Toon posts:

geheime 1/5 divider KT333

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn geruchten (m.n. op het AMDMB-forum) dat er een 1/5 en zelfs een 1/6 divider voor de PCI-bus zit ingebouwd in de KT333 chipset. Als dat waar is, dan zou dat betekenen dat een AMD met 25 resp. 50% overclocked zou kunnen worden, zonder die te hoeven unlocken, en zonder stabiliteitsproblemen van netwerkkaarten, geluidskaarten, enz. Deze geruchten worden bevestigd door het gegeven dat oom Tom een Gigabyte GA-7VRXP heeft getest, waarop een dipswitch zat gemonteerd waarmee voorgenoemde dividers ingesteld konden worden. De plaats waar die zat is nog op eenieders GA-7VRXP te vinden in de buurt van PCI3. Meer bewijs komt van CPUFSB, dat de mogelijkheid van een 'standaard' FSB van 166 opgeeft, in combinatie met een PCI van 33 en een AGP van 66. Het vermoeden bestaat dat betreffende divider automatisch van kracht wordt als de FSB maar hoog genoeg wordt (153+ lees ik nog wel eens).

Tot zover het goede nieuws.

Dan nu de praktijk: mij lukt het niet. Tenminste, het is me 1 keer gelukt om in dos te komen op 166 Mhz. In dos, want ik bootte van CDROM, want de ervaring leert dat als je hard overclockt, je FAT er nog wel eens aan wil gaan, en Ghost duurt toch ook al gauw weer 4 min. Daarna werd m'n BIOS (versie F9) vernietigd. Gelukkig heeft Gigabyte er twee, dus werd de backup (versie F7) teruggezet. Het BIOS kon geen XP xxxxx+ naam verzinnen voor het monster wat ik had gecreeerd, en hij gaf in plaats daarvan de echte Mhz'en weer: Athlon 1909Mhz.
Ik heb 'm nu stabiel op 153, met overigens een zeer bescheiden performancewinst, want het geheugen draait nu op 306 ipv. 333. Belangrijke tip voor alle Gigabyte slachtoffers: OC'en gaat alleen goed moet Fast Command op Normal.

Mijn opstelling:
Gigabyte enz.
Athlon 1800+ @ reken zelf maar uit, telt als 2100+
Waterkoeling met zelfgebouwd blokje en verwarmingsradiator van Seat Ibiza
Geforce256 Deluxe. Lekker TV kijken op me grote monitor.
256MB Samsung pc2700
2* ouwe maxtor 20Gb raid 0

De belangrijkste BIOS-instellingen:
Geheugen:
Fast Command op Normal, anders werkt 't echt niet.
Cas 2
1T command
266 Mhz
Video:
geen abnormale instellingen. Voor 166 moest het een en ander terug naar het minimum.
Hardware:
AGP 1.6V
Geheugen 2,8V
Vcore + 7.5%

Op AMDMB zijn er allemaal mannetjes (mannen?) die het tot ver over de 166 schoppen. Hoe is dat hier in den lande, en hoe flik je 't 'm?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14
wat voor geheugen heb je? Ennuh de 1/5 divider is niet geheim hoor op de kt333. Die is gemaakt om standaard op 166mhz te lopen en dan dus de pci op 33 te hebben. Dus er is misschien een geheime 1/6 divider

Correct me if i'm wrong

//edit

Samsung dus. Dan zou je echt wel 166 moeten kunnen draaien. Heb je dat al eens geprobeerd?

//edit

Verwijderd

Topicstarter
In dezelfde zin is de 1/6 divider ook niet geheim, die is dan om standaard 200 te draaien. Met 'geheim' bedoel ik dat er geen instellingen voor in de BIOS zitten, en vooral ook dat Gigabyte in officiele emails ontkent dat er een dergelijke divider geimplementeerd is. Geheim dus.

En ja, dat heb ik geprobeerd. Paar minuten DOS gedraaid, daarna gereboot, BIOS werd vernietigd. Zie boven.

Verwijderd

Moet het geheugen en de fsb niet 1:1 staan dan? Synchroon dus.. Anders lukt het dus nooit.

Edit: Trouwens, als je by spd aanzet in het bios loopt je geheugen gewoon op 166 hoor. En je fsb op 133. Wil je allebei op 166 moet je het geheugen op manual zetten en de geheugen divider moet 1:1 staan (volgens mij). Dan heb je dus 166fsb en 166 geheugen.

Ik heb nog niet met een KT333 bordje mogen spelen, dus ik ben niet helemaal zeker.

Verwijderd

Dat gerucht is al minimaal 2 maand oud....is nix van waar...

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik heb de gigabyte 7VRXP

ik dacht dat enkel die switch op de versie 1.0 van dat bord zat en dat vanaf de KT333 deze divider in de chip zat ....

heb nu de F9 gekraakte bios draaien maar nog steeds geen spoor van de divider ....

waarschijnlijk komt er nieuwe bios uit als amd op 166 mhz gaat werken

en dat van dat geheugen snap ik ook niet , heb nu 333mhz ram , werkt dit nu ondermaats omdat ik op 133 mhz werk?

jij hebt 256MB Samsung pc2700 dat is zeker cas 2.5 ?

ik heb 512 mb ram van infineon cas 2

Verwijderd

Topicstarter
Fewture: Geheugenconfig door spd betekent door de informatie die in de geheugenmodule zelf is opgeslagen; in mijn geval dus 333 Mhz, cas2. Voorts: de pointe van deze topic is de divider, die dus zeker niet 1:1 is. Voor de KT333 is de divider voor het geheugen zo gemaakt dat je kan kiezen uit 266 (2 keer) of 333.

Petzl: je geheugen draait zoals jij dat hebt ingesteld in het BIOS: 266 of 333 Mhz. Als je je FSB overclocked draait het dus harder. In mijn geval moest ik het geheugen op 266 Mhz zetten, en het draait in de praktijk dus op 2*153 = 306 Mhz.

Samsung is over het algemeen goed geheugen. Ze leveren ook veel aan andere bedrijven, o.a. Corsair. Mijn reepje is standaard (volgens spd dus) cas2.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 20:53:
Fewture: Geheugenconfig door spd betekent door de informatie die in de geheugenmodule zelf is opgeslagen; in mijn geval dus 333 Mhz, cas2. Voorts: de pointe van deze topic is de divider, die dus zeker niet 1:1 is. Voor de KT333 is de divider voor het geheugen zo gemaakt dat je kan kiezen uit 266 (2 keer) of 333.
Ik weet wat spd is. Maar als je dus 266 kiest is het toch 1:1? Dan heb je de fsb van de proc en de clock van het geheugen hetzelfde (1:1 dus). Als je dan de fsb op gaat schroeven, dan gaat het geheugen toch mee?
Als je echter het geheugen op 333 laat staan en je gaat dan de fsb opvoeren.. Wat dan? Dan gaat het toch al snelover zn nek of niet soms?

Dat is wat ik bedoelde met de geheugen divider (niet te verwarren met pci divider). En volgens mij zit jij net precies hetzelfde te vertellen :? Of ik ben het helemaal kwijt nu, dat kan ook :+ :D

Dus wat ik nu fout doe mag je me ff uitleggen.. ;)

Edit: Ik heb hier ook een KT266A plank, dus ik heb het nog niet in het echt gezien/mee gekloot.

Edit: Die 1T command is erg agressief bij mij. Op 2 ga ik echt stukken hoger..

Nog een edit: Over die spd. Ik zei toch 166. Tis ddr, dus x2 is 333 ;) Klopt toch dan of niet? spd zijn gewoon de defaults van het geheugen.

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik draaide 153 ook eens maar dan geheugen op 333 ingesteld , na een uur of 6 crash

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mijn duron draait op 166 mhz :P
aleen geheugen loopt dus te snel (pc 2100) dus moet hem op normal instellingen zetten, want turbo werkt onstabiel. dus nu sparen voor pc 2700 512 mb

Verwijderd

Topicstarter
ok ik nie begeep goed nie. Inderdaad moet het geheugen "1 op 1"; ik moet 'm op 266 zetten. Dat staattie nu ook, dus draait het op 306 Mhz. Zou ik 166 halen, dan draait het weer op 333.

Bdw die "Fast Command = Normal" - instelling is vooral heel belangrijk voor het Gigabyte bordje. Van Epox weet ik het niet.

• 418O2
heb je nou al op 166 mhz 1:1 geprobeerd :?

Verwijderd

Topicstarter
Ja natuurlijk: dat staat ook bij bovenstaande specs (266Mhz)

• 418O2
266 is 133mhz :?

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 19:54:
In dezelfde zin is de 1/6 divider ook niet geheim, die is dan om standaard 200 te draaien. Met 'geheim' bedoel ik dat er geen instellingen voor in de BIOS zitten, en vooral ook dat Gigabyte in officiele emails ontkent dat er een dergelijke divider geimplementeerd is. Geheim dus.
Maar wat is er dan zo geheim aan de 1/5 divider? Ik kan 'm gewoon kiezen in m'n bios (Abit KX7). De keuze is 3:2:1 (voor 100MHz), 4:2:1 (133MHz) of 5:2:1 (166MHz en daarboven ;) )

EDIT Ok, blijkbaar is dat niet zo bij dat Gigabyte bord.... Niet goed gelezen sry

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

Verwijderd

Milly schreef op 21 augustus 2002 @ 12:11:
[...]

Maar wat is er dan zo geheim aan de 1/5 divider? Ik kan 'm gewoon kiezen in m'n bios (Abit KX7). De keuze is 3:2:1 (voor 100MHz), 4:2:1 (133MHz) of 5:2:1 (166MHz en daarboven ;) )
Hehe, idd, maar ik betwijfel wel dat er een 1/6e divider in zit, want op 208MHz FSB heb ik allerlei rare networkglitchers. (pakketjes die er tussenuit vallen, kaart die geen IP krijgt enzo). Maar ja, het kan natuurlijk ook gewoon aan de kwaliteit van m'n geheugen liggen :)

Verwijderd

133Mhz = DDR266
166Mhz = DDR333

Het geheugen loopt dus niet op 333Mhz, maar op 166Mhz. Omdat het ddr geheugen is noemen ze het vaak 333Mhz.. Per cycle pakt hij ipv 1 dus 2 instructies wat effectief dus hetzelfde is als 333Mhz.

Edit: en die 1/6 divider kun je echt vergeten.. Die is er gewoon niet.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik m'n geheugen in de BIOS op 266 zet, dan betekent dat dat ik hem 1:1 met de FSB zet (normaal 133). Als ik 'm poog te overclocken naar 166 doe ik dat ook: ik zet hem op 266, en dat betekent dus 1:1 met FSB, dus in de praktijk op 333. Ik heb het dus echt geprobeerd maar het werkt niet. Vanmorgen voor ik ging werken nog wat geprobeerd, geboot vanaf HD, kwam tot Registry-error bij Win98. Ik vermoed dat m'n processor zulke hoge snelheden gewoonweg niet aankan. Hij wordt echter niet te heet(<50).

Die 1/6 divider kon trouwens wel gekozen worden met het prototype wat Tom testte.

Wel tof van Abit dat het daarmee wel kan. Verkeerd moederbord gekozen dus.

Verwijderd

Heb je eigenlijk wel je proc unlocked? Want daar begint het dus mee. Zonder unlocken kun je het echt wel vergeten..

En anders: Betere koeling, vcore modje..

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pcies, geen enkele 1800+ kan met z'n stock multiplier 166MHz aan; 11.5x166=1917MHz, trekt ie nooit. 166MHz FSB dus alleen met geunlockte XPs, zodat je de multiplier omlaag kan gooien :)

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al bang voor. Goed, dan ga ik'm unlocken.

Toch jammer. M'n ouwe Athlon Classic kwam veel gemakkelijker veel verder (nl. + 33%).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 07:49:
Daar was ik al bang voor. Goed, dan ga ik'm unlocken.

Toch jammer. M'n ouwe Athlon Classic kwam veel gemakkelijker veel verder (nl. + 33%).
LOL! :D Ok, eerst unlocken.. Niet kleinerend bedoeld, maar dit had je dus kunnen weten. Je mem KAN het nooit zijn, want je hebt heel goed geheugen. Als je niet unlocked moet je een betere koeler nemen (misschien een vmod, maar dan kun je net zo goed unlocken). Het is nu puur de cpu die het niet trekt (zit gewoon aan zn max!). Na unlocken is het feest! Ultra hoge busspeeds! ;) Succes.

Edit: Je kan dit soort dingen aan zien komen doordat je een hogere fsb haalt met een hogere vcore. Als dat gebeurd weet je meteen dat het je proc is. Haal je een hogere fsb met een hogere vmem, dan is het je geheugen wat de boel ophoud.

Verwijderd

Topicstarter
Ik HEB een 'betere koeler': waterkoeling! Blijft altijd < 50 graden. Is dus geen temperatuurprobleem.

Als jij er zoveel van weet, kan je me dan misschien vertellen wat bepalend is voor 'de max' van de CPU afgezien van de temp.?

Heb je misschien ook een goeie link naar unlock-howto met pics? Me GFD past niet meer nl.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 18:11:
Ik HEB een 'betere koeler': waterkoeling! Blijft altijd < 50 graden. Is dus geen temperatuurprobleem.

Als jij er zoveel van weet, kan je me dan misschien vertellen wat bepalend is voor 'de max' van de CPU afgezien van de temp.?

Heb je misschien ook een goeie link naar unlock-howto met pics? Me GFD past niet meer nl.
Of ik er zoveel van weet, dat weet ik niet. Ken GoTters die wel wat meer kennis hebben :o

Maar goed, beneden de 50 graden is voor mij nog steeds gem. koeling hoor. Waterkoeling is wel leuk, maar dan moet het wel goede waterkoeling zijn (ik zeik nu niks af btw ;) ) 50 graden is veel voor water.

Afgezien van de temp wordt de max van de proc bepaald door het voltage en de proc zelf. Je hebt goede en slechte. Dit staat ook in de DOC faq btw. Daar staat een heel verhaal over steppings e.d.

Verwijderd

Topicstarter
ok thx

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik heb ook een OC probleem. -> Met MSI K7T266-Pro2 moeilijk te OC'en...
Zit er misschien een (geheime) divider op mijn plank?

Alle hulp is welkom.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

Pagina: 1