Mijn broer heeft zo'n Pioneer slot-in dvd drive (16x48 ofzo)... wel makkelijk zo'n gleuf, maar eigenlijk alleen als je er een cd _in_ stopt. bij het uitwerpen duurt het net zo lang als bij een cd-rom drive met een tray.
Toch zou ik zelf zo'n Pioneer-ding niet kopen omdat cd's er echt ongelofelijk warm in worden

. Lijkt mij niet gezond voor je cd(r)'s. En DAE (audio cd's rippen) doet die pioneer ook niet sneller dan gemiddeld 12 keer of zo.
Ik heb zelf een Lite-On 40x cdrom die prima werkt, maar helaas niet stil is (net alsof je een stofzuiger aanzet

). Ook maaktie een zeer irritant piepgeluidje, zelfs als de cd niet draait

.
Verder is het toch een prima ding want hij heeft nooit problemen met lezen en is snel genoeg (DAE gaat echter helaas max met 8x

). En cd's worden ook eigenlijk niet warm in mijn Lite-On. Bij 52x Lite-On's worden ze echter wel aardig warm heb ik gemerkt... sneller dan 40x is sowieso niet echt nodig.
Ik zou eens met google zoeken naar vergelijkende tests van cdrom en/of dvd drives. Dan krijg je een goed beeld van welke drive je het beste lijkt (lage seektimes, hoge transferrates (bij zowel gedrukte cd's als cd-r(w)'s ) en lage error rates).
Persoonlijk zou ik ook kijken of je een zo stil mogelijke drive kunt kopen want als je een spel speelt waarbij je de cd in de drive moet houden, dan is het niet leuk als je zo'n stofzuigergeluid erbij hebt dat alles overstemt.

Als het je kan schelen, zou je ook een cdrom drive kunnen kiezen met als aandrijfmechanisme voor de tray (het laatje) een <riempje>, i.p.v. tandwielen. Mijn ervaring is dat tandwielen (zoals in mijn Lite-On) een irritant geluid maken en over het algemeen trager zijn dan drives met zo'n rubberen riempje (dit zou alleen kunnen breken (na lang intensief gebruik), is het argument van fabrikanten die juist tandwielen gebruiken). Je kunt op de website van de fabrikant zien welk mechanisme ze gebruiken in hun drive.