[W2kServ] RIS met 2 NICs reageert niet op PXE client

Pagina: 1
Acties:

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 07:40
Ik heb een groot probleem... Het gaat om het volgende:
Ik heb een omgeving met een AD/DNS/DHCP en RIS.

Op 1 server draait de AD, DNS en DHCP.
Op de 2e server draait RIS.

De RIS server heeft 2 NIC's voor failover en hebben beide een static IP in hetzelfde segment... De RIS server is mbv de DHCP snap-in geauthoriseerd in de AD (Beide IP's) en beide IP's zijn geregistreerd in de DNS. Zowel de DC als de RIS draaien SP3.

Zodra beide NIC's enabled zijn krijgt de PXEclient de melding: 'PXE-E53: No boot filename received', zodra ik 1 NIC disable kan de PXEClient gewoon via RIS geinstalleerd worden..

Het maakt niets uit welke NIC ik disable, zodra er maar 1 NIC actief is dan werkt het.

Op internet heb ik helaas niets kunnen vinden over dit probleem.

1 NIC uitzetten is helaas geen optie omdat er redundency moet zijn.

Pvouput live

Verwijderd

en als je ze teamt?

• Krypt
Q260521 en Q24768 geven aan dat bij een multihomed (term was ik even vergeten bij het zoeken op internet) RISserver de DHCP service moet draaien met een actieve scope op beide adapters....

Dit is dus helemaal niet de bedoeling bij ons, en zeker omdat er nog een 3e nic aan komt te hangen voor management doeleinden (dus teamen van de 2 nics is ook geen optie)... iemand een idee om dit werkend te krijgen???

Pvouput live

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
Wat voor nics zijn het en hoe heb je de failover gebouwd. Ik heb 2 * intel nic via software van intel in failover mode gezet en no problemo met ris.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MoBi schreef op 20 augustus 2002 @ 23:12:
Wat voor nics zijn het en hoe heb je de failover gebouwd. Ik heb 2 * intel nic via software van intel in failover mode gezet en no problemo met ris.
Wat je nu hebt (twee NIC's met twee IP's) is "el cheapo" redundancy; het werkt ook maar half. Als redundancy ècht belangrijk is ga je teamen.
Overigens is teamen een Compaq term (bij Intel heet 't fail over mode), maar het komt er op neer dat je een virtueel MAC adres door één van beide kaarten laat hosten; als die uitfikt neemt de andere het over.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Krypt
Nadeel is dat wij het "hardware" gedeelte eigenlijk niet beheren, dus weet niet zeker of het allemaal geteamed is.. ga vandaag even de betreffende afdeling aan de jas trekken.. Maar het maakt eigenlijk toch niets uit, omdat er toch een managed NIC extra in komt te zitten; heb ik weer hetzelfde probleem...

Als het echt moet dan maar een RISserver installeren op de DHCP server, wat we eigenlijk niet willen..

Het zijn deze servers: http://www.euro.dell.com/...odel_pedge_pedge_2650.htm

Pvouput live

Verwijderd

ik zou zeggen toch teamen... aangezien je dan 1 ip hebt. en op de 3de nic zet je gewoon een zeer kleine scoop (1 nummer oid) die toch niet gebruikt wordt (ik neem aan dat het management segment vaste ip's heeft...)

edit: nog beter zet alle ip-nummers in de scoop vast op niet bestaande mac adressen... weet je zeker dat je er geen last van hebt ook :) (ummm niet helemaal waar... het kan toch voor problemen zorgen als je nog een dhcp op dat segment draait)

• Krypt
Okay.. beter omschreven..
De adapters zijn geteamed mbv Broadcom Advanced Server Program Driver...
Hierdoor krijg ik 2 fysieke netwerk adapters + 1 viruele... In de 2 fysieke staat niets gebind en de virtuele adapter regelt alles...

Ik wordt hier gek! ik toch van de zotte dat je niet in failover config kan draaien met je RISserver... weg redundancy...

Pvouput live

Verwijderd

het kan wel, maar je zal een hardware teaming oplossing moeten gebruiken!!!

• Krypt
We hebben de team nu verbroken, reageerd helaas nogsteeds niet... ff de RISServer opnieuw aan het installeren... kijken of ie het nu wel doen..

Maar de systeembeheerder wilt niet geloven dat het aan die teaming NICs ligt.. ik hoop dat ik hem ongelijk kan bewijzen..

Pvouput live

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Vin het een beetje een vaag verhaal, hoor. Eerst zeg je dat je server twee NIC's heeft met twee IP-adressen die je allebei geauthoriseerd hebt in AD. Daarna loop je ineens te beweren dat beide NIC's geteamed zijn en dat er niks aan de fysieke adapters gebind is (dus ook geen TCP/IP, denk ik dan) maar dat alles door de virtuele adapter wordt afgehandeld. Waar komen nou die twee IP-adressen vandaan die jij geauthoriseerd hebt voor DHCP? En what about het IP-adres op je virtuele adapter? Is dat ook geauthoriseerd voor DHCP?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Krypt
Okay, zit een beetje door elkaar te gooien..
We hebben het probleem proberen na te bouwen in ons test-lab; en dat is dus gelukt.. alleen die server draait niet met teamed NICs en heb dus beide IP's in de AD geauthoriseerd. In live netwerk hebben we dus hetzelfde probleem, alleen die NICs zijn geteamed..

Maar volgens mij is er nog wel wat meer aan de hand, we hebben nu in live de team verbroken, IP opnieuw ingeklopt, in de DHCP snap-in geauthoriseerd en RIS opnieuw geinstalleerd maar dat ding reageerd nog steeds niet..

Ook als ik op een workstation de servernaam ping krijg ik een IP adres uit dat niet klopt, dus ik laat ze eerst het netwerk maar eens goed doorlichten voordat ik weer verder ga...

Pvouput live

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Wij hebben hier het zelfde probleem. Onze RIS server heeft 2 Nics. 1 pootje in het netwerk en over die andere wordt gebackuped. Zodra ik de NIC voor Backup Lan enable werkt RIS niet meer met dezelfde melding. Heb me het lazerus gezocht en bleek gewoon weer te werken zodra ik die NIc disable.

Maar hoe belangrijk kan RIS server dat je die fail over zo hard nodig hebt. Als het moet heb je toch zo weer een ris server in de lucht??

There is no art to find the minds construction in the face

• Krypt
Jawel; maar de RISServer gaat ook alle printerpools draaien, daarom is failover noodzakelijk... en de klant wil minimaal 90% uptime ofzo, dus moeten gehoor geven aan de klant...

Maar we hebben al gevonden waar het aan ligt...
Het ligt dus heel leuk aan de management NIC die standaard in de Dell server gebakken zit... deze hard (in bios) disabelen en het werkt, dus het lag niet aan de failover maar aan de management nic die NIET in de Windows zichtbaar is.

Zijn blijkbaar ook problemen met deze management NIC icm DNS, kaartje wil zich heel leuk registreren in de DNS terwijl dit niet de bedoeling..

Het werkt gelukkig allemaal zoals het moet werken, op die managed nic na dan... ik kan weer verder met werken..

thnx voor de hulp..

(het verkeerde ip dat ik uitkreeg bij pingen kwam door een tomestoned entry in oude WINS omgeving..)

Pvouput live

Verwijderd

Muppet schreef op 22 augustus 2002 @ 11:06:
Maar hoe belangrijk kan RIS server dat je die fail over zo hard nodig hebt. Als het moet heb je toch zo weer een ris server in de lucht??
je failover is niet belangrijk alleen op alle segmenten moet een dhcp scoop zijn...
Pagina: 1