[WinXP/HP-UX/Xwindows] Compressietunnel opzetten, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Ik heb géén kaas gegeten van netwerken, en slechts de klok horen luiden over de mogelijkheiden. Ik kan dus niet eens 'UTFS' doen, want ik heb geen flauw idee waarop ik moet zoeken...

* JumpStart zit met hetvolgende:

HP-UX werkstation (zie sig) en (thuis) een Windows XP machine, op een ADSL Basic lijntje.

Het probleem is dat de huidige set-up met Xwindows (Ik gebruik Exceed als client) niet encrypted (niet zo heel erg) en niet compressed (behoorlijk vervelend) werkt.

Nu: Gewoon exceed wakker maken, met telnet een verbinding maken naar het werkstation en een alias uitvoeren voor 'setenv display="xxx.xxx.xxx.xxx:0.0"' en vervolgens de bewuste software starten.

Over ADSL 512/128 duurt het meer dan een halve minuut voordat het beeld is opgebouwd. Het beeld is hier een grafische display, die, te zien aan DU meter, ongeveer 3 Mb groot is voor een vol scherm. Dat display wordt dus als 24-bit uncompressed data overgestuurd. Iedere scherm refresh kost me dus bijna een minuut!

Als je beseft dat het om betrekkelijk eenvoudige wireframes op zwarte achtergrond gaat, dan is er heel veel tijdswinst te halen als ik een compressie tunnel op kan zetten tussen mijn thuis PC en mijn werkstation. Of heeft Xwindows zelf hier al voorzieningen voor die simpelweg aangezet kunnen worden ?

Had ik al gezegd dat ik n00b ben op gebied van netwerken ? Zo niet, dan bij deze.

Iemand moet me met mijn neus in de goeie richting zetten. Ik ben niet te beroerd om me door FAQs en manuals heen te werken, maar dan moet ik wel weten WELKE. Encryptie is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk, compressie wel. En uiteraard moet het samen kunnen werken met HP-UX 10.20.

(Ik heb hier al iets gevonden, vtun, maar dat is niet voor HP-UX beschikbaar... En ik ben teveel eindgebruiker om succesvol een sourcecode aan te passen en onder HP-UX te compilen.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
SSHD installeren op je HP-UX doos?
Met een ssh client naar je hp-ux doos sshen (ssh ipadres -C -X) en op de zelfde manier je proggels starten.
Dan doe je het met Xforwarding/encryptie en compressie.

(stupid me; (Ik heb hier al iets gevonden, vtun, maar dat is niet voor HP-UX beschikbaar... En ik ben teveel eindgebruiker om succesvol een sourcecode aan te passen en onder HP-UX te compilen.)
Goed lezen is ook een van :P )

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
fetcher schreef op 20 augustus 2002 @ 13:51:
SSHD installeren op je HP-UX doos?
Met een ssh client naar je hp-ux doos sshen (ssh ipadres -C -X) en op de zelfde manier je proggels starten.
Dan doe je het met Xforwarding/encryptie en compressie.

[...]
Dus, als ik je goed begrijp: Op de server kant de SSH deamon goed configgen, "gewoon" met putty of SecureCRT SSH'en naar de server, en dan wordt de secure compressed tunneling automagisch opgezet voor de daarop volgende Xwindows sessie ??

* JumpStart voelt zich errug noob...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
als je bijvoorbeeld secureCRT gebruikt;

Vraag de properties op van je hp-ux doos in je connect box.
klik op ssh1 of ssh2 (depents) en vink compressie aan, klik op port forwarding, en vink onder x11 forward x packets aan.

Vergeet ook niet om een X-server te draaien op je winXP box (x-win32/exceed ofzo)

Connect naar je HP ux doos en start je app van uit de prompt (xterm is altijd een goed testje :) )
Na een tijdje moet de app gedisplayed worden op je winXP doos.

Ik hoop dat je zo verder komt, ben niet echt een enorme ster in uitleggen :P