Op weg helpen van .bat naar "iets anders"

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xonide
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 23:04
Ik heb voor mijn digitale toestel een heel simpel Batch bestandje gemaakt die lekker simpel alle foto's kopieerd van de "removable drive" naar een aangegeven map en darna de map opent. Dit Wil nog wel es irriteren omdat er dan een lelijk dos schermpie word geopend en niet echt .. sja ehh mooi eruit ziet. Ik wil es proberen dit in een soort van programeer taal te maken en dan beetje uit te breiden met een balkje die afloopt naarmate je alle foto's hebt gekopieerd. Met welke taal "of iets anders" zou ik dit het makkelijkst of het simpelst kunnen doen?

ik heb nog helemaal geen of bijna geen ervaring met programeren enz..

Dit is de batch file die ik nu gebruik.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
@echo off
cls
Echo == Foto's Worden van de camera overgezet naar de pc ==
echo ==          na afloop word de map geopend           ==

i:
cd DCIM
xcopy *.* C:\DOCUME~1\ADMINI~1\MYDOCU~1\MYPICT~1\MINOLt~1 /s
echo ==========================
Echo Alle Foto's Zijn Gekopieerd

Echo ==========================
echo Foto's worden verwijderd van de camera
c:
cd C:\DOCUME~1\ADMINI~1\MYDOCU~1\MYPICT~1\MINOLT~1
del MLTDSC.CFG 

rd i:\dcim /s /q

echo Explorer word geopend!

explorer C:\DOCUME~1\ADMINI~1\MYDOCU~1\MYPICT~1\MINOLt~1

-

Verwijderd

Je kan een batchfile ook geminimaliseerd starten. Kijk anders eens op www.hotscripts.com, staat vast wel iets bij wat je kan gebruiken.

• Devil N
  • Laatst online: 14-08 16:15
Ff rechtsklikken op 't batch bestand, naar Properties (Eigenschappen) gaan, daar op 't Program (Programma) tab klikken, en dan bij de Run (Uitvoeren) listbox 'Minimalized' ('Geminimaliseerd') kiezen.

• xonide
het is niet echt m'n bedoeling om dat te doen. ik wou gewoon es weten in welke taal ik dit simpel zou kunnen gaan proberen te maken :) toch bedankt voor de moeite

-

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:18
Als je het toch wil programmeren met een interfaceje zou ik Visual Basic (6) aanraden.
Je zal wel eerst enkele beginnerstutorials moeten zoeken en doornemen, maar daarna kan je waarschijnlijk tamelijk snel dit soort applicaties maken.

Visual Basic.Net of C# zijn ook nog eventueel oplossingen, hoewel ik vrees dat veel tutorials voor deze talen je echt willen leren programmeren (dus objectgeorienteerd enzo).
Dat is heel goed als je echt wilt gaan programmeren, maar als je niet zoveel tijd hebt en je wil gewoon huis-tuin-keuken applicaties maken lijkt visual basic mij de beste keuze. (of een andere eenvoudige taal waar je snel venstertjes in elkaar kan knutselen dmv drag-en-drop)

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• xonide
hier heb ik iets aan. thnx

Wat houd objectgeorienteerd eigenlijk in?

-

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

[search=object georienteerd] ;)

oeps dat werkt dus nog niet ;)

Object georienteerd is een manier van programmeren waarbij je werkt met objecten. Deze objecten hebben eigenschappen (variabelen) en manieren om deze eigenschappen te benaderen of te veranderen (methodes) als grote voordelen van OOP (object oriented programming) worden vaak data encapsulatie en overerving genoemd alsmede het makkelijker hergebruik van code. Nadelen zijn dat je vaak meer code nodig hebt en dat het vertragend kan werken (niet synoniem aan is trager!)

Je zou je script kunnen schrijven met VBA en de microsoft scripting host het nadeel daarvan is dat dat wel een veiligheidsrisico kan zijn mbt virussen.

Een hele programmeer taal om 1 ding te kunnen doen vindt ik eigenlijk geen goede motivatie. Het is denk ik beter een taal te leren omdat je het leuk vindt om het te leren :)

Verwijderd

xonide schreef op 20 augustus 2002 @ 20:02:
hier heb ik iets aan. thnx

Wat houd objectgeorienteerd eigenlijk in?
Even een voorbeeldje om het bericht boven het mijne een beetje uit het abstracte te halen: stel je gaat naar een doe-het-zelf winkel en je bent bij de verfafdeling. Je hebt allemaal objecten "verfpot". Een "verfpot" kan eigenschappen hebben zoals "merk", "kleur", "prijs" en "inhoud". Je kunt de inhoud van de verfpot aanspreken als "verfpot.inhoud" (preciese intax hangt af van de taal, dit voorbeeld is in Delphi).
Een methode kan zijn "open", "gooi".

Voor je voortgangsmeter kun je een ProgressBar gebruiken en z'n voortgang instellen als "ProgressBar.Value:=30".

Qua talen: hangt ervan af wat je wilt. Als je gespitst bent op applicaties die knoppen, menus, enz. moeten hebben, raad ik je Delphi aan (gratis verkrijgbaar bij borland.com als je de tijd hebt om te downloaden). Het maken van vensters en zo (GUI of graphical user interface) is erg simpel, de taal is eenvoudig, maar je kunt er ook moeilijke dingen mee doen. VB schijnt ook leuk te zijn, maar ik denk dat Delphi toch wat meer biedt. Kwestie van smaak waarschijnlijk.

Als je niet zozeer met GUI wilt werken, raad ik je Python aan (python.org; overigens een van origine Nederlands product). Ook gratis, veel kleiner dan Delphi en een geweldig mooie, simpele, compacte en toch complete/krachtige taal. Bovendien hoef je programma's niet te compileren, ze blijven als scripts op je harddisk staan (erg klein, kleiner dan in andere talen). Je kunt er OOK GUIs mee maken, het kost alleen wat meer tijd omdat je niet simpelweg alles bij elkaar kunt klikken.

Verwijderd

Eehm, om het die jongen toch makkelijk te maken is er ook nog een oude dos Tool Bat 2 Com, maak dus je eigen .COM files, heb ik erg lang gebruikt en werkte matig,, sommige batch-commando's werden niet ondersteund & werdt een foutmelding op gegeven,, Lang Leve DOS.

Verwijderd

Jij hebt z'n hele vraag niet gelezen he? hij wil juist van dos af vanwege het lelijke venstertje, of je nou .bat of com files runned het lelijke venstertje blijft..

Verwijderd

Onder WindowsXP zit een programmatje dat precies dit doet, zodra je de camera aansluit.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Je kan ook gebruik maken van VBScript (voor voorbeelding klik hier)

Dat wordt dan iets van zo:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Dim fso, sh
Dim MyDocs

Set sh   = CreateObject("WScript.Shell")
set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

MyDocs = """" & sh.SpecialFolders("MyDocuments") & "Minolta Pics"""

fso.CopyFolder D:\MINOLTA, MyDocs

msgbox "The Files have been copied"

Het is uit de losse pols, maar het kan echt...

• Adion
Met VBScript gaat het ook, maar dan heb je nog steeds geen progressbar en meer van dat.

Volgens mij bieden Visual Basic en Delphi evenveel, en is het gewoon een kwestie van wat je gewend bent.
Visual Basic heeft een voordeel als je al wat QuickBasic of VBScript ofzo kende, Delphi heeft een voordeel als je al wat Pascal kende.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Adion schreef op 21 augustus 2002 @ 09:40:
Met VBScript gaat het ook, maar dan heb je nog steeds geen progressbar en meer van dat.
Als je op die link kijkt die ik had gegeven kan je ook een progbar vinden, die gewoon werkt vanuit VBScript!
Volgens mij bieden Visual Basic en Delphi evenveel, en is het gewoon een kwestie van wat je gewend bent.
Visual Basic heeft een voordeel als je al wat QuickBasic of VBScript ofzo kende, Delphi heeft een voordeel als je al wat Pascal kende.
Het nadeel hiervan is dat je één van beide geïnstalleerd moet hebben om ermee te werken en ik begreep dat de topicstarter dat niet echt beheerst, vandaar mijn oplossing met VBScript (met progressbar).

die laatste heb ik ook gebruikt en dat werkt er goed

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

hah, ik bedenk me net dat ik hier ongeveer een programma voor je heb, met source code en al, genaamd "Ramdisk mover". Dit had ik ooit gemaakt om voor een folding@home project (distributed computing), de bestanden zo nu en dan te kopieren die op de ramdisk stonden. (kon de HD vanzelf uitgaan als ik niets deed)

Kunt hem hier downloaden met source:
http://vbfibre.digitalrice.com/ramdisk.zip

Als je VB niet hebt, wil ik zelf wel wat voor je veranderen, zolang het niet te veel word :)

• xonide
bedankt! hier heb ik echt wat aan! ik ga straks "na lowlands" es rommenlen met dat vbscript. Ziet er leuk uit!, Visual basic ga ik ook es instaleren lijkt me wel leuk.

Heel erg bedankt!

-

Verwijderd

mij lijkt delphi toch wel krachtiger als VB.

• Timer
  • Laatst online: 16-06 12:09
Hij wil bestanden kopieren en verwijderen en er een mooi jasje omheen vouwen. Waar heb je dan kracht voor nodig? VB is ideaal voor dit soort progjes.

Verwijderd

je kunt het ook ff hier Software Ideeen geef ze me ;) posten

• Adion
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 21:28:
mij lijkt delphi toch wel krachtiger als VB.
Kan je zeggen waarom?

Sorry dat ik de link naar de progressbar voor vbscript niet gezien heb, in dit geval voldoet vbscript natuurlijk ook.

• xonide
Tis juist de bedoeling dat ik het maak en er zelf wat van opsteek :)

-

• Sponge
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

xonide schreef op 21 augustus 2002 @ 23:52:
[...]

Tis juist de bedoeling dat ik het maak en er zelf wat van opsteek :)
That's the spirit _/-\o_

;)
Pagina: 1