AOpen HQ-45A | MSI K7T 266 Pro | AMD Thunderbird 1400 (FSB 266) | 512MB DDR | Asus V8200 Deluxe | SBlive 5.1 | Maxtor 60GB 7200rpm | 16x40 Pioneer 106S Slot-in | 16x PlexWriter | Iiyama 19" A902MT | FinePix S602z | Archos Jukeboxe Multimedia 20GB
als dat je probleem oplost voortaan ff de search gebruiken
edit: ALS je XP gebruikt natuurlijk, anders niet
edit2: is handiger als je voortaan iets meer info geeft over het probleem/os, dit is een beetje te vaag
--> WOS?
Verwijderd
Thermisch overbelaste onderdelen is mijn eerste ingeving.Pluto schreef op 20 augustus 2002 @ 14:37:
wat kunnen de oorzaken zijn voor 'instant reboot' (opeens gewoon weg opnieuwopstarten als je +- niks aan het doen bent)
?
Het is warm buiten. Misschien wordt je AMD kachel wel te warm. ( Beter koelen)
Anders wellicht een geheugenprobleem of zelfs een te warme chipset.
Verwijderd
Check eerst je temp, is deze onder de 52 graden, dan kun je proberen een andere voeding aan te sluiten. Lost dit het probleem niet op, haal dan alle niet-vereiste hardware uit je systeem. Proc+CPU cooler+Mobo+Memory+Hdd+voeding, het absolute minimum. Als dit je probleem oplost, probeer dan eens een herinstall van WinXP/2000.
Succes
ik heb nu die fout reboot uitgezet en kijk nu wel of het minder is (het is in de tussentijd nog niet gebeurt gelukkig want ik ben een dvd aan het rippen/encoden
AOpen HQ-45A | MSI K7T 266 Pro | AMD Thunderbird 1400 (FSB 266) | 512MB DDR | Asus V8200 Deluxe | SBlive 5.1 | Maxtor 60GB 7200rpm | 16x40 Pioneer 106S Slot-in | 16x PlexWriter | Iiyama 19" A902MT | FinePix S602z | Archos Jukeboxe Multimedia 20GB
Verwijderd
Dit lijkt me eerder een hardware probleem, en niet een Windows probleem. OH is wellicht wel de juiste plek, omdat een specifieke groep hardware niet duidelijk is. Temperatuur of voeding lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak.--> WOS?
Verwijderd
Windows Operated Systems, een ander forum dan waar je jouw topic hebt geplaatst (Overige Hardware -> OH). Maar ik vind 'em hier wel goed staan hoor.
Verwijderd
Ik heb de hele tijd gedacht aan de drivers voor de Audigy, maar misschien is het de temp wel.
Er zit een Arctic SuperSilent op (wat hij ook is; stil), maar misschien moet deze dus veranderd worden in een betere, of gaat het meer om andere fans?
Verwijderd
Check ff of de heatsink wel warm/heet is. Want het kan ook zijn dat de heatsink niet goed kontakt maakt met de processor core. Ik ken die Arctic SuperSilent dingen, best stille goede koelers zijn het. Heb je wel op de juiste manier koelpasta aangebracht? 60 graden is in ieder geval veels te warm. Mijn AMD Athlon XP 1800+ @ 2000+ systemen gekoeld met Arctic SuperSilent koelers worden zo'n 43 graden idle, en 49 graden stressed [met de huidige ambient temp].Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 15:29:
Ik ken ook een zelf-in-elkaar-gezette computer (epox 8kha-l xp1800 sb-audigy xinxp) diw last heeft van sudden reboots. Deze wordt zeker warmer dan 52 graden. Volgens mij tegen de 60 (kan nu niet controleren)
Ik heb de hele tijd gedacht aan de drivers voor de Audigy, maar misschien is het de temp wel.
Er zit een Arctic SuperSilent op (wat hij ook is; stil), maar misschien moet deze dus veranderd worden in een betere, of gaat het meer om andere fans?
Verwijderd
Verwijderd
Geen koelpasta? Sommigen zeggen dat het niet nodig is, ik vind het een vereiste. Koelpasta is heel goedkoop. Je kan ook aan een tweaker-next-door vragen of je zijn Arctic Silver thermal paste mag lenen, want één zo'n tube gaat 30 processors mee.Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 15:43:
nee heb ik niet (schaam schaam?), ik vond dat toen niet nodig. Toen las ik hier ergens dat 60 graden wel ok moest zijn, alleen nu begin ik sterk te twijfelen.Kan dat alsnog achteraf?
Anders even naar de pc shop. Als ze aardig zijn geven ze je het gratis. Bij mij zat er een kleine tube merkloze pasta bij, maar ik gebruik zelf altijd Arctic Silver omdat dat nét 1 of 2 graden Celcius scheelt.
Wees wel voorzichtig met je koeler eraf halen. Vooral de koeler niet onnodig bewegen (opzij) als hij nog kontakt maakt met de processor core (anders kun je die breken). Klip naar beneden duwen, van de socket-haakjes afhalen en dan kun je 'em zo van je proc afnemen. Wat pasta aanbrengen op je processor core (dat vierkantje in het midden), niet te dik! Zo dun mogelijk, maar je mag niets meer zien van de processor core zeg maar, strijk het laagje glad met een credit card of iets anders. Dit is niet altijd even makkelijk, maar eens moet je eerste keer zijn, toch? Dan koeler er weer op, en hopelijk is je temp. nu onder de 50 graden.
60 graden Celcius is in ieder geval boven de veilige marge, sommige processors lopen gewoon stabiel op deze temperatuur, maar de meeste beginnen toch al wel instabiliteit te vertonen boven 57-58 graden.
Have fun
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2002 16:56 . Reden: typo's ]
I got a problem-solver and its name is revolver