ChristiaanVerwijs schreef:
Ik weet niet of dit wel zo off-topic is. Het gaat tenslotte over de redenen waarom de constanten zo zijn als ze zijn.
De topicstarter denkt dat het verkeerd is dat er constantes zijn. Daarvoor heeft hij echter geen duidelijke reden aangevoerd, slechts een onjuist argument dat een complex systeem als een computer op slechts 1 axioma gebaseerd zou zijn. Hij stelt dat in een ander deel van het heelal de constantes anders zouden kunnen zijn: dat is waar, maar daar is geen enkele aanwijzing voor op basis van waarnemingen uit die andere delen van het heelal. We zien bijvoorbeeld overal dezelfde achtergrondstraling. Het uniformiteitsprincipe is niet enkel lokaal geverifieerd; onze theorieen over de structuur van het heelal, gebaseerd op de lokale constantes, zijn door waarnemingen enkel bevestigd. Belangrijker is dat onze theorieen helemaal niet op de waarde van de constante steunen; daarom is er een symbool voor geintroduceerd. Dit geldt zelfs voor Pi: de verhouding tussen de straal en de omtrek van een cirkel moet overal in het heelal gelijk en constant zijn, ongeacht de waarde die het symbool of het symbool dat de verhouding representeert. Nu is het natuurlijk wel zo dat Pi slechts in een Euclidische ruimte deze waarde heeft; in gekromde ruimtes is er geen constant verband tussen straal en omtrek van "een lijn waarvan begin en eindpunt samenvallen waarvoor een punt te definieren is tot welke ieder punt op de lijn dezelfde afstand heeft (het zogenaamde middelpunt)" [even mijn grove definitie van cirkel]. De volledige wiskunde beschrijving van een groot deel van onze werkelijkheid doen we echter in Euclidische ruimten en daardoor komt Pi vaak terug. Het is een handigheidje om die verhouding met 1 symbool weer te geven; niets fundamenteels op zich. Alle theorieen zijn te herschrijven in andere ruimten, zonder pi, maar dan ziet de beschrijving er gewoon ingewikkelder uit en komt uiteindelijk toch de verhouding tussen pad en afstand tot een bepaald punt van bijvoorbeeld een electron tot een kern terug.
Wij kunnen die vragen niet beantwoorden. Dat betekent toch niet dat ze geen antwoord hebben? Ik vind het antwoord dat Pi het heelal zelf is (bijvoorbeeld) best een antwoord. Je kunt alleen weinig met het antwoord, maar ok. Waarschijnlijk volgt niemand me meer nu

.
We begrijpen elkaar: het zijn antwoorden waar niemand iets aan heeft, slechts speculaties.
"Het heelal zit nu eenmaal zo in elkaar" is het eenvoudigste antwoord dat te geven is en dat ook afsluitend is. Andere antwoorden moeten ingaan op een achterliggend ontwerp of doel, maar zelfs zo'n antwoord zou niet verklaren
waarom pi deze waarde heeft. Stel dat het antwoord blijkt te zijn dat God dit een mooi getal vond. Dan volgt: "waarom vond Hij het mooi?", waarop geen consistent antwoord te geven is (omdat uit waarnemingen onder mensen is vast te stellen dat 'mooi' geen universeel concept is). Etc. etc.
Het is volgens mij een gevolg van de menselijke ratio, die niet kan accepteren dat bepaalde zaken gewoon
zijn. Als ik morgen door een bus overreden wordt, dan is er geen reden voor. Er is wel een causale verklaring (ik keek niet goed uit), maar geen
reden. Toeval en de daaruit voortvloeiende onzekerheid, zijn voor mensen veel mensen zeer moeilijk te accepteren eigenschappen van dit universum. Men wil altijd weten
waarom, zodat men kan anticiperen, kan begrijpen. Helaas is dat onmogelijk.
Toch botst het een beetje met mijn gevoel dat de wetenschap ervan uitgaat dat alles een oorzaak/gevolg constructie heeft.
Daar ben ik het mee eens. Kijk, het is natuurlijk zeer intressant om te discussieren over de vraag of het universum een ontwerp en/of een doel heeft. Maar ik heb niet de indruk dat de topicstarter besefte dat zijn speculatie over het 'van te laag niveau zijn' van de grootheden die wij gebruiken hiertoe leidt. Sowieso is dat vaag, want de wetenschap beschrijft juist de wereld op steeds fundamentelere niveaus en heeft de door hem genoemde grootheden gekozen omdat dat de onderling onafhankelijke eigenschappen zijn waarmee het universum beschreven wordt.
De meeste grootheden kunnen op verschillende niveaus van complexiteit gebruikt worden.
Bijvoorbeeld de grootheid 'dichtheid', beschrijft gangbaar een gemiddelde van een systeem. We spreken zelfs over de dichtheid van sterrenstelsel in een bepaald gebied van de ruimte; dat lijkt me nogal een hoog niveau. Wanneer de topicstarter een
conceptueel hoger niveau bedoelt, dan wordt het lastiger, want dan is het volstrekt onduidelijk waar hij op doelt en is het niets meer of minder speculatief dan alle discussies hier over een bovennatuurlijke wereld, God, aliens, etc.