Toon posts:

Abit kt7a boot problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb net een abit kt7a gekocht, en een 1.3ghz amd athlon (266), en 256mb sdram maar ik heb problemen met booten.
Zodra ik de instellingen van de CPU wijzig, naar 1.3ghz (133) of naar 1.2ghz (100 / 133) maakt niet uit wil de pc niet meer booten.
Soms komt er helemaal niets op het scherm, soms blijft hij hangen bij de ram check en ide listing.
Wanneer ik cmos reset doet alles het wel, en draait het systeem op 1200mhz, echter krijg ik dan bij het booten wel de waarschuwing dat de cpu niet goed staat ingesteld.

Nou lijkt mij het wel duidelijk dat er iets niet goed zit ;) maar de vraag is wat? mijn moederbord? de ram? de cpu?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je PC100 of PC133 geheugen? Staan de geheugentimings niet te agressief ingesteld? Welke voeding heb je? Draai eens memtest86 wanneer je @100MHz bent om je geheugen bit voor bit te testen :)

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik denk inderdaad dat er met het geheugen iets niet goed zit. Ik zou die instellingen eens even checken. Ik ga ervanuit dat je gewoon pc133 gebruikt. Zo niet dan is het duidelijk wat het probleem is.
Is de cpu geunlocked of niet ? Als ie dat is moet je een proberen alles handmatig in te stellen.

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Hey,..

Ik heb het net getest met een andere CPU,.. die toont hetzelfde probleem dus ik weet dat het in ieder geval niet daar aan ligt.

Verder heb ik het ook met 2 andere ram chips geprobeert, allebei merkloos en allebei pc 133 sdram. De ene 512mb en de andere 256.

Ik heb de laatste bios versie geprobeerd,.. maar ook die geeft geen verandering.

Wat ik me nu af vraag, is er een manier om zeker te weten dat het aan het ram of aan het moederbord ligt. Het ram werkt prima in andere computers,.. maar het is in principe wel goedkope ram.

Of is er misschien nog iets wat ik kan proberen?

Wat ik zelf echter wel erg raar vind is dat hij wel gewoon wilt booten wanneer de defaults geladen zijn. (op 1200mhz, met 100mhz fsb) echter wanneer ik deze instellingen handmatig in de bios vastleg werkt het niet.

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Heb je in Softmenu III wel speed error hold op disabled staan?
Als deze op enabled staat zal je niet kunnen booten op een andere snelheid dan standaard.

Workstation

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nogmaals: welke voeding heb je? Een veel te zwakke cq brakke voeding geeft namelijk dezelfde symptomen :)

Verwijderd

Topicstarter
voeding zat bij mijn 2u behuizing,.. dus ik neem aan dat die goed is (behuizing was 300 euro incl voeding)

Verwijderd

Ik zou ff de bios checken, kijken of alles wel goed staat

Verwijderd

Topicstarter
voor de duidelijkheid dit is mijn casing:
http://www.svec.com/PRODUCTS/FD7132EDS2.htm

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Met een 2u-behuizing zou het idd best wel eens aan de voeding kunnen liggen, hoeveel Watt is deze eigenlijk?

Workstation

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Prijs zegt weinig over de voeding.. Belangrijker is hoeveel Watt deze kan leveren :)

Verwijderd

Topicstarter
gewoon 300 watt

p.s. op het moment zit alleen de FDD, CPU, NIC, videokaart,.. en moederbord stroom te slurpen. Zit dus niks geen cd-rom of hd aan vast.
Pagina: 1