Toon posts:

[DB DIGITAL] Frequentiebereik Speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In verband met het maken van een eigen Surround set voor mijn Dolby Digital Speaker Set zou ik graag willen weten wat het frequentiebereik moet zijn voor een Center speaker en de sattelites. Ik heb namelijk twee gewone 100watt Full-range Philips Autospeakers in mijn center geplaatst, die naar mijn idee teveel mid geven. Ze zuipen al het geluid op, zelfs als ik die met -10dB versterk. Dit wordt al helemaal erg als ik de subwoofer uitzet.

Voor de sattelites gebruik ik nu 2 30 watt Philips Hifi Speakers (tweeter+woofer) Die klinken naar mijn idee goed en gaan goed mee in het geheel, als dit beter kan zou ik het graag horen.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12 13:44
Dolby Digital heeft voor zover ik weet HiFi voor elk kanaal (20-20.000 Hz), dit in tegenstelling tot de Dolby Logic Surround, welke voor de achterkanalen (mono!) een bereik heeft van 80-8000 Hz oid. De Links-Rechts voor uiteraard wel HiFi.

Dus eigenlijk moet je vier (vijf) identieke speakers hebben; de center geeft vooral de stemmen weer dus moet ie juist de middenfrequenties perfect weergeven.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12 13:44
Het kan zijn dat jou autoluidsprekers een te hoog rendement heeft in vergelijking met de andere speakers. je zou een (vermogen)weerstand in de lijn kunnen opnemen om dit verschil te dempen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

Wat La_Pazz zegt is niet nodig. De bas van je center en rears word omgeleid naar je subwoofer of fronts. Als jij een goede sub hebt dan geld voor alle kanalen 100-20000 hz aangezien je sub de bas weergeeft. Heb jij frontspeakers die goed bas kunnen weergeven, dan is het een goed idee om deze alle bas te laten weergeven en daar waar de speakers ophouden de subwoofer in te laten springen. Dit doe je als je front speakers bijvoorbeeld tot 40 hz gaan de cut-off frequentie van je sub in te stellen op 40 hz.

Dat ze teveel mid geven komt misschien door het feit dat die speakers een heel ander klankkarakter hebben dan die satellieten, die omdat ze satellieten zijn waarschijnlijk ook nog is mid tekort komen. Het beste is dan ook om 5 speakers uit dezelfde serie te hebben van een merk; zelfde types is niet nodig. Bijvoorbeeld De Tannoy mX3 vloerstaanders als front, de mX1 of 2 als rear (boekenplankluidsprekers) en de Tannoy mXC center speaker. Zo hebben alle speakers hetzelfde klankkarakter wat je geluid zeer ten goede komt.

Het laatste wat La_Pazz zegt zou idd wel kunnen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij er juist om dat ik ze zelf kan bouwen. Misschien als ik ooit nog eens geld over heb wordt het tijd om echte speakers te kopen. Dit is meer een leuk experiment. En als ik speakers ga kopen, dan wordt het geen tannoy, met alle respect: toch liever de Kef Q's. In onze huiskamer staan de Q5's. En ik ben er helemaal weg van.

Ik denk dat ik verder ook wel genoeg weet.

La_Pazz heeft ongelijk wat betreft de Mono rears op Pro-logic. Als je de analoge 6-kanaals ingang gebruikt, is dit wel degelijk stereo, ook op een Pro-logic amp...

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

bij Dolby Pro Logic wordt het verschil tussen links- en rechtsvoor MONO over de achterspeakers weergegeven

dus eigenlijk helemaal niet natuurgetrouw, magoe tis nu eenmaal zo

edit:
dus La_Pazz had wel (iig gedeeltelijk... over die freq's weet ik niet psies)gelijk, maar ik vulde hem aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat geldt toch alleen als je een stereo-bron hebt?

• JT

JT

VETAK y0

Als je zelf iets bouwt zorg dan dat je speakers uit dezelfde series hebt.

En idd, als je de 5.1 ingang gebruikt dan heb je stereo rear als er een DD signaal binnen komt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Als je die twee autospeakers parrallel hebt aangesloten zijn ze 2 Ohm in plaats van de gebruikenlijke 8 Ohm voor Huiskamerspeakers.
Dat houdt dus in dat jouw center 4 maal zoveel stroom trekt als de andere speakers, en aangezien je versterker (zeker een goede) een spanningsversterker is betekent dit dat jouw speaker 4 maal zoveel vermogen gebruikt, en dan maakt het rendement weinig uit ze blijven toch overheersen.
een optie is om ze in serie aan te sluiten, heeft ook weer als voordeel dat het hoog een beetje afgezwakt wordt.

[edit]
bij honderd wat zouden ze wel eens 2 Ohm kunnen zijn ipv 4 Ohm, dit zou bij parrallel 8x het gebruikenlijke betekenen ( wel theoretisch, of je moet wel een hele goede versterker hebben)
[edit]

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2002 21:02 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 18:40:
Het gaat mij er juist om dat ik ze zelf kan bouwen. Misschien als ik ooit nog eens geld over heb wordt het tijd om echte speakers te kopen. Dit is meer een leuk experiment. En als ik speakers ga kopen, dan wordt het geen tannoy, met alle respect: toch liever de Kef Q's. In onze huiskamer staan de Q5's. En ik ben er helemaal weg van.

Ik denk dat ik verder ook wel genoeg weet.

La_Pazz heeft ongelijk wat betreft de Mono rears op Pro-logic. Als je de analoge 6-kanaals ingang gebruikt, is dit wel degelijk stereo, ook op een Pro-logic amp...
die KEF's zijn sweet. Heb zelf de Q1 met name het midden en hoog is echt extreem strak. beetje koel maar superprecies. Akoestischie gitaarmuziek is 8-) heb btw 5 exact dezelfde speakers. lees = goedkoper en het klinkt beter :) Die Q9 is het zuilmodel met een extra laag woofer. zelf vond ik de Q1 ietjes schoner klinken maar das persoonlijk

(eindelijk iemand die deze speakers waardeert :) )
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/pics/geluid/overzicht.jpg

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

je monitor zakt niet door z'n pootje meej zonne knoepert erop? :+ (jaja repliers.... waarschijnlijk HANGT ie... :) )

er schijnen ook iets van "satellietjes" te bestaan ;)

Verwijderd

nee hoor staat er gewoon op, sept gaan we mn kamer verbouwen en dan komen er mooie schappen

t ideale is nl. dat alle speakers magnetisch zijn afgeschermd, me monitor vervormd niet eens :P met 3 speakers er zo dicht op

Verwijderd

Je luidsprekers op je cd-speler zetten ???, heeft de fabrikant zoveel moeite gedaan om trillingen te dempen ga jij ze ff lekker introduceren.
Maar aan de ander kant als je klein behuisd bent moet je soms wel, en zolang het niet overslaat kan het allemaal wel maar ik zou het niet aanraden. Als je naar dure HiEnd kijkt zie je vaak dat de CD-speler apart staat op een enorm stuk graniet allemaal om trillingen tegen te gaan. Als ik jouw was zou ik de combie omdraien dan wordt de CD-speler veel minder warm, als ik het goed zie een Onkyo ?

Verwijderd

Yup Onkyo 555 dvd , 595 amp

maar hij hikt met star wars niet eens als ie op de 50 staat van de 80. en dan heb je al oorpijn :)

maar in september komen er een paar mooie schappen so dont worrie :)

Combi omdraaien kan helaas niet de dvdspeler is ffs te kort. niet full length. das me probleem, die amp verstookt nl VEEL en wordt flink warm

voor een stel van deze kleine boxen zit er trouwes extreem veel power in het systeem en ook meer dan genoeg laag. met maar 2 speakers aan rammelt me deurklink al, en dat voor zule kleine speakers. ben er best wel trots op (ben vrij jong enzo :) hard gespaard en gewerkt)

Verwijderd

Ik ben gerust gesteld, ik heb zelf een HK 2550 met 5xtannoy mx1 en een oud lijk van een cd-speler uit de legendarische philip serie (met digitale output)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2002 22:13 . Reden: typenumers ]

• JT

JT

VETAK y0

Alleen jammer van de opstelling, ik hoop dat ze in september wat breder uit elkaar staan zodat je meer kan genieten van effecten plaatsing :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 20 augustus 2002 @ 22:15:
Alleen jammer van de opstelling, ik hoop dat ze in september wat breder uit elkaar staan zodat je meer kan genieten van effecten plaatsing :)
das wel een probleempje, me kamer is niet zo groot. beneden in onze woonkamer klinkt mn set gewoon zwaar geil, stuk betere akoestiek dan bij mij boven. laag komt dan ook wat beter naar voren 8-)

Maar om nou op kamers te gaan om me stereo te kunnen plaatsen? :)
Pagina: 1