hoe krijg ik mijn barebone (ASUS K7 Terminator) koel???

Pagina: 1
Acties:

• Ettie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04-2022

Ettie

Topicstarter
Ik heb sinds kort een ASUS K7 Terminator barebone :9~ met een Athlon XP1700+, Glacialtech 2310 CPU-koeler, 256 mb. SDRAM en 20 Gb. Maxtor HDD.

Hij werkt perfect en voldoet aan mijn wensen als gateway, (game)server etc. etc.
Eén probleem: hij wordt verschrikkelijk heet :'( .
Ik ben dan ook bang dat de levensduur op deze manier behoorlijk ingekort wordt, hoewel ie wel stabiel draait.

Volgens de BIOS:
CPU: 57 graden
Voeding: 68 graden

Ik heb de standaard casefan al vervangen door een Enermax (92*92 mm, adjustable) die naar buiten zuigt op bijna volle snelheid.
In de voeding zit een heel kleine fan, maar hij trekt het blijkbaar niet; de airflow is in zo'n kleine kast ook gewoon r*k.

Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben en/of tips om de temp omlaag te krijgen? En dan in de trant van een wellicht betere CPU-koeler, andere casefan, airflow verbeteren etc. De ruimte in de kast is nu eenmaal beperkt, dus waterkoeling ;) of andere grove middelen zijn niet mogelijk.

Uptime: weet ik veul. Toch al gauw weer een half uurtje / Systeempies

Verwijderd

*vloekt*

Lees de faq een keer man! :X De search werkt ook trouwens..

• Ettie

Ettie

Topicstarter
Hmmz, ik had de search vanochtend nog geprobeerd, maar toen kreeg ik toch geen hits |:(

Gaan we alsnog proberen

Verwijderd

Ik snap wel dat je een probleem hebt, maar dit is echt basic stuff dat overal te vinden is (de DOC faq bijv, staat bovenaan). Dit soort topics gaan vaak snel op slot. Telkens dezelfde vragen beantwoorden schiet natuurlijk niet op ;) :P

• Ettie

Ettie

Topicstarter
Als het nu een normale kast was, had het inderdaad basic stuff geweest. Daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee; met een Chieftec kast kan ik ook lekker aan de gang.

Maar zie zo'n barebone maar eens aan te passen, opdat ie koeler wordt. Je hebt nauwelijks ruimte voor aanpassingen. Daarom dat ik ook graag van anderen hoor of ze ervaring hiermee hebben en zo ja, hoe zij het hebben ondervangen.

En ja, de FAQ ken ik. En ja, ik heb de search nu wel gebruikt |:(

Verwijderd

Heb je een plaatje van die kast? Kijk, ik zou zeggen plaats 2 intakes en 2 outtakes. Maar ja, daar was je zelf ook wel achter denk ik, ghehe. Wat is dan het probleem? Met een dremel blowholes maken, dat moet toch gewoon kunnen of mis ik nu iets?

Edit: wacht volgens mij heb ik em..

Deze?
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com.tw/desktop/dtpimages/term100.gif

Als deze et is, dan snap ik je probleem :o

Edit: Zover ik kan zien op die ruk plaatjes van de asus site kun je 1 fan achterin kwijt. Je kan met een fanduct dan een fan in de zijkant plaatsen. Helemaal onderaan aan de voorkant van het zijpaneel. Met de fanduct buig je de lucht af naar je proc toe.

• Ettie

Ettie

Topicstarter
Yep, dat is em.
Als je bijv kijkt op de site van thetechzone, waar ze een review met plaatjes hebben van deze barebone ( http://www.thetechzone.com/display.php?i=150&p=2 ) kun je zien dat er daar binnen niet veel ruimte is.

Ik heb de standaard koeler aan de achterkant al vervangen door een 92*92 mm Enermax die voluit draait, maar de voeding blijft dik 60 graden C.

Er valt aan dit hok niet veel te zagen/modden. Ik zit er nu over te denken om een heel kleine koeler (40*40 mm) direct op de voeding te monteren. Misschien een kleine casefan of anders een VGA-koeler !?! ;)

Dat er een Athlon XP in zit helpt natuurlijk ook mee met de warmteontwikkeling. Denk zelfs dat er niet veel mensen zijn met een XP in deze barebone. Daarom wil kijken wat de beste koeler is die er in past. Desnoods neem ik 'm mee naar de winkel, want het is echt passen en meten :Y)

Pagina: 1