Schadowrandjes bij hoog contrasten, VM Pro 512 & G550

Pagina: 1
Acties:

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53
Yo Tweakers en Tweakerinnen,

Ik heb sinds gisteren dat bij scherpe lijnen met een hoog contrast (bijvoorbeeld teksten op een lichte achtergrond) dat er een hinderlijke (lichte) schaduw is aan de rechterkant..
Ik heb het wel 's bij andere computers gezien in mindere mate, maar dit is wel irritant eig'lijk... Het is gewoon ineens, beeld was tot vorige week haarscherp..

Betrokken onderdelen:

- iiyama Vision Master Pro 512 (22")
- Matrox G550 Dual Head

Heb al een driverupdateje gedaan, ook een degauss (tja, je probeert wat) en andere beeldscherminstellingen mochten niet baten..

De hardware is allemaal nog geen 3 maanden oud trouwens...

Moet ik nou iiyama en/ of matrox op het matje roepen en wat nieuwe spulletjes laten brengen, of is er nog iets te doen waar ik niet aan gedacht heb...

Thanx people :)

Verwijderd

Heb je toevallig een andere monitor of een andere videokaart (met ook een hoge 2d output) bij de hand welke je kunt proberen?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 21:00

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Heb je de kabel toevallig verlegd? Zodat hij ergens langs gaat dat (veel) storing veroorzaakt?
Ik had er eerst ook last van, enorme schaduwen op mijn 19" monitor. Bleek het aan de (slechte) verlengkabel te liggen, die was niet goed afgeschermd en gaf dus een heel erg trieste beeldkwaliteit. Kabel vervangen, probleem opgelost.
Maar aangezien het bij jou al wel heeft gewerkt, denk ik dat je de kabel per ongeluk langs een storingsbron hebt gelegd ofzo...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Obi
De kabel ligt nog precies als vorige week, ook na wat verschuiven en aandrukken is er geen verbetering. Zal zo even een laptop aan m'n beeldscherm prikken om te kijken of het dab anders oogt..

Verwijderd

Obi schreef op 20 augustus 2002 @ 10:44:
De kabel ligt nog precies als vorige week, ook na wat verschuiven en aandrukken is er geen verbetering. Zal zo even een laptop aan m'n beeldscherm prikken om te kijken of het dab anders oogt..

Als het er dan goed uitziet ligt het aan je G550 en anders moet je er niet vanuit gaan dat je monitor niet goed is. Monitor output van laptopjes is niet zo heel denderend meestal.
Volgens mij komen die randjes door slechte 2d filters of rotte kabels. Maar 2d van G550 is dik in orde en je kabel is hetzelfde. Je kan zeker niet toevallig een andere monitorkabel gebruiken?

En welke resoluties heb je er last van?
Ik heb bv. op 1280x960 niet zo heel relaxt beeld, maar op 1600x1200 is het weer retescherp.

• Obi
Nou, heb even een laptoppie geprobeerd, maar daar krijg ik dus helemaal geen beeld mee....... Dus dat schiet niet op.. FN+F7 geeft na één druk op zowel het laptopscherm als op mijn monitor zwart beeld wat ook niet meer goed komt zonder herstarten van de laptop.. Dus dat schiet niet op..

Sint: Ik heb het in alle refreshrates en met alle resoluties...
Ik ga ff het pand doorstruinen op zoek naar een extra scherm/ monitorkabel..

• killercow
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

hey dit heb ik ook, ik heb een nec multisync fp 950 en ik heb ook meerdere lichte uitgesmeerde schaduwen aan de rechterkant van erg contrasterende delen.

ik weet nog steeds niet hoe ik het op kan lossen en ik heb ondertussen alle mogenlijke oplossingen al geprobeerd, ik heb er een geforce1 deluxe aan hangen maar met een oude matrox kaart of een 4mb sis krijg ik de zelfde zooi.

de monitor is net een half jaar oud denk ik en ik baal er echt enorm van want hij heeft me genoeg geld gekost.

ik heb ook al andere kabels getest en tjah geen verbetering.

ik vond trouwens ook nog een term voor dit soort dingen: ghosting.
en weet iemand of ze dit soms ook niet moire noemen?

openkat.nl al gezien?

• [BoSS]
  • Laatst online: 19-08 21:00

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

killercow schreef op 20 augustus 2002 @ 11:31:
en weet iemand of ze dit soms ook niet moire noemen?
Nee. Moire is het effect dat als je een heleboel dunne lijntjes naast elkaar hebt, hij er een paar samentrekt tot 1 lijn. (is maar een voorbeeld van Moire)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• killercow

killercow

eth0

hmm okey dus dat ze samengaan en dan tot een lijn ombuigen bedoel je?

nee daar heeft ie dan gelukkig geen last van.

openkat.nl al gezien?

• killercow

killercow

eth0

heb jij al een oplossing gevonden? want ik heb ze lijntjes nog steeds :(

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1