (FCKGW-....) is echter een CORPORATE versie. Daar zit activatie niet bij in, en die gebruikt ook andere keys..

Corporate is voor (grote) bedrijven, met losse licenties.. een bedrijf met 400 pc's gaat echt geen 400 windowsjes activeren, daarvoor is dus die corporate versie

• Mike Jarod
  • Niet online
Dus het is zo dat er OEM en RETAIL cd's in omloop zijn?
edit: en dus ook dat OEM serials niet op RETAIL versies werken?

Ook deden de lokale PC-boeren moeilijk over een cdtje fikken, dat viel me tegen ...

btw misschien WOS ipv SA?

edit2: dus als ik het goed begrijp moet ie een andere versie dan een CORPORATE hebben?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20
mikejarod schreef op 20 augustus 2002 @ 19:52:
Dus het is zo dat er OEM en RETAIL cd's in omloop zijn?
edit: en dus ook dat OEM serials niet op RETAIL versies werken?

Ook deden de lokale PC-boeren moeilijk over een cdtje fikken, dat viel me tegen ...

btw misschien WOS ipv SA?
Mjah, wrom dat cdtje fikken moeilijkheden levert weet ik niet... het is een twijfelgeval, ok, maar zolang jij zorgdraagd voor je licentie, en jij daar verantwoordelijk voor bent, prima toch?

en wat als je cd beschadigd is??

Mijn mening: Kopietjes mogen gewoon, zolang je maar wettelijk je auteursrechten/licenties/whatever bezit....

Hoe het nu echt officieel zit met OEM/nieuwe pc/hardware / retail / kopietjes + losse licentie....
ben eik ook wel benieuwd :)

• Mike Jarod
  • Niet online
Hoe het nu echt officieel zit met OEM/nieuwe pc/hardware / retail / kopietjes + losse licentie.... ben eik ook wel benieuwd :)
Wie roept ;)

Verwijderd

Euhm, hoe kun je nou op ricardo.nl alleen een OEM-serial kopen :?

• Mike Jarod
  • Niet online
Euhm, hoe kun je nou op ricardo.nl alleen een OEM-serial kopen :?
Het is zo'n hologram sticker die normaal gesproken aan de zijkant van je pc zit, blijkbaar leveren ze die ook los :? Hij vertelt me dat dealers deze stickers zouden krijgen en bij installatie op een pc mogen plakken.

Verwijderd

Denk je zelf ook dat OEM's los verkocht worden :? :/

Verwijderd

Dat verhaal over die stickers klopt. Die knaap waarvan jij die licentie hebt gekocht zit echter fout want hij mag op die manier geen OEM licentie verkopen, dus gewoon geld terug.
Als ik voor mijn werk aantallen PC's in onderdelen koop krijg ik ook los die stickers om erop te plakken maar wel met originele CD's erbij.

• Mike Jarod
  • Niet online
Als je met "OEM's" doelt op die sticker, nee. Maar moet dit wat uitmaken?? Ok het zal niet helemaal koosjer :) zijn maar het eindresultaat is toch dat hij zo'n sticker heeft (=rechtsgeldig denk ik) dus dat ie officieel gezien een legale licentie heeft ...

edit: als er meer mensen hier iets over weten te vertellen hoor ik het graag :)
Pagina: 1