rc zender schema - hoe is dit te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Beste mensen,
Ik zit sinds een tijdje met micro-rc autootjes te spelen, en heb het design gevonden van de zender die erbij hoort. Speelgoed dingetje, maar erg veel lol

Kan iemand me vertellen of er op een eenvoudige manier een groter bereik te halen is, door het vervangen van een onderdeeltje of zo

De zender werkt met 2 penlite batterijen.

Het ontwerp:
http://tinyrc.com/qfm/racing/dls/tx_schem.jpg

De autootjes etc:
http://questformadness.com

PS. was dit topic begonnen in overige hardware, maar werd hiernaar toe verwezen :)

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 12:22
Kijk maar eens even op de site van die autotjes, bij custom modifications, en dan bij 06. Incareasing controller range.

Bestuh!!

• Togt
Ok. Dank voor die info.

/RANT ON
De laatste tijd heb ik vaker dat er mensen zijn die graag een post doen, maar blijkbaar niet de intentie hebben om doordacht te antwoorden. (Voorbeeld, vorige post over batterijen, ik zoek naar een 1/4 AAA, en kan deze niet vinden. NATUURLIJK kijk ik eerst naar CONRAD. Eerst krijg ik de vraag: wat voor een formaat is het. Antwoord 1/4 AAA. Dan krijg ik een suggestie: Kijk bij Conrad. DUH! Als ik het daar kon vinden zou ik het toch niet op GOT vragen!)
/RANT OFF

Ik heb die condensator die ze in die mod-page eraf knippen niet. Ik had het ook puur over de tekening, en niet over die website.

Ik heb heel graag een antwoord, maar het liefst een antwoord op de vraag die ik stel.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Togt schreef op 20 augustus 2002 @ 13:19:
/RANT ON
De laatste tijd heb ik vaker dat er mensen zijn die graag een post doen, maar blijkbaar niet de intentie hebben om doordacht te antwoorden. (Voorbeeld, vorige post over batterijen, ik zoek naar een 1/4 AAA, en kan deze niet vinden. NATUURLIJK kijk ik eerst naar CONRAD. Eerst krijg ik de vraag: wat voor een formaat is het. Antwoord 1/4 AAA. Dan krijg ik een suggestie: Kijk bij Conrad. DUH! Als ik het daar kon vinden zou ik het toch niet op GOT vragen!)
/RANT OFF
Amen O-)

Wat die vraag betreft: Je kan er natuurlijk altijd een schoteltje op zetten als antenne, die je dan moet richten. Heb ik zelf verder niet veel verstand van, maar misschien dat anderen daar meer van weten.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Krankenstein schreef op 20 augustus 2002 @ 13:25:
[...]

Amen O-)

Wat die vraag betreft: Je kan er natuurlijk altijd een schoteltje op zetten als antenne, die je dan moet richten. Heb ik zelf verder niet veel verstand van, maar misschien dat anderen daar meer van weten.
richten terwijl die auto rijdt?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 11:59

AcouSE

Swedish Chef

Hoe lang is de antenne op de zender? Deze is optimaal 1/4 van de golflengte: (3*108/49*106)/4 = 1,53 meter. (da's lang ja, je zou ook 76 cm kunnen nemen).

Verder zou je de spanning wat kunnen verhogen (tot bijv. 4,5 a 5V) maar dat hangt sterk af van IC1. Weet je wat dat voor IC is? Dat staat er in het schema nl. niet bij.

En natuurlijk kijken of dat condensatortje in de antenneleiding zit (zie die website).

• Togt
Tja, ik ben al bezig een nieuwe antenne te installeren, en had meer gedacht aan het vervangen van wat bestaande weerstandjes om meer (milli)Watt naar de antenne te krijgen.

Ik weet niet welk IC-tje het is, zal de zender vanavond open maken. Dit schema zag ik toevallig gemeld staan. De andere mogelijke frequenties zijn 27,35,45 en 57 MHz.

Dank voor je reactie :)

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Spiraal antenne doet ook wonderen. Ik heb zelf 1,5 mtr antenne vervangen door een 30cm met spiraal.

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• Togt
Het is niet zozeer de antenne die me problemen geeft: deze kan ik met mijn eigen primitieve Electronica-kennis nog vervangen. Het gaat mij voornamelijk om de rest van het diagram: volgens mij ontwaar ik verschillende filters in het diagram, en misschien kan ik deze op een of andere manier beinvloeden om meer power naar de antenne toe te krijgen?

Ik heb zo een hoge pet op van de tweakers hier, wat betreft hun reactie-snelheid en onmetelijke kennis. Is er niemand die het schema kan doorgronden en achteloos uit de mouw kan schudden hoe ik de zender sterker maak?

Verwijderd

transistor trap toe voegen en ander eind transistor (moet je wel je hele print plaat voor gaan modden :) .)
Je kan der ook een antenne versterker tussen zetten . Die schematjes kun je wel ergens vinden op i-net of in de elektuur :*)

• Togt
mhm, antenne versterkers, ik ga op zoek :) Ik dacht dat die altijd aan de ontvangende kant zaten.

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 12:22
Togt schreef op 20 augustus 2002 @ 13:19:

/RANT ON
/RANT OFF

Ik heb die condensator die ze in die mod-page eraf knippen niet. Ik had het ook puur over de tekening, en niet over die website.

Ik heb heel graag een antwoord, maar het liefst een antwoord op de vraag die ik stel.
Sorry, maar ik wist niet dat je niet die afstandsbediening had.
Ik kom de laatste tijd ook veel van die mensen tegen die gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is, en dan hier weer voor de zoveelste keer met een vraag komen.

Het kon natuurlijk zijn dat je dat over het hoofd had gezien, en daarom postte ik het maar even.

Bestuh!!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12 23:23
Welke weerstand wilde je gaan aanpassen?
L2 fungeert als weerstandje, die afhankelijk is van de frequentie, om de stroom door de transistor Q2 te beperken.

Je kunt ook een soort van minitrafotje maken van 2 kleine spoeltjes met een paar wikkelingen, waarvan het spoeltje met het grootste aantal wikkelingen tussen de massa en de antenne zit. (bijv in plaats van of parallel aan C8) Je moet hierbij echter wel goed uitkijken dat het geen invloed heeft op de oscillator. Ik zou zo gauw niet weten hoe je dat voorkomt.

Verder kun je de spanning over Q2 en L2 iets proberen te vergroten, maar dan heb je het probleem, dat je mogelijk C8 ook iets moet vergroten en dat Q2 iets warmer kan worden. Dit kan verschillend zijn met verschillende frequenties.
L3 is hier duidelijk een verlenging van de antenne. Je zou die weg kunnen halen en een antenne kunnen nemen van precies 1/4 golflengte, zoals hierboven al voorgerekend is. Let wel op dat een goede antenne de beste versterking is.
Een gewone antenneversterken voor bijvoorbeeld de TV gaat waarschijnlijk niet werken, daar de impedantie waarschijnlijk geen 75 Ohm is.
Ik denk niet dat je erg veel winst zult halen uit het verhogen van de spanning (alleen over L2 en Q2 (!!)), daar een verdubbeling van het zendvermogen geen verdubbeling van het bereik betekend.

Wat is de functie van die oscillator aan de rechter kant van het schema? en waar sluit je die output op aan?
Er zit een vrij stevige kortsluitbeveiliging op (R7).
Aan de andere kant er wordt wel een tor open gehouden (combi Q3 & D3), dus het zou de bedoeling kunnen zijn, dat de boel een soort van stabilisator is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Togt
Bedankt voor de info, en excuus aan MadCue, ik word nu eenmaal moe van die 'starfarmers' die alleen posten om gezien te worden. Het was niet op jou gericht dus :)

Als antwoorden op TD-er's fantastische post:
1. Welke weerstand - Ik weet het niet. Ik weet wel dat er door de fabrikant van dit speeltje aanpassingen worden gedaan aan het ontwerp om het bereik te verkleinen. Dit om gebruik van dezelfde frequentie in kleinere ruimtes mogelijk te maken. Ik wil graag het bereik groter hebben, omdat toch bijna niemand in Nederland deze dingen heeft.

2. Functie van de oscillator - Ehm?! Er zit een timertje in die na 45 seconden de output naar het autootje uit zet, kan dat er mee te maken hebben?
3. De output - wordt gebruikt om dus het autootje te koppelen, hierin zit een 1/3 AAA NiCd batterijtje die met behulp van de penlites in de zender opgeladen wordt. (45 seconden laden, 180 seconden spelen :)) Misschien dat hiervoor de kortsluitbeveiliging is?

[ Voor 0% gewijzigd door Togt op 20-08-2002 22:07 . Reden: vergeten . . . ]

Pagina: 1