[XP] Langzame boot, probleem gevonden maar hoe oplossen?

Pagina: 1
Acties:

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Ik heb een probleempje met m'n boot. Hij duurt namelijk verschrikkelijk lang. Ik heb het dan over de boot van windows. Door het bios gaan is geen probleem, todat het XP loadscherm komt.
Dan komt eerst 10× het groene (heb XP Home) balkje voorbij, en dan begint de pc wat te doen. Na de ~16e keer dat het balkje voorbij komt is ie klaar, en komt er "Welkom" te staan. Dan duurt het nog maar lutteloze seconden voordat de pc klaar is voor gebruik.

Wat is er nu zo vreemd vraag je je misschien af? Nou, in de eerste 10× dat het balkje voorbij komt, doet de pc gewoon geen f*ck. En dat zijn wel 20 hele sec.

Ik heb bootvis (de boot optimizing tool van MS) gebruikt, en gekeken of ie het kon verbeteren. Zonder enig succes....

Wat mij wel opviel toen ik de report van bootvis bekeek is dit:

[ screenshot van bootvis ]
Afbeeldingslocatie: http://www.ironage.nl/oikoyama/images/boot_screenshot.gif

Als je het plaatje goed bekijkt, zie je idd dat er in de eerste 20 sec geen reet wordt gedaan... Behálve in het bovenste venster. Als je links van dat venster kijkt, zie je dat het de Disk is.

Zo, en nu komen mijn vragen:
1. Wat heeft dat disk te betekenen? De HD doet het al, en hij kan al loaden (anders geen bootscherm...)
2. Hoe kan ik die tijd verkorten? (bij mijn vorige pc deed er véél korter over...)

Wie kan deze vragen beantwoorden?
btw, ik gebruik géén netwerk, heb gewoon 56k. Dus het kan niet aan het netwerk liggen. Ik gebruik de laatste VIA drivers, en alle andere drivers doen het goed.
(in mijn sign staat mijn pc configuratie...)

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Staat er niet ergens een delay in een config file ofzo? boot.ini, autoexec.bat, BIOS?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

heb je SMART in je bios geactiveerd ?
Zo niet, ff doen en opnieuw booten...misschien is je harddisk aan het sterven...

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Verwijderd

Ik heb echt precies hetzelfde probleem. Ik heb recentelijk ook bootvis uitgevoerd en die kwam met precies dezelfde grafiekjes aanzetten als de topicstarter liet zien. Het vreemde is dat mijn pc enkele weken geleden wel heel snel opstartte, en nu ineens niet meer. Btw: ik heb SMART ingeschakeld, en die rapporteert geen problemen. Iemand?

• bgever
Me2, ik heb ook SMART aan staan. Maar ik heb het al vanaf het begin gehad. En met de HD is niets mis. Hij is nl alléén daar bij het opstarten sloom. In WinXP enz. is ie super snel, en draait op volle toeren. Mijn HD is nét nieuw, dus daar zal het ook niet aan liggen...

Verwijderd

Ik heb het inmiddels het probleem kunnen achterhalen. Ik heb mijn driver delay grafiekje geanalyseerd, en het bleek dat de mrxsmb driver een behoorlijke delay gaf. Na ff googlen bleek het mijn workstation service te staan die ongeveer 20 sec nodig had om te starten vanwege het zoeken naar WINS servers die niet meer bestonden. Na het verwijderen van die WINS servers is mijn opstarttijd weer normaal :)

• bgever
Bij mij ligt het aan: isapnp.sys

Hoe kan ik van dat bestand de driver delay verkorten???

• bgever
Zou dit probleem opgelost kunnen zijn met een Western Digital 800 80GB met 8mb cache?

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik had ook dat mijn comp ineens heel sloom startte, ik heb toen de master slave gemaakt en de slave master gemaakt. Ik boot nu gewoon van slave maar et gaat wel weer snel. Misschien heeft iemand er wat aan.

Last.fm
Films!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 09:42:
Ik heb het inmiddels het probleem kunnen achterhalen. Ik heb mijn driver delay grafiekje geanalyseerd, en het bleek dat de mrxsmb driver een behoorlijke delay gaf. Na ff googlen bleek het mijn workstation service te staan die ongeveer 20 sec nodig had om te starten vanwege het zoeken naar WINS servers die niet meer bestonden. Na het verwijderen van die WINS servers is mijn opstarttijd weer normaal :)
welk modem is het voor mxstream de usb of de ethernet. bij mij start xp helemaal niet op met usb modem.

Verwijderd

Ik had ook zo'n bootvertraging, waarbij het wel leek of er meer dan een ½ minuut niets gebeurde.
Bootvis bracht geen enkele verbetering, wel het uitschakelen van autodetect op de IDE devices waaraan geen hardware zat. Nu booten in XP geeft binnen 20 secondes mijn inlogscherm

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde :) Bij het infaden van het Windows XP logo bij het booten, blijft die hangen, en gaat na 5 sec. wachten door met infaden en dan verschijnt die progressbar. In die tussentijd doet mijn HD helemaal niets.

Bootvis gedaan, maar maakte geen verschil.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 09:52

OgWok

U.N.C.L.E.

Eeehhmm, misschien helpt hetvolgende.

Zet in configuratiescherm/energiebeheer/slaapstand aanvinken.

Bij START > uitschakelen > shift indrukken (standby veranderd in slaapstand) KLIK

Dan start het systeem wel "snel" op vanuit hybernate/slaapstand :)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
je moet in boot.ini toevoegen
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
achter die regel
/noguiboot
dan zie je geen laadscherm met balkje en gaat het veeel sneller, werkte hier ook

edit:
werkt btw ook voor xp home
regel is dan ietsie anders, maar gewoon /noguiboot

Tweakers Discord

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Ik heb het ook gehad, dat bleek de Kaspersky virusscanner te zijn.

Ik ga wel die /noguiboot even proberen.

• bgever
OgWok schreef op 25 augustus 2002 @ 00:00:
Eeehhmm, misschien helpt hetvolgende.

Zet in configuratiescherm/energiebeheer/slaapstand aanvinken.

Bij START > uitschakelen > shift indrukken (standby veranderd in slaapstand) KLIK

Dan start het systeem wel "snel" op vanuit hybernate/slaapstand :)
Als ik boot van slaapstand loopt altijd mijn pc vast. Wat het probleem is weet ik niet, maar ik krijg elke keer een blauw scherm...

Mijn HD zit nu nog op de slave, dus ff kijke of ie het nu misschien wel weer wilt doen op de master, en dat /noguiboot ga ik ook eens uitproberen...

Bedankt voor de tips :9

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
wat ook werkt, is bij apparaat beheer en de ide kanalen, de opties instellen
als je zeker weet dat aan secondary kanaal en slave bijv, nix zit
op none zette dan
dan gaat xp ook niet zoeken bij de boot en scheelt ook weer wat

Tweakers Discord

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En ik geloof dat het zoeken naar een dhcp server uitzetten ook wel es helpt (als die er niet is dan)

Iperf

• bgever
tweakduke schreef op 25 augustus 2002 @ 17:47:
wat ook werkt, is bij apparaat beheer en de ide kanalen, de opties instellen
als je zeker weet dat aan secondary kanaal en slave bijv, nix zit
op none zette dan
dan gaat xp ook niet zoeken bij de boot en scheelt ook weer wat
Scheelt weer wat? Het probleem is opgelost! Het blijkt dus, aangezien mijn HD en CD-RW op de slaves aangesloten zitten, dat WinXP tijdens de boot de masters nacheckt. Dit neemt veel tijd in beslag, en na 20 sec. heeft ie er genoeg van, en boot ie gewoon op.
Ik heb dus beide masters zoals hierboven beschreven staat uitgeschakelt. Nu boot ie binnen 3 balkjes op! Super snel man. :) Heh, ben toch nog blij met m'n sys.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-08 18:52
Het had ook gekomen kunnen zijn als je NTFS schijfcompressie had aangezet op de schijf waar je XP op draait
Compress je systeembestanden NOOIT, dan laden ze veel slomer...
Pagina: 1