Ik snap het probleem niet.... Wat gebeurt er precies als ik die combi ga gebruiken? Dus een koperen waterkoelblok, met een aluminium radiateur?
Het ene metaal zal zich gaan afzetten op het andere metaal als gevolg van een chemische reactie, oftewel je radiator word opgevreten.
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
Anoniem: 20583
Ik heb dit probleem helaas ook. In mijn buurt zijn alleen maar aluminium radiatoren te vinden. Bestaat er iets waardoor je dit tegen kan gaan? (De corrosie van een van de twee metalen dan) Dit is namelijk een ernstig probleem voor mij aangezien ik geen geld heb voor een Black-Ice Extreme of dergelijk kant en klare radiatoren.
Hoe helpt antivries in dit geval? Iemand enig idee of dit anti-corroderend is? Ik bedoel dus dat koelwater, uit de autozaken, dat je bijvoorbeeld in een 2 liter jerrycan koopt en onverdund in je systeem doet of zo.
Ik weet bijna zeker dat er meer mensen zijn met dit probleem en wil graag weten wat deze mensen voor oplossing hebben gevonden.
Hoe helpt antivries in dit geval? Iemand enig idee of dit anti-corroderend is? Ik bedoel dus dat koelwater, uit de autozaken, dat je bijvoorbeeld in een 2 liter jerrycan koopt en onverdund in je systeem doet of zo.
Ik weet bijna zeker dat er meer mensen zijn met dit probleem en wil graag weten wat deze mensen voor oplossing hebben gevonden.
een opoffer-metaal als tin ofzo, dat zal dan aangevroten worden
of kopersulfaat in het water once in a while
of kopersulfaat in het water once in a while
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Koolance levert bij z ijn systemen een flesje met zooi wat dat hele proces tegen schijnt te gaan, wellicht is dat ergens te krijgen ?
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
Anoniem: 15703
Bij de meeste radiatoren zijn alleen de koelribben van aluminium. En de pijpen juist van koper. Aangezien de pijpen in aanraking komen met het water, is het dus belangrijk dat deze van hetzelfde materiaal zijn als je koelblok.
Anoniem: 5988
Autokoelvloeistof helpt dit inderdaad voorkomen, maar dat kost je wel 5 graden t.o.v. water.
Als opofferingsmetaal zou magnesium geschikt zijn. Verder vrij weinig.
Anoniem: 20583
Zijn er een paar auto's waar een koperen kachelradiator inzit? Ik heb namelijk ook nog een radiator/eur nodig en heb het DD3-look-a-like-blok. Ik heb dus nog een radiator nodig maar ik heb dus geen idee in welke auto's koperen exemplaren zitten. Ik heb echt hulp nodig!!
Een opofferingsmetaal houd idd het aanvreten van je aluminium tegen, maar niet de aanslag die in je blok+radiator komt. Met wat spul dat corrosie helpt te voorkomen valt volgens mij de corrosie wel mee. Het zal niet 123 dichtslibben of doorvreten door je buizen van je radiator.Anoniem: 5988 schreef op 21 augustus 2002 @ 14:53:
Autokoelvloeistof helpt dit inderdaad voorkomen, maar dat kost je wel 5 graden t.o.v. water.
Wie kan mij uitleggen dat er een Red-Ox reactie kan ontstaan tussen Koper en Aluminium zonder elektronen-overdracht.
Theoretisch kan het niet iig. Uitleg: Om een Redox tussen twee metalen te laten optreden heb je een stroomkring nodig, met aan de ene kant een ionenbrug en aan de andere kant een elektronenbrug. De ionenbrug is aanwezig in de vorm van water (waar altijd ionen in rondzweven), maar een elektronenbrug is er niet, want het Koper en het Aluminium zijn niet verbonden door een externe geleider.
De opstelling die je nu hebt is te vergelijken met een batterij die niet aangesloten zit: 2 metalen zijn via een ionenbrug met elkaar verbonden (intern, meestal met een soort pasta), maar de twee polen (plus en min) zijn nog niet met elkaar verbonden. Oftewel: er staat wel een spanning op maar er loopt geen stroom, dus er is geen Red-Ox aan de gang en dus loopt de batterij niet leeg.
Weer even terug naar de radiator/waterblok-opstelling. De opstelling heeft wel de potentie om ionen uit te wisselen (en dus om aanslag te kweken), maar zolang de stroomkring niet rond wordt gemaakt met bv een draadje, zal er niets gebeuren.
Theoretisch kan het niet iig. Uitleg: Om een Redox tussen twee metalen te laten optreden heb je een stroomkring nodig, met aan de ene kant een ionenbrug en aan de andere kant een elektronenbrug. De ionenbrug is aanwezig in de vorm van water (waar altijd ionen in rondzweven), maar een elektronenbrug is er niet, want het Koper en het Aluminium zijn niet verbonden door een externe geleider.
De opstelling die je nu hebt is te vergelijken met een batterij die niet aangesloten zit: 2 metalen zijn via een ionenbrug met elkaar verbonden (intern, meestal met een soort pasta), maar de twee polen (plus en min) zijn nog niet met elkaar verbonden. Oftewel: er staat wel een spanning op maar er loopt geen stroom, dus er is geen Red-Ox aan de gang en dus loopt de batterij niet leeg.
Weer even terug naar de radiator/waterblok-opstelling. De opstelling heeft wel de potentie om ionen uit te wisselen (en dus om aanslag te kweken), maar zolang de stroomkring niet rond wordt gemaakt met bv een draadje, zal er niets gebeuren.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Sorry voor het kicken van dit topic, maar ik vond niet zo snel een recent topic..
Ik zit in dezelfde situatie, koperen waterjacket en een aluminium rad (denk niet dat de pijpen uit koper bestaan). Magnesium gebruiken is geen mogelijkheid voor mij, jullie schrijven dat waterwetter ook een middel is om het tegen te gaan.. Maar dat is moeilijk te krijgen voor mij (en duur), dus volstaat gewone antivries (of een scheut autokoelvloeistof in het water) hier ook voor?
Ik zit in dezelfde situatie, koperen waterjacket en een aluminium rad (denk niet dat de pijpen uit koper bestaan). Magnesium gebruiken is geen mogelijkheid voor mij, jullie schrijven dat waterwetter ook een middel is om het tegen te gaan.. Maar dat is moeilijk te krijgen voor mij (en duur), dus volstaat gewone antivries (of een scheut autokoelvloeistof in het water) hier ook voor?
[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 31-12-2002 22:39 ]
Jupiler schreef op 31 December 2002 @ 22:34:
Sorry voor het kicken van dit topic, maar ik vond niet zo snel een recent topic..
Anoniem: 5988 schreef op 21 augustus 2002 @ 14:53:

zo das dan mijn laatste reactie van dit jaar!
Anoniem: 48613
Als je ijzer buiten laat liggen roest het toch ook? Het roesten van ijzer is een redoxreactie tussen zuurstof en ijzer, hier is er ook geen sprake van een gesloten stroomkring. Volgens mij is daar alleen sprake van bij een batterij waar gebruik wordt gemaakt van redoxreacties om elektriciteit op te wekken, maar om een redoxreactie zelf te krijgen zijn geloof ik alleen een reductor en oxidator nodig, oftewel een ion dat een elektron opsnoept van een metaal of eventueel afstaat, hiervoor heb je geen gesloten stroomkring nodig lijkt mij.Universal Creations schreef op 22 augustus 2002 @ 22:05:
Wie kan mij uitleggen dat er een Red-Ox reactie kan ontstaan tussen Koper en Aluminium zonder elektronen-overdracht.
Als je je hele WC-installatie met autokoelvloeistof vult ja, maar dat doe ik niet, omdat het juist slechter koelt..memendo schreef op 31 December 2002 @ 23:21 een verhaaltje.
Dus nogmaals mijn vraag

En dit is dan m'n eerste reactie van het jaar
[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 01-01-2003 05:21 ]
Nee, dat heeft geen enkele zin. Het is namelijk de combinatie koper - water - aluminium die voor onheil zorgt. Dit kun je oplossen door 1 van die componenten door iets anders te vervangen, dus door bv water te vervangen door koelvloeistof.Jupiler schreef op 01 januari 2003 @ 05:20:
[...]
Als je je hele WC-installatie met autokoelvloeistof vult ja, maar dat doe ik niet, omdat het juist slechter koelt..
Dus nogmaals mijn vraag.. Werkt het ook als ik een scheut van die koelvloeistof, of gewoon antivries, in het water doe?
En dit is dan m'n eerste reactie van het jaarOok een gelukkig 2003.
Je moet dan echt 100% koelvloeistof hebben, zonder water erdoor.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Wat jij beschrijft is een electrochemische cel. Dat werkt inderdaad ook met een redoxreactie maar dit houd niet in dat alle redoxen een ionenbrug ed nodig hebben. Het oplossen van een zout in water is bijvoorbeeld ook een redoxreactie en dan mag jij mij uitleggen waar de ionenbrug zitUniversal Creations schreef op 22 August 2002 @ 22:05:
Redox is gewoon een reactie tussen een reductor en een oxidator waarbij elekctronenoverdracht plaatsvind. Deze overdracht kan bv via een draadje gebeuren en dan heb je min of meer een batterij gemaakt. Maar het kan ook gewoon rechtstreeks.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Wat ik overigens de laatste tijd begrepen heb hier is dat het niet zo heel erg is om een AL/CU combo te hebben omdat de reactie maar heel erg langzaam is en als je er al een scheut autovloeistof/waterwetter o.i.d bij gooit dan gaat het helemaal zo langzaam dat je voordat de rad weg is je een nieuw systeem gebouwd heb.. Of klets ik nu helemaal uit m'n nek en heb ik dat verkeerd begrepen de laatste tijd...
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
=Waterkoeling= welke vloeistof?Jupiler schreef op 01 January 2003 @ 05:20:
[...]
Als je je hele WC-installatie met autokoelvloeistof vult ja, maar dat doe ik niet, omdat het juist slechter koelt..
Dus nogmaals mijn vraag.. Werkt het ook als ik een scheut van die koelvloeistof, of gewoon antivries, in het water doe?
En dit is dan m'n eerste reactie van het jaarOok een gelukkig 2003.
Laatste bericht van onze Dabit:
Anoniem: 5988 schreef op 08 augustus 2001 @ 11:35:
Voor gemengd-metaal systemen met aluminium en koper erin zijn water+waterwetter en koelvloeistof de enige goede keuzes ivm elektrocorrosie.
demi water vervuilt ook op den duur, en dan is het niet demi meer.
Anoniem: 53253
Idd, laat het nu eens duidelijk zijn... demi water is onzin want het raakt binnen 1 uur weer gewoon water door de afgave van rotzooi uit je systeem in het water.
Ik heb hier nu gewoon water + antivries en draait al 6 maanden (in m'n oude systeempje) en nog nix gezien.
Ik zit zelf ook een beetje met het alu-koper probleem, want ik heb nu 2 WC systeempjes allebei 100% alu. Nou is het koelblok van een van de 2 niet echt geweldig dus wil ik daar graag een nieuwe koelblok in. Alleen valt er bijna nergens meer een fatsoenlijk alu blok te krijgen....
Iemand enig idee welk alu-blokje goed koelt?
Ik heb hier nu gewoon water + antivries en draait al 6 maanden (in m'n oude systeempje) en nog nix gezien.
Ik zit zelf ook een beetje met het alu-koper probleem, want ik heb nu 2 WC systeempjes allebei 100% alu. Nou is het koelblok van een van de 2 niet echt geweldig dus wil ik daar graag een nieuwe koelblok in. Alleen valt er bijna nergens meer een fatsoenlijk alu blok te krijgen....
Iemand enig idee welk alu-blokje goed koelt?
Het oplossen van een zout in water is helemaal geen redox reactie. (zo wel, dan mag jij vertellen waar er een electron wordt afgestaan...)Devil schreef op 01 January 2003 @ 13:12:
[...]
Wat jij beschrijft is een electrochemische cel. Dat werkt inderdaad ook met een redoxreactie maar dit houd niet in dat alle redoxen een ionenbrug ed nodig hebben. Het oplossen van een zout in water is bijvoorbeeld ook een redoxreactie en dan mag jij mij uitleggen waar de ionenbrug zit
Redox is gewoon een reactie tussen een reductor en een oxidator waarbij elekctronenoverdracht plaatsvind. Deze overdracht kan bv via een draadje gebeuren en dan heb je min of meer een batterij gemaakt. Maar het kan ook gewoon rechtstreeks.
Een zout bestaat immers al louter uit ionen (definitie van zout). In een vaste vorm zitten ze alleen gerangschikt in een kristalrooster wat bij oplossen (of smelten) wordt afgebroken.
Universal Creations heeft hier dus wel degelijk een punt.
imo zijn er een aantal mogelijkheden waardoor het niet zou kunnen: Beide onderdelen zitten natuurlijk ergens aan bevestigd: de radiator aan het chassis en het koelblok aan de processor. Als die 2 op een of andere manier met elkaar in verbinding staan (ook al is het via een hoop halfgeleiders) kan er natuurlijk een stroomkring ontstaan. En waarom zou het water zelf niet als elektronenbrug kunnen dienen. Welleswaar met een hoge weerstand, maar elke accu heeft ook een zelfontlading vanwege de interne weerstand.
Zuiver theoretisch bekeken zou er helemaal niets moeten gebeuren; ook geen 'substitutie': aluminium heeft welleswaar een behoorlijk lage electrode potentiaal (-1,67) en koper een hoge (+0,34), maar aluminium is "afgedicht" met een dun laagje oxide (ook onder water). Echter zorgen vaak chloorionen ervoor dat dit laagje vernietigd wordt. (zie o.a. http://www.ucc.ie/ucc/dep...chem/html/dict/000e1.html en http://www.wissensdrang.com/auf1e12.htm)
heeft er hier iemand wel een kompleet weggeteerd alu radiatortje i.c.m. koperen koelblokje?
"man is not truly one, but truly two,"
Ik heb eigenlijk nog maar één waterjacket gezien dat volledig uit aluminium vervaardig was... En dat is de EZ-koeler van STAND-tools. Heb 'm tot nu toe enkel gezien op xxlcases.be: http://www.eurosys.be/xxlcases/shop/docs/pd1795773140.htmThorry schreef op 02 January 2003 @ 02:38 een verhaaltje
Anoniem: 62708
zowel klax als Koolance leveren busjes anti-corosie prul, als we nu eens uitvissen wat daar insteekt? zodat weh etzelfde effect goedkoper hebben?
Edit: op mn koolance flesje staat alleen hoeveel je in het systeem moet doen, en
dat het gevaarlijk is als je het inslikt ofzo

Edit 2:
En dit staat in mijn handleiding
: Ethyleen Glycol dus...
Warning: THE KOOLANCE LIQUID & CHEMICAL BOTTLE CONTAINS ETHELYNE
GLYCOL, WHICH MAY BE HARMFUL OR FATAL IF SWALLOWED. KEEP THIS AND ALL
DANGEROUS CHEMICALS OUT OF THE REACH OF CHILDREN. If ingestion has occurred, seek medical attention immediately. Give two glasses of water. DO NOT INDUCE VOMITING. In the case of eye contact, flush eyes immediately with water for 15 minutes. Remove contact lenses. Call a physician if irritation persists. Some individuals may have an allergic skin reaction with the solution, although generally mild. Avoid contact as much as possible, and wash exposed area with soap and water for at least 15 minutes. If irritation persists, or if contact has been prolonged, get medical help. For further information, please visit our website at: www.koolance.com !
Edit: op mn koolance flesje staat alleen hoeveel je in het systeem moet doen, en
dat het gevaarlijk is als je het inslikt ofzo

Edit 2:
En dit staat in mijn handleiding
Warning: THE KOOLANCE LIQUID & CHEMICAL BOTTLE CONTAINS ETHELYNE
GLYCOL, WHICH MAY BE HARMFUL OR FATAL IF SWALLOWED. KEEP THIS AND ALL
DANGEROUS CHEMICALS OUT OF THE REACH OF CHILDREN. If ingestion has occurred, seek medical attention immediately. Give two glasses of water. DO NOT INDUCE VOMITING. In the case of eye contact, flush eyes immediately with water for 15 minutes. Remove contact lenses. Call a physician if irritation persists. Some individuals may have an allergic skin reaction with the solution, although generally mild. Avoid contact as much as possible, and wash exposed area with soap and water for at least 15 minutes. If irritation persists, or if contact has been prolonged, get medical help. For further information, please visit our website at: www.koolance.com !
[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 62708 op 02-01-2003 12:03 ]
Anoniem: 5988
mr_petit schreef op 02 January 2003 @ 03:53:
heeft er hier iemand wel een kompleet weggeteerd alu radiatortje i.c.m. koperen koelblokje?
Nee, ik had een alu waterblokje (dichtgelijmde socket7 koeler) en een koperen rad. Het alu kleurde diepzwart en verdween langzaam.
Ik heb pas een Klax Exxtreme II WC kit besteld. De rad daarvan is een Klax Black Radi.
Nergens kan ik info vinden over het materiaal waaruit deze rad is gemaakt, maar ik veronderstel toch gezien het allemaal van dezelfde constructeur komt dat ze wel zo slim zullen geweest zijn om alles in koper te maken, toch?
Heeft iemand hier meer info over?
Nergens kan ik info vinden over het materiaal waaruit deze rad is gemaakt, maar ik veronderstel toch gezien het allemaal van dezelfde constructeur komt dat ze wel zo slim zullen geweest zijn om alles in koper te maken, toch?
Heeft iemand hier meer info over?
Anoniem: 51827
Er al eens over nagedacht dat water ook stroom, dus elektronen geleid!Universal Creations schreef op 22 augustus 2002 @ 22:05:

Ik veronderstel dat toch minstens de leidingen in de radiator uit koper zijn, ja..
Gedemineraliseerd water bevat geen opgeloste metalen/zouten, en geleidt dus niet.Anoniem: 51827 schreef op 02 januari 2003 @ 15:34:
[...]
Er al eens over nagedacht dat water ook stroom, dus elektronen geleid!
Maar ja, na een tijdje is dat toch weer vervuild en gaat het wél geleiden..
Anoniem: 29675
Ehm, dat is dus de helft van een circuit, maar nu de andere helft nog?! Als de metalen onderling geen contact maken of buiten het water om ook nog elektrisch verbonden zijn heb je geen stroomkring en dus heeft Universal Creations naar mijn mening gelijk.Anoniem: 51827 schreef op 02 januari 2003 @ 15:34:
Er al eens over nagedacht dat water ook stroom, dus elektronen geleid!
En anders zou je ook een constante spanning van (volgens mij) 2,01 volt kunnen zetten op de twee metalen, weet alleen niet 1..2..3 de juiste aansluiting

Ik heb al redelijk wat radiators door mijn handen gehad.
Radiatoren zijn er in 3 smaken:
Volledig koper: Nissan, Opel, en meer
Koperen buis met alu vinnen (deze kan je als een koperen radiator beschouwen bij het corrosieprobleem): Senfu
Alu rad: Fiat, Ford, en nog veel meer.
Ik heb zowel opgevreten alu koelblokken gezien (2Cool, Senfu) als aangevreten alu radiators (Fiat, terwijl ik reed). Koelvloeistof in een mengsel met water voorkomt dit. Ethyleen glycol is overigens koelvloeistof.
De beste methode is alles alu gebruiken, of alles koper. Ik moet bekennen dat ik zelf een alu rad gebruik en koperen waterblokken........ En geen corrosion inhibitor. Ik ben benieuwd als ik over een paar weken het zooitje weer aanzet, na een jaar te hebben stilgestaan.......
Oja, wie er tin wilde gebruiken als "anode": Dit is edeler dan aluminium. Slechts magnesium is bruikbaar als anode voor aluminium.
Radiatoren zijn er in 3 smaken:
Volledig koper: Nissan, Opel, en meer
Koperen buis met alu vinnen (deze kan je als een koperen radiator beschouwen bij het corrosieprobleem): Senfu
Alu rad: Fiat, Ford, en nog veel meer.
Ik heb zowel opgevreten alu koelblokken gezien (2Cool, Senfu) als aangevreten alu radiators (Fiat, terwijl ik reed). Koelvloeistof in een mengsel met water voorkomt dit. Ethyleen glycol is overigens koelvloeistof.
De beste methode is alles alu gebruiken, of alles koper. Ik moet bekennen dat ik zelf een alu rad gebruik en koperen waterblokken........ En geen corrosion inhibitor. Ik ben benieuwd als ik over een paar weken het zooitje weer aanzet, na een jaar te hebben stilgestaan.......
Oja, wie er tin wilde gebruiken als "anode": Dit is edeler dan aluminium. Slechts magnesium is bruikbaar als anode voor aluminium.
[ Voor 8% gewijzigd door php op 02-01-2003 17:13 . Reden: Wat vergeten..... ]
Dus had Devil het bij het verkeerde eind..Herman schreef op 02 januari 2003 @ 17:12:
Koelvloeistof in een mengsel met water voorkomt dit.
In welke verhouding zou dit dan moeten zijn?
Anoniem: 53253
Das nie na een tijdje, das binnen 1 uur...Jupiler schreef op 02 January 2003 @ 15:36:
[...]
Gedemineraliseerd water bevat geen opgeloste metalen/zouten, en geleidt dus niet.
Maar ik heb ook koelblokken gezien die een kopere onderkant hadden en dan een alu blok, die zouden dan beter koelen als alu blokken en veel goedkoper zijn als kopere blokken.
En als ik gewoon een heatspreader onder me blok zet, zou dat wat kunnen helpen? En kan me core dat wel aan want dan maak ik me blok natuurlijk wel weer wat dikker dus zet de klem er wat meer druk op...
Ik zit helemaal niet into de waterkoeling, dus misschien is het totaal onzin, maar ik las toevalig dit topic, en dacht:
Als het werkelijk door een redoxreactie gebeurt, waar ik dus wel vanuit ga, dan zou je door een spanning aan te leggen tussen het koelblok en de rad. het effect niet alleen moeten kunnen vergroten, maar ook kunnen verkleinen. Ik weet niet of het werkt, en heb geen zin om na te zoeken waarom het precies zou moeten werken, maar volgens mij moet het kunnen. Aangezien de geleiding tussen deze onderdelen niet zo sterk is, hoeft het niet veel vermogen te kosten.
[edit: ik zie dat het dus echt kan, lager in dit draadje. Weet iemand of het ook al in computerwaterkoeling wordt toegepast, iemand die er ervaring mee heeft?]
Als het werkelijk door een redoxreactie gebeurt, waar ik dus wel vanuit ga, dan zou je door een spanning aan te leggen tussen het koelblok en de rad. het effect niet alleen moeten kunnen vergroten, maar ook kunnen verkleinen. Ik weet niet of het werkt, en heb geen zin om na te zoeken waarom het precies zou moeten werken, maar volgens mij moet het kunnen. Aangezien de geleiding tussen deze onderdelen niet zo sterk is, hoeft het niet veel vermogen te kosten.
[edit: ik zie dat het dus echt kan, lager in dit draadje. Weet iemand of het ook al in computerwaterkoeling wordt toegepast, iemand die er ervaring mee heeft?]
[ Voor 13% gewijzigd door Luxx op 03-01-2003 01:09 ]
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.
Anoniem: 44055
ik heb een complete aluminium set gekocht, van poseidon bij www.compuzeeland.nl
voor maar 150 euro.
en ik heb er een geforce 4 koelblok bij gekocht bij xxlcases.
en hij wordt erg warm 48 graden als ik een spelletje zit te spelen.
kan dit door dat koelblok komen?
of door een relatief kleine radiator (1x80mm fan)?
Maar in dat setje zit dus een aluminium koelblok...
(als je vragen hebt, mail ff...)
voor maar 150 euro.
en ik heb er een geforce 4 koelblok bij gekocht bij xxlcases.
en hij wordt erg warm 48 graden als ik een spelletje zit te spelen.
kan dit door dat koelblok komen?
of door een relatief kleine radiator (1x80mm fan)?
Maar in dat setje zit dus een aluminium koelblok...
(als je vragen hebt, mail ff...)
Anoniem: 29675
auto: stroomkring via enerzijds water anderzijds chassis. Zou je die radiator of koelblok niet op de aarding aansluiten dan zou je het probleem in elk geval veel minder sterk moeten hebben.Herman schreef op 02 January 2003 @ 17:12:
elke vorm van water geleidt stroom: water is uit zichzelf al geioniseerd: 10^-7 H3O+ en 10^-7 OH- ........ daarom heeft zuiver water ook een Ph van 7Jupiler schreef op 02 januari 2003 @ 15:36:
[...]
Gedemineraliseerd water bevat geen opgeloste metalen/zouten, en geleidt dus niet.

dat diepzwarte zal koperoxide zijn (heeft de kleur zwart).Anoniem: 5988 schreef op 02 januari 2003 @ 15:13:
[...]
Nee, ik had een alu waterblokje (dichtgelijmde socket7 koeler) en een koperen rad. Het alu kleurde diepzwart en verdween langzaam.
"man is not truly one, but truly two,"
Klopt, bestaat trouwens ook al. Dat noemt men ook wel het opdrukken van een spanning voor kathodische bescherming.Luxx schreef op 02 January 2003 @ 17:31:
Ik zit helemaal niet into de waterkoeling, dus misschien is het totaal onzin, maar ik las toevalig dit topic, en dacht:
zie hier: http://www.vandervelde.nl/NLhoewerktKB.html
en voor het meer over corrosie en wat daar bij komt: http://www.vandervelde.nl/NLintro.html
“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“
...ik had er ook gewoon koelvloeistof bij kunnen gieten, ipv alleen kraanwater. (slang was een keer gescheurd, alle water eruit). Maar het ding ligt nu op de sloop lekker plat pakketje te wezen, dus maakt het me niet zoveel meer uit. Inmiddels een echte auto gekocht.Anoniem: 29675 schreef op 02 januari 2003 @ 18:33:
[...]
auto: stroomkring via enerzijds water anderzijds chassis. Zou je die radiator of koelblok niet op de aarding aansluiten dan zou je het probleem in elk geval veel minder sterk moeten hebben.
Nee, bij koper/alu koelers (zoals de Alpha koelblokken) is die bodem er in geperst (of gegotenAnoniem: 53253 schreef op 02 januari 2003 @ 17:18:
[...]
Das nie na een tijdje, das binnen 1 uur...
Maar ik heb ook koelblokken gezien die een kopere onderkant hadden en dan een alu blok, die zouden dan beter koelen als alu blokken en veel goedkoper zijn als kopere blokken.
En als ik gewoon een heatspreader onder me blok zet, zou dat wat kunnen helpen? En kan me core dat wel aan want dan maak ik me blok natuurlijk wel weer wat dikker dus zet de klem er wat meer druk op...
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Pagina: 1