losgelopen discussie over G4

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Procyon,

Tuurlijk ben ik het met je eens dat Adobe/Macromedia belangrijker is dat DnetC.

En vergelijkbare software als FCP is er inderdaad niet. Ik ben heel wakker maar Premiere en consorten is geen alternatief voor professionele videobewerking. Aangezien we het hier over de zakelijke markt hebben prik ook alleen deze resources aan. De home-user kan heel leuke dingetjes doen met after effects en premiere. Ook heb ik het niet over de super-users die op maat gemaakte hardware gebruiken (filmstudio's)

Ik heb een tijd gezocht naar een URL waarin die studie stond dat een Mac een hogere effectieve productietijd heeft dan een PC, maar heb deze nog niet kunnen vinden.
En als mensen constant vastlopers hebben is er mis met hun systeem. Mijn 2 systemen loopt nu al weer een paar weken. Laptop al weer 2 maanden. Dus als we het toch over losse flodders hebben.

Ik wil nogmaals duidelijk maken dat ik geen zin heb in een 'PC is beter/Mac is beter' discussie.

PC's hebben hun gebied waar ze prima in zijn (multimedia/games/administratie etc)
en Mac's ook, Grafisch en AV.

Voor allebij is het behelpen als ze in het terrein van de ander komen. Ikzelf ben interaction designer op een mac en loop regelmatig tegen muren op. De reden waarom ik niet met een PC ga werken is dat mijn productie dan danig achteruit gaat (gewoonweg omdat ik niet thuis ben in een PC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De MAC zit in principe beter in elkaar dan een PC.
Maar voor de PC verschijnen nu eenmaal meer dingen en iedereen werkt erzownbeetje op.
Jammer voor die MacKnakkers die gewoon een beter systeem uitgevonden hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 00:03
Laat ze maar eens samen gaan werken dan vloet er miscshien nog wat spectaculairs uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heh, lijkt me wel ok, SGI/Mac/IBM samen 1 machine maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oops 2 keer gestuurd 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2002 12:31 . Reden: per ongeluk 2 keer gesend :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt dan een SuperMegaPowerUltimatePC hehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Het nadeel van de pc is dat deze vaak uit vele verschillende componenten in elkaar wordt gezet, samen met het feit dat deze ook ondersteunt moet worden kan dit problemen veroorzaken.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 19-09 17:30
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 11:56:
Hi Procyon,

En vergelijkbare software als FCP is er inderdaad niet. Ik ben heel wakker maar Premiere en consorten is geen alternatief voor professionele videobewerking. Aangezien we het hier over de zakelijke markt hebben prik ook alleen deze resources aan. De home-user kan heel leuke dingetjes doen met after effects en premiere. Ook heb ik het niet over de super-users die op maat gemaakte hardware gebruiken (filmstudio's)
Ik ben het met je eens dat FCP vaak gebruikt zal worden door MAC gebruikers, maar er zijn zeker concurenten.
Op dit exotische forum zie je dat er gebruikers zijn die Avid Xpress DV gebruiken en zelfs Filmstudios & news stations die Premiere gebruiken.
Ik heb een tijd gezocht naar een URL waarin die studie stond dat een Mac een hogere effectieve productietijd heeft dan een PC, maar heb deze nog niet kunnen vinden.
En als mensen constant vastlopers hebben is er mis met hun systeem. Mijn 2 systemen loopt nu al weer een paar weken. Laptop al weer 2 maanden. Dus als we het toch over losse flodders hebben.
Gelukkig hebben jouw systemen daar geen last van, toch was het op mijn stage bijna dagelijks wel een keertje, dat waren duals en enkele (7 in totaal).
met osx 10.2? was dat wel opgelost maar dat is weer veel langzamer :|
Ik wil nogmaals duidelijk maken dat ik geen zin heb in een 'PC is beter/Mac is beter' discussie.
nee daar heb je niets aan maar het valt me gewoon op dat elke Mac gebruiker denkt dat zijn mac op grafisch gebied sneller is. serieus neem nou van me aan dat welke pakket dan ook.. de Pc wint het echt.
Op mijn stage geloofden ze het ook niet, totdat ik met een paar zware photoshop filters liet zien, dat mijn Athlon 1GHz met SDram sneller was dan hun 866MHz single en 450MHz dual systemen.
Met elke benchmark idem.

Bijvoorbeed in deze draad, dit zou echt het gebied van de MAC moeten zijn, 3d draadmodellen enz.
PC's hebben hun gebied waar ze prima in zijn (multimedia/games/administratie etc)
en Mac's ook, Grafisch en AV.
Ik hoop dat jij en de hele industrie waar je in werkt op een gegeven moment open staat voor de mogelijkheden van een zwaar uitgeruste pc, ook voor Grafische en AV doeleinden.
Voor allebij is het behelpen als ze in het terrein van de ander komen. Ikzelf ben interaction designer op een mac en loop regelmatig tegen muren op. De reden waarom ik niet met een PC ga werken is dat mijn productie dan danig achteruit gaat (gewoonweg omdat ik niet thuis ben in een PC).
Het leren werken op een pc kan idd veel tijd en moeite kosten en dus erg veel geld kosten.
Toch weet ik zeker dat de pakketten die jij gebruikt er precies hetzelfde uitzien op de pc (aannemende dat het pc & mac progsels zijn :) )
Mijn collega's konden op mijn "doskist" photoshoppen alsof ze achter hun eigen mac zaten,, "hmm reageert lekker vlot allemaal".

Begrijp me niet verkeerd, MAC's zij geweldige computers, echt heel mooi om te zien, het uiterlijk is subliem OSX heeft ook een paar sterke punten.
Maar ik denk echt dat apple naar andere technieken moet gaan grijpen willen ze ooit weer sneller zijn dan de pc's (zoals ze ooit waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
-Rob- schreef op 20 augustus 2002 @ 12:34:
Het nadeel van de pc is dat deze vaak uit vele verschillende componenten in elkaar wordt gezet, samen met het feit dat deze ook ondersteunt moet worden kan dit problemen veroorzaken.
Dit is geen nadeel, toen ik besloot om mijn computer te upgraden met een Gf3 betaalde ik daar 200 euro voor.
Een collega van mij wilde zijn MAC ook upraden met een GF3 maar moest natuurlijk een mac versie kopen... prijs was ruim 340 euro toen.

Ik zie dus een nadeel voor mac's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
"Bijvoorbeed in deze draad, dit zou echt het gebied van de MAC moeten zijn, 3d draadmodellen enz."

3D op de mac in vergelijking met de PC is erg slecht, 2d grafisch kan ie nog wel meekomen, maar een mac kopen om op te 3d'en is niet slim. Ik weet eigenlijk niet zo waar dat aan licht, maar ik heb een aantal testen gezien, en de snelheid haalde het gewoon niet bij de pc qua 3d.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ben het met je eens gladiool.

Maar ook 2d zoals photoshop enz zijn slechter.
http://www.digitalvideoed.../features/cw_macvspc2.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het met je eens dat FCP vaak gebruikt zal worden door MAC gebruikers, maar er zijn zeker concurenten.
Op dit exotische forum zie je dat er gebruikers zijn die Avid Xpress DV gebruiken en zelfs Filmstudios & news stations die Premiere gebruiken.
Daar staat dus ook in dat FCP meer terrein wint t.o.v. deze concurrent
nee daar heb je niets aan maar het valt me gewoon op dat elke Mac gebruiker denkt dat zijn mac op grafisch gebied sneller is. serieus neem nou van me aan dat welke pakket dan ook.. de Pc wint het echt.
Op mijn stage geloofden ze het ook niet, totdat ik met een paar zware photoshop filters liet zien, dat mijn Athlon 1GHz met SDram sneller was dan hun 866MHz single en 450MHz dual systemen.
Kan best dat een PC sneller is met bepaalde filters, met andere filters is een Mac weer sneller. Een beetje designer gebruikt alleen in principe bijna nooit custom filters en merkt daar dus heel erg weinig van. Er zit bij ons een artworker die nog steeds werkt op een single 566 en heeft totaal geen behoefte heeft aan een snellere machine.

Eigenlijk kom je dus gewoon uit op een kwestie van voorkeur, en de voorkeur voor 99% van de ontwerpers ligt nou eenmaal bij Mac.
Ook een reden hiervoor is dat servicebureau's meestal niets met PC bestanden kunnen. Zelfs al zijn ze photoshop voor PC e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12:49
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 13:27:

... en de voorkeur voor 99% van de ontwerpers ligt nou eenmaal bij Mac.

Dat heet chargeren.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook een reden hiervoor is dat servicebureau's meestal niets met PC bestanden kunnen. Zelfs al zijn ze photoshop voor PC e.d.
nah wat een flauwekul, Mac en PC bestanden zijn echt heel goed uitwisselbaar en leesbaar op beide platformen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 13:32:
[...]

nah wat een flauwekul, Mac en PC bestanden zijn echt heel goed uitwisselbaar en leesbaar op beide platformen!
Misschien eerst nadenken voordat je post?
problemen met fonts, problemen met benamingen van geplaatste illustraties in documenten om er maar een paar te noemen. Multiplatform is een fabeltje, tuurlijk zijn er uitzonderingen. Het moet alleen niet als feit worden geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
[quote]Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 13:27:
Daar staat dus ook in dat FCP meer terrein wint t.o.v. deze concurrent.
ja maar daar staat dus ook dat er wel degelijk andere pakketten gebruikt worden door prof gebruikers, anders dan wat je eerst beweerde.
Kan best dat een PC sneller is met bepaalde filters, met andere filters is een Mac weer sneller. Een beetje designer gebruikt alleen in principe bijna nooit custom filters en merkt daar dus heel erg weinig van.
Als je hier kijkt dan zie je dat de PC de MAC verslaat op elk mogelijk gebied binnen photoshop, filters resizen enz.
Dat een beetje designer geen van die filters gebruikt vind ik niet relevant.
Je kan nl uit de standaardfilters heel goed opmaken wat de globale Photoshop performance is.
Er zit bij ons een artworker die nog steeds werkt op een single 566 en heeft totaal geen behoefte heeft aan een snellere machine.
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen, er zijn ook genoeg pc gebruikers die werken op een P2-400 en hiermee goed uit de voeten kunnen.
Als je die designer van jullie een tijdje laat werken op een dual 1GHz G4 wilt hij ook niet meer terug. |:(
Eigenlijk kom je dus gewoon uit op een kwestie van voorkeur, en de voorkeur voor 99% van de ontwerpers ligt nou eenmaal bij Mac.
tuurlijk is het voorkeur, mijn voorkeur is: zoveel mogelijk performance voor mijn geld, je gebruikt hem ten slotte voor je werk.
Wist je dat die nieuwe G4 behuizing (kast) los 1000,- gulden kost bij de Macstore? Ik vind dat dus onzin.

Ooh en dat de service bureau's er niets mee kunnen is onzin, met OSX heeft apple dat probleem gelukkig uit de wereld geholpen. alles is hybride.
Het enige waar apple het zichzelf altijd moeilijkt maakt zijn de lettertypen, ook dit was opgelost in OSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
As you see, the dual Athlon 2000+ is still the fastest PC we've tested, but the single Intel P4 2.53 GHz machine runs a close second, and even beats the dual Athlon on some of the tests. And, as expected, the Mac dual 1GHz G4 could not even come close to keeping up with these two PCs. Even though the P4 machine has only a single processor, it was easy for it to leave the dual-processor Mac far behind.
andere test:
This group of six tests represents a variety of situations in which an After Effects user might find him or herself. From simulating 3D environments, to chromakeying, to creating text animations, these are the kind of real world projects that show the true speed of the processors. Since there are no benchmarks like Ziffnet's Content Creation Winstone 2002 on which both Macs and PCs can be tested side-by-side, the best way to objectively determine how fast each can render real-world sequences is to load identical projects and render them into identical sizes using the exact same parameters. If you would like to replicate these tests for yourself, pick up the book After Effects 5.5 Magic that includes these AE project files (and many more) along with a CD containing all the media you'll need to exactly reproduce our results.

After seeing the results of these tests, we can only conclude that Apple's fastest G4 workstations are certainly not faster than dual 1.533GHz Athlon MP-equipped systems, at least as far as After Effects is concerned. Not one of the objective tests we conducted using After Effects showed Apple's flagship machine to be superior. In fact, in most of the tests, the Mac was left lagging far behind. And, this was when we were using a PC whose chips are now three steps below the fastest Athlons available (now the fastest Athlon XP is the 2100+ running at 1.73GHz), and far slower than benchmarks have shown the latest Intel Xeon chips to be, now shipping at 2.4 GHz. Of course, there are many valid reasons for using a Mac that go beyond raw speed. But if Mac users are under the impression that their machines can render After Effects composites faster than any Windows-based workstation, our tests do not support that conclusion.
I rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik denk dat deze ziel het nog serieus gelooft ook. ;( :/
edit:
Anandtech heeft een paar maanden geleden toch al op pijnlijke wijze (voor de elitisten dan) duidelijk gemaakt dat de Mac op design gebied qua snelheid ernstig achterloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
I rest my case.
Ik dacht dat we het over het verdwijnen van Mac hadden, en niet over snelheden van verschillenden processen. Mijn punt is dat Mac zeer zeker niet binnen aanzienlijke tijd zal verdwijnen uit het professionele creatieve circuit. En dat het voorlopig ook bovenaan zal blijven staan bij de creavtieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 14:01:
[...]

Nee, ik denk dat deze ziel het nog serieus gelooft ook. ;( :/
edit:
Anandtech heeft een paar maanden geleden toch al op pijnlijke wijze (voor de elitisten dan) duidelijk gemaakt dat de Mac op design gebied qua snelheid ernstig achterloopt?
Op welke kunstacademie (grafisch ontwerp) heb jij met PC gewerkt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 14:16:
Ik dacht dat we het over het verdwijnen van Mac hadden, en niet over snelheden van verschillenden processen. Mijn punt is dat Mac zeer zeker niet binnen aanzienlijke tijd zal verdwijnen uit het professionele creatieve circuit. En dat het voorlopig ook bovenaan zal blijven staan bij de creavtieven
ok nu het dan duidelijk is dat de pc superieur is aan de mac op dit moment.
Geloof je me misschien wel als ik beweer dat als Apple met hetzelfde tempo doorgaat als ze de laatste 2/3 jaar gedaan heeft, het niet meer gerechtvaardigd is een Mac te kopen.

In de tijd van de Intel P2 en AMd k6 was Mac sneller met zijn G3.

Toen Intel ineens serieuze concurentie kreeg van AMD met hun Athlon ging het ineens erg snel allemaal, in die tijd heeft Apple hun systemen niet snel genoeg meegeschaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[Ooh en dat de service bureau's er niets mee kunnen is onzin, met OSX heeft apple dat probleem gelukkig uit de wereld geholpen. alles is hybride.
Het enige waar apple het zichzelf altijd moeilijkt maakt zijn de lettertypen, ook dit was opgelost in OSX
Yoh, lachen. Servicebureau dat OSX gebruikt, megacool enzo. Jammer dat de klant alleen bv. zijn X-press niet in OSX kan aanleveren.
Ik zou zeggen, ga eens bij een ontwerpstudio werken en ervaar de problemen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok nu het dan duidelijk is dat de pc superieur is aan de mac op dit moment.
Geloof je me misschien wel als ik beweer dat als Apple met hetzelfde tempo doorgaat als ze de laatste 2/3 jaar gedaan heeft, het niet meer gerechtvaardigd is een Mac te kopen.
Nee sorry :/ niet voor het vakgebied waarin ik functioneer(de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 14:16:
[...]

Zeker. Het is een ijzersterk platform, wel met plus en minpunten, maarja dat kun je van alles zeggen.

Puur performance-wise is het tegenwoordig helaas onzin om te beweren dat het allemaal sneller gaat dan PC, die tijden zijn sinds de introductie van de P6 architectuur eigenlijk al voorbij, vooral omdat de PC CPU's ongelofelijk snel hebben kunnen schalen de laatste jaren. G3 en G4 zijn sterker qua IPC (tot de Hammer valt >:) ) maar net zoals je nu met AMD ziet, IPC alleen is niet genoeg om voorop te lopen in brute kracht ;)

Grote pluspunt van de Mac is IMHO dat het bewijst dat je een professioneel, volwassen en productief computer kunt hebben dat ook nog eens simpel in gebruik is dat NIET MS OSsen gebruikt- sterker nog, het is met OS X een breekijzer voor de xNIX-en geworden

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe, zie ik nu pas, sorry. 3 jaar geleden was de 400Mhz G4 uit. is dus een verdrievoudiging in snelheid en verdubbeling in processor.
Een quad processor G5 van 3.6Ghz lijkt me niet verkeerd over een paar jaar hoor. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 14:30:
Nee sorry :/ niet voor het vakgebied waarin ik functioneer(de)
Hoe bedoel je?

De MAC was sneller als de PC, tegenwoordig is dat omgekeerd.
Als Apple dan met hetzelfde tempo doorgaat als dat het de laatste 3 jaar gedaan heeft, zijn de pc's dan grofweg 3/4 keer zo snel als Mac's.

Denk je dat al die mensen dan alsnog een mac gaan kopen?
Ik weet wel zeker van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
hehe, zie ik nu pas, sorry. 3 jaar geleden was de 400Mhz G4 uit. is dus een verdrievoudiging in snelheid en verdubbeling in processor.
Kan je nagaan hoe Apple stil gestaan heeft.
Een quad processor G5 van 3.6Ghz lijkt me niet verkeerd over een paar jaar hoor
Kerel, de G5 krijgt een mindere IPC, meer bandbreeddte.
Intel zit nu al op grofweg 2.8Ghz en AMD zit ook op ongeveer dezelfde performance.

Dat is NU, AMD komt het de Hammer die een hogere IPC zal hebben als de G4 en zal uitkomen op ongeveer 2GHz. Laat staan hoe dat over twee jaar is.

Dus 3,67 Ghz G5 over twee jaar is niets, en een quad is niet 4 keer zo snel als een single systeem, bovendien heel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Mac gebruikers moeten eens iig eens ophouden met beweren dat hun hardware superieur is, want daarmee maken ze zichzelf belachelijk bij mensen die wel over feitenkennis beschikken. Een Mac is uniek vanwege het package van software (besturingsysteem) en hardware (vooral vormgeving en vaak standaard ondersteuning van nieuwe technologiën zoals FireWire die je niet op elke pc tegenkomt, maar pc's wel optioneel mee uitgerust kunnen worden). De G4 is gewoon een matig presterende RISC core met een slechte schaalbaarheid. Alleen de AltiVec unit maakt 'm bijzonder. Als Apple en Motorola op deze weg blijven doorkachelen komt Apple over een paar jaren serieus in problemen omdat de pc dan wel heel erg voorop komt te lopen qua performance.

Op Webwereld draait nu een artikeltje over de omstreden nieuwe dual G4 configuraties. Er zijn ook een paar reacties van Webwereld lezers die sprekend zijn voor de enorme misverstanden die er bestaan over de prestaties van de G4 vs x86 processors. Mensen denken dat de huidige generatie x86 processors niet meer dan opgevoerde 8086's zijn, terwijl de P4 en Athlon in werkelijkheid tot de meest geavanceerde processors van dit moment behoren en véél geavanceerder zijn dan de relatieve simpele RISC core die de G4 is. Helemaal lachwekkend is de reactie van een lezer waarin beweerd wordt dat de pc processors achterlopen op het gebied van bandbreedte. Het is juist Apple die achterop loopt. Ook gaat er eentje met onzinnige gigaflop cijfers gooien die geen enkele relatie hebben met de realworld performance. Deze misverstanden worden bewust de wereld in geholpen door de :r marketingmachine van Apple.

De enige hoop voor Apple is die nieuwe 64-bit PowerPC core waar IBM aan werkt, maar aangezien ze pas in oktober op het MicroProcessor Forum de eerste details van die core zullen vrijgeven, kun je verwachten dat het nog wel enige tijd (jaren) kan duren voordat die processor klaar is voor productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:39

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ach, boeie die snelheid, snelheid is relatief. Het draait om productiviteit. Bewezen is dat je op de Mac productiever bent, heb geen zin om het artikel op te zoeken maar dat werd ooit geschreven door een onafhankelijk bureau.

Ik verkoop/gebruik al jaaaaaren Mac's en heb sinds kort thuis een PC. Wat is merk is dat OSX er een stuk prettiger uitziet dan XP, met welk theme XP dan ook draait.

Mac/OSX bedienen is prettiger, simpel ding, apple-c zit dichter bij elkaar dan control-c evenzo voor apple-q en alt-f4.

XP repareren is soms echt een hel! Niet het repareren op zich maar het alles weer opnieuw instellen is echt tijdrovend. Het is 9 van de 10 keer beter je schijf te wissen en om opnieuw te beginnen en helaas dus ook om al je software weer opnieuw te installeren en in te stellen.

MacOSX is sneller gerepareerd en instellingen/softwareinstallaties blijven bewaard.

Wat ik ook merk met de PC is dat dingen het ene moment goed draaien en het volgende moment weer niet. Zo kon ik in het startmenu met de rechter muisklik dagenlang geen map openen en zondag en gisteren ging dat opeens zonder problemen. Wazig!

Norton installeert zonder problemen, ik smijt het weg, wist nog niet van uninstall en probeer het opnieuw te installeren. Ging niet, kreeg een melding dat het al geinstalleerd was. Had alles wat Norton of Symantec in de naam had getrashed en nog wilde het niet installeren. Dat soort fratsen had ik op de Mac nog nooit meegemaakt.

Wat ik ontzettend geil vind van m'n PC is dat ik middels een stuk software m'n proc kan overclocken en m'n videokaart, f a n t a s t i s c h. Dat er een bios in zit waar ik aan kan geven dat de machine moet gaan piepen als een fan ermee kapt, briljant! Je kan veel meer klooien op een PC, moet je dan wel de tijd voor hebben en daar lol in hebben.

Printscreen indrukken om een screendump te maken, geweldig! Op de Mac is dat eerst een programma opstarten.... Spellen, breek me de bek niet open maar een PC is inderdaad veel beter om games te spelen om maar niet te spreken over de keuze aan spellen.

Er is een parodie op de switch campagne van Apple van een gamer die een Mac had gekocht. Spellen kopen op de mac is simpeler want er zijn bijna geen spellen. Spellen kopen voor de PC is een hel omdat er zoveel keuze is. Twee dagen voor ik dat filmpje zag stond ik voor een muur van PC games in de Gameshop en heb een uur titels staan kijken, werd gek van de keuze, wist niet wat te kopen en heb niks gekocht. Heb hard gelachen toen ik dit filmpje zag.

Dnetc is een ander verhaal, m'n dual 1000G4 was 4x sneller dan mijn 2.5GHz P4, ouch!

De keuze welke machine te kopen wordt bepaald door: wat je ermee gaat doen, wat de buurman heeft, wat ze op de zaak gebruiken, wat je gewend bent, en wat je het prettigst lijkt. Snelheid is vaak van ondergeschikt belang.

PC's zijn goedkoper, feit, maar met Mac's ben je minder tijd en dus geld kwijt aan onderhoud.

Ach, het heeft alle2 zo z'n voors en na's. Ik ben blij met mijn PC. Het liefst zou ik er OSX op draaien en toch de keuze aan spellen houden die me de PC deed kopen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ben het grotendeels met je eens.

En idd de P4 presteerd slecht met dnetc.
hier kan je zien hoe slecht :)
http://www.teamanandtech.com/speed.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Huigie, ik copy paste het hier op mijn Mac naar InDesign en print het uit voor hier op zaak >:)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heh, dit leg ik dus ook de hele tijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 15:55:
[...]

heh, dit leg ik dus ook de hele tijd uit.
waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, bevendien had ik het er met jou meer over dat Apple zo niet door kan blijven gaan omdat ze dan terrein gaan verliezen.
Ook had ik het met je over de performance verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op 20 augustus 2002 @ 14:30:
[...]
Grote pluspunt van de Mac is IMHO dat het bewijst dat je een professioneel, volwassen en productief computer kunt hebben dat ook nog eens simpel in gebruik is dat NIET MS OSsen gebruikt- sterker nog, het is met OS X een breekijzer voor de xNIX-en geworden
Juistum _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
dion_b schreef op 20 augustus 2002 @ 14:30:
Klopt Apple bewijst dat met OSX, wilt nog niet zeggen dat het beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ach, boeie die snelheid, snelheid is relatief. Het draait om productiviteit. Bewezen is dat je op de Mac productiever bent, heb geen zin om het artikel op te zoeken maar dat werd ooit geschreven door een onafhankelijk bureau.
Dat verschilt per persoon. Vastgeroesde MacOS gebruikers kunnen niet overweg met Windows. Ik was totaal a-productief onder MacOS Classic omdat er bijv. geen taakbalk is waardoor je desktop en grote onoverizchtelijke drijvende massa wordt en omdat het nogal vaak vastloopt. MacOS is wel simpel en gebruiksvriendelijk, maar ik vind het absoluut niet efficient werken. Een gebruiker die alle trucjes van Windows XP of 2000 door heeft kan daar veel sneller en efficiënter mee werken.
Ik verkoop/gebruik al jaaaaaren Mac's en heb sinds kort thuis een PC. Wat is merk is dat OSX er een stuk prettiger uitziet dan XP, met welk theme XP dan ook draait.
Wat ik zie zijn een stel enorme iconen die het nut van een investering in een 22" monitor ongedaan maken.
Mac/OSX bedienen is prettiger, simpel ding, apple-c zit dichter bij elkaar dan control-c evenzo voor apple-q en alt-f4.
Dan moet je een ander toetsenbord kopen. Apples zijn niet ergonomischer of efficiënter in gebruik. Het zeer handige en ergonomische muis scrollwieltje werd voor het eerst gebruikt op een pc. Hetzelfde geldt voor de extra functie- en scrollknoppen op het toetsenbord. Welk bedrijf bracht de totaal onbruikbare instant-RSI hockeypuck muis op de markt? Juist, Apple met de iMac. Wie bedacht het zeer slimme idee van een taakbalk? In ieder geval geen Apple. Microsoft heeft de laatste jaren veel verbetering geboekt op het gebied van de Windows interface en is tegenwoordig beter bezig dan Apple, die het vooral van uiterlijkheden moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ik heb er geen behoefte aan om te verzanden in een bodemloze discussie maar ik wil toch even reageren.
Dat verschilt per persoon.
Daar had je kunnen stoppen want hetzelfde geldt voor een verstokte Windows gebruiker. Als taakbalk voor MacOS9 is er al jaaaren GoMac van PoweronSoftware , ik vond de regelbalk die Apple gebruikt een onding wat altijd in de weg stond en te weinig functionaleit bood. Mijn machine liep amper vast en er stonden regelmatig 7 a 8 programma's tegelijk te draaien. Wederom zoals je zelf al aangeeft een kwestie van kennis van het OS waar je mee werkt.
Wat ik zie zijn een stel enorme iconen die het nut van een investering in een 22" monitor ongedaan maken.
Is wel heel erg kortzichtig Femme, net als in XP kan je in OSX de iconen naar eigen voorkeur groter en kleiner maken.
Dan moet je een ander toetsenbord kopen. Apples zijn niet ergonomischer
Ook op een ander toetsenbord is de afstand tussen de alt-q toetsen kleiner dan de afstand tussen de alt-f4 toetsen.
Apples zijn niet efficiënter in gebruik.
Deze bewering moet je onderbouwen anders valt het wat mij betreft in het "flame hoekje".
Hetzelfde geldt voor de extra functie- en scrollknoppen op het toetsenbord. Welk bedrijf bracht de totaal onbruikbare instant-RSI hockeypuck muis op de markt? Juist, Apple met de iMac. Wie bedacht het zeer slimme idee van een taakbalk? In ieder geval geen Apple. Microsoft heeft de laatste jaren veel verbetering geboekt op het gebied van de Windows interface en is tegenwoordig beter bezig dan Apple, die het vooral van uiterlijkheden moet hebben.
Hier ga ik niet eens op in want nu zit je op dit niveau ->
De Mac gebruikers moeten eens iig eens ophouden met beweren dat hun hardware superieur is, want daarmee maken ze zichzelf belachelijk bij mensen die wel over feitenkennis beschikken.
en ook hier geldt; het is maar net wat je gewend bent.

Muis wat inderdaad gewoon kut en leek ook meer ontwikkeld voor de oooh/aaah reactie dan voor de functionaliteit.

Wie wat als 1e ontwikkelde is in deze totaal niet relevant. Dat zal een gebruiker echt een worst wezen als ie voor de beslissing staat welke PC/OS hij/zij zal kopen

Wat betreft de Windows interface is het net "My first Windows", dat is mij persoonlijke mening en ik draai XP dan ook met het classic theme.

Ik had een iets genuanceerdere reactie verwacht van iemand van het management team. Je reactie zit toch over het geheel wat in de flame hoek, alsof je je aangevallen voelde...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Huigie schreef op 20 augustus 2002 @ 19:10:
Ik heb er geen behoefte aan om te verzanden in een bodemloze discussie maar ik wil toch even reageren.
Apple vs PC topic en geen bodemloze discussie... dream on ;)
[...]

Daar had je kunnen stoppen want hetzelfde geldt voor een verstokte Windows gebruiker. Als taakbalk voor MacOS9 is er al jaaaren GoMac van PoweronSoftware , ik vond de regelbalk die Apple gebruikt een onding wat altijd in de weg stond en te weinig functionaleit bood. Mijn machine liep amper vast en er stonden regelmatig 7 a 8 programma's tegelijk te draaien. Wederom zoals je zelf al aangeeft een kwestie van kennis van het OS waar je mee werkt.
Zoals Femme zegt, de gustibus non disputandum :)

Case in point- m'n huisgenote heeft op Sun/Unix bakken op de uni leren computeren (d'r pa is hoogleraar informatica), ze is helemaal geen nerd maar kan daar prima mee uit de voeten. Ze vindt zowel Win9x/XP als Apple OS9/X veel te ingewikkeld overkomen en was dolblij toen ik haar liet zien dat XP ook een command line kon hebben (en dat als ze de 'm' wegliet ze gewoon de mtools kon gebruiken :+ ). Alles wat visueel ingewikkelder is dan Windowmaker vindt ze niets.

Tja, dan moet je alleen maar concluderen dat het echt kwestie is van waar je mee grootgeworden bent. Denk hier aan die fameuze citaat van Umberto Eco dat Windows/Dos vs. Mac gewoon een religieuze kwestie is als katholicisme vs. protestantisme :z
[...]

Is wel heel erg kortzichtig Femme, net als in XP kan je in OSX de iconen naar eigen voorkeur groter en kleiner maken.
:O en in OS/2 en Linux kan dat ook 8)7
[...]

Ook op een ander toetsenbord is de afstand tussen de alt-q toetsen kleiner dan de afstand tussen de alt-f4 toetsen.
Uh, dus- de afstand Ctrl-Alt-Del kan ook behoorlijk zijn (zeker voor de 95% van PC gebruikers die niet doorhebben dat er ook rechter Ctrl en Alt zijn :z ) maar iedere Windows gebruiker, zeker uit de Win 9x periode weet ze feilloos te vinden :+

Als ik de Mac beter kende zou ik ook tig voorbeelden van combo's die op de PC onder Win makkelijker waren kunnen verzinnen (donaties van PowerMacs zeer welkom als mensen deze uitspraak willen ontkrachten B) )
[...]

Deze bewering moet je onderbouwen anders valt het wat mij betreft in het "flame hoekje".
Uh, hoezo flame om te zeggen dat het niet makkelijker is :?

De dogma dat Apple makkelijker is gaat alleen op als je op Apple hebt leren computeren. Ik leerde met OS/2 1.0 op PCs werken en vind nog steeds sommige dingen daar makkelijker mee gaan dan met zelfs de nieuwste Windows. Ja, geef een beginner een systeem met 1 muisknop en dat is makkelijker dan met 3 en een scrollwiel. Maar of dat ook bij langdurig gebruik zoveel beter is :?

Door te zeggen dat iedere bewering dat de Apple niet het makkelijkste systeem op aarde is een flame is, ben je IMHO wel ERG tendentieus bezig. Onderbouw het omgekeerde dan eens :7
[...]

Hier ga ik niet eens op in want nu zit je op dit niveau ->
Eh, ik ben de eerste die de pluspunten van de Mac gaat verdedigen, ik wil er een en ik erken dat de PC en vooral Windows jarenlang achterop gelopen heeft, maar die iMac muis behoort tot de grootste abominaties in de computerwereld. Tja, het ziet er schattig uit, maar daar houdt het echt op. In het verleden heb ik dat wel eens in een Mac vs. PC topic aangesneden en zelfs daar was het Mac respons dat 'echte' Macs een fatsoenlijke muis hadden en die iMac idd niet representatief was. Dus hoezo laag niveau om die muis als RSI-onding te bestempelen. Wederom, onderbouw het tegendeel dan...
[...]
en ook hier geldt; het is maar net wat je gewend bent.
Uh, zie sommige posts van Abbadon elders, hij heeft een dual-Athlon config en muv Dnet waar de G4 idd enorm in uitblinkt verslaat een Athlon of P4 systeem de G4 in alle 'Mac' applicaties als photoshop. Dit geen kritiek op de Mac als platform maar eerder op de G4 tov de AMD/Intel gevallen. De G4 schaalt gewoon niet en daar heeft de performance onder te lijden. Geen wonder dat Apple zit te spelen met het idee om toch x86 CPUs te gaan gebruiken, want Motorola/IBM kunnen momenteel gewoon niet meekomen.
Daar is geen gewenning aan- een Photoshop benchmark noem ik toch echt een eerlijke, representatieve en traditioneel pro-Apple gebiasde vergelijking.
Muis wat inderdaad gewoon kut en leek ook meer ontwikkeld voor de oooh/aaah reactie dan voor de functionaliteit.
Yup. Maarja, vanuit verkoopperspectief misschien wel een goede zet

* dion_b denkt aan alle ondingen die door marketing ingezet zijn en een succes zijn geweest :r
Wie wat als 1e ontwikkelde is in deze totaal niet relevant. Dat zal een gebruiker echt een worst wezen als ie voor de beslissing staat welke PC/OS hij/zij zal kopen
Xerox >:)

Gelijk heb je :)
Wat betreft de Windows interface is het net "My first Windows", dat is mij persoonlijke mening en ik draai XP dan ook met het classic theme.
Hehe, al die troep vliegt er idd zsm uit. Daar herken je de doorwinterde computergebruiker dan ook aan :)
Ik had een iets genuanceerdere reactie verwacht van iemand van het management team. Je reactie zit toch over het geheel wat in de flame hoek, alsof je je aangevallen voelde...
Um, wil niet veel zeggen, maar Femme heeft toch echt een hoop meer onderbouwd dan jij...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:59
Tja nu wordt het meer Windows XP vs. MacOS X. Tis logisch dat een Mac gebruiker MacOS makkelijker en beter vindt dan Windows XP, waarschijnlijk vind ik Windows XP beter dan MacOS. Das nogal een grote 'DUH!!!'.
Als je met plezier jaren met een Mac werkt zal je niet makkelijk overstappen na een pc. Maar dat Apple (en broeders) moet opschieten met de G5 is wel duidelijk.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
dion_b schreef op 20 augustus 2002 @ 20:14:
... de gustibus non disputandum :)

Woei :P, evenzo geldt Disgustibus non disputandem est (wat geloof ik het origineel is maar door de eeuwen heen verbasterd is tot De gustibus)
Uh, zie sommige posts van Abbadon elders, hij heeft een dual-Athlon config en muv Dnet waar de G4 idd enorm in uitblinkt verslaat een Athlon of P4 systeem de G4 in alle 'Mac' applicaties als photoshop...
Wil je geloven dat ik laatst in de Vobis was ( :X ) en de verkoper mij op het hart drukte dat die eMac die daar stond qua performance superieur was aan alle PC's op het gebied van design stuff? :+ Ik vroeg 'm of hij wel eens gehoord had van dual Athlon power, 2½ GHz P4's en breedbandige FSB's en zo... "Ehhh, ja maar een Apple crashed nooit, PC's geven altijd blauwe schermen" viel mij toen ten deel. Ik heb me angstig snel uit de voeten gemaakt.

Maar ik denk dat je de spijker prima op z'n kop slaat ( 8)7 ) met je verhaal :)

Ik ken trouwens een paar mensen die zich professioneel bezig houden met design, maar ze gebruiken allemaal een PC i.p.v. Mac. Eentje had een flink aantal jaren geleden voor een enorm bedrag geleend om een Mac te kunnen bekostigen incl. bijbehorende software want dat was destijds naast de rigueur echt sneller en prettiger werken. Echter, sinds een behoorlijke tijd werkt 'ie gewoon met een PC en hij is er niks niet minder creatief of langzamer door geworden (dat een apparaat überhaupt je creativiteit kan beïnvloeden gaat er bij mij niet in, maar dat ben ik dan).

Wel imo hebben Mac's altijd nog één ding duidelijk voor op PC's, da's niet de snelheid maar de looks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon schreef op 20 augustus 2002 @ 23:06:

[...]

Woei :P, evenzo geldt Disgustibus non disputandem est (wat geloof ik het origineel is maar door de eeuwen heen verbasterd is tot De gustibus)
Haha, de discussie vliegt in een andere (offtopic) richting los :)

Latijn, dat was 8 jaar geleden dat ik examen deed...

disgustibus non disputandem est lijkt me sterk- disputandem est is een gerundium, disputandum is een gerundivum en ik kan me totaal niet meer het verschil herinneren :z - wel heb je zeker gelijk met de est. die is er in de loop der eeuwen uit gemakzucht uitgelaten. Maar disgustibus zou raar lijken- '(over) wansmaak valt niet te twisten', terwijl de gustibus 'over smaak valt niet te twisten' zou zijn.

* dion_b vindt bijvoorbeeld de 'gewone' G4 white/grey behuizing stukken mooier dan die nieuwe tafellamp van een iMac B)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
offtopic:
Ja, volgens enkele filosofen was het ook 'wansmaak' en niet 'smaak'; als je over smaak twist heb je namelijk geen smaak ;) Plus de heren hadden het idee dat er diverse soorten 'smaak' bestaan en er is maar één 'wansmaak' waardoor er over wansmaak dus niet te twisten viel (en valt :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 20 augustus 2002 @ 20:14:
[...]

Um, wil niet veel zeggen, maar Femme heeft toch echt een hoop meer onderbouwd dan jij...
O jee, vriendjes?
vind ik niet echt een onderbouwing
Dan moet je een ander toetsenbord kopen. Apples zijn niet ergonomischer of efficiënter in gebruik.
is ook niet echt een onderbouwd statement
Het zeer handige en ergonomische muis scrollwieltje werd voor het eerst gebruikt op een pc.
Zo kennen we er ook nog wel een paar, waar werd de muis eerder gebruikt bv.

al met al slaat jou opmerking kant noch wal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hy ik heb zelf appel verkocht en ik blijf er bij dat win machienes beter zijn omdat er te wienig sofware voor mac is (word wel meer ) en de upgrade kosten hoog.
+ dat somige mensen een mac kopen die win nog nie eens snappen en dan een i mac denken te begrijpen rotom die heb je elke dag trug :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 10:57:
hy ik heb zelf appel verkocht en ik blijf er bij dat win machienes beter zijn omdat er te wienig sofware voor mac is (word wel meer ) en de upgrade kosten hoog.
+ dat somige mensen een mac kopen die win nog nie eens snappen en dan een i mac denken te begrijpen rotom die heb je elke dag trug :S
ZODAN!!!! welke taal is dit? Hier kan een aparte draad voor geopend worden met een prijsvraag:"wie vindt de meeste schrijffouten".

Mijn gok is 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 20 augustus 2002 @ 16:07:
[...]

waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, bevendien had ik het er met jou meer over dat Apple zo niet door kan blijven gaan omdat ze dan terrein gaan verliezen.
Ook had ik het met je over de performance verschillen.
Dat klopt dan toch ook. Ik zei dat Apple zeker dit terrein niet gaat verliezen, en zeker niet in de nabije toekomst. Mijn mening is dat ze eerder een groter terrein gaan winnen nu ze Logic(audio) overgenomen hebben en zaken doen met alias|wavefront.

--

In het huidige afzetgebied van Apple speelt performance niet de belangrijkste rol.
Laat ik nou eens in mijn omgeving gevraagd hebben (designers) wie er van hun in de toekomst bereid is op een PC te gaan werken. Laat er nou maar 1 bereid zijn geweest dit te doen.
Het gaat er nou eenmaal om met welk gereedschap je het liefst werkt.
vb. Er bestaan al jaren vulpennen die veel langer en scherper schrijven dan een kroontjespen, maar nog steeds worden deze volop verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Al met al komt het gewoon neer op een 'geloofsovertuiging' (maar dat is al wel erg lang bekend). Eigenlijk is dit forum (PMG) meer bedoeld voor de perceptibele eigenschappen als meetbare snelheid, performance e.d. en niet als strijdtoneel voor Mac en PC 'cenobieten'. Feit is dat een stevige PC sneller is dan een Mac, punt. Blijken deze eigenschappen niet dan wel minder relevant te zijn voor de Mac gebruiker dan zijn we snel uitgepraat en heeft een verdere discussie hier ook totaal geen zin (wat natuurlijk het hele 'megahertz mythe' verhaal in een ander daglicht plaatst >:) )

Overigens, relax met opmerkingen richting medeforumgebruikers die wat minder goed spellen dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 21 augustus 2002 @ 14:40:
Al met al komt het gewoon neer op een 'geloofsovertuiging' (maar dat is al wel erg lang bekend). Eigenlijk is dit forum (PMG) meer bedoeld voor de perceptibele eigenschappen als meetbare snelheid, performance e.d. en niet als strijdtoneel voor Mac en PC 'cenobieten'. Feit is dat een stevige PC sneller is dan een Mac, punt. Blijken deze eigenschappen niet dan wel minder relevant te zijn voor de Mac gebruiker dan zijn we snel uitgepraat en heeft een verdere discussie hier ook totaal geen zin (wat natuurlijk het hele 'megahertz mythe' verhaal in een ander daglicht plaatst >:) )
Daar ging het dus juist over, het duidelijk maken dat elk platform zijn voordelen en expertises heeft, ongeacht te muggesiften over gigahertz-jes
Overigens, relax met opmerkingen richting medeforumgebruikers die wat minder goed spellen dan jij.
Tuurlijk kerel, ik vond dattik toch vrij relaxed was. Een reactie is toch wel op zijn plaats als je amper kan begrijpen waar iemand zijn/haar punt over gaat.

---

dus conclusie is . . geen conclusie.

---

UNIX was not designed to stop you from doing stupid things, because that would
also stop you from doing clever things. -- Doug Gwyn (Slashdot fortune)

edit:
mega-byte veranderd in giga-hertz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Tuurlijk kerel, ik vond dattik toch vrij relaxed was. Een reactie is toch wel op zijn plaats als je amper kan begrijpen waar iemand zijn/haar punt over gaat.
Je kan zijn standpunt best begrijpen, iig ik wel. Als het jou niet lukt zegt dat dus meer over jezelf dan over die ander.

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op 21 augustus 2002 @ 15:21:
[...]
Je kan zijn standpunt best begrijpen, iig ik wel. Als het jou niet lukt zegt dat dus meer over jezelf dan over die ander.
*wijst naar woordje AMPER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
het blijft mooi, mac topics. 'tis net zoiets als topics over "Wat is het beste 3D progje?" Lightwave gebruikers kunnen MAX gebruikers niet luchten hehe, het gaat al-tijd fout. :)
Maar dit is erg "decent" tot nu toe.

Een huisgenootje van me deed haar ouwe mac laatst weg, en heeft een g4 gekocht. Ze doet vooral CAD en photoshop erop. Snelheids wise gezien was ze op een pc veel beter af, maar dat was natuurlijk heilschennis. Ik hoop dat de mac zijn speed weer hervind, voor de mac gebruikers, het blijven mooie dingen, met een goeie filosophie, en een fan-base als geen ander.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ff dat stukje van Eco gevonden:
"Insufficient consideration has been given to the new underground religious war which is modifying the modern world. It's an old idea of mine, but I find that whenever I tell people about it they immediately agree with me. "The fact is that the world is divided between users of the Macintosh computer and users of MS-DOS compatible computers. I am firmly of the opinion that the Macintosh is Catholic and that DOS is Protestant. Indeed, the Macintosh is counter-reformist and has been influenced by the 'ratio studiorum' of the Jesuits. It is cheerful, friendly, conciliatory, it tells the faithful how they must proceed step by step to reach--if not the Kingdom of Heaven--the moment in which their document is printed. It is catechistic: the essence of revelation is dealt with via simple formulae and sumptuous icons. Everyone has a right to salvation. "DOS is Protestant, or even Calvinistic. It allows free interpretation of scripture, demands difficult personal decisions, imposes a subtle hermeneutics upon the user, and takes for granted the idea that not all can reach salvation. To make the system work you need to interpret the program yourself: a long way from the baroque community of revellers, the user is closed within the loneliness of his own inner torment. "You may object that, with the passage to Windows, the DOS universe has come to resemble more closely the counter-reformist tolerance of the Macintosh. It's true: Windows represents an Anglican-style schism, big ceremonies in the cathedral, but there is always the possibility of a return to DOS to change things in accordance with bizarre decisions; when it comes down to it, you can decide to allow women and gays to be ministers if you want to.

"And machine code, which lies beneath both systems (or environments, if you prefer)? Ah, that is to do with the Old Testament, and is talmudic and cabalistic..."
:+

Voor de cultuurbarbaren onder ons, Umberto Eco is een notoir medievist en schreef o.a. Naam van de Roos :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ff andere leuke quote gevonden, van een grappige auteur:

If Microsoft made toasters...

Every time you bought a loaf of bread, you would have to buy a toaster. You wouldn't have to take the toaster, but you'd still have to pay for it anyway. Toaster'95 would weigh 15000 pounds (hence requiring a reinforced steel countertop), draw enough electricity to power a small city, take up 95% of the space in your kitchen, would claim to be the first toaster that lets you control how light or dark you want your toast to be, and would secretly interrogate your other appliances to find out who made them. Everyone would hate Microsoft toasters, but nonetheless would buy them since most of the good bread only works with their toasters.

If Apple made toasters...

It would do everything the Microsoft toaster does, but 5 years earlier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 14:16:
[...]
In het huidige afzetgebied van Apple speelt performance niet de belangrijkste rol.
Laat ik nou eens in mijn omgeving gevraagd hebben (designers) wie er van hun in de toekomst bereid is op een PC te gaan werken. Laat er nou maar 1 bereid zijn geweest dit te doen.
Het gaat er nou eenmaal om met welk gereedschap je het liefst werkt.
vb. Er bestaan al jaren vulpennen die veel langer en scherper schrijven dan een kroontjespen, maar nog steeds worden deze volop verkocht.
Stel ze de volgende vraag:

Zou jij, overstappen op een ander systeem als dat systeem even stabiel is, goedkoper is, evenveel mogelijkheden, en meer snelheid bied?

En niet van tevoren zeggen dat het over een pc zou gaan, elke mac gebruiker heeft bij voorbaat een afkeer tegen die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Da's toch een domme vraag dan, iedere Mac gebruiker zal op z'n klompen aanvoelen waar de vraagsteller heen wil met z'n vraag. :D

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dat is geen domme vraag, een domme vraag zou zijn:

Zou jij een pc willen die..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 21 augustus 2002 @ 18:32:
[...]
Stel ze de volgende vraag:
Zou jij, overstappen op een ander systeem als dat systeem even stabiel is, goedkoper is, evenveel mogelijkheden, en meer snelheid bied?
En niet van tevoren zeggen dat het over een pc zou gaan, elke mac gebruiker heeft bij voorbaat een afkeer tegen die dingen.
hmmm,
alsof het, zoals Huigje al zegt, niet duidelijk zijn waar dit opaankomt.
Maar laten we aannemen dat het even stabiel is (kan ongeveer gelijk liggen, mits je geen rare dingen doet),
goedkoper is (een PC is zeker goedkoper in de aanschafkosten, welke na 3 jaar goedkoper blijkt daargelaten),
meer snelheid (allicht heeft een PC meer Mhz en uiteindelijk op de meeste punten meer snelheid),
en evenveel mogelijkheden heeft(bennik het dus niet helemaal mee eens).
Klinkt heel aantrekkelijk, maar heb je wel eens een applicatie (photoshop, illustrator, director, flash) geopend op een Windows machine met meerdere schermen, en daarna op een Mac met meerdere schermen??

Zo ja, dan weet je waar ik over praat. Anders moet je maar eens van mij aannemen dat het op een Mac toch wel een heeeel stuk lekkerder werkt. Om over benaming van files nog maar te zwijgen.

Kijk, dit zijn dus de kleine dingetjes die het onmogelijk maken over te stappen van Mac naar PC zonder blijvende ergernissen. Zoals eerder gezegd 'alt-f4' zal bij een Macgebruiker altijd vraagtekens oproepen.

Van 'jullie'(PC gebruikers) kant begrijp ik het ook. Waarom willen 'ze'(Macgebruikers) niet aan een snelle bak met nieuwe heftige specs en een goeie videokaart etc.. Toch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 21 augustus 2002 @ 21:02:
Dat is geen domme vraag, een domme vraag zou zijn:

Zou jij een pc willen die..............
hehe :)

pssst, trouwens. pc=personal computer. Mac's zijn dit ook in principe. 8)7
Nog dommere vraag zou dus zijn,

Zou jij een WinTel machine willen die ............... (8>

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:56

boesOne

meuh

nu alles pais en vree lijkt wil ik best even een knuppel in het hoenderhok gooien.. >:)

Volgens mij is macOS9.x helemaal niet stabieler dan windows.. Hoevaak ik OS9.2 niet op zijn waffel heb zien gaan bij een vriend van me met een G4 en OS9.2.. djeez..
Zo erg zelfs dat ie niks meer deed, behalve vragen om de OS9 install CD.. :>
Wanneer kwam de laatste update voor OS9 uit ? 2000.. 2001 ? Je mag het dus best vergelijken met het NT/2000/XP platform..
XP draait nu hiero erg soepeltjes.. 98 deed dat niet en ging ook regelmatig plat.. ik wil best aannemen dat macOS9 stabieler draat dan win9x, maar stabieler dan de NTserie.. mwoaahhh.. neu..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• procyon
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 23:08:
[...]

goedkoper is (een PC is zeker goedkoper in de aanschafkosten, welke na 3 jaar goedkoper blijkt daargelaten)
Waarom zou je na die 3 jaar ineens meer betaald hebben voor de pc?
Je betaald nu $5000 voor de beste mac (zonder monitor), voor die prijs kan je een Dual Athlon XP 2000+ kopen met 4 15k SCSI schijven in RAID 0+1. en 4GB DDR geheugen. (heel erg ruim genomen dan he?)
meer snelheid (allicht heeft een PC meer Mhz en uiteindelijk op de meeste punten meer snelheid),
en evenveel mogelijkheden heeft(bennik het dus niet helemaal mee eens).
Noem dan eens iets was je wel op een mac kan doen en in geen geval op de pc.
Klinkt heel aantrekkelijk, maar heb je wel eens een applicatie (photoshop, illustrator, director, flash) geopend op een Windows machine met meerdere schermen, en daarna op een Mac met meerdere schermen??
Wat een onzin! :+
Dit is dus iets wat op de pc juist beter geregeld is en zeker vlotter gaat, ik kan het weten want ik heb met beide systemen gewerkt (dik een half jaar).
Het geheugenmanagement van windowsmachines is ook veel beter/efficienter, je moet bij de mac zelfs aangeven hoeveel geheugen een applicatie mag gebruiken 8)7
Bij de pc hoef je je daar geen zorgen over te maken omdat het os dat allemaal regelt, zoals het hoort.
Zo ja, dan weet je waar ik over praat. Anders moet je maar eens van mij aannemen dat het op een Mac toch wel een heeeel stuk lekkerder werkt. Om over benaming van files nog maar te zwijgen.
Ik neem niets zomaar aan, zeker niet als ik het tegenovergestelde ervaren heb.
Over de banamingen? Ik zou echt niet weten waar je het over hebt, vind je de extencies zo moeilijk ofzo?
Kijk, dit zijn dus de kleine dingetjes die het onmogelijk maken over te stappen van Mac naar PC zonder blijvende ergernissen. Zoals eerder gezegd 'alt-f4' zal bij een Macgebruiker altijd vraagtekens oproepen.
Blijvende ergernissen had ik toen ik op de macs moest werken, af en toe had je mijn collega's ook eens moeten horen :)
Alt-F4 roepen vraagtekens op bij een mac gebruiker net als dat "appeltje q" dat bij mij deed, (want mensen "leren"). Zo moeilijk is het niet hoor....
Van 'jullie'(PC gebruikers) kant begrijp ik het ook. Waarom willen 'ze'(Macgebruikers) niet aan een snelle bak met nieuwe heftige specs en een goeie videokaart etc.. Toch???
Neeh, ik begrijp wel dat jullie je aan dat concept vasthouden. En bovendien stopt Apple in hun top producten altijd wel goede videokaarten.
Er zijn gewoon twee dingen waar ik altijd discussies over heb met Mac aanhangers.
Het eerste is dat de meeste denken dat hun mac (nieuw of oud) verreweg superieur is aan welke pc dan ook.
Het tweede punt is dat ze denken dat Windows enz nog op dos loopt en dus buggy is... (was nog wel zo in de win 9x tijd.. maar sinds NT/2000/xp niet meer)

ps Ik las net dat Apple een Emmy Award voor Final Cut Pro gekregen heeft, vooral de prijs was een echte doorbraak ;)

• procyon
-boesOne- schreef op 22 augustus 2002 @ 00:14:
nu alles pais en vree lijkt wil ik best even een knuppel in het hoenderhok gooien.. >:)

Volgens mij is macOS9.x helemaal niet stabieler dan windows.. Hoevaak ik OS9.2 niet op zijn waffel heb zien gaan bij een vriend van me met een G4 en OS9.2.. djeez..
Wanneer kwam de laatste update voor OS9 uit ? 2000.. 2001 ? Je mag het dus best vergelijken met het NT/2000/XP platform..
XP draait nu hiero erg soepeltjes.. 98 deed dat niet en ging ook regelmatig plat.. ik wil best aannemen dat macOS9 stabieler draat dan win9x, maar stabieler dan de NTserie.. mwoaahhh.. neu..
Os9.2 gaat vaak op z'n bek, is ook niet echt nieuw, apple voorzag dat en ontwikkelde OSx (10) dat op een soort unix draait en dezelfde stabiliteit gegarandeerd als de NT windows versies. (het vervelende was alleen dat niets 100% compatibel was met OSx, niet backwards compatible).

zoals je kan zien op versiontracker.com zijn er heel erg veel programmas uit voor osx, voor photoshop moesten de appelaars wachten op versie 7 voor ze in osx konden werken. < lijkt me erg vervelend zulke "grappen".

Verwijderd

Topicstarter
-boesOne- schreef op 22 augustus 2002 @ 00:14:

Eind december 2001 kwam laatste release van OS 9 uit. Reden is verplaatsing prioriteit naar OSX. Verwachting is dat er in de toekomst nog een 9.5 uitkomt, maar dan vnl. om te functioneren als classig omgeving in X. Vreemd genoeg gaan deze machines hier niet zo vaak plat (geval van kennis denkik). het is niet zo dat ze nooit plat gaan, ik denk dat ze gemiddeld 1 a 2 keer per week een herstart nodig hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 22 augustus 2002 @ 01:10:
[...]

Waarom zou je na die 3 jaar ineens meer betaald hebben voor de pc?
Je betaald nu $5000 voor de beste mac (zonder monitor), voor die prijs kan je een Dual Athlon XP 2000+ kopen met 4 15k SCSI schijven in RAID 0+1. en 4GB DDR geheugen. (heel erg ruim genomen dan he?)
Ehm, kosten voor support en service. ook hiervan is een onafhankelijke studie gemaakt een tijd geleden. (http://maccentral.macworld.com/news/0206/13.deal.php)
$3200 voor de beste Mac. $5000 is een voorbeel van BTO van Apple.

[...]
Noem dan eens iets was je wel op een mac kan doen en in geen geval op de pc.
pffft

[...]
Wat een onzin! :+
Dit is dus iets wat op de pc juist beter geregeld is en zeker vlotter gaat, ik kan het weten want ik heb met beide systemen gewerkt (dik een half jaar).
Het geheugenmanagement van windowsmachines is ook veel beter/efficienter, je moet bij de mac zelfs aangeven hoeveel geheugen een applicatie mag gebruiken 8)7
Bij de pc hoef je je daar geen zorgen over te maken omdat het os dat allemaal regelt, zoals het hoort.
Lekker boeiend allemaal, aan de andere kant hoor ik altijd PC gebruikers zeggen dat ze het zo prettig vinden om alles zelf te kunnen 'tweaken'. Je hebt het trouwens nu ook over pre-OSX systemen, dus ook een beetje oude koeien uit de sloot halen.
En multiple monitors beter geregeld op windows? Kan je dat onderbouwen? Mijn ervaring is dat mensen die ik heb zien werken met multiple monitors onder (XP) alleen maar liepen te etteren omdat de applicaties in een window geopend worden en de paletten niet naar de andere monitor toekonden. (kan gebrek aan kennis zijn van gebruikers, maar dat boeit niet. Op een Mac werkt het gewoon altijd)
Ik neem niets zomaar aan, zeker niet als ik het tegenovergestelde ervaren heb.
Over de banamingen? Ik zou echt niet weten waar je het over hebt, vind je de extencies zo moeilijk ofzo?
probeer maar eens een /\|*?" of spaties in je benaming te gooien in Windows.

[...]
Blijvende ergernissen had ik toen ik op de macs moest werken, af en toe had je mijn collega's ook eens moeten horen :)
Alt-F4 roepen vraagtekens op bij een mac gebruiker net als dat "appeltje q" dat bij mij deed, (want mensen "leren"). Zo moeilijk is het niet hoor....
Tuurlijk is het niet moeilijk om te leren, ik heb alleen geen behoefte aan acrobatische toetsenbordcombinaties die duidelijk uit de jaren 80 stammen.
[...]
Neeh, ik begrijp wel dat jullie je aan dat concept vasthouden. En bovendien stopt Apple in hun top producten altijd wel goede videokaarten.
Er zijn gewoon twee dingen waar ik altijd discussies over heb met Mac aanhangers.
Het eerste is dat de meeste denken dat hun mac (nieuw of oud) verreweg superieur is aan welke pc dan ook.
Het tweede punt is dat ze denken dat Windows enz nog op dos loopt en dus buggy is... (was nog wel zo in de win 9x tijd.. maar sinds NT/2000/xp niet meer)
Mij zal je nooit horen zeggen dat Mac superieur is. Je bent nu gewoon bezig met reacties aan het uitlokken.
Volgens mij is in XP nog steeds ergens DOS te vinden (of heb ik dat verkeerd gehoord??)

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 22 augustus 2002 @ 01:15:
[...]

Os9.2 gaat vaak op z'n bek, is ook niet echt nieuw, apple voorzag dat en ontwikkelde OSx (10) dat op een soort unix draait en dezelfde stabiliteit gegarandeerd als de NT windows versies. (het vervelende was alleen dat niets 100% compatibel was met OSx, niet backwards compatible).
Apple voorzag dat? Ga je nou lekker nieuws lopen verzinnen? Apple is al jaren bezig met een opvolger van de OS8+ systemen. OSX is trouwens gebaseerd op FreeBSD.
Ik heb nergens kunnen lezen dat ze zelfde stabiliteit garanderen als NT systemen, URL graag.
Niet 100% compatible, lijkt me logisch als je de basis van je OS gaat veranderen. Is XP toch ook niet? En het alle de applicaties (althans van gerenomeerde softwareboeren) zijn carbonizen, waardoor ze ook op 9.x draaien.
zoals je kan zien op versiontracker.com zijn er heel erg veel programmas uit voor osx, voor photoshop moesten de appelaars wachten op versie 7 voor ze in osx konden werken. < lijkt me erg vervelend zulke "grappen".
20 maart kwam photoshop7 uit. En vanaf februari shipt Apple de nieuwe machines met OSX als default startup systeem. De periode daarvoor was alleen een overgangsperiode.
Niet echt grappen dus, trouwens het merendeel van de users werkt nog gewoon met 9.x systemen. OSX is nog steeds in ontwikkeling en de markt zal misschien met Jaguar wat meer inspringen op dit OS

• procyon
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 10:13:

Ehm, kosten voor support en service. ook hiervan is een onafhankelijke studie gemaakt een tijd geleden. (http://maccentral.macworld.com/news/0206/13.deal.php)
$3200 voor de beste Mac. $5000 is een voorbeel van BTO van Apple.
Support en service? pff... dream on, lekker objectieve bron heb je ook..
pffft
Beetje makkelijke he? Noem dan eens iets wat wel op de Mac kan en niet op de PC?
Lekker boeiend allemaal, aan de andere kant hoor ik altijd PC gebruikers zeggen dat ze het zo prettig vinden om alles zelf te kunnen 'tweaken'. Je hebt het trouwens nu ook over pre-OSX systemen, dus ook een beetje oude koeien uit de sloot halen.
Oude koeien uit de sloot halen? Dit relateerde aan de praktijk, aangezien jij een post later nog beweerd dat het meerendeel nog werkt met OS9 systemen.(pre osx) Dus over welke oude koeien heb je het hier?
Ps lullig dat apple geen ondersteuning meer geeft aan os9x systemen
En multiple monitors beter geregeld op windows? Kan je dat onderbouwen? Mijn ervaring is dat mensen die ik heb zien werken met multiple monitors onder (XP) alleen maar liepen te etteren omdat de applicaties in een window geopend worden en de paletten niet naar de andere monitor toekonden. (kan gebrek aan kennis zijn van gebruikers, maar dat boeit niet. Op een Mac werkt het gewoon altijd)
Sorry maar had je het over meerdere monitoren? Je had het andere eerst nog over meerdere schermen... (ik versta daar versters onder)
Ok heb je zelf ervaring met meerdere monitoren op pc, nee dacht ik al.
En natuurlijk zullen die Mac collega's dat ook niet hebben.
Ik snap dus niet dat je zoiets kan beweren.
Tuurlijk is het niet moeilijk om te leren, ik heb alleen geen behoefte aan acrobatische toetsenbordcombinaties die duidelijk uit de jaren 80 stammen.
Is dat Acrobatisch joor jou? mag je mij eens gaan uitleggen waarom "Appletje" + "Q" wel normaal is en "Alt" F4 niet.. kom op zeg, iedereen die een pen vast kan houden is hiertoe in staat, dit vind ik echt miereneukerij. sorry hoor pff....

ooh trouwens, uit welke jaar stamt "appeltje" Q dan? (niet dat het mij wat boeit hoor, jij begon erover)
Mij zal je nooit horen zeggen dat Mac superieur is. Je bent nu gewoon bezig met reacties aan het uitlokken.
Volgens mij is in XP nog steeds ergens DOS te vinden (of heb ik dat verkeerd gehoord??)
Ik heb niet gezegd dat ik die discussie met jou had, lees eens goed!
En inderdaad is er nog steeds een dos prompt te vinden voor de mensen die daar goed mee kunnen werken. dat heet "Backwards compatible" en is iets wat ze bij apple nog niet uitgevonden hebben.

PS: Er zit nog wel een command promt in XP (dos) maar het is er niet op GEBASEERD, het loopt dus niet op dos.
Apple voorzag dat? Ga je nou lekker nieuws lopen verzinnen? Apple is al jaren bezig met een opvolger van de OS8+ systemen. OSX is trouwens gebaseerd op FreeBSD.
Ik heb nergens kunnen lezen dat ze zelfde stabiliteit garanderen als NT systemen, URL graag.
Als je het nieuws gevolgd had weet je dat ik gelijk heb, het was van apple van groot balang dat OSX aan zou slaan (en goed zou gaan werken).
Want OS9x liep te ver achter op de NT systemen.
Niet 100% compatible, lijkt me logisch als je de basis van je OS gaat veranderen. Is XP toch ook niet? En het alle de applicaties (althans van gerenomeerde softwareboeren) zijn carbonizen, waardoor ze ook op 9.x draaien.
Xp is nog steeds gebaseerd op de NT kernel, er heeft nooit een Win versie bestaan die niet backwards compatibel is met de vorige versie.

Eigenlijk naait Apple hun klanten want ze zorgen ervoor dat je je software weer opnieuw moet kopen wil je het ook op OSX kunnen gebruiken. (photoshop E.d.)
20 maart kwam photoshop7 uit. En vanaf februari shipt Apple de nieuwe machines met OSX als default startup systeem. De periode daarvoor was alleen een overgangsperiode.
Niet echt grappen dus, trouwens het merendeel van de users werkt nog gewoon met 9.x systemen. OSX is nog steeds in ontwikkeling en de markt zal misschien met Jaguar wat meer inspringen op dit OS.
Jaguar is meer een hotfix voor het osx, een update omdat het nog vol zit met bugs..
Probeer maar eens een Fire schijf te mounten en te delen over het netwerk en probeer het de volgende dag nog eens.. hij staat er nu 2x in en de tweede kan je niet meer wegkrijgen. 8)7

Bovendien is osx langzamer dan os9x..

De periode daarvoor was alleen een overgangsperiode? Bij mij op mijn stage hadden we OSx al veel eerder dan wanneer, jamer was wel dat je er niets mee kon.. niets was compatible :)

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ik ga alvast wat emmers water met aarde mengen, willen we dikke modder of de wat dunnere....of gaan we voor de overrijpe tomaten? :D

Ieder z'n PC/OS, zo, klaar! ·

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 22 augustus 2002 @ 11:22:
[...]

Support en service? pff... dream on, lekker objectieve bron heb je ook..
hier pikkebaas: (http://www4.gartner.com/Init) inderdaad objectief

[...]
Oude koeien uit de sloot halen? Dit relateerde aan de praktijk, aangezien jij een post later nog beweerd dat het meerendeel nog werkt met OS9 systemen.(pre osx) Dus over welke oude koeien heb je het hier?
Ps lullig dat apple geen ondersteuning meer geeft aan os9x systemen
OS9 is al bijna een jaar niet meer geupdate, Apple heeft die euvel dus 'opgelost. Dan is het inderdaad oude koeien uit de sloot houden.
Merendeel van Pc gebruikers werkt ook nog met pre XP, jij haalt dit ook aan.
[...]
Sorry maar had je het over meerdere monitoren? Je had het andere eerst nog over meerdere schermen... (ik versta daar versters onder)
Ok heb je zelf ervaring met meerdere monitoren op pc, nee dacht ik al.
En natuurlijk zullen die Mac collega's dat ook niet hebben.
Ik snap dus niet dat je zoiets kan beweren.
Inderdaad misschien beetje onduidelijk, maar een (beeld)scherm is hier algemene term.
Yep, ik heb zelf ervaring met meerdere monitoren op een PC, hier hebben we zo'n config en we krijgen het niet voor elkaar.
En ik zit zelf achter Mac met 2 monitoren.

[...]
Is dat Acrobatisch joor jou? mag je mij eens gaan uitleggen waarom "Appletje" + "Q" wel normaal is en "Alt" F4 niet.. kom op zeg, iedereen die een pen vast kan houden is hiertoe in staat, dit vind ik echt miereneukerij. sorry hoor pff....

ooh trouwens, uit welke jaar stamt "appeltje" Q dan? (niet dat het mij wat boeit hoor, jij begon erover)
Ieder zijn visie
Ik heb niet gezegd dat ik die discussie met jou had, lees eens goed!
Beter hou je je grote mond dicht dwaas, als je goed leest zie je ook dat ik jou hier niet op aanval maar alleen mijn mening geef
En inderdaad is er nog steeds een dos prompt te vinden voor de mensen die daar goed mee kunnen werken. dat heet "Backwards compatible" en is iets wat ze bij apple nog niet uitgevonden hebben.
PS: Er zit nog wel een command promt in XP (dos) maar het is er niet op GEBASEERD, het loopt dus niet op dos.
Had ik het toch half goed :)
Als je het nieuws gevolgd had weet je dat ik gelijk heb, het was van apple van groot balang dat OSX aan zou slaan (en goed zou gaan werken).
Want OS9x liep te ver achter op de NT systemen.
Jongen, als er iemand het nieuws goed volgt mbt Apple ben ik het wel, ok. Het is voor Apple van evengroot belang dat OSX aanslaat als voor Microsoft dat XP aanslaat. Lijkt me ook logisch, het vergt een hoop investering om een nieuw OS te maken, beetje naar voor een bedrijf als het dan niet aanslaat

[...]
Xp is nog steeds gebaseerd op de NT kernel, er heeft nooit een Win versie bestaan die niet backwards compatibel is met de vorige versie.

Eigenlijk naait Apple hun klanten want ze zorgen ervoor dat je je software weer opnieuw moet kopen wil je het ook op OSX kunnen gebruiken. (photoshop E.d.)
Nieuwe software kopen moet je altijd al. Misschien niet als student, maar wel als bedrijf. Tuurlijk kan je half jaartje wachten nadat een nieuwe versie uitkomt met aanschaf, maar daarna moet je er toch echt aan.
[...]
Jaguar is meer een hotfix voor het osx, een update omdat het nog vol zit met bugs..
Probeer maar eens een Fire schijf te mounten en te delen over het netwerk en probeer het de volgende dag nog eens.. hij staat er nu 2x in en de tweede kan je niet meer wegkrijgen. 8)7

Bovendien is osx langzamer dan os9x..

De periode daarvoor was alleen een overgangsperiode? Bij mij op mijn stage hadden we OSx al veel eerder dan wanneer, jamer was wel dat je er niets mee kon.. niets was compatible :)
Vat ik niet, sorry. In een overgangsperiode kan je dus niet het product hebben? Volgens mij is dat niet wat overgangsperiode betekent.
Yep Jaguar is een hotfix, niet mee te werken dat OSX. Vol met bugs.

Het is goed met je en het ga je goed.

edit:
oude koeien veranderd

• procyon
Kon er niets vinden..
OS9 is al bijna een jaar niet meer geupdate, Apple heeft die euvel dus 'opgelost. Dan is het inderdaad oude koeien uit de sloot houden.
Waarom zou het opgelost zijn als het al een jaar niet meer geupdate is? Ik heb zelf gewerkt met de allerlaatste versie van OS9 en met OSX en met XP, blijf dan ook bij mijn standpunt.
Merendeel van Pc gebruikers werkt ook nog met pre XP, jij haalt dit ook aan.
Wat wou je daarmee zeggen?
Yep, ik heb zelf ervaring met meerdere monitoren op een PC, hier hebben we zo'n config en we krijgen het niet voor elkaar.
En ik zit zelf achter Mac met 2 monitoren.
Heeft die computer de zelfde grafische kaart? pas dan kan je en vergelijking maken tussen pc & mac.
Yep Jaguar is een hotfix, niet mee te werken dat OSX. Vol met bugs.

Het is goed met je en het ga je goed.
MacOS X lancering ondanks vele tekortkomingen.
Apple releast MacOS X 10.0.1 update
Apple released MacOS X 10.1 upgrade
Release MacOS X 10.2 'Jaguar' eerder dan verwacht

En apple is weer lekker bezig, weer een kostenpost nadat je een update hebt geinstalleerd, ik weet niet of ze dat er door krijgen maar dat ze het proberen is al :r

Mac-gebruikers protesteren tegen prijsbeleid Apple

• procyon
Procyon for life schreef op 22 augustus 2002 @ 01:15:
apple voorzag dat en ontwikkelde OSx (10) dat op een soort unix draait
Verwijderd schreef op 22 augustus 2002 @ 10:31:
OSX is trouwens gebaseerd op FreeBSD.
Nope, OsX is gebaseerd op BSD Unix. (een soort unix)
Procyon for life schreef op 21 augustus 2002 @ 18:32:
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 23:08:
En evenveel mogelijkheden bied, bennik het dus niet helemaal mee eens
Je was het er niet helemaal mee eens, heb je ondertussen al wat kunnen verzinnen dat de pc niet kan en op de mac wel mogelijk is?

Verwijderd

Topicstarter
is het bureau dat het onderzoek gedaan heeft. Ik neem niet aan dat ze alle onderzoeken publiceren op hun eigen site
Waarom zou het opgelost zijn als het al een jaar niet meer geupdate is? Ik heb zelf gewerkt met de allerlaatste versie van OS9 en met OSX en met XP, blijf dan ook bij mijn standpunt.
Misschien beetje misse formulering van mijn kant. ik bedoel dat aan OS9 geen aandacht meer gegeven is sinds een jaar, en dit bij OSX niet van toepassing is. Het probleem, zoals jij het noemt, is dus opgelost.
Heeft die computer de zelfde grafische kaart? pas dan kan je en vergelijking maken tussen pc & mac.
Hmm, kaart heeft er allicht iets mee te maken. Maar met 2 kaarten in een machine doet het mac het direct, en met een PC lopen ze al maanden te klooien om het goed voor elkaar te krijgen.
MacOS X lancering ondanks vele tekortkomingen.
Apple releast MacOS X 10.0.1 update
Apple released MacOS X 10.1 upgrade
Release MacOS X 10.2 'Jaguar' eerder dan verwacht
En apple is weer lekker bezig, weer een kostenpost nadat je een update hebt geinstalleerd, ik weet niet of ze dat er door krijgen maar dat ze het proberen is al :r
Ach, wie doet dat niet. Tuurlijk is het niet leuk dat het gebeurd, maar om dit nou aan te snijden op een manier of alleen Apple dat doet is een beetje flauw.
En wat bedoel je met al die mooie twiekers urls? Moet ik er nu ook 5 gaan zoeken over microsoft, of AMD, of Intel of of of.....

• procyon

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 22 augustus 2002 @ 19:43:
Nope, OsX is gebaseerd op BSD Unix. (een soort unix)
http://www.apple.com/macosx/jaguar/unix.html
Eigenlijk komtie van Mach3 af, welke op zijn beurt weer een afstammeling is van BSD 4.2
En Darwin is weer een gevolg van NEXTSTEP en OPENSTEP, daarna Rhapsody
Deze twee tesamen maken OSX. Ontwikkeling is dus eigenlijk al gaande vanaf september 1997
Je was het er niet helemaal mee eens, heb je ondertussen al wat kunnen verzinnen dat de pc niet kan en op de mac wel mogelijk is?
Ach, een serieus antwoord is niet echt te geven. Laat ik het houden dat ik op een Mac productiever ben dan op een PC, en met mij een hele garde van creatieven. En een inkoppertje, FCP draaien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en hier een andere url
http://www.nytimes.com/20...logy/circuits/22STAT.html

Hier een paar paar quotes, want je moet lid worden om te kunnen lezen:
Many Mac fans weren't so sure they even wanted to touch it. Yes, Mac OS X is virtually crashproof. (In fact, one command tells you, in months, days and hours, how long your Mac has gone without having to be restarted -- a statistic that early adopters eagerly compared online.) But there was a price for this stability: a long list of beloved Mac OS 9 features had been moved around, stripped down or eliminated in Mac OS X, and the new system wasn't nearly as fast as Mac OS 9.
Apple also endowed 10.2 with some impressive Windows compatibility features. For example, Macs and Windows PC's on the same network now "see" each other's icons automatically. It's an unexpected breeze to copy files back and forth, open documents on each other's machines, and so on -- no technical prowess required.
Version 10.2 also introduces Rendezvous, a behind-the-scenes networking technology that will someday permit computers, printers, palmtops and other gizmos to find and communicate with one another instantly, with no setup or configuring whatsoever.
Apple, long a victim of idea theft by Microsoft, saw no reason not to borrow (and improve on) a few good ideas from Windows XP, too. Text in every program exhibits the fine, smooth edges of magazine type, rather than appearing composed of individual tiny pixels. You can now view file names to the right of their icons, rather than underneath, in effect creating multiple columns of files in each window.
Jaguar isn't perfect. The online help is abysmal, a few minor bugs remain, and Mac loyalists who already paid $129 for Mac OS X 10.0 or 10.1 may resent having to pay another $129 to stay current. Even so, Mac OS X 10.2 is the best-looking, least-intrusive and most thoughtfully designed operating system walking the earth today. No, you don't want to lick it. But you're delighted that you installed it -- and for a hunk of software in this day and age, even that's quite an achievement.
Puur ter informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
osx is zeker mooi, ze zeggen dit:

Mac OS X 10.2 is the best-looking, least-intrusive and most thoughtfully designed operating system walking the earth today, Geweldig zou je zeggen.

Maar ook weer dit:

But there was a price for this stability: a long list of beloved Mac OS 9 features had been moved around, stripped down or eliminated in Mac OS X, and the new system wasn't nearly as fast as Mac OS 9.

Ik denk wel dat OsX uiteindelijk sneller zal zijn dan Os9x omdat het stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 23 augustus 2002 @ 11:50:
Ik denk wel dat OsX uiteindelijk sneller zal zijn dan Os9x omdat het stabieler is.
It's generally as fast as Mac OS 9 was, and often faster. Staat in zelfde artikel. En klopt ook zeker wel. Ik draai nu al enkele weken 10.2 op diverse machines en het loopt zeker weer een stukje sneller dan 10.1, er wordt een nog grotere speedbump verwacht met build 6c121.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

desmodus dixit:(kan gebrek aan kennis zijn van gebruikers, maar dat boeit niet. Op een Mac werkt het gewoon altijd)
om enkele posts later op te merken:
desmodus dixit:Vreemd genoeg gaan deze machines hier niet zo vaak plat (geval van kennis denk ik).
:/
desmodus dixit:probeer maar eens een /\|*?" of spaties in je benaming te gooien in Windows.
Zijn dat dan tekens die jij vaak hanteert bij de naamgeving van bestanden? Ik denk dat de meeste windows gebruikers wel kunnen leven met deze gruwelijke limitering van het operating system (spatie is overigens wel toegestaan in de NT reeks, underscores ipv spaties zien er toegegeven erg lelijk uit).
Nee, XP is gebaseerd op NT, waarvan de kernel "from scratch" ontworpen is om enkele limitaties, die de DOS-gebaseerde kernel het OS oplag, te elimineren.

Desmodus:Het valt me verder op dat de meeste van jouw [desmodus'] argumenten gericht zijn de "oudere" windows, dwz. uit de 9x serie. Deze serie is gezien de enorme vooruitgang die MS heeft geboekt op het architecturele vlak binnen de NT serie niet typisch representatief voor de huige productlijn.

[no offense] Tenslotte zou ik je ook vriendelijk willen verzoeken je minder hypocriet op te stellen; je zegt continu dat mensen hun stellingen dienen te onderbouwen, doe dat dan zelf ook. Bijvoorbeeld:
desmodus dixit:Zo ja, dan weet je waar ik over praat. Anders moet je maar eens van mij aannemen dat het op een Mac toch wel een heeeel stuk lekkerder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Clericus clericum non decimat, cum insantientibus furere necesse est. 8)7

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huigie schreef op 23 augustus 2002 @ 16:14:
Clericus clericum non decimat, cum insantientibus furere necesse est. 8)7
:D
offtopic:
Quot homines, tot sententiae 8)7
Zullen we de rest van de thread maar gewoon vervolgen in een dode taal? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 15:35:

Zijn dat dan tekens die jij vaak hanteert bij de naamgeving van bestanden? Ik denk dat de meeste windows gebruikers wel kunnen leven met deze gruwelijke limitering van het operating system (spatie is overigens wel toegestaan in de NT reeks, underscores ipv spaties zien er toegegeven erg lelijk uit).
Yep, filenames met een * en / komen hier vrij vaak voor.
vb. beamer/projectie pres.doc
etc.
Nee, XP is gebaseerd op NT, waarvan de kernel "from scratch" ontworpen is om enkele limitaties, die de DOS-gebaseerde kernel het OS oplag, te elimineren.
yep, was mijn fout, Had Procyon reeds opgehelderd voor mij
Desmodus:Het valt me verder op dat de meeste van jouw [desmodus'] argumenten gericht zijn de "oudere" windows, dwz. uit de 9x serie. Deze serie is gezien de enorme vooruitgang die MS heeft geboekt op het architecturele vlak binnen de NT serie niet typisch representatief voor de huige productlijn.
ach, OS8 en 9 werd hier ook vaak aangehaald. Toegegeven dan OS9 niet zo oud is als 98. Tevens doel ik ook op 2000
[no offense] Tenslotte zou ik je ook vriendelijk willen verzoeken je minder hypocriet op te stellen; je zegt continu dat mensen hun stellingen dienen te onderbouwen, doe dat dan zelf ook. Bijvoorbeeld:
[no offense taken] Maar ik heb zelden aangedrongen op onderbouwing van stellingen in deze draad, enige vragen tot onderbouwing zijn gericht aan dion_b over zijn imo onredelijke commentaat op een post.
Procyon wroteHoe bedoel je?

De MAC was sneller als de PC, tegenwoordig is dat omgekeerd.
dion_b wroteUm, wil niet veel zeggen, maar Femme heeft toch echt een hoop meer onderbouwd dan jij...
Procyon wroteNoem dan eens iets was je wel op een mac kan doen en in geen geval op de pc.
Ik kan me niets herinneren in deze draad wat niet door mij onderbouwd is. pls. wijs me erop en ik onderbouw ze alsnog. Kan vast wel rustig halfuurtje vinden dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Bella gerant alii, hos omnes amicos habere operosum est. Vox populi vox dei. _/-\o_

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 14:02:
It's generally as fast as Mac OS 9 was, and often faster. Staat in zelfde artikel. En klopt ook zeker wel. Ik draai nu al enkele weken 10.2 op diverse machines en het loopt zeker weer een stukje sneller dan 10.1, er wordt een nog grotere speedbump verwacht met build 6c121.
Dat kan natuurlijk niet, of ik zou gelijk gaan twijfelen aan de schrijven als hij in hetzelfde artikel nog dit beweerd:
But there was a price for this stability: a long list of beloved Mac OS 9 features had been moved around, stripped down or eliminated in Mac OS X, and the new system wasn't nearly as fast as Mac OS 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 23 augustus 2002 @ 19:27:
Dat kan natuurlijk niet, of ik zou gelijk gaan twijfelen aan de schrijven als hij in hetzelfde artikel nog dit beweerd:
even voor alle duidelijkheid
It's generally as fast as Mac OS 9 was, and often faster
It's = It is
>dit op zijn beurt is tegenwoordige tijd<
wasn't nearly as fast as Mac OS 9
>dit is op zijn beurt weer verleden tijd<

Even voor alle duidelijkheid, zodat iedereen het zeker begrijpt.

De schrijver heeft het over vorige builds van OSX als hij in de verleden tijd schrijft, en over de huidige build (6c115) als hij over de tegenwoordige tijd schrijft.

Dus klopt het imo wel

edit:
typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
post het hele artikel anders ff... je kan dat nl wel zeggen maar ik wil het ook ff zien..
eigenwijs he? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Procyon for life schreef op 23 augustus 2002 @ 20:06:
post het hele artikel anders ff... je kan dat nl wel zeggen maar ik wil het ook ff zien..
eigenwijs he? :)
Yep, maar hier istie. NYT van gister trouwens.
Misschien een advies, maar probeer iets aan te nemen als mensen met stukken uit artikel posten.
Weinig mensen zullen stukken uit artikelen herschrijven om een punt te maken _/-\o_

Maar misschien wil je het gewoon uit interesse lezen. :)

WHEN Apple unveiled its Mac OS X operating system a couple of years ago, the company's chief executive, Steven P. Jobs, explained that it offered two important benefits. First, Mac OS X (pronounced "ten") rests on a superstable, industrial-strength foundation called Unix. Second, Mac OS X is so beautiful, "you just want to lick it."

Many Mac fans weren't so sure they even wanted to touch it. Yes, Mac OS X is virtually crashproof. (In fact, one command tells you, in months, days and hours, how long your Mac has gone without having to be restarted -- a statistic that early adopters eagerly compared online.) But there was a price for this stability: a long list of beloved Mac OS 9 features had been moved around, stripped down or eliminated in Mac OS X, and the new system wasn't nearly as fast as Mac OS 9.

By way of reassurance, Apple kept repeating that Mac OS X was a clean slate, a thrilling new canvas for software artists. Just wait, went the refrain, the best is yet to come.

This Saturday, Apple will release a new version that emphatically proves its point: Mac OS X version 10.2, nicknamed Jaguar. (The price is $129, or free with new computers. If you bought Mac OS X after July 17, the upgrade is $20.) Don't be fooled by the small increase in the version number. This is a polished, innovative and -- if such a term can be applied to something as nerdy as an operating system -- exciting upgrade.

Apple says that Jaguar has more than 150 new features, including a few returning favorites from Mac OS 9. But especially for people with older Macs, speed is the only one they really care about, and Mac OS X has it in spades. It's generally as fast as Mac OS 9 was, and often faster.

Among the 149 remaining features, Sherlock 3 is one of the most useful. It's a minibrowser designed to summon specific kinds of useful Web information, like local movie times, stock prices, businesses (that is, a national Yellow Pages), language translations, airline schedules. Each set of search results comes dressed up with multimedia goodies: the trailers of the movies you look up, maps and driving directions for the businesses, flight-progress maps.

Of course, anyone with a little patience can turn up this kind of information using an ordinary Web browser. But Sherlock's highly targeted approach eliminates the hunting around, the waiting and, by the way, the ads.

Apple also endowed 10.2 with some impressive Windows compatibility features. For example, Macs and Windows PC's on the same network now "see" each other's icons automatically. It's an unexpected breeze to copy files back and forth, open documents on each other's machines, and so on -- no technical prowess required.

This kind of interspecies computer communication used to require $150 worth of add-on software. Having it built right in represents a giant step toward the end of the Mac-Windows cold war. (At least it does from a technological standpoint. The cocktail party clashes of Mac and Windows devotees will probably go on forever.)

Plenty of other big-ticket features appear in 10.2: iChat, an instant-messaging program that's compatible with AOL Instant Messenger; a surprisingly effective junk-mail filter in Apple's Mail program; a new "clean install" option that lets you reinstall Mac OS X without having to erase the hard drive; a convenient Search bar at the top of every window; desktop backdrop photos that can change at regular intervals, smoothly fading from one to the next; a calculator that offers not only scientific functions but also unit conversions and even up-to-the-minute currency conversions. Version 10.2 also introduces Rendezvous, a behind-the-scenes networking technology that will someday permit computers, printers, palmtops and other gizmos to find and communicate with one another instantly, with no setup or configuring whatsoever.

But if you're the kind of person who gets satisfaction from, say, the hushed thump of a Lexus car door closing, it's the little things in Jaguar, the grace notes, that may mean the most in everyday work. For example, you not only get keyboard shortcuts for every important folder on your machine, but they're all consistent and easy to remember: it's always Shift-Command plus A for the Applications folder, F for Favorites, H for your Home folder, and so on.

Mac OS 9's "spring loaded" folder feature is back, too. It lets you move any icon into a folder inside a folder inside a folder, all with a single dragging motion. As long as you keep the mouse button pressed, folder icons spring open as your cursor touches them. Finally, when you release the mouse, they all close neatly shut behind you. You can't help wishing that FedEx packages, dresser drawers and attic boxes worked the same way.

Apple, long a victim of idea theft by Microsoft, saw no reason not to borrow (and improve on) a few good ideas from Windows XP, too. Text in every program exhibits the fine, smooth edges of magazine type, rather than appearing composed of individual tiny pixels. You can now view file names to the right of their icons, rather than underneath, in effect creating multiple columns of files in each window. Beneath each icon name, 10.2 can add a bonus information line of blue text that shows you the dimensions of a picture, the duration of a movie or sound, or how many files are inside a folder. This sweet engineering gesture saves you the trouble of opening the file or folder to find out what's inside.

So what's the bottom line? If you're among the 23 million Mac fans who have been watching the skies for a sign that it's safe to upgrade to X, version 10.2 is it. Most of the big-name programs are now available in OS X versions (Microsoft Office, America Online, Photoshop, Quicken), most of the kinks have been worked out, and there's no longer a speed penalty.

If you're a Windows person -- the target of Apple's switch campaign -- you may not be so easily seduced. Yes, Mac OS X is fast, fluid and light-years better working with pictures, movies and music. But PC's are still cheaper than Macs (at least in desktop models), and software titles are more plentiful. In hard economic times, some people are sure to find those points more persuasive than elegance, beauty and logical design.

On the other hand, Apple could afford to point out a few larger issues that rarely come up in the Mac-Windows debate. For example, while viruses are an expensive, exasperating fact of life in Windows, not a single one yet affects Mac OS X (knock on silicon).

Furthermore, Apple is not Microsoft -- that's the understatement of the year -- and isn't nearly so Big Brotherish. There's no 25-digit serial number to type into a new Mac before you can use it, as on a new PC. Mac OS X imposes no copy protection, no Windows XP-style activation process and no risk of being locked out of your own PC if you upgrade too many of its components. Nor does Mac OS X ever interrupt you with little balloons that nag you to sign up for Passport, .NET or some other Microsoft database. Mac people rarely feel like they're living in the persistent, lurking shadow of a software company.

Jaguar isn't perfect. The online help is abysmal, a few minor bugs remain, and Mac loyalists who already paid $129 for Mac OS X 10.0 or 10.1 may resent having to pay another $129 to stay current. Even so, Mac OS X 10.2 is the best-looking, least-intrusive and most thoughtfully designed operating system walking the earth today. No, you don't want to lick it. But you're delighted that you installed it -- and for a hunk of software in this day and age, even that's quite an achievement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

LoL, ik snap nou echt niet waar jullie zo moeilijk over doen, draai gewoon een Appel of een PC als je dat zelf fijner vindt. En trouwens wel beetje in verkeerde forum geplaatst :) (processors, mobos, geheugen??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 15:25

RVW

Kijk, deze discussie kan echt nog tot het eind der tijden doorgaan, want er blijven gewoon hele goede argumenten om een PC danwel een Mac te gebruiken. Ik denk niet dat alle Macintosh gebruikers opeens hun Mac weg doen of dat alle PC gebruikers hun PC bij het grof vuil zetten omdat ze opeens het licht hebben gezien en een Windows/MacOS bak willen.

Feit is wel dat een hele grote groep mensen niks anders dan een Mac wil, en dat ze bereid zijn om daar wat meer voor te betalen (niet zo heel veel meer als je het vergelijkt met Dell of HP). Zijn die mensen gestoord? Misschien, maar niet veel gestoorder dan mensen die bijvoorbeeld alleen nog maar Linux draaien, of die alleen maar 1 bepaald automerk rijden. Het gaat grotendeels om emotie, brand loyalty en de exclusiviteit van een Mac, niet om hoeveel seconden het duurt om een bewerking uit te voeren of hoeveel bandbreedte een processorbus heeft.

Het doodverklaren van Apple begon al in 1976, en tot nu toe bestaat Apple nog, en feit is dat Apple 1 van de meest innovatieve bedrijven in de computerbranche blijft. Momenteel is Apple (qua verkopen) iets groter dan Acer, maar herinner jij je de laatste keer dat er een hele hype ontstond over een product van Acer, of dat er hele discussies waren over de CEO van Acer? Of weet je wanneer AcerWorld weer begint in New York, en heb je AcerRumors.com al gecheckt? Mensen die een Mac kopen, kopen een Mac omdat ze het merk willen, niet omdat ze zoveel megahertz of een ander technisch aspect zo zien zitten.

Ik ben van mening dat je vrijwel alles wat je op een Mac kunt doen, ook op een PC kunt doen, maar dat maakt een PC nog niet een vervanging van een Mac.

De achterstand die Apple heeft opgelopen in de processorrace kun je Apple nauwelijks aanrekenen, dat is meer de schuld van Motorola.

Mac OS X is iets trager dan OS 9, maar dat komt voornamelijk door alle eyecandy, onder Aqua is het gewoon een BSD variant. Apple is momenteel ook de grootste leverancier van Unix systemen: Apple biedt een OS met de gebruikervriendelijkheid van het Mac OS met de stabiliteit van Unix, een ijzersterke combinatie. Dat Femme bij zijn opleiding gammele Mac OS 9 systemen tegenkwam is nauwelijks een argument tegen Apple te noemen: immers, zowel Mac als Windows systemen die niet onderhouden worden en dagelijks door tientallen studenten worden mishandeld, gaan er niet echt stabieler op worden. Gammele OS 9 machines duiden eerder op luie systeembeheerders dan op slechte computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
OS'en, toetscombinaties (tjeez, wat een mierenneukerij zeg om zulke kleinigheden er bij te slepen :/ ) zijn in de PMG context niet interessant, wat wel interessant is is dit: nieuws: Benchmarks nieuwe dual processor Power Macs Ondanks de nieuwe geheugencontroller, de snellere FSB en het PC2700 geheugen zijn de nieuwste dual G4's geen f#ck sneller dan de oude. Dát vind ik tamelijk sneu :/ (met name omdat ze er wél impliciet mee schermen). Betreurenswaardige ontwikkeling imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pc is veel sterker dan een MAC
een dual processor mac verslaat niet eens een mid range single pc systeem!
en met Photoshop is de Pc veel sneller!!
accestime enzo is veel korter dus minder laden
en met 2/3D ook
de snelste intel loopt al op 2,8 giga!!!@zit je al dik over de 3 giga
en Amd al op Xp2600+ 2133mhz!!2,8 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het is wel weer grappig zo'n discussie.. snel even doorheen gehaald en vakt me op dat er schijnbaar weinig mensen zijn die weleens op een seminair van Apple zijn geweest, dan weet je namelijk precies hoe het komt dat Apple zo'n vaste kliek mensen om zich heen heeft. En verklaart ook de aversie tegen PC gebruikers, niet vanwege welke technische verschillen dan ook, maar via wat quicktime-filmpjes die vertoont worden.

Nu hebben bedrijven in een underdog positie net als bv kleinere mensen over het algemeen een grotere bek. Maar menig Apple gebruiker mag zich toch achter de oren krabben als ze zien dat wat ooit uniek was, Nubus, SCSI etc nu allemaal vervangen is. Dat je nog wel 100 Euro meer kan betalen voor een so-called MAC-HD of MAC-MEM, of een MAC-videokaart, maar dat het inprincipe 1 pot nat is. Hoewel gebleken is dat MAC-gebruikers slimmer zijn (volvo-rijders zijn gemiddeld ook slimmer dan opel astra rijders, is geen onderzoek voor nodig), trappen er legio mensen in. Gebrek aan gefundeerde kennis als oorzaak.

Het enige wat rest is Apple die besluit over te gaan op een processor van Intel/AMD en alleen het geslaagde omhulsel maakt de Mac nog onderscheidend. Het karakter zijn ze kwijt. Betekend dat zo'n discussie in deze tijd ook achterhaald is.

Wat betreft de fonts, Adobe is gelukkig hadr op weg met hun OpenType lettertypes en dan kunnen we dat laatste probleem voor mac-afhankelijke-drukkertjes en lithograven ook uit de wereld helpen.

Wat betreft mijn achtergrond. Ben fulltime 7 jaar werkzaam waarvan 5 jaar dagelijks 8 uur achter de Mac wat nu ook zo nu en dan nog gebeurd. En ben verder bezoeker geweest van menig seminair op zowel Windows als Apple front.

Laatste vraag, wanneer kan ik nou eindelijk op een Mac iets doen in photoshop en mijn wachtijd vullen met het verder werken in Quark.. ze hebben nog wat te leren. Tijd dat die oogkleppen verdwijnen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RVW schreef op 23 augustus 2002 @ 20:49:Kijk, deze discussie kan ..... dan op slechte computers.
Joeghee, eindelijk iemand die het globaal begrijpt
RVW schreef op 23 augustus 2002 @ 20:49:
Mensen die een Mac kopen, kopen een Mac omdat ze het merk willen, niet omdat ze zoveel megahertz of een ander technisch aspect zo zien zitten.
Alleen ben ik het hier niet echt mee eens. Veel mensen kopen een Mac niet alleen om het merk (imo de meesten niet) maar wel degelijk om de mogelijkheden op bepaalde gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 22:39:
Pc is veel sterker dan een MAC
een dual processor mac verslaat niet eens een mid range single pc systeem!
en met Photoshop is de Pc veel sneller!!
accestime enzo is veel korter dus minder laden
en met 2/3D ook
de snelste intel loopt al op 2,8 giga!!!@zit je al dik over de 3 giga
en Amd al op Xp2600+ 2133mhz!!2,8 !
kikke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nu hebben bedrijven in een underdog positie net als bv kleinere mensen over het algemeen een grotere bek. Maar menig Apple gebruiker mag zich toch achter de oren krabben als ze zien dat wat ooit uniek was, Nubus, SCSI etc nu allemaal vervangen is. Dat je nog wel 100 Euro meer kan betalen voor een so-called MAC-HD of MAC-MEM, of een MAC-videokaart, maar dat het inprincipe 1 pot nat is. Hoewel gebleken is dat MAC-gebruikers slimmer zijn (volvo-rijders zijn gemiddeld ook slimmer dan opel astra rijders, is geen onderzoek voor nodig), trappen er legio mensen in. Gebrek aan gefundeerde kennis als oorzaak.

Het enige wat rest is Apple die besluit over te gaan op een processor van Intel/AMD en alleen het geslaagde omhulsel maakt de Mac nog onderscheidend. Het karakter zijn ze kwijt. Betekend dat zo'n discussie in deze tijd ook achterhaald is.
Idd. In het verleden konden Mac gebruikers nog beweren dat hun Macs superieur waren omdat er bijv. SCSI in zat, maar tegenwoordig is een Mac gewoon een pc met een ander soort processor en een mooie behuizing. Er zitten dingetjes in die niet standaard op elke pc zijn te vinden, zoals 64-bit PCI en FireWire, maar dat is voor hetzelfde geld makkelijk in een pc configuratie te realiseren. De belangrijkste onderscheidende feature die resteert is het besturingssysteem.

Apple = mooie kast + trage CPU + MacOS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 23 augustus 2002 @ 23:11:
Het is wel weer grappig zo'n discussie.. snel even doorheen gehaald en vakt me op dat er schijnbaar weinig mensen zijn die weleens op een seminair van Apple zijn geweest, dan weet je namelijk precies hoe het komt dat Apple zo'n vaste kliek mensen om zich heen heeft. En verklaart ook de aversie tegen PC gebruikers, niet vanwege welke technische verschillen dan ook, maar via wat quicktime-filmpjes die vertoont worden.
Waar heb je het over? Iedere Mac gebruiker die enthousiast over zijn product is is naar een seminar geweest? Wat voor filmpjes? Ooooo Ik snap het al, die mensen worder ge-brainwashed daar, hmmmm. Misschien iets te vaak naar X-files gekeken? Oh, hier heb je misschien zo'n QUICKTIME filmpke
http://www.maniahill.com/funny/ballmer.mpg
Nu hebben bedrijven in een underdog positie net als bv kleinere mensen over het algemeen een grotere bek. Maar menig Apple gebruiker mag zich toch achter de oren krabben als ze zien dat wat ooit uniek was, Nubus, SCSI etc nu allemaal vervangen is. Dat je nog wel 100 Euro meer kan betalen voor een so-called MAC-HD of MAC-MEM, of een MAC-videokaart, maar dat het inprincipe 1 pot nat is.
Mac geheugen, Mac HD? Waar heb je het in hemelsnaam over?? Mac HD, nog nooit van gehoord. Mac geheugen, ik kan me vaag iets herinneren met SIMS ja een jaar of 10 geleden.
SCSI is inderdaad allang vervangen, wordt nergens meer gebruikt. Zeker niet in de HardDisk branche. (dit is sarcastisch bedoeld, voor als je het niet begreep)
Zeker FireWire vergeten?
ROFLOL, sorry hoor. Maar een normaal denkend mens, en iemand die een beetje zijn feiten op een rijtje heeft kan dit toch niet serieus nemen?
http://www.forbes.com/2002/08/09/0809apple.html
Wat betreft de fonts, Adobe is gelukkig hadr op weg met hun OpenType lettertypes en dan kunnen we dat laatste probleem voor mac-afhankelijke-drukkertjes en lithograven ook uit de wereld helpen.
Hmmm. vreemd genoeg kan je bij de toonaangevende fontboeren (zo goed als) geen OpenType kopen. Raar.
http://www.fontshop.be/
Wat betreft mijn achtergrond. Ben fulltime 7 jaar werkzaam waarvan 5 jaar dagelijks 8 uur achter de Mac wat nu ook zo nu en dan nog gebeurd. En ben verder bezoeker geweest van menig seminair op zowel Windows als Apple front.
Ben 13 jaar fulltime werkzaam, waarvan ook 13 achter de Mac. 4 jaar als systeembeheerder en 8 jaar als designer. Tevens ook menig uurtje achter de PC's gezeten.
Verder ook naar merendeel van de belangrijke beurzen geweest. (geen idee wat voor seminars . . maar ja).
Misschien leuk om te weten :r
Laatste vraag, wanneer kan ik nou eindelijk op een Mac iets doen in photoshop en mijn wachtijd vullen met het verder werken in Quark.. ze hebben nog wat te leren. Tijd dat die oogkleppen verdwijnen.
Ehm, gister? Afgelopen jaar? Morgen? Maakt niet uit.
Misschien moet je je bril opzetten?

Maar ik vind het mooi geweest.
Deze reactie gaat mij echt net iets te ver, blijkbaar is het echt waar wat ze zeggen over GoT. Laat de rest van jullie maar lekker op z'n PC rommelen. Blijf ik lekker op mijn Mac rammelen, zijn we allemaal blij.

En om een beetje in de stemming te blijven, wil ik afsluiten met een vrolijke noot
Qui potest capere capiat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Voor de apple vrienden.. die

Afbeeldingslocatie: http://www.moodbenders.nl/pb2.gif

niet leuk vinden zijn er ook andere die er leuker uitzien,

Afbeeldingslocatie: http://a772.g.akamai.net/7/772/51/ca8a93d9c44f01/www.apple.com/powermac/images/graphpeakperform08132002.gif

Op naar de volgende seminair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 24 augustus 2002 @ 00:13:
[...]
Deze reactie gaat mij echt net iets te ver, blijkbaar is het echt waar wat ze zeggen over GoT.
Mijn reactie gaat je te ver.. tis weer duidelijk _/-\o_ for mac

edit:

Adobe is een toonaangevende fontboer fyi.

[ Voor 0% gewijzigd door OzBoz op 24-08-2002 00:26 . Reden: adobe regel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OzBoz schreef op 24 augustus 2002 @ 00:24:
[...]
Adobe is een toonaangevende fontboer fyi.
Nah, Adobe is toch meer een distributeur; [font-folio]: "Text and display typefaces from worldrenowned foundries, including Adobe, Agfa Monotype, ITC, and Linotype, as well as cutting-edge foundries such as LetterPerfect and MvB Design."
Ik vraag me af hoeveel fonts daadwerkelijk van Adobe zelf zijn.

"An introductory collection of 175 OpenType® Pro fonts in a new crossplatform font format developed by Adobe and Microsoft."

'cross-platform' en 'microsoft' in 1 zin, uh oh.

Maar effe terug naar het offtopic, mijn PC en m'n Mac staan vrolijk naast elkaar hier op m'n buro. De taken zijn verdeeld; PC (XP): Office/PHP/MySQL. Mac (OS9): Alle grafische stuff - en email }:O

"als het maar werkt", is mijn motto de laatste tijd.
Pagina: 1