Er zijn geruchten (m.n. op het AMDMB-forum) dat er een 1/5 en zelfs een 1/6 divider voor de PCI-bus zit ingebouwd in de KT333 chipset. Als dat waar is, dan zou dat betekenen dat een AMD met 25 resp. 50% overclocked zou kunnen worden, zonder die te hoeven unlocken, en zonder stabiliteitsproblemen van netwerkkaarten, geluidskaarten, enz. Deze geruchten worden bevestigd door het gegeven dat oom Tom een Gigabyte GA-7VRXP heeft getest, waarop een dipswitch zat gemonteerd waarmee voorgenoemde dividers ingesteld konden worden. De plaats waar die zat is nog op eenieders GA-7VRXP te vinden in de buurt van PCI3. Meer bewijs komt van CPUFSB, dat de mogelijkheid van een 'standaard' FSB van 166 opgeeft, in combinatie met een PCI van 33 en een AGP van 66. Het vermoeden bestaat dat betreffende divider automatisch van kracht wordt als de FSB maar hoog genoeg wordt (153+ lees ik nog wel eens).
Tot zover het goede nieuws.
Dan nu de praktijk: mij lukt het niet. Tenminste, het is me 1 keer gelukt om in dos te komen op 166 Mhz. In dos, want ik bootte van CDROM, want de ervaring leert dat als je hard overclockt, je FAT er nog wel eens aan wil gaan, en Ghost duurt toch ook al gauw weer 4 min. Daarna werd m'n BIOS (versie F9) vernietigd. Gelukkig heeft Gigabyte er twee, dus werd de backup (versie F7) teruggezet. Het BIOS kon geen XP xxxxx+ naam verzinnen voor het monster wat ik had gecreeerd, en hij gaf in plaats daarvan de echte Mhz'en weer: Athlon 1909Mhz.
Ik heb 'm nu stabiel op 153, met overigens een zeer bescheiden performancewinst, want het geheugen draait nu op 306 ipv. 333. Belangrijke tip voor alle Gigabyte slachtoffers: OC'en gaat alleen goed moet Fast Command op Normal.
Mijn opstelling:
Gigabyte enz.
Athlon 1800+ @ reken zelf maar uit, telt als 2100+
Waterkoeling met zelfgebouwd blokje en verwarmingsradiator van Seat Ibiza
Geforce256 Deluxe. Lekker TV kijken op me grote monitor.
256MB Samsung pc2700
2* ouwe maxtor 20Gb raid 0
De belangrijkste BIOS-instellingen:
Geheugen:
Fast Command op Normal, anders werkt 't echt niet.
Cas 2
1T command
266 Mhz
Video:
geen abnormale instellingen. Voor 166 moest het een en ander terug naar het minimum.
Hardware:
AGP 1.6V
Geheugen 2,8V
Vcore + 7.5%
Op AMDMB zijn er allemaal mannetjes (mannen?) die het tot ver over de 166 schoppen. Hoe is dat hier in den lande, en hoe flik je 't 'm?
Tot zover het goede nieuws.
Dan nu de praktijk: mij lukt het niet. Tenminste, het is me 1 keer gelukt om in dos te komen op 166 Mhz. In dos, want ik bootte van CDROM, want de ervaring leert dat als je hard overclockt, je FAT er nog wel eens aan wil gaan, en Ghost duurt toch ook al gauw weer 4 min. Daarna werd m'n BIOS (versie F9) vernietigd. Gelukkig heeft Gigabyte er twee, dus werd de backup (versie F7) teruggezet. Het BIOS kon geen XP xxxxx+ naam verzinnen voor het monster wat ik had gecreeerd, en hij gaf in plaats daarvan de echte Mhz'en weer: Athlon 1909Mhz.
Ik heb 'm nu stabiel op 153, met overigens een zeer bescheiden performancewinst, want het geheugen draait nu op 306 ipv. 333. Belangrijke tip voor alle Gigabyte slachtoffers: OC'en gaat alleen goed moet Fast Command op Normal.
Mijn opstelling:
Gigabyte enz.
Athlon 1800+ @ reken zelf maar uit, telt als 2100+
Waterkoeling met zelfgebouwd blokje en verwarmingsradiator van Seat Ibiza
Geforce256 Deluxe. Lekker TV kijken op me grote monitor.
256MB Samsung pc2700
2* ouwe maxtor 20Gb raid 0
De belangrijkste BIOS-instellingen:
Geheugen:
Fast Command op Normal, anders werkt 't echt niet.
Cas 2
1T command
266 Mhz
Video:
geen abnormale instellingen. Voor 166 moest het een en ander terug naar het minimum.
Hardware:
AGP 1.6V
Geheugen 2,8V
Vcore + 7.5%
Op AMDMB zijn er allemaal mannetjes (mannen?) die het tot ver over de 166 schoppen. Hoe is dat hier in den lande, en hoe flik je 't 'm?